![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76171
Hankkeen nimi: Kasvun juuret - Omistajanvaihdos elinvoiman kehittämisen työkaluna
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 21.2.2020 ja päättyy 31.12.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: LAHDEN SEUDUN KEHITYS LADEC OY
Organisaatiotyyppi: Suuryritys
Y-tunnus: 0855115-7
Jakeluosoite: Niemenkatu 73
Puhelinnumero: +358 44 702 2700
Postinumero: 15140
Postitoimipaikka: LAHTI
WWW-osoite: www.ladec.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kangas Pasi
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Liiketoimintakehi
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 727 2702
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tavoitteena on saada omistajanvaihdokset osaksi kehittämisen keinovalikoimaa. Toimenpiteet koostuvat neljästä työkalupaketista 1. Maakunnallisten omistajanvaihdospalveluiden uudelleen konseptointi 2.Omistajanvaihdostarpeiden kartoitus ja työkalujen kehittäminen 3. Ostamisen ja omistajanvaihdosten brändäys 4. Workshop- kokonaisuus, joka täydentää muita työpaketteja. Alueen yrityksillä ja muilla toimijoilla on paremmat edellytykset kasvun luomiselle ja enemmän informaatiota omistajanvaihdosten mahdollisuuksista. Positiivisempi ilmapiiri omistajanvaihdosten ympärillä luo pohjaa kasvuyrittäjyydelle sekä yritysmarkkinoiden toimivuudelle.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 105 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 87 259
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 150 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 124 657
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Lahti
Jakeluosoite: Niemenkatu 73
Postinumero: 15140
Postitoimipaikka: LAHTI
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen tarkoituksena oli tuoda yritysten omistajanvaihdosteemaa positiivisessa mielessä esille. Kertoa nykyisistä asiantuntijapalveluista sekä kehittää uudenlaisia ratkaisuja. Hankkeen alkuvaiheessa selvitettiin alueen kuntien edustajien, sidosryhmien ja omistajanvaihdoksiin palveluita tarjoavien yritysten odotuksia ja ajatuksia hankkeen suhteen. Lisäksi tehtiin selvitys ns. matalan kynnyksen omistajanvaihdospalveluiden tarjoamasta eri puolilla Suomea. Hankkeen kehittämistoimenpiteiden haluttiin olevan harkittuja, joten ensimmäisissä vaiheissa alettiin laatimaan strategista viitekehystä alueen omistajanvaihdosten edistämiseen. Projektipäällikkö laati rungon ja sitä sparrasi viiden markkinaehtoisen toimijan ryhmä. Alueen yritysten odotuksia ja palvelutarpeita selvitettiin hankkeessa yrityskartoituksissa, joiden aikana tavoitettiin noin 470 päijäthämäläistä yrityspäättäjää. Kyselyt toteutettiin puhelinhaastatteluin ja kolmella eri kierroksella. Yrityksiltä kysyttiin odotuksista liiketoiminnan myyntiin, ostamiseen ja sukupolvenvaihdokseen. Lisäksi selvitettiin kiinnostusta liiketoiminnan kasvuun ja kehittämiseen. Yrityskartoitusten perusteella yrityspäättäjien odotukset omistajanvaihdoksia kohtaan olivat ehkä yleistä kuvaa maltillisempia. Kyselyiden perusteella yrityksillä on kiinnostusta kasvuun ja kehittämiseen. Kehittämisajatukset olivat usein luonteeltaan operatiivisia tai selkeä kehityskohde oli jäsentymättä. Työvoimapula oli selkein esille nostettu kasvun este. Yritysten maltillinen kiinnostus laajentaa liiketoimintaa yritysostoilla voi osoittautua todelliseksi ongelmaksi, kun vääjäämättä useat yritykset kohtaavat kysymyksen jatkuvuudesta ja samanaikaisesti osaajista on pulaa palkkatyömarkkinoilla. Hankkeessa haluttiin kehittää alueellista matalan kynnyksen neuvontapalvelua. Sen kehittämisprosessissa hyödynnettiin palvelumuotoilun keinoja. Tiiviin projektitiimin lisäksi ajatuksia kuultiin useilta sidosryhmien ja yrittäjien edustajilta. Heille järjestettiin kaksi erillistä työpajaa. Tulokseksi saatiin konsepti, joka havainnollistaa omistajanvaihdosten prosessinäkökulmaa ja julkisen sekä yksityisen palveluntuottajien rooleja prosessin eri vaiheissa. Esitystä on mahdollista jatkokehittää sekä räätälöidä tarpeiden mukaan. Hankkeen aikana kehitettiin uusia palveluita omistajanvaihdosten edistämiseksi. Niistä verkkosivusto www.myyntikunto.fi sai hyvin huomiota jo hankkeen aikana ja mm. sai huomiota Omistajanvaihdoskonferensissa vuonna 2021. Palvelun tarkoitus on edistää yritysten myyntikuntoisuutta helposti lähestyttävällä digityökalulla. Toinen hankkeessa luotu työkalu on saman luonteinen. Sivusto www.yritysjatkajalle.fi on perheyrityksille räätälöity palvelu sukupolvenvaihdoksen käynnistämiseen. Hankkeessa tuotteistettiin myös matalan kynnyksen koulutuskonsepti, joka sai nimeksi Jatkajainfo. Sen kohderyhmää ovat opiskelijat sekä muut yritysten omistajanvaihdoksista kiinnostuneet. Kolme erillistä Jatkajainfoa toteutettiin suorina lähetyksinä verkon yli ja niiden tallenteet löytyvät sivustolta www.ladec.fi/omistajanvaihdos. Verkkosivusto kehitettiin hankkeen aikana ja sieltä löytyy paljon muutakin hyödyllistä tietoa yritysten omistajanvaihdoksiin liittyen. Herättelevistä toimenpiteistä ehkä näkyvin oli kotitalouksiin jaettu Unelmasta totta? -liitelehtinen, jossa kerrottiin omistajanvaihdosten ajankohtaisuudesta ja mahdollisuudesta ryhtyä yrittäjäksi ostamalla toimiva yritys. Lisäksi lehtisellä rohkaistiin yrittäjiä kertomaan julkisesti myyntiaikeistaan sekä kannustettiin hyödyntämään asiantuntijapalveluita omistajanvaihdosten eri vaiheissa. Lisäksi hankkeessa kirjoitettiin omistajanvaihdoksia käsitteleviä artikkeleita, joita jaettiin useissa eri viestintäkanavissa.