![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76149
Hankkeen nimi: Yhdessä ideoiden
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2020 ja päättyy 30.4.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto
Hakijan virallinen nimi: Iisalmen kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 9086071-6
Jakeluosoite: Pohjolankatu 14
Puhelinnumero: (017) 272 31
Postinumero: 74100
Postitoimipaikka: IISALMI
WWW-osoite: http://www.iisalmi.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pironetti Heli Anneli
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yritysasiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406305133
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Yhdessä ideoiden -hankkeen tavoitteena on tukea ja vahvistaa yritysten toimintaedellytyksiä nyt koronakriisin aikana ja sen jälkeen. Hanke tähtää selkeästi koronaviruksen aiheuttamien haittojen torjuntaan ja korjaamiseen nopeasti mutta myös tulevaisuus huomioiden. Yhdessä ideoiden -hankkeeseen on tavoite saada mukaan 50 mikro- ja pk-yritystä erityisesti niiltä toimialoilta, joihin koronaepidemia on vaikuttanut vahvasti. Kohderyhmänä ovat mikro- ja pk-yritykset Iisalmen ja koko Ylä-Savon alueelta.
Hankkeen tavoiteasettelussa on huomioitu vallitseva haasteellinen kriisitilanne koronaepidemiasta johtuen. Hankkeen tavoitteena on:
*Saada hankkeeseen mukaan 50 yritystä niiltä toimialoilta, joihin korona on rajuimmin vaikuttanut
*Hankkeessa mukana olevat yritykset säilyvät elinkykyisinä hankeajan loppuun saakka
*Yritystoiminannan lopettaneita yrityksiä osallistujista on korkeintaan 2 kpl
*Vähintään 15 osallistujayritystä nostavat liikevaihtoa kuukausitasolla 10% tai enemmän hankeaikana
*Vähintään 5 osallistujayritystä aloittavat uuden liiketoiminnan hankeaikana
*Vähintään 3 yritystä käynnistävät kansainvälisen toiminnan tai laajentaa sitä hankeaikana
*Perustaa toimivia yritysryhmiä yhtenäisten teemojen alle tarvittava määrä
*Vähintään 5 osallistujaa kehittävät uuden tuotteen, palvelun tai toimintamallin hankeaikana
Hankkeessa osallistujille tehdään aluksi tilannekartoitus, laaditaan toimenpidesuunnitelmat ja perustetaan yritysryhmiä toimialan, yrityksen tavoitteiden ja tilanteen perusteella. Yritysryhmät kokoontuvat säännöllisesti ohjattuihin työpajoihin ideoimaan, työstämään asioita ja kehittämään liiketoimintaa edelleen. Pohjan toiminnalle luo yrityskohtainen kehittäminen, joka tapahtuu asiantuntijan avulla työpajoissa. Ryhmien teemat tarkentuvat tilannekartoituksen pohjalta mutta ne todennäköisesti käsittelevät talouden kuntoon saamista, myynnin nostamista, digitaalisten välineiden hyödyntämistä, tuotteistamista ja tuotekehitystä. Myös yritysneuvojat muodostavat yhden työpajaryhmän. Yhdeksi toimialakohtaiseksi ryhmäksi pyritään saamaan matkailuala, joka on kärsinyt koronaepidemiasta paljon.
Hankkeen tuloksia ovat:
•Lähtökohta-analyysit yrittäjille ja yritysneuvojille
•Toimenpidesuunnitelmat yrityksille
•Työpajat yrittäjille ja yritysneuvojille säännöllisesti
•Raportti mukana olleista yrityksistä ja heidän toimenpiteistään pääkohdittain hankkeen aikana
•Videohaastattelu mukana olevista yrityksistä ja toimijoista (2-4 henkilöä) ja heidän kokemuksiaan hankkeen tuomista hyödyistä
•Yritysneuvojien työkalupakki yritysneuvontaan koronaepidemian aikaan ja liiketoiminnan kehittämiseen sen jälkeen
Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat yläsavolaiset mikro- ja pk-yritykset, jotka ovat kärsineet koronaepidemian aiheuttamasta kriisitilasta sekä Iisalmen kaupungin elinvoimapalvelun yritysneuvojat ja yritysasianuntijat.
Välillisenä kohderyhmänä hankkeessa ovat:
*Alueen asiantuntijayrittäjät, jotka tulevat toimimaan hankkeessa työpajojen vetäjinä ja asiantuntijoina saaden hankkeesta työtä, kokemusta ja uutta verkostoa.
*Osallistujayritysten asiakkaat, työntekijät ja verkostot, jotka hyötyvät hankkeen kautta kehitetyistä tuotteista, palveluista ja toimintamalleista.
*Iisalmen kaupungin elinvoimapalvelun muut asiakkaat, jotka tulevat hankkeen jälkeen hyötymään saaduista kokemuksista ja hankkeen aikana laaditusta työkalupakista.
*Iisalmi ja muut Ylä-Savon kunnat, kun yritykset säilyvät hengissä kriisin ajan.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 71 468
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 64 994
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 89 336
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 81 243
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Ylä-Savon
Kunnat: Lapinlahti, Sonkajärvi, Kiuruvesi, Vieremä, Iisalmi
Jakeluosoite: Pohjolankatu 14
Postinumero: 74100
Postitoimipaikka: Iisalmi
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 4.20, joihin työllistyvät naiset 3.20
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeen toimenpiteet kohdistuvat suoraan paikallisiin mikro- ja pk-yrityksiin, niiden toimintaedellytysten kehittymiseen sekä yritysneuvontaorganisaation toiminnan kehittämiseen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeen vaikutuksesta yritykset voivat kehittää uusia yhteisiä tuotteita, palveluja tai toimintamalleja. Yritysneuvontapalveluiden laatu paranee. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 3 |
Lähialuematkailun esiin nostaminen eri kanavissa on osa hankkeen toimintaa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 8 |
Hankkeen toimenpiteillä tuetaan mikro- ja pk-yrittäjien jaksamista pandemiatilanteessa sekä sopeutumista nopeasti muuttuneeseen toimintaympäristöön. Toimenpiteillä tuetaan myös yrityspalveluhenkilöstön hyvinvointia muuttuneessa ja raskaassa työtilanteessa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 5 |
Alueen mikro- ja pk-yrityksillä mahdollisuus osallistua hankkeen toimenpiteisiin toimialasta, kokoluokasta, taloudellisesta tilanteesta tms. riippumatta | ||
Kulttuuriympäristö | 8 | 8 |
Matkailualan yritysten kautta voidaan tuoda esiin alueen kulttuuria ja historiaa. Elinkelpoiset yritykset pitävät alueen asuttuna ja vireänä myös jatkossa, jolloin kulttuuriperinteet säilyvät. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta |
Yhdessä ideoiden -hankkeen tavoitteena oli tukea ja vahvistaa yritysten toimintaedellytyksiä koronakriisin aikana ja sen jälkeen. Hankkeen kohderyhmän muodostivat Iisalmen ja koko Ylä-Savon alueelta mikro- ja pk-yritykset erityisesti niiltä toimialoilta, joihin koronaepidemia oli vaikuttanut vahvasti.
Yhdessä ideoiden -hanke toteutui lähes suunnitellun mukaan. Hankkeesta tiedotettiin monipuolisesti eri kanavissa Iisalmen kaupungin elinvoimakirjeessä,nettisivuilla, Facebookissa ja yrittäjäyhdistysten tilaisuuksissa.
Hankkeesta kiinnostuneille yrityksille tehtiin tilannekartoitus, asetettiin kehittämistavoite ja muodostettiin yritysryhmät esiin nousseiden aiheiden mukaan.
Työryhmien vetäjät kilpailutettiin ja valittiin sopiva vetäjä kullekin ryhmälle. Ryhmien aiheiksi nimettiin
1. Strategian päivitys, uudet liiketoiminta-alueet, uudet tuotteet/palvelut ja tuotteistaminen
2. Markkinointi, mainonta ja uusasiakashankinta
3. Pienyrittäjän talousasioiden sparraus
4. Uuden yrityksen kehittäminen ensimmäisinä vuosina
5. Digitalisaation hyödyntäminen liiketoiminnassa
6. Yrittäjän hyvinvointi ja jaksaminen
7. Johku-verkkokaupan perustaminen matkailualan yrityksille
8. Yritysneuvojien ryhmä
Ryhmillä oli keskimäärin kahdeksan työpajaa (á 2h)talven aikana. Lisätoimenpiteinä osallistujille tarjottiin vapaaehtoinen yksilöohjaus ja matkailualan yrittäjien verkkokauppaan tehtiin auditointi.
Foorumipäiviä ei pidetty koronatilanteesta johtuen vaan ne korvattiin kaikille yrityksille avoimilla kolmella webinaarilla. Aiheet valikoituivat välikyselyn pohjalta.
Osallistujille tehtiin väli- ja loppukysely hankkeen toteutuksesta ja hyödyllisyydestä. Vastaukset osoittivat, että osallistujat hyötyivät työpajoista erityisesti saamalla uusia verkostoja, vertaistukea, uusia ideoita, tietoa, liiketoimintamalleja ja mahdollisuuden tulla mukaan verkkokauppaan.
Hankkeen tavoitteet ja tulokset:
1: Saada hankkeeseen mukaan 50 yritystä niiltä toimialoilta, joihin korona on rajuimmin vaikuttanut
Tulos: Osallistujat 50 yrityksestä
2: Hankkeessa mukana olevat yritykset säilyvät elinkykyisinä hankeajan loppuun saakka ja Yritystoiminannan lopettaneita yrityksiä osallistujista on korkeintaan 2 kpl
Tulos: 2 osallistujayritystä lopettivat toimintansa.
3: Vähintään 15 osallistujayritystä nostavat liikevaihtoa kuukausitasolla 10% tai enemmän hankeaikana
Tulos: 11 osallistujaa nostivat liikevaihtoaan vähintään 10%.
4: Vähintään 5 osallistujayritystä aloittavat uuden liiketoiminnan hankeaikana.
Tulos: 11 osallistujaa aloittivat uuden liiketoiminnan.
5: Vähintään 3 yritystä käynnistävät kansainvälisen toiminnan tai laajentavat sitä hankeaikana.
Tulos: 1 yritys laajensi tai käynnisty kansainvälistä liiketoimintaa.
6: Perustaa toimivia yritysryhmiä yhtenäisten teemojen alle tarvittava määrä
Tulos: Perustettiin 8 yritysryhmää ja yksi ryhmä yritysneuvojille.
7: Vähintään 5 osallistujaa kehittävät uuden tuotteen, palvelun tai toimintamallin hankeaikana
Tulos: 16 yritystä kehittivät uuden tuotteen, palvelun tai toimintamallin.
Koska hankeaika oli varsin lyhyt ja toteutusajanjakso poikkeuksellinen ja vaikeasti ennustettava, jäivät numeraaliset tavoitteet osittain saavuttamatta. Kuitenkin saavutetut tavoitteet, uudet tuotteet, palvelut ja liiketoimintamallit, mahdollistavat kasvun tulevaisuudessa.