![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76129
Hankkeen nimi: Poroelinkeinon uudet toimintamallit ja imagomarkkinointi koronakriisissä
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2020 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: Paliskuntain yhdistys
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 0192404-5
Jakeluosoite: PL 8168
Puhelinnumero: 016 331 6000
Postinumero: 96101
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.paliskunnat.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Lavia Anna-Riikka Katriina
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hankepäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405200667
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Poroelinkeinon uudet toimintamallit ja imagomarkkinointi koronakriisissä -hanke auttaa poroelinkeinoa selviämään tilanteesta, jossa koronaepidemia on pysäyttänyt matkailun ja myytäväksi varastoitu poronliha on jäänyt myymättä ja tuottajien varastoihin. Hankkeessa lisätään poroelinkeinon näkyvyyttä ja toteutetaan uusia toimintamalleja ja imagomarkkinointia helpottamaan poronlihan myyntiä muuttuneessa toimintaympäristössä.
Hankkeessa tuotetaan Pororeseptit.fi -sivuista uudistettu kokonaisuus, jossa tuodaan esille poroelinkeinon tarinaa ja poronlihan arktista lisäarvoa. Lisäksi poroelinkeinon näkyvyyden parantamiseksi tuotetaan tiedotuslehtinen, jota jaetaan kohdennetusti sopiville kuluttajaryhmille. Hanke lisää poroelinkeinon näkyvyyttä myös toteuttamalla syksyllä sesonkikampanja verkossa ja hyödyntämällä sosiaalisen median kautta avautuvia vaikuttamismahdollisuuksia.
Hanke tuottaa ja jakaa poronlihan myyjille tietoa sähköisten markkinointi- ja myyntikanavien mahdollisuuksista ja erilaisista yhteistoimintamalleista, joiden avulla toimijat voivat kehittää liiketoimintaansa haasteellisessa tilanteessa ja löytää kumppanuuksia.
Hankkeen tuloksena poroelinkeinon tunnettuus paranee, poronlihan brändi tulee näkyvämmäksi ja sen markkinointi ja myynti helpottuu. Uusilla toimintamalleilla parannetaan pk-yritysten mahdollisuuksia selvitä nykyisestä kriisistä ja kehittää ja kasvattaa toimintaansa. Poroelinkeinossa aletaan hyödyntää sähköisiä myyntikanavia ja tehdään aloitteita yhteistoiminnasta kannattavuuden parantamiseksi ja myynnin edistämiseksi.
Hankkeen varsinainen kohderyhmä ovat poroelinkeinossa toimivat pk-yritykset, joiden toimintaa koronavirus on vaikeuttanut.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat poroelinkeinon sidosryhmät, kuten poronlihan jälleenmyyjät.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 89 811
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 84 279
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 89 811
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 84 279
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Itä-Lapin, Kemi-Tornion, Pohjois-Lapin, Torniolaakson, Rovaniemen
Kunnat: Rovaniemi, Sodankylä, Ranua, Simo, Kittilä, Pelkosenniemi, Salla, Kolari, Pello, Savukoski, Inari, Enontekiö, Ylitornio, Posio, Muonio, Kemijärvi, Utsjoki, Tervola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeessa edistetään paikallistaloutta ja parannetaan paikallisen elinkeinon toimintamahdollisuuksia | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 5 |
Hankkeen tavoitteena on antaa porelinkeinon harjoittajille selviämisen mahdollisuuksia koronakriisin aikana. Toimeentulo ja elinkeinon kannattavuus on kytköksissä ihmisten hyvinvointiin. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 5 |
Hankkeessa tuetaan perinteisen lappilaisen elinkeinon jatkuvuutta muuttuvassa toimintaympäristössä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Poroelinkeinon uudet toimintamallit ja imagomarkkinointi koronakriisissä -hankeen tavoitteena on ollut auttaa poroelinkeinoa selviämään tilanteesta, jossa koronaepidemia on pysäyttänyt matkailun ja myytäväksi varastoitu poronliha on jäänyt myymättä ja tuottajien varastoihin. Hankkeessa on edistetty poroelinkeinon näkyvyyttä ja toteutettu imagomarkkinointia ja tuotu esille uusia toimintamalleja. Hankkeen toimenpiteillä on pyritty helpottamaan poronlihan myyntiä muuttuneessa toimintaympäristössä. Hankkeessa on tuotettu Pororeseptit.fi -sivuista uudistettu kokonaisuus, jossa on tuotu esille poroelinkeinon tarinaa ja poronlihan arktista lisäarvoa. Lisäksi poroelinkeinon näkyvyyden parantamiseksi on tuotettu maksettu sisältöartikkeli Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen Nordic Business -liitteeseen, sekä toteutettu tiedotuslehtinen, jota on jaettu YhteisHyvän välissä kohdennetusti valitulle kuluttajaryhmille eli HOK Elanto -alueelle. Hanke on lisännyt poroelinkeinon näkyvyyttä myös toteuttamalla syksyllä verkossa sesonkikampanjan Pororuokaviikon yhteyteen hyödyntämällä sosiaalisen median kautta avautuvia vaikuttamismahdollisuuksia.
Hankkeessa on tuotettu ja jaettu poronlihan myyjille tietoa sähköisten markkinointi- ja myyntikanavien mahdollisuuksista ja erilaisista yhteistoimintamalleista, joiden avulla toimijat voivat kehittää liiketoimintaansa haasteellisessa tilanteessa ja löytää kumppanuuksia.
Hankkeen tuloksena poroelinkeinon tunnettuus parantunut, poronlihan brändi on tullut näkyvämmäksi ja sen markkinointia ja myyntiä on helpotettu uuden Pororeseptit.fi -sivuille rakennetun poronlihan myyjähaun avulla sekä uudenlaisen imagomarkkinoinnin myötä.
Uusilla toimintamalleilla on edistetty pk-yritysten mahdollisuuksia selvitä nykyisestä kriisistä ja kehittää ja kasvattaa toimintaansa. Poroelinkeinossa on alettu hyödyntää sähköisiä myyntikanavia entistä enemmän: Poronlihan sähköiseen myyjähakuun on lähtenyt mukaan 38 poronlihanmyyjää ympäri poronhoitoaluetta.