![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76138
Hankkeen nimi: TERVEELLISEMMÄKSI REFORMULOITUJEN MENESTYSRUOKATUOTTEIDEN YHTEISKEHITTÄMINEN ETELÄ-POHJANMAALLA
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2020 ja päättyy 2.10.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Innovaatiorahoituskeskus Business Finland
Hakijan virallinen nimi: Vaasan Yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0209599-8
Jakeluosoite: PL 700
Puhelinnumero:
Postinumero: 65101
Postitoimipaikka: VAASA
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Luomala, Harri
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: N/A
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358294498461
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Terveyttä edistävien ja ylläpitävien tuotteiden kaupallistamisessa ei pelkästään uusien terveellisemmiksi reformuloitujen elintarvikkeiden tarjoaminen riitä, vaikka niihinkin tähtäävää tuotekehitystyötä on jatkuvasti tehtävä. Jotta kuluttajat suuremalla todennäköisyydellä päätyisivät näihin vaihtoehtoihin, he tarvitsevat helposti ja aina saatavilla olevaa apua. Tunnistettujen erilaisten kuluttajaryhmien mieltymysten ja käyttäytymismallien pohjalta mukautetut elämäntapaohjauspalvelut tarjoavat tähän mahdollisen tukiratkaisun. Tutkimuksessa tarkastellaan terveellisiin ruokavalintoihin liittyviä ajureita ja hidasteita suomalaisilla kuluttajaryhmillä yhteistyössä eteläpohjalaisen ja kansainvälisen kumppanikonsortion kanssa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 101 750
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 101 750
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 103 749
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 103 749
Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa
Seutukunnat: Seinäjoen
Kunnat: Seinäjoki
Jakeluosoite: Vaasan yliopisto, c/o Foodwest Oy, Kärryväylä 4
Postinumero: 60100
Postitoimipaikka: Seinäjoki
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 0 |
Tutkimuksen tavoitteena hyödyntää lähialueen raaka-aineita | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 0 |
Tutkimuksessa pyritään lisäämään kasvikunnan tuotteiden käyttöä ruoaksi | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 4 |
Tutkimuksessa pyritään lisäämään kasvikunnan tuotteiden käyttöä ruoaksi, mikä osaltaan monipuolistaa viljelymaan monimuotoisuutta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 3 | 0 |
Tutkimuksessa pyritään lisäämään kasvikunnan tuotteiden käyttöä ruoaksi | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Tutkimus ei kohdistu Natura 2000-ohjelman kohteisiin | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Tutkimus ei kohdistu materiaalien ja jätteiden käyttöön | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Tutkimus ei kohdistu uusiutuvien energialähteiden käyttöön | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 6 | 0 |
Tutkimuksen tavoitteena paikallisen yritystoiminnan kilpailukyvyn tukeminen | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 0 |
Fyysiseen tuotteeseen tuodaan aineeton lisä-arvo | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 0 |
Paikalliset raaka-aineet jalostetaan mahdollisimman pitkälle Etelä-Pohjanmaalla. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 0 |
Terveyttä edistävien tuotteiden kehitys ja kuluttajakokemus | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 5 |
Projektissa työstektelee mahdollisimman tasapuolisesti mies- ja naisoletettuja | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 5 |
Alueellisen ruokakulttuurin kehitys | ||
Kulttuuriympäristö | 8 | 0 |
Alueellisen ruokakulttuurin kehitys | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 5 |
Kasvisvoittoisen ruokavalion tukeminen |
Terveyttä edistävien ja ylläpitävien tuotteiden kaupallistamisessa ei pelkästään uusien terveellisemmiksi reformuloitujen elintarvikkeiden tarjoaminen riitä, vaikka niihinkin tähtäävää tuotekehitystyötä on jatkuvasti tehtävä. Jotta kuluttajat suuremalla todennäköisyydellä päätyisivät näihin vaihtoehtoihin, he tarvitsevat helposti ja aina saatavilla olevaa apua. Tunnistettujen erilaisten kuluttajaryhmien mieltymysten ja käyttäytymismallien pohjalta mukautetut elämäntapaohjauspalvelut tarjoavat tähän mahdollisen tukiratkaisun. Tutkimuksessa tarkastellaan terveellisiin ruokavalintoihin liittyviä ajureita ja hidasteita suomalaisilla kuluttajaryhmillä yhteistyössä eteläpohjalaisen ja kansainvälisen kumppanikonsortion kanssa.