![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76061
Hankkeen nimi: Koneellinen puunkorjuu ja kaukokuljetus ilmastonmuutoksen haasteissa
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 31.1.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0973110-9
Jakeluosoite: Korvanranta 50
Puhelinnumero: 0207984000
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.redu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kauko Jaukkuri
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori, hankintavastaava
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400190633
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Lisääntyvä huoli ympäristöstä ja ilmaston muutoksesta tulee vaikuttamaan metsäteollisuuden puuhuollon toteuttamistapoihin. Metsäalan koulutusten oppimisympäristöjen kehittäminen ja uudistaminen tulevat olemaan keskeisessä roolissa metsäalan opiskelijoiden työllistymisessä.
Hankkeen tavoitteena on investoida uusia, vähäpäästöisempiä metsäalan koneellisessa puunkorjuussa ja kaukokuljetuksessa käytettäviä oppimisympäristöjä. Hankkeessa investoitavien simulaattoreiden, metsätyökoneiden, niiden kuljetuskaluston sekä puutavaran kaukokuljetuskaluston avulla voidaan vastata tulevien metsäalan koulutusten edellyttämien uusien, vähäpäästöisempien oppimisympäristöjen sekä korjuumenetelmien opiskelun parantamiseen.
Hankkeen kohderyhminä ovat valmistuvat ja tulevat metsäkoneiden ja puutavara-autojen kuljettajat. Investoitavien oppimisympäristöjen avulla voidaan vastata nopeasti lähitulevaisuuden haasteisiin ilmastonmuutoksen edellyttämien fossiilisten polttoaineiden käytön vähenemiseen sekä uusien teknologien ja uusiutuvien energiamuotojen mm. sähkön, biopolttoaineiden hyödyntämiseen koneellisessa puunkorjuussa ja kaukokuljetuksessa.
Hankittavalla kalustolla voidaan edesauttaa metsäkonealan yritysten, ammattikorkeakoulujen, yliopistojen ja metsäyhtiöiden tiedonkeruuta mm. jatkuvan kasvatuksen hakkuiden, hybriditeknologian ja digitaalisuuden kehittämisessä korjuuvaurioiden huomioimisessa sekä jäävän puuston määrittelyssä.
Hankkeen ensisijaiset kohderyhmät ovat metsäkonealan ja puutavaran kaukokuljetusalojen opiskelijat.
Hankkeen investoinnit tukevat hankeparina toimivaa tutkimus ja kehityshanketta. Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat ammattikorkeakouluopiskeljat, yliopisto-opiskelijat, metsäalan tutkijat sekä Metsähallitus. Hankkeen välillisinä kohteina ovat investointiratkaisujen myötä myös metsäalan yrittäjät ja metsäyhtiöt.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 1 311 280
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 1 309 992
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 873 258
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 871 418
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Rovaniemen, Torniolaakson, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin
Kunnat: Kolari, Sodankylä, Inari, Ranua, Savukoski, Enontekiö, Pelkosenniemi, Posio, Pello, Tornio, Keminmaa, Ylitornio, Rovaniemi, Salla, Kittilä, Simo, Muonio, Utsjoki, Tervola, Kemijärvi, Kemi
Jakeluosoite: Korvanranta 50
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: ROVANIEMI
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 7 | 7 |
Investointien avulla voidaan luoda puitteet uusien korjuumenetelmien ja uusimman teknoloian hyödyntämiseen ja kehittämiseen ympäristövaikutukset huomioiden | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 7 | 7 |
Uusimman moottoriteknologian myötä (hybridit) voidaan suoraan vaikuttaa raskaisden työkoneiden ja kaukokuljetuskaluston päästöihin. Hankkeessa investoidaan myös uusinta pakokaasujen puhdistustekniikkaa käyttävää metsäkonekalustoa. Simulaatiokoulutus alkeiskoulutuksena vähentää välittömästi ilmastokuormitusta kun rsakaan työkoneen tyhjäkäyntiaikaa voidaan vähentää merkittävästi. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 6 | 7 |
Investoitavaalla kalustolla voidaan tehdä myös eri-ikäisten metsien puunkorjuuta. Näin ollen metsien käytön mahdollisuudet monipuolistuvat entisestään. Toisaalta saatuja malleja voidaan hyödyntää myös tasaikäisrakenteisissa metsiköissä. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 7 | 7 |
Fossiilisten polttoaineiden käytön vähenemisellä on merkittävä suoravaikutus kasvihuonekaasujen päästöjen vähenemisessä. Maaperävaikutusten osalta esim. hakkuissa voidaan käyttää ympäristöystävällisempiä, kantavia telaratkaisuja | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Investoivalla kalustolla ei ole tarkoitus korjata puuta Natura-alueilta. Ajourapainaumien vähenemisen myötä voidaan vaikuttaa jonkin verran pintavesien valumiseen. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 8 |
Investoiva kalusto on suurelta osin kierrätettävissä elinkaarensa jälkeen. MM. teräs, tietokoneiden jalometallit, öljyt, muovit. Hankkeessa hankittavalla kalustolla voidaan tehdä uusiutuvaaa metsäbioenergiaa ja kaukokuljettaa se jatkojalostukseen. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeen tavoitteena hyödyntää mahdollisimman paljon kotimaista metsäkone- ja kuorma-autovalmistajien osaamista. Hanehankinnoissa pyritään kehittämään innovatiivista hankintaa yhteistyössä kotimaisten toimittajien kanssa. Julkinen hankintalaki asettaa tosin rajoituksia yli EU-kynnysarvojen menevissä hankinnoissa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 8 |
Metsäkoneiden kuljettaminen työmaalta toiselle voidaan hankkeen avulla toteuttaa myös siten, että samalla kerralla voidaan kuljettaa kaksi konetta, toinen veturissa ja toinen perävaunussa. Ajokertojen määrä puolittuu nykyisestä. Samoin puutavara-auton hyötykuorman kasvaessa ajamisen määrä vähenee. Hybriditekniikka edesauttaa vielä päästöjen vähentämisessä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 6 |
Varsinkin simulaatiokoulutus sopii erinomaisesti myös liikuntarajoitteisille opiskelijoille. Jo pelkästätään motoriikkaharjoitteet edesauttavat likuntarajoitteisten hyvinvointia ja osaamisen mielihyvän tuottamista. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 7 | 6 |
Hankkeessa investoitava kalusto ei edellytä sukupuolista erityiasemaa. Tänä päivänä koulutuksissa on mukana myös naispuolisia opiskelijoita, jotka selviytyvät koneiden hallinnasta siinä missä miehetkin. Toisaalta nuoret miehet pääsevät toteuttamaan käden taitojaan käytännön työtehtävissä, joka sekin edistää tasaarvoa koulutuksissa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 2 |
Hankittavalla kalustolla ei ole rajoitteita henkilön taustoihin tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin nähden. raskaiden työkoneiden ja kuljetuskaluston koulutuksissa on otettava huomioon SORA-laki, joka estää ko. koneilla työskentelyn tiettyjen sairausten takia. Simulaatiokoulutus toimii tässäkin hyvänä apuna. | ||
Kulttuuriympäristö | 6 | 6 |
Metsäalaa säätelee metsälaki, luonnonsuojelulaki, ympäristölaki ja jätelaki. Koneellinen puunkorjuu on ammattilaisten tehtävä, jossa ao. lait on tunnettava ja niitä on noudatettava. Lakeja tukee vielää metsän käyttöön liittyvät suositukset, joissa määritellään tarkemmin alueelliset erityispiirteet. Metsäsuunnittelulla on erittäin tärkeä osa, jotta metsien hyödyntäminen edesauttaa kaikkien niitä käyttävien tahojen hyvinvointia. | ||
Ympäristöosaaminen | 7 | 6 |
Metsäala on kokonaisuudessaan edelläkävijä ympäristötietoisuuden hallinnassa. Metsäkoneissa on käytössä puhtainta pakokaasujen päästöjen vähenemiseen käytettävissä olevaa tekniikkaa. Puutavara-autojen seuraava sukupolvi mitä todennäköisimmin kulkee kaasulla ja sähköllä. Hankkeessa onkin tavoitteena esitellä alan uusinta teknologiaa mm. metsäalan yrittäjille. |
Hankkeen tavoitteena oli investoida uusia, uusinta teknologiaa edustavia metsäalan raskasta kalustoa sekä niihin yhteensopivia simulaattoreita metsäalan opiskelijoiden oppimisympäristöiksi. Investointien tavoitteena oli hankkia vähäpäästöisempiä metsäalan koneellisessa puunkorjuussa ja kaukokuljetuksessa käytettävää kalustoa kuin Rovaniemen koulutuskuntayhtymän (REDU:n) metsäalan käytössä oleva konekalusto.
Hankkeen rahoituksella ja investoinneilla on merkittävä vaikutus nykyaikaisten oppimisympäristöjen rakentamisessa ja toteuttamisessa koko Lapin alueella. Rovaniemen koulutuskuntayhtymän omana kone- ja laiteinvestointirahoituksena ei päästä vastaaviin tuloksiin ilmastovaatimusten edellyttämällä nopealla aikajänteellä oppimisympäristöjen kehittämisessä eikä tarvittavan metsäkone- ja kuljetuskaluston investoinneissa.
Hankkeessa on investoitu kuormatraktori, harvesteri, metsäkoneiden siirtokuljetusalusta perävaunuineen, puutavara-autoyhdistelmä varusteineen, metsänparannustöihin kaivukone sekä simulaattorit (2 kpl harvesteri / kuormatraktori sekä puutavara-autosimulaattori)
Hankittu kalusto toimii oppimisympäristöinä simulaatiokoulutuksissa ja aidoissa työympäristöissä Redun opiskelijatyömailla. Hankkeessa hankitun kaluston avulla voidaan tehostaa metsäalan ympäristökasvatuksen ja vähähiilisyyden merkitystä nykyaikaisessa koneellisessa puunkorjuussa ja kaukokuljetuksessa. Investoitu raskas kalusto toimii myös vaihtoehtoisella energialla, HVO- tai biodieselillä esim. kauppanimenä Neste My Uusiutuva Diesel tai My Uusiutuva polttoöljy.
Hankkeen investoinnit on toteutettu julkisen hankintalain mukaisesti. Hankinnat on toteutettu avoimella hankintamenettelyllä. Yli EU-kynnysarvon menevissä hankinnoissa on hyödynnetty Hansel Oy:n konsulttipalvelua Redun omana toimintana. Hankkeen investointien toteutusta on hidastanut covid-19 pandemian aiheuttama yleinen komponenttipula. Viimeisimpänä toimitettu puutavara-auto toimitettiin 12.12.2022.
Kokonaisuutena Koneellinen puunkorjuu ja kaukokuljetus ilmastonmuutoksen haasteissa-hanke on haasteista huolimatta toteutunut hankesuunnitelman mukaisesti. Hankkeessa saadun parantuneen hanketyöosaamisen kehittymisen ja vähähiilisemmän kone- ja kuljetuskaluston ansiosta Rovaniemen koulutuskuntayhtymällä on nyt ja tulevaisuudessa paremmat mahdollisuudet vastata uusien oppimisympäristöjen avulla nykyisiin metsäalan ympäristövaatimuksiin ja työelämän kuljettajapulan haasteisiin.