![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76193
Hankkeen nimi: Niiralan teollisuusraiteiston kunnostaminen
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.2. Pk-yritysten kannalta tärkeiden liikenne- ja logistiikkayhteyksien parantaminen (vain Itä- ja Pohjois-Suomessa)
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 4.5.2020 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Tohmajärven kunta
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 1919717-3
Jakeluosoite: Järnefeltintie 1
Puhelinnumero: 0401054000
Postinumero: 82600
Postitoimipaikka: Tohmajärvi
WWW-osoite: http://www.tohmajarvi.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Oskari Mähönen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kuntatekniikan päällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401054239
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tohmajärven Niiralassa sijaitseva teollisuusraiteisto on rakennettu 1970-2000-luvuilla mahdollistamaan Niiralan terminaalialueen toiminnot. Kesäkuussa 2019 Kiinteistö Oy Värtsilän Teollisuustie 5 -kiinteistöyhtiön osakekanta siirtyi Nurminen Logisticsilta Cemagro Oy:lle ja Tohmajärven Yrityspalvelut Oy:lle. Kiinteistöyhtiö omistaa Nurmisen halleina tunnetut terminaalihallit ja maa-alueen Niiralassa. Teollisuusraiteiston omistus on Tohmajärven kunnalla, mutta raiteiston haltijana toimii terminaalialueen operatiivisesta toiminnasta vastaava Cemagro Oy.
Cemagro Oy toteuttaa alueella merkittävät investoinnit lannoitteiden jatkojalostamiseksi. Lannoitteita toimitetaan Venäjältä rautateitse terminaalialueelle noin 1 000-1 200 vaunullista vuodessa. Sekoitetut ja säkitetyt lannoitteet toimitaan edelleen pääasiassa maantiekuljetuksina ja sieltä arvioidaan lähtevän noin 2 000 rekkaa vuodessa. Cemagro Oy:n sijoittumispäätökselle hyvät logistiset olosuhteet ja oman toiminnan logistiikan tehostaminen olivat keskeisiä kriteerejä sijoittumispaikkaa valitessa.
Tohmajärven kunta toteutti teollisuusraiteiston osalta kuntotarkastuksen marraskuussa 2019. Kuntotarkastuksessa todettiin, että Tohmajärven kunnan omistama teollisuusraiteisto on osittain heikossa kunnossa, mutta liikennöinti voidaan aloittaa asettamalla huonokuntoisille rataosuuksille nopeusrajoituksia. Tarkastusraportissa todettiin kuitenkin, että liikennemäärien kasvaessa ko. rataosuuksilla, tulee raiteiden kunto heikkenemään entisestään rasituksen myötä.
Tämän investointihankkeen tavoitteena on toteuttaa nyt liikennöitävien rataosuuksien peruskorjaus siten, että se tukee liiketoiminnan kehittymistä Niiralan terminaalialueella ja mahdollistaa yrityksen toteuttamat lisäinvestoinnit. Raiteiden kunnostus takaa alueella toimivien rata/vaihtotyöoperaattoreiden työturvallisuuden sekä takaa tuotteiden toimitusvarmuuden alueelle jatkojalostusta varten. Kyseessä on olemassa olevan infrastruktuurin kehittämistoimenpide, jolla ratkaistaan liikenteeseen ja logistiikkaan liittyviä ongelmakohtia, ja mahdollistetaan pk-yritysten markkinoille pääsy. Toimenpiteiden kautta tehostetaan myös eri kuljetustapojen tehokasta yhdistelyä sekä logistiikkayhteistyötä.
Hankkeen toimenpiteet kohdentuvat Tohmajärven kunnan omistamaan teollisuusraiteistoon, mutta hyödyt kohdentuvat alueella jo toimiville ja alueelle myöhemmin sijoittuville pk-yrityksille.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat myös Niiralan alueen asukkaat, koska investointi parantaa teollisuusraiteiston ja sitä myötä myös koko alueen turvallisuutta.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 74 750
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 71 607
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 149 500
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 143 215
Maakunnat: Pohjois-Karjala
Seutukunnat: Keski-Karjalan
Kunnat: Tohmajärvi
Jakeluosoite: Teollisuustie 5
Postinumero: 82675
Postitoimipaikka: Niirala
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 2 |
Hankkeella ei ole välittömiä vaikutuksia luonnonvarojen käytön kestävyyteen. Hankkeen välillinen vaikutus luonnonvarojen käytön kestävyyteen korostuu alueella toimivan pk-yrityksen toiminnan siirtymisenä Suomeen, joka vähentää kotimaan markkinoille suunnattujen lannoitteiden kuljetustarvetta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 5 | 5 |
Teollisuusraiteiston nykyinen kunto voisi olla riski ilmastonmuutoksen näkökulmasta esimerkiksi lisääntynyt sadanta voi olla uhka heikkokuntoisten rataosuuksien kestävyyden osalta. Alueella toimivan pk-yrityksen toiminnan siirtyminen Suomeen kotimaan markkinoille mahdollistaa myös toiminnan kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen sekä maatalouden huoltovarmuuden parantamisen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutuksia kasvillisuuteen, eliöihin tai luonnon monimuotoisuuteen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 5 | 5 |
Toimenpiteillä on vaikutusta alueellisesti hulevesien imeytymiskyvyn osalta, kun kunnostetun rataosuuden sepelöinti uusitaan ja kasvillisuus rataosuuksilta poistetaan. Hanke vaikuttaa välillisesti alueella toimivan pk-yrityksen tuotannon kasvihuonekaasupäästöjen vähenemiseen muun muassa kotimaan kuljetusten osalta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta Natura 2000 -ohjelman kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta materiaalitehokkuuteen tai jätteiden käsittelyyn. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta uusiutuvan energian tuotantoon liittyviin toimenpiteisiin. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 9 | 9 |
Hanke mahdollistaa alueelle merkittävät yksityiset investoinnit sekä parantaa alueen saavutettavuutta ja tehostaa logistiikkaa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseksi. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 10 | 10 |
Kyseessä on olemassa olevan infrastruktuurin kehittämistoimenpide, jolla ratkaistaan liikenteeseen ja logistiikkaan liittyviä ongelmakohtia, jotka ratkaistuaan mahdollistavat pk-yritysten markkinoille pääsyn. Toimenpiteiden kautta tehostetaan myös eri kuljetustapojen tehokasta yhdistelyä sekä logistiikkayhteistyötä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta hyvinvoinnin edistämiseen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta tasa-arvon edistämiseen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta kulttuuriympäristöihin. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta ympäristöosaamiseen. |
Investointihankkeen tavoitteena oli toteuttaa liikennöitävien rataosuuksien peruskorjaus siten, että se tukee liiketoiminnan kehittymistä Niiralan terminaalialueella ja mahdollistaa yrityksen toteuttamat lisäinvestoinnit. Raiteiden kunnostus takaa alueella toimivien rata/vaihtotyöoperaattoreiden työturvallisuuden sekä takaa tuotteiden toimitusvarmuuden alueelle jatkojalostusta varten.
Raiteiston peruskorjaus toteutettiin suunnitelmien mukaisesti.