![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76155
Hankkeen nimi: ILO - Ilmastoystävällisen logistiikka-alan osaamiskeskittymä
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2020 ja päättyy 31.12.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0212371-7
Jakeluosoite: PL 70
Puhelinnumero: 013244200
Postinumero: 80101
Postitoimipaikka: Joensuu
WWW-osoite: http://www.riveria.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kristiina Sallinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hanketoiminnan asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503100745
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Logistiikka- ja kuljetusalan vaikutus ilmastonmuutokseen on merkittävä, koska kasvihuonepäästöjä syntyy suoraan liikenteen pakokaasuista. Tällä hetkellä liikenteen päästöjen on arvioitu kattavan noin neljänneksen kaikista Suomen kasvihuonekaasupäästöistä.
Kuljetusalan kannattavuus on heikko viime vuosien korkeasuhdanteesta huolimatta. Syynä on polttoainekustannusten osuus raskaassa liikenteessä (30 – 50% kuljetusyrittäjän kokonaiskustannuksista). Kuljettajan toiminnalla on huomattava merkitys polttoaineen kulutukseen ja sitä kautta yrityksen kannattavuuteen. Yritykset tarvitsevat sen vuoksi sekä uutta, vähäpäästöistä kuljetuskalustoa, että taloudellisen ajotavan hallitsevia kuljettajia. Kuljettajien kouluttaminen yritysten toimesta on kallista ja aikaa vievää, eikä varsinkaan pienillä yrityksillä ole siihen tarvittavia resursseja.
Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Riveria, järjestää logistiikka-alan koulutusta Pohjois-Karjalassa ja tarvittaessa myös muualla Suomessa. Riveria haluaa olla edelläkävijä ympäristöystävällisemmän logistiikka-alan kuljettajien kouluttajana. Hankkeessa investoidaan Riverian logistiikka-alan koulutuskäyttöön:
1. Sähkökuorma-auto lämpöeristetyllä korilla ja sähköisellä kylmäkoneistolla. Lisäksi kuorma-auto varustetaan ammatilliseen opetukseen soveltuvaksi.
2. Liikuteltava luokkatila perävaunuun (sähköistetty ja lämmitettävä). Liikuteltava oppimisympäristö mahdollistaa koulutuksen toteuttamisen laajalla maantieteellisellä alueella.
Investointien avulla koulutetaan tulevaisuudessa Riverian opiskelijoita ja Pohjois-Karjalan kuljetusyrityksissä työskenteleviä taloudellisesti ja ekologisesti kestävään ajamiseen. Hankkeen rinnalle haetaan ESR-hanketta Resurssiviisas kuljettaja, jossa koulutustuote kehitetään yhteistyössä yritysten kanssa.
Hankkeella on välitön vaikutus vähäpäästöisemmän logistiikan kehittymiseen ja ympäristön huomioivan ajotavan yleistymiseen ammattiliikenteessä. Pitkällä tähtäimellä Riverian koulutuksen käyneet, yrityksissä työskentelevät kuljettajat ovat aiempaa tietoisempia ajotottumustensa ympäristövaikutuksista.
Logistiikka-alan (auton-, kuorma-auton-, linja-auton-, puutavara-auton ja yhdistelmäajoneuvonkuljettajan) ammattia opiskelevat opiskelijat Riveriassa
Logistiikka-alan ammattiin kouluttavat opettajat ja ohjaajat.
Logistiikka-alan yrittäjät ja kuljettajat.
Ajoneuvojen valmistajat ja jälleenmyyjät.
Alueelliset, kansalliset ja kansainväliset koulutusorganisaatiot.
Logistiikan liitännäisalojen kuten maarakennusalan yritykset.
Pohjois-Karjalan kunnat ja kuntalaiset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 443 450
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 443 450
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 633 500
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 633 500
Maakunnat: Pohjois-Karjala
Seutukunnat: Joensuun, Keski-Karjalan, Pielisen Karjalan
Kunnat: Lieksa, Nurmes, Tohmajärvi, Joensuu, Kontiolahti, Polvijärvi, Outokumpu, Rääkkylä, Liperi, Juuka, Ilomantsi, Kitee
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 5 |
Hankkeen tuloksena edistetään vähäpäästöisemmän kuljetuskaluston käyttöä ammattiliikenteessä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 5 | 5 |
Hankkeen tuloksena edistetään vähäpäästöisemmän kuljetuskaluston käyttöä ammattiliikenteessä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 5 | 5 |
Hankkeen tuloksena edistetään vähäpäästöisemmän kuljetuskaluston käyttöä ammattiliikenteessä. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 5 | 5 |
Hankkeen tuloksena edistetään vähäpäästöisemmän kuljetuskaluston käyttöä ammattiliikenteessä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 1 | 1 |
Hankkeen tuloksena edistetään vähäpäästöisemmän kuljetuskaluston käyttöä ammattiliikenteessä. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Hankkeen investointien avulla liikenteen päästöt vähenevät. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 5 | 5 |
Hankkeessa investoitavan kaasukuorma-auton biokaasu voidaan tuottaa uusiutuvalla energialla. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 5 |
Hanke parantaa kuljetusalan kannattavuutta ja edistää työllisyyttä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 4 |
Hankkeen investoinneilla kehitetään koulutuspalveluja. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 3 |
Hanke kohdistuu kuljetusalan kestävään kehittämiseen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 2 |
Vähäpäästöisempi ammattiliikenne parantaa ilmanlaatua ja lisää sitä kautta ihmisten hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 2 |
Hankkeen tavoitteet tukevat sukupuolten tasa-arvoa kuljetusalalla. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 3 | 3 |
Hankkeen investoinnit tukevat luonnonvarojen kestävää käyttöä. |
Logistiikka- ja kuljetusalan vaikutus ilmastonmuutokseen on merkittävä, koska kasvihuonepäästöjä syntyy suoraan liikenteen pakokaasuista. Hanke vastasi Pohjois-Karjalan maakuntaohjelman tavoitteeseen: maakunnassa halutaan olla eturintamassa käyttämässä uusiutuvia energioita kestävästi ja resurssiviisaasti. Kuljetusalalla vähäpäästöisempien ajoneuvojen määrä kasvaa tulevina vuosina ja pian tarvitaan niiden taloudellisen ajamisen hallitsevia kuljettajia. Riveria haluaa olla edelläkävijä ympäristöystävällisemmän logistiikka-alan kuljettajien kouluttajana ja sen takia hankkeessa investoitiin Riverian logistiikka-alan koulutuskäyttöön Scania Oy:n valmistama sähkökuorma-auto sekä Prolines Oy:n valmistama levitettävä luokkatilapuoliperävaunu.
Kuorma-auton investointiin liittyvien ongelmien takia hankkeen päättymisajankohtaa jouduttiin siirtämään muutoshakemuksilla kahteen kertaan ja hankkeen alkuperäistä investointisuunnitelmaa muuttamaan, mutta lopulta hankkeen tavoitteet täyttyivät ja investoinnit saatiin toteutettua uuden suunnitelman mukaisesti. Investointien avulla koulutetaan tulevaisuudessa Riverian opiskelijoita ja Pohjois-Karjalan kuljetusyrityksissä työskenteleviä taloudellisesti ja ekologisesti kestävään ajamiseen. Hankkeen rinnalla toimi ESR-rahoitteinen hanke Resurssiviisas kuljettaja (ESR S22145), jossa koulutustuote kehitetään yhteistyössä yritysten kanssa. Hankkeella on välitön vaikutus vähäpäästöisemmän logistiikan kehittymiseen ja ympäristön huomioivan ajotavan yleistymiseen ammattiliikenteessä.