![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76180
Hankkeen nimi: PÄIJÄT-HÄMEEN MATKAILUN SELVIYTYMISSTRATEGIA - Koronan kourista kotimaiseen kasvuun
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 28.2.2020 ja päättyy 31.12.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: LAHDEN SEUTU - LAHTI REGION OY
Organisaatiotyyppi: Suuryritys
Y-tunnus: 1074350-2
Jakeluosoite: Salpausselänkatu 7
Puhelinnumero: +358 405162803
Postinumero: 15110
Postitoimipaikka: LAHTI
WWW-osoite: www.visitlahti.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Yildirim Susanna
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: controller
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400901744
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tavoitteena on työstää ja jalkauttaa Päijät-Hämeen matkailun selviytymisstrategia yhteistyössä alueen yritysten, sidosryhmien ja yhteistyöverkostojen kanssa.Konkreettinen ja vastuullinen matkailu- ja tapahtumapalveluiden muotoilu uuteen normaaliin yksittäis- ja kokous- ja yritysmatkailusegmenttien osalta. Loppukuluttajien muuttuneen kysynnän tunnistaminen arvomaailman muutoksen jälkeen. Kotimaan markkinat ensi vaiheessa; poikkeustilan jälkeen matkailu käynnistyy kotimaan markkinoilta. Kotimaan tarjonnan sopeutus kv-markkinoille. Palveluiden uudesta sisällöstä viestintästrategian toteuttaminen. Keskeinen osa on myös yrityskentän henkisestä kestävyydestä huolehtiminen sisäisen markkinoinnin ja avoimen viestinnän avulla. Keskeinen osa myös maakunnan matkailun skenaario- ja strategiatyötä
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 252 140
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 247 996
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 360 200
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 354 283
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Lahti
Jakeluosoite: Salpausselänkatu 7
Postinumero: 15110
Postitoimipaikka: LAHTI
Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 8 |
Kestävä kasvu on punaisena lankana hankkeessa. Hankkeessa laaditaan vastuullisuusohjelma, jonka avulla edistetään ympäristöarvojen korostamista ja huomioimista matkalla kohti Euroopan ympäristöpääkaupunkia. Lisäksi yritysten osaamista kasvatetaan ja edistetään yritysten omien ympäristösertifikaattie | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 8 |
Hankkeessa laaditaan vastuullisuusohjelma, jonka avulla edistetään ympäristöarvojen korostamista. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 8 | 8 |
Yritysten osaamista kasvatetaan ja edistetään yritysten omien ympäristösertifikaattien hakemista hankkeessa toteuttavalla vastuullisuusohjelmalla, joka konkretisoituu yritysten tekemisiksi ja valinnoiksi välittömästi ja välillisesti. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 8 | 8 |
Yritysten osaamista kasvatetaan ja edistetään yritysten omien ympäristösertifikaattien hakemista hankkeessa toteuttavalla vastuullisuusohjelmalla, joka konkretisoituu yritysten tekemisiksi ja valinnoiksi välittömästi ja välillisesti. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeen päätavoite on koronakriisistä selviäminen sekä kestävän kasvun mahdollistaminen. Vaikutuksia laajaan yrityskenttään kohdistuu välittömästi matkailutoimialoille ja välillisesti myös matkailuun liitännäisille aloille. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeessa määritetään alueen yhteiset linjaukset matkailullisten sisältöjen kehittämiseksi ja brändin vahvistamiseksi, joiden avulla koronakriisistä selvitään välittömästi ja pitkällä aikajänteellä riskit ja haavoittuvuus huomioiden. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 5 |
Liikkumisratkaisut ja logistiikka liittyvät alueen helppoon saavutettavuuteen ja kestäviin matkaketjuihin sisäisesti ja ulkoisesti. Kestävät liikkumisratkaisut ja palveluiden saatavuus huomioidaan sisältöjen kehittämisessä sekä vastuullisuusohjelmassa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 8 |
Matkailijoiden, asukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden palveluostojen lisääntyessä ostovoima lisääntyy ja vaikuttaa yleisen hyvinvoinnin ja elinvoimaisuuden kehittymiseen. Matkailun tarjoamat fasiliteetit palvelevat myös paikallista väestöä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Yrityksissä työskenteleville luodaan sukupuolesta ja taustasta riippumatta yhtäläiset mahdollisuudet osallistua ja vaikuttaa sekä kehittää vastuullisuusohjelman kautta toimintatapoja ja palveluita. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 5 |
Yrityksille luodaan hankkeessa yhtäläiset mahdollisuudet osallistua ja vaikuttaa sekä nousta koronakriisistä kehittämällä vastuullisuusohjelman kautta palveluitaan ja toimintatapojaan. Matkailuyrittäjät voivat tulevaisuudessa hyödyntää entistä paremmin maahanmuuttajien osaamista ja kielitaitoa. | ||
Kulttuuriympäristö | 8 | 8 |
Matkailun kehittäminen vaikuttaa myös kulttuuriympäristöön (ylläpito, kehittäminen ja hyödyntäminen, kohteiden esille nostaminen). | ||
Ympäristöosaaminen | 10 | 10 |
Vastuullisen matkailun ja siihen liittyvän ympäristöosaamisen lisääminen matkailuyrityksissä nivoutuu hankkeen toimenpiteisiin, joten vaikutukset ovat välittömiä ja välillisiä matkalla kohti Euroopan ympäristöpääkaupunkia vuonna 2021. |
Hankkeen tavoitteena oli edesauttaa Päijät-Hämeen matkailuyrityskenttää selviämään koronan mukanaan tuomasta matkailukysynnän muutoksesta. Hankkeessa toteutettiin yhteistyössä yrityskentän kanssa koronaskenaariot, joiden avulla arvioitiin, koronan kestoa ja eri skenaarioiden mukanaan tuomia toimenpiteitä selviytymisen osalta. Koronan jatkuessa oletettua pidempään syksyllä 2021 yhteistyössä yrityskentän matkailusidonnaisten toimijoiden kanssa toteutettiin matkailun jälleenrakennusohjelma. Ohjelman avulla on määritelty, mitä toimenpiteitä pitää toteuttaa, jotta matkailu lähtee koronan hellittäessä vahvaan kasvuun. Osa selviytymistä oli vahva kotimaanmatkailun kysynnän elvyttäminen. Kotimaan matkailukysyntää lähdettiin edistämään jalkauttamalla Lakeland Finland Visit Lahti -brändi yksittäismatkailija- ja kokousmatkailukenttään. Järvi-Suomeen keskittyvän brändin sisältöä kehitettiin yhteistyössä yrityskentän kanssa vastaamaan koronan muuttamaa matkailukysyntää. Uusia teemoja oli niin luontomatkailu, urheilu- ja liikuntamatkailu ja kaiken kattavana teemana vastuullisuus sekä digitaalisuus. Suurimmat muutokset koronan oletettiin merkitsevän kokousmatkailun kysyntään. Hankkeessa toteutettiin kokousmatkailupalveluita tuottavien yritysten kanssa kokousmatkailun konseptikirja. Kymmenen kohdan ohjelman toteutusta jatketaan edelleen; keskeisimpänä vastuullinen kokous sekä digitaalisten ja virtuaalisten kokouspalvelluiden mahdollistaminen. Hanke onnistui erinomaisesti ja hankkeessa toteutetuista toimenpiteistä lähes kaikista jäi pysyvä toimintatapa niin yksittäis- kuin kokousmatkailun osalta.