![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76050
Hankkeen nimi: Asiakas- ja liiketoimintalähtöinen tuotekonsepti, BisTech
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2020 ja päättyy 30.4.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto
Hakijan virallinen nimi: Savonia-ammattikorkeakoulu oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2629463-3
Jakeluosoite: Microkatu 1
Puhelinnumero: 0172556000
Postinumero: 70210
Postitoimipaikka: Kuopio
WWW-osoite: http://www.savonia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kai Kärkkäinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447856297
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Kyetäkseen tuottamaan kilpailukykyisiä tuotteita valmistusteollisuuden tulee kehittää valmiuksiaan tutkimuksen ja innovoinnin osaamiseen ja teknologiseen muutokseen. Tämä edellyttää mm. vahvaa tuotestrategiaa ja tuoteportfolion hallintaa. Tärkeimmät päätökset tuotteiden kehittämisessä tehdään prosessin alkuvaiheessa, jonka hallintaan teollisuus tarvitsee uusia menetelmiä ja työkaluja.
BisTech hanke on jatkoa aiemmalle CusTech-hankkeelle ja sen tavoitteena on kehittää edelleen tuotekehitysprosessin alkupään hallintaan tarvittavaa menetelmää ja valmistaa ohjelmisto, jolla asiakkaan ääni (Voice Of The Customer, VOC) muunnetaan tuotespesifikaatioiksi, tunnistetaan spesifikaatioista ne, joilla on eniten merkitystä asiakkaalle ja optimoidaan simuloimalla niiden arvot kannattavuus ja asiakasarvo huomioiden sekä määritetään uuden tuotekonseptin sopivuus tuoteportfolioon ja tuotestrategiaan.
Aiemman hankkeen yhteydessä tehty tapaustutkimus nosti esiin uusia kriittisiä tutkimuskysymyksiä, joihin hankkeen ensimmäisenä toimenpiteenä tehtävässä kirjallisuustutkimuksessa etsitään teoreettisia ratkaisuja. Kirjallisuustutkimuksesta saatavan uuden osaamisen pohjalta kehitetään teoreettinen toimintamalli sekä sitä tukeva ohjelmisto, joka testataan ja jatkokehitetään tapaustutkimuksessa 2-3 yrityksen kanssa. Kehitetystä menetelmästä tuotetaan soveltamisohje yritysten ja opiskelijoiden käyttöön. Kehitetyllä menetelmällä on mahdollista määrittää uusi tuotekonsepti siten että se täyttää asiakkaan odotukset, sopii yrityksen tuotestrategiaan sekä johtaa hyvään kannattavuuteen.
Hankkeen ensisijainen kohderyhmä on pohjoissavolainen teknologiateollisuus, etenkin koneenrakennus, mutta kehitettävän työkalun uskotaan soveltuvan kaikille niille yrityksille, jotka kehittävät omia tuotteita tai palveluja. Menetelmän lanseeraus tapahtuu luontevasti tapaustutkimuksen yhteydessä sekä hankkeen jälkeen Business Center- ja NewTech-hankkeiden toimenpiteinä.
Hankkeessa kehitettävä tuotekehityksen toimintamalli ja työkalu suunnitellaan ja toteutetaan teknologiateollisuuden lähtökohdista, mutta sen uskotaan soveltuvan tuotteen ja palvelun määrittelyyn toimialasta riippumatta.
Kirjallisuus- ja tapaustutkimus tuottaa uutta opetusmateriaalia Savonian käyttöön. Hankkeen tulosaineisto integroidaan Konealan opetussuunnitelmaan ja opintojaksosisältöihin.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 75 088
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 75 088
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 125 146
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 125 146
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Koillis-Savon, Varkauden, Kuopion, Ylä-Savon, Sisä-Savon
Kunnat: Rautavaara, Vesanto, Kuopio, Kaavi, Rautalampi, Sonkajärvi, Suonenjoki, Tervo, Kiuruvesi, Siilinjärvi, Tuusniemi, Keitele, Lapinlahti, Vieremä, Leppävirta, Varkaus, Pielavesi, Iisalmi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 8 |
Ekologinen kestävyys huomioidaan nykyisin teknologiateollisuuden asiakkaiden keskuudessa. Kehitettävän konseptointimallin käyttö ohjaa tuotekehitystä ja tuotteen suunnittelua siten, että asiakastarve ohjaa spesifikaatioiden määritystä koko konseptointiprosessin ajan. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ilmaston muutos vaikuttaa asiakasominaisuuksien määrittelyyn, jolloin tässä hankkeessa kehitettävän mallin käyttö johtaa siihen, että aihe tulee huomioiduksi myös spesifikaatioiden arvojen määrittelyssä, tuotestrategiset lähtökohdat huomioiden. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hanke on neutraali kasvillisuuden, eliöiden ja luonnon monimuotoisuuden kannalta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 3 | 8 |
Vaatimus kasvihuonekaasujen vähentämisestä vaikuttaa asiakasominaisuuksien määrittelyyn, jolloin tässä hankkeessa kehitettävän mallin käyttö johtaa siihen, että aihe tulee huomioiduksi myös teknisten spesifikaatioiden määrittelyssä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hanke on neutraali Natura 2000 –ohjelman kohteiden kannalta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 9 |
Kehitettävä tuotekehityksen malli huomioi spesifikaatioiden arvojen vaikutuksen kokonaiskannattavuuteen, jonka osa-alueita ovat materiaalit ja valmistuskustannukset. Tämä tarkastelu johtaa tyypillisesti parempaan taloudelliseen kestävyyteen. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 3 | 6 |
Tässä hankkeessa kehitettävä tuotekonseptointimalli ohjaa spesifikaatioiden ja niiden arvojen määrittelyä asiakastarpeiden pohjalta. Kun uusiutuvien energialähteiden käyttö nousee esiin asiakastarpeissa, ohjaa konseptointimalli vastaavien spesifikaatioiden määrittelyä kokonaiskannattavuus huomioiden. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 10 |
Kehitettävän konseptointimallin tavoitteena lisätä yritysten tuotteiden kilpailukykyä kokonaiskannattavasti luoden alueelle pysyvää ja kehittyvää yritystoimintaa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 6 |
Uuden tuotteen konseptointimenetelmä on hyödynnettävissä myös palvelutuotteiden tuotekehityksessä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 1 | 3 |
Tuotteen spesifikaatioiden arvojen asetanta tähtää kustannusten ja asiakasarvon optimointiin, jolloin kaikki merkittävät kustannuserät huomioidaan, tarvittaessa myös logistiikasta aiheutuvat kustannukset. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 9 |
Hankkeen päämääränä on lisätä yritysten tuotteiden kilpailukykyä kannattavasti, mikä on koko maakunnan etu. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Hanke on neutraali tasa-arvon edistämisen suhteen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Hanke on neutraali yhteiskunnallisen ja kulttuurien yhdenvertaisuuden suhteen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hanke on neutraali kulttuuriympäristön suhteen. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 2 |
Hanke on neutraali ympäristöosaamisen suhteen, mutta ympäristöasioiden huomiointi tuotteen konseptoinnissa johtaa myös ympäristöosaamisen kasvuun välillisesti |
Uuden tuotteen kehittäminen on yritykselle huomattava investointi ja epäonnistumisen riski on suuri. Tätä riskiä kasvattaa konseptoinnin epäonnistuminen eli vaatimusten muuntaminen tuoteominaisuuksiksi ja spesifikaatioiksi. Uuden tuotteen konseptoinnin kannalta oleellista on tunnistaa asiakkaalle tärkeät tuoteominaisuudet, johtaa tuoteominaisuudet toteuttava spesifikaatiojoukko sekä asettaa spesifikaatioiden arvot kilpailukykyiselle tasolle. BisTech-hankkeessa tutkittiin tuotekehityksen alkupään haasteita pohjoissavolaisessa koneenrakennuksessa ja kehitettiin useisiin ongelmanratkaisu- ja tuotekehitysmenetelmiin pohjautuvat ratkaisumallit käytännön ongelmiin. BisTech-hankkeen tuloksena saatiin käytännössä koeteltu prosessimalli sekä useiden metodien sovellutus optimaalisen teknisen konseptin määrittelyyn.
Hankkeessa kehitettiin kognitiivisen kartan mallipohja, jolla luonnostellaan kehitystarpeiden pitkä lista, joka toimii syötteenä tuoteominaisuuksien ja spesifikaatioiden määrittelylle. Arvoperustaista lähestymistä (Value-Focused thinking, VFT) käyttäen muodostetaan tuoteominaisuushierarkian rikas kuvaus, jossa on tiivistettynä kuvauksena kaikki se tieto, jota tuotekehityksessä hyödynnetään: tuoteominaisuudet, keinospesifikaatiot, tuotteeseen liittyvät ongelmat ja vaatimukset, syyt ja seuraukset, liitynnät työkiertoon sekä asiakkaan fundamentit vaatimukset. Syntynyttä hierarkiakuvausta voidaan hyödyntää tuoteominaisuuksien painotusten määrittelyssä ml. Analyyttinen hierarkiaprosessi, asiakaskyselyissä ml. Kano-malli sekä spesifikaatioiden painotusten määrittelyssä QFD-menetelmällä. Hankkeessa kehitetyllä QFD-sovelluksella, ”Speksi”-sovellus on mahdollista hallita suuretkin matriisit, minkä lisäksi se mahdollistaa Kano-mallin integroinnin osaksi QFD-menetelmää, jolloin QFD:llä on mahdollista nostaa esiin sellaiset spesifikaatiot, joiden arvolla on suurin merkitys asiakkaalle. Teknisten spesifikaatioiden arvoilla on ratkaiseva vaikutus tuotteen haluttavuuteen, mutta myös tuotekustannuksiin. BisTech-menetelmä sisältää kaksi tapaa määrittää spesifikaatioarvot ostettavuuden ja valmistettavuuden näkökulmasta. AWOT-menetelmän BisTech-sovellutusta eli ”Valos”-menetelmää voidaan pitää heuristisena sovellutuksena, jolla arvot on mahdollista asettaa kokemusperäisesti ilman tarkkoja kustannus- ja myyntitietoja. Toinen BisTechissä kehitetty simulaatiomalli perustuu valmistuskustannusten ja myynnin lisäyksen mallinnukseen, jossa spesifikaatioarvoja muuttaen on mahdollista määrittää niiden optimaaliset arvot.
BisTech-hankkeen tulokset on julkaistu 13 blogiartikkelin muodossa ja ne on luettavissa osoitteessa https://blogi.savonia.fi/savoniaonkone/category/bistech/ (Savonian blogit 26.5.2021). ”Speksi”-sovelluksesta tehtiin erillinen julkaisu sekä käyttöohje myös yrityskäyttöön.