![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76141
Hankkeen nimi: MATKAILUN PARHAAKSI - KONTIOLAHDEN ALUEEN MATKAILUYRITYSTEN KV-OSAAMISEN JA NÄKYVYYDEN PARANTAMINEN
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2020 ja päättyy 30.6.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Kontionloikka Oy
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 2657527-5
Jakeluosoite: Keskuskatu 8
Puhelinnumero: 0504724144
Postinumero: 81100
Postitoimipaikka: Kontiolahti
WWW-osoite: http://www.kontiolahti.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Peiponen Jarkko Ilmari
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yritysvalmentaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504724144
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Matkailun parhaaksi – hankkeen tavoitteena on laajasti kehittää Kontiolahden kunnan alueen matkailuyritysten toimintaedellytyksiä, osaamista ja yritysten välistä yhteistyötä. Hankkeen tärkeänä tavoitteena on uudistaa Kontiolahden alueella toimivien matkailu-, seikkailu-, urheilu- ja ohjelmapalveluyritysten sekä muiden matkailutoimijoiden palvelutarjoomaa vastaamaan lisääntyvään kansainväliseen kysyntään sekä parantaa alueen yritysten näkyvyyttä kansainvälisille matkailijoille erityisesti digitaalisissa kanavissa.
Hankkeen aikana alueella toimivat matkailuyritykset saavat uutta tietoa ja osaamista erityisesti vastuullisen luontomatkailun trendeistä, uusien palveluiden kehittämisestä kansainvälisille matkailijoille ja digitalisaation konkreettisesta hyödyntämisestä matkakohteiden esittelyssä. Hankkeen aikana tuotetaan uutta tietoa ja julkaistaan sitä kunnan uusilla matkailusivuilla tai kehitettävän mobiilisovelluksen avulla kansainvälisten matkailijoiden saataville. Hankkeen aikana huomioidaan myös maailman muuttunut tilanne ja ennakoidaan lähimatkailun trendin mahdollista voimakasta kasvua lähivuosien aikana Suomessa.
Konkreettisina toimenpiteinä hankkeen aikana edistetään paikallisten matkailutoimialan yritysten digitaalisten markkinointikanavien käyttöönottoa, järjestetään valmennusta kansainväliseen matkailumarkkinointiin sekä palvelumuotoiluun liittyen sekä toteutetaan muita, alueen yritysten näkyvyyttä parantavia kansainvälisen markkinoinnin toimenpiteitä osallistumalla erilaisiin tapahtumiin ja tilaisuuksiin sekä järjestämällä tilaisuuksia alueella.
Tämä hanke on jaettu neljään työpakettiin seuraavasti:
Työpaketti 1. Uuden tiedon tuottaminen
Työpaketti 2. Matkailupalveluiden digitalisointi sekä alueen osaamisen markkinointi kansainväliselle kohderyhmälle
Työpaketti 3. Tuotteistaminen ja uusien palveluiden kehitys
Työpaketti 4. Vetovoimatapahtumat
Toteutuessaan suunnitellusti hanke vaikuttaa merkittävällä tavalla alueella toimivien, noin kuudenkymmenen matkailuyrityksen toimintaympäristön ja osaamisen kehittymiseen. Hankkeen aikana yritykset aloittavat uudenlaista yhteistyötä paitsi omalla paikkakunnallaan, myös laajemmin koko Järvi-Suomen alueella. Matkailun parhaaksi -hanke on yksi olennainen osa alueen laajempaa matkailutoimialan kehitystä tulevaisuudessa ja tukee osaltaan VisitKarelian strategisia tavoitteita alueen matkailuvolyymin tuplaamiseen seuraavan vuosikymmenen aikana.
Hankkeen varsinaista kohderyhmää ovat:
a) Joensuun seudulla toimivat matkailu, urheilu- ja ohjelmapalveluyritykset sekä toimijat, joiden osaamista ja uusia innovaatioita edistetään hankkeen toiminnan avulla
b) alueelle saapuvat kansainväliset turistit ja matkailijat, jotka hyötyvät hankkeen aikana kehitettävistä uusista palveluista
c) kotimaiset matkailijat, jotka hyötyvät hankkeen avulla kehitettyjen tuotteiden sekä palveluiden tarjoomasta.
d) kansainvälistä markkinointia ja myyntiä harjoittavat tahot (DMC-toimijat, matkanjärjestäjät, Tour Design -toimijat, bloggaajat...), joille kohdennetaan markkinointia tai kutsutaan tutustumaan Pohjois-Karjalan alueen matkailutarjontaan.
Alueen matkailuun liittyvät organisaatiot ja muut toimijat paikallisesti. Kaikki uusista matkailun- ja liike-elämän huipputapahtumista kiinnostuneet henkilöt Suomessa ja ulkomailla.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 101 440
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 101 440
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 126 800
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 126 800
Maakunnat: Pohjois-Karjala
Seutukunnat: Joensuun
Kunnat: Joensuu, Kontiolahti, Polvijärvi, Outokumpu, Liperi, Juuka, Ilomantsi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 5 |
Hankkeen avulla yritykset saavat uutta tietoa esim. kestävästä luontomatkailusta ja palveluiden tuotteistamisesta kestävästi | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 8 |
Hankkeen toiminta keskittyy maailmantilanteesta johtuvalle kriittiselle toimialalle, jonka kasvu on merkittävä alueen kestävän taloudellisen kehittymisen saavuttamiseksi. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 7 |
- hankkeen aikana tuotteistetaan 20 kappaletta uusia, kansainvälisiä matkailijoita kiinnostavia palveluita alueella toimiviin matkailu- ja ohjelmapalveluyrityksiin. - näistä kehitettävistä palveluista 5 kappaletta on koko Järvi-Suomen alueella tapahtuvia aktiviteettejä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 3 |
Hankkeen avulla edistetään paikallisten luontomatkailukohteiden näkyvyyttä ja houkuttelevuutta | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 5 | 3 |
Hankkeen avulla tuodaa esille paikallisesti tärkeitä kulttuuriympäristöjä kiinnostavalla tavalla. | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 3 |
Hankkeen avulla yritykset saavat uutta tietoa myös matkailun ympäristöasioista. |
Matkailun Parhaaksi -hanke on toiminut koronakeväästä 2020 alkaen kehittäen Kontiolahden alueen matkailutoimijoiden yhteistyötä, tunnettuutta ja osaamista. Hankkeen aikana on järjestetty lukuisia työpajoja matkailutoimijoille, laadittu yhdessä kunnalle matkailustrategia sekä toteutettu merkittävä määrä markkinointi- ja viestintätoimenpiteitä. Hankkeen toiminnan konkreettinen hyöty on kanavoitunut alueen matkailutoimijoille.