![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76228
Hankkeen nimi: Metsäkonesimulaatio-oppimis- ja tutkimusympäristönkehittäminen - investointiosio
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 3.8.2020 ja päättyy 31.5.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0973110-9
Jakeluosoite: Korvanranta 50
Puhelinnumero: 0207984000
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.redu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Raija Palokangas
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401861960
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hanke toteutetaan Lapin koulutuskeskus REDU ja Lapin ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Hankkeessa on mukana yhteistyökumppaneina metsäkonevalmistaja, metsäkoneyrittäjiä ja metsäalan oppilaitoksia.
Hankkeen tavoitteena on kehittää ja investoida metsäkonekoulutuksen käyttöön uusimpia simulaatio-opetuksen sovelluksia ja menetelmiä palveleva fyysinen oppimisympäristö, joka mahdollistaa useiden opiskelijoiden samanaikaisen työskentelyn työkohteessa sekä opiskelijoiden keskinäisen suoriutumisen seuraamisen reaaliaikaisen palautteen antamiseksi. Hankkeessa kehitettävä fyysinen oppimisympäristö mahdollistaa nykyaikaisten oppimis- ja suorituksen analysointimenetelmien hyödyntämisen metsäkone koulutuksessa.
Hankkeen toimenpiteet uudistavat metsäkonekoulutuksen menetelmiä lisäämällä metsäkonekoulutuksen perusopinnoissa simulaatio-opetukseen käytettäviä opetustunteja. Hankkeessa kehitettävän fyysisen oppimisympäristön ansiosta simulaatio-opetusta voidaan tehdä laajemmin opintopolun eri vaiheissa. Kehitettävä uusi oppimisympäristö mahdollistaa uusimpien ohjelmistojen ja opiskelijoiden metsäkoneenkäsittelyä analysoivien ohjelmistojen hyödyntämisen metsäkonekuljettajaopinnoissa.
Tuloksena oppimisympäristöissä hyödynnetään opiskelijoiden suorituksiin ja aktiivisuuteen perustuvia automatisoituja analysointimenetelmiä. Automaattisten analysointimenetelmien avulla oppimiseen liittyvää palautteen antamista ja saamista voidaan edistää ja tehostaa nostaen samalla opiskelijoiden osaamistasoa. Metsäbiotalouden oppimiskentässä automaattisia analysointimenetelmiä voidaan hyödyntää esimerkiksi metsäkonekoulutuksessa mahdollistamalla opiskelijoiden välisen toiminnan vertailu ja suorituksiin perustuva tulosten tuottaminen. Metsäkoneenkuljettajan oppimisessa opiskelijoiden välisten erojen analysoimisen avulla on mahdollista tuottaa entistä osaavampia metsäkonekuljettajia työelämään. Työelämään siirtyessään metsäkoneenkuljettajien on pystyttävä toimimaan metsäkoneyrityksissä kannattavasti uran alusta lähtien.
Tämä suunniteltu hanke kytkeytyy vahvasti myös rinnalla toteutettavaan ESR-hankkeeseen, jossa kehitetään menetelmiä sekä sovelluksia metsäkoneenkuljettajien toiminnan analysoimiseen, luonnon monimuotoisuuden huomioimisen sekä yrityksen kannattavuuden tarkastelun näkökulman. Hanke on jaettu erilliseen investointi- ja kehittämishankkeeseen, jotka toteutetaan yhtenä hankkeena.
Esitettyjen investointien tekijä on Rovaniemen koulutuskuntayhtymä, REDU. Hankittavat laitteet sijoitetaan Rovaniemelle. Laitteita käytetään alan perus- ja lisäkoulutuksissa Pohjois-Suomen alueella.
Projektin varsinainen kohderyhmä on REDUN toisenasteen sekä LAPINAMK:n ammattikorkean metsäalan opiskelijat ja opetushenkilöstö, jonka oppimisympäristöjä ja koulutustuotteita hankkeella parannetaan.
Välillisiä kohderyhmiä hankkeen tulosten hyödyntämisessä ovat kehitettävien alojen perus- ja ammattitutkintoja suorittavat henkilöt ja muut ko. ammattien opiskelijat, jotka pystyvät aloittamaan ajotaidon hankkimisen/päivittämisen projektissa ostettavien simulaattoreiden avulla sekä metsäpalveluyritykset, metsänomistajat, metsien käyttäjät.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 350 817
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 350 817
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 501 168
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 501 168
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Rovaniemen, Torniolaakson, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin
Kunnat: Kolari, Sodankylä, Inari, Ranua, Savukoski, Enontekiö, Pelkosenniemi, Posio, Pello, Tornio, Keminmaa, Ylitornio, Rovaniemi, Salla, Kittilä, Simo, Muonio, Utsjoki, Tervola, Kemijärvi, Kemi
Jakeluosoite: Jänkätie 1
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 6 |
Poltto- ja voiteluaineiden käyttö vähenee | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 4 | 5 |
Työkoneiden tyhjäkäynti vähenee | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 5 | 5 |
Työkoneiden tyhjäkäynti vähenee. Ongelmajätteen määrä vähenee. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 5 | 6 |
Öljyvahinkojen riski vähenee, ongelmajätteen määrä vähenee ja työkoneiden käynti vähenee | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 5 | 5 |
Öljyvahinkojen riski vähenee, ongelmajätteen määrä vähenee ja työkoneiden käynti vähenee | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 9 | 4 |
Poltto- ja voiteluaineiden käyttö vähenee. Simulaatiokoulutuksessa ei synnyt jätettä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 7 |
Projektin avulla luodaan alueelle osaamista joka tukee ja ohjaa opiskelijoita työkentelemään ekologoisesti ja taloudellisesti. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 8 |
Digitalisaation hyödyntäminen. Uusien oppimisympäristöjen avulla voidaan kehittää uusia koulutuksen toteuttamisen toimintatapoja ja koulutustuotteita. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 5 |
Projekti vähentää fossiilisten polttoaineiden varasto -ja kuljetuslogistiikkaa, koska osa koulustuksesta voidaan antaa simulaatioympäristössä -> Matkustaminen vähenee. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 9 |
Projektilla on suoria vaikutuksia opetukseen, oppimiseen ja tietotaidon lisääntymiseen. Työelämän ja opiskelijoiden tarpeisiin vastaava koulutus ja onnistuminen opinnoissa lisäävät hyvinvointia. Mielekäs, viihtyisä ja nykyaikanen oppimisympäristö. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 7 | 7 |
Ajanmukaiset oppimisympäristöt mahdollistavat korkeatasoisen oppimisen erilaisille oppijoille. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 4 | 3 |
Ajanmukaiset oppimisympäristöt mahdollistavat korkeatasoisen oppimisen erilaisille oppijoille. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 5 | 5 |
Tietoisuus ekologisuudesta lisääntyy metsäalalla. |
-