![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76215
Hankkeen nimi: Luontomatkailun kehittämishanke Tuusniemellä ja Kaavilla
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2020 ja päättyy 31.7.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto
Hakijan virallinen nimi: Tuusniemen Teollisuus Oy
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 0847827-9
Jakeluosoite: Keskitie 22
Puhelinnumero: 0447209040
Postinumero: 71200
Postitoimipaikka: Tuusniemi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tuija Valta
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447209040
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteet:
1. Tunnistaa Tuusniemen ja Kaavin yritysten nykytilanne ja tulevaisuuden näkymät.
2. Luoda yrityksille uusia erityisesti luontoon liittyviä kiinnostavia ja ainutlaatuisia liiketoimintamalleja ja tuotekonsepteja kotimaan ja kansainvälisille markkinoille.
3. Selvittää alueen yhteistä verkkosivustoa ja uusien jakelukanavien ja –verkostojen rakentamista.
4. Parantaa yritysten markkinointiosaamista.
5. Kehittää yritysten toiminnan laatua huomioimalla kestävyyden ja vastuullisuuden kriteerit, vähähiilisyys sekä matkailun trendit.
6. Koota yritysverkostoja ja rakentaa uusia kumppanuuksia.
Hankkeen toimenpiteet:
1) Selvitetään yritysten nykytilanne ja tulevaisuuden suunnitelmat yritystapaamisissa ja -haastatteluissa ja laaditaan näistä yhteenveto. Selvitetään samalla Tuusniemen ja Kaavin tämänhetkinen majoitus- ja ohjelmapalvelutarjonta ja laaditaan näistä yhteenveto.
2) Tuotetaan erityisesti luontoon, paikallisuuteen, kulttuurisuuteen ja aitouteen liittyviä asiakaslähtöisiä tuotepaketteja, jotka kiinnittyvät laajempiin tuotteiden tarjontakokonaisuuksiin hyödyntäen yritysten vahvuudet ja ympäristön mahdollisuudet. Erityisesti Kuopio-Tahko, Visit Lakeland ja Saimaan alue toimintaympäristönä.
3) Laaditaan kehityshaluisille ja -kykyisille yrityksille Visit Finlandin kriteerien mukaiset tuotteiden kehittämistoimenpiteet ja uusia liiketoimintakonsepteja. Näissä on huomioitu kestävyys, vastuullisuus ja vähähiilisyys.
4) Selvitetään yhteistä verkkokauppaa ja markkinointialustaa ja muuta yhteistyötä yritysten ja muiden toimijoiden kesken vähintäänkin Pohjois-Savon tasolla. Kytkeydytään Visit Finlandin kansainväliselle matkailulle asetettuihin tavoitteisiin.
Hankkeen tulokset:
1) Tuusniemen ja Kaavin matkailun nykytilannearvio.
2) Ainutlaatuiset luontoon liittyvät alueen matkailuyritysten kestävyyden, vastuullisuuden ja vähähiilisyyden huomioivat uudet tai parannetut tuotteet.
3) Uusien liiketoimintojen ja työpaikkojen syntyminen joko nykyisiin tai uusiin yrityksiin.
4) Yhteisen verkkokaupan selvitys ja toteuttamisen edistäminen.
Sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys ovat rakennerahasto-ohjelmiin sisältyviä ns. horisontaalisia periaatteita. Nämä huomioidaan arvioimalla hankkeen toteutuksessa tasa-arvon toteutumista, yhdenvertaisuutta ja kestävää kehitystä eri näkökulmista.
Projektin kohderyhmänä ovat Tuusniemeläiset ja Kaavilaiset matkailu- ja ohjelmapalveluyritykset sekä uudet kehittyvät ja alueelle sijoittuvat liiketoiminnat sekä yhteistyökumppanuudet Pohjois-Savon ja Visit Lakeland alueella.
Muut Pohjois-Savon matkailuyritykset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 60 008
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 54 635
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 75 011
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 68 295
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Koillis-Savon
Kunnat: Tuusniemi, Kaavi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 10 | 5 |
Hankkeeseen sisältyy luonnonvarojen käytön kestävyys ja vastuullisuus osana matkailutuotteiden kehittämistä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 2 |
Suoranaisesti ilmastonmuutokseen hanke ei vaikuta, koska kansainvälisessä matkailussa joudutaan lentämään Suomeen tai tulemaan laivalla. Välillistä vaikutusta on tuotteisiin mahdollisesti sisältyvä vähähiilisyys esim. puumateriaalin käytössä, ihmis- tai hevosvoiman käyttö koneiden sijasta tms. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 2 |
Hankkeessa huomioidaan kasvillisuuden, eliöiden ja luonnon monimuotoisuuden säilyminen. Luontoa pyritään kuormittamaan matkailutuotteilla mahdollisimman vähän. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 2 |
Hankkeessa huomioidaan pinta- ja pohjavesien, maaperän sekä ilman mahdollisimman pieni kuormittaminen. Puurakentamisen edistämisellä matkailussa vähennetään kasvihuonekaasuja. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 2 |
Hankkeeseen sisältyy osana luontomatkailutuotteiden kehittämistä luonnonsuojelualueita retkikohteina. Niitä kohdellaan ohjeiden ja sääntöjen mukaisesti, eikä niille aiheuteta vahinkoa. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 10 | 5 |
Materiaalit matkailutuotteissa valitaan ja jätteet hoidetaan kestävästi ja vastuullisesti vähähiilisyys huomioiden. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 5 | 5 |
Hankkeessa mukana olevia yrityksiä aktivoidaan uusiutuvien energialähteiden käyttöön. Matkailutuotteiden kehittämisessä huomioidaan uusiutuva energia ja vähähiilisyys. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 5 |
Paikallista elinkeinorakennetta kehitetään kestävillä ja vastuullisilla tavoilla. Nämä huomioidaan tuotteissa ja toiminnan laadussa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Tuotteet ja palvelut noudattavat kestävän kehityksen ja vastuullisuuden sekä vähähiilisyyden periaatteita. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 2 |
Liikkumisessa ja logistiikassa huomioidaan mahdollisuuksien mukaan ympäristöystävällisyys, kestävä kehitys, vastuullisuus ja vähähiilisyys. Jos vaihtoehtona on vähemmän kuormitusta aiheuttava tapa tai tuote, valitaan sellainen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 2 |
Luontomatkailutuotteet lisäävät asiakkaiden ja yritysten työntekijöiden hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 2 |
Hanke edistää välillisesti myös tasa-arvon kehittymistä. Suomi on hyvin tasa-arvoinen ja turvallinen maa kaikille ihmisille. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 2 |
Hanke edistää välillisesti myös yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta, koska tuotettavat matkailupalvelut ovat kaikkien saatavissa. | ||
Kulttuuriympäristö | 10 | 5 |
Hanke sisältää kulttuuriympäristön tuotteistamista matkailutuotteiksi, mikä osltaan säilyttää arvokasta kulttuuriympäristöä. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 5 |
Hanke sisältää välillisesti myös ympäristöosaamisen kasvattamista kestävyyden, vastuullisuuden ja vähähiilisyyden edistämisen ja huomioimisen kautta. |
Luontomatkailun kehittämishanke Tuusniemellä ja Kaavilla toteutettiin aikavälillä 1.9.2020-31.7.2021. Projektissa kartoitettiin Tuusniemen ja Kaavin alueen matkailun nykytila, oltiin yhteydessä aktiivisiin matkailuyrityksiin, selvitettiin yritysten kehittämistarpeita ja saatujen tulosten pohjalta järjestettiin työpajoja, joissa perehdyttiin sähköisiin varausjärjestelmiin, matkapalveluiden tuotteistamiseen ja suunnitteluun ideasta palveluksi, matkailun markkinointikanaviin ja kanavastrategioihin ja hinnoittelustrategioihin. Hankkeen aikana alueen matkailutieto, yrittäjien palvelut ja ohjelmat koottiin yhteiseen matkailusivustoon www.visittuusniemikaavi.fi sekä avattiin kommunikointi ja markkinointikanavat sosiaalisen mediaan.
Lopputuloksena hankkeeseen osallistuneilla yrittäjillä on nyt paremmat valmiudet tehostaa myyntiä sähköisillä työkaluilla ja kanavilla, alueen vetovoimatekijät ja kehityskohteet ovat nyt selkeämmin tiedossa, Tuusniemen ja Kaavin matkailupalvelut ja oleellinen matkailutieto on koottu yhteiseksi matkailusivustoksi.
Kevään 2021 aikana yrittäjät kehittivät luontomatkailupalveluita, joissa otettiin huomioon paikallinen luonto, kulttuuri, vähähiilisyys ja alueen retkeilyreitistöt. https://www.visittuusniemikaavi.fi/ohjelmapalvelut-ja-aktiviteetit
Sekä yritykset että kunnat ovat toimenpide-ehdotusten jälkeen panostaneet matkailua tukevaan somenäkyvyyteen. Alueen näkyvyys ja tunnettuus on kasvamaan päin. Alustavien kyselyiden mukaan yritysten kesän 2021 myynnit ovat olleet pääsääntöisesti kasvussa viime vuoden vastaavaan nähden.