![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76004
Hankkeen nimi: Business Lapland -markkinointihanke
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2020 ja päättyy 31.7.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: House of Lapland Oy
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 1544440-5
Jakeluosoite: Valtakatu 11 C
Puhelinnumero: 040 861 1149
Postinumero: 96100
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.lapland.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sanna Maria Tarssanen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 861 1149
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoittena on profiloida Lappi kansainvälisesti kiinnostavana bisnesympäristönä, varmistaa, että Lapin liiketoimintamahdollisuudet tunnetaan ja että niihin on helppo tarttua.
Kohderyhmä: yritysten potentiaaliset kumppanit, alueelle potentiaalisesti sijoittuvat yritykset, investorit, media ja vaikuttajat.
Toimenpiteet:
Toteutamme vaikuttavaa ja tavoittellista digitaalista markkinointia ja viestintää.
- Kirkastamme Lapin bisnesbrändin lupausta ja sisältöä niin, että viesti on kiinnostava, houkutteleva ja erottuva.
- Inspiroimme toteuttamalla kansainvälistä mediaviestintää.
- Vakuutamme kertomalla menestystarinoita ja kiteyttämällä tietoa liiketoimintamahdollisuuksista sekä sen muutoksisista ja markkinoimalla sisältöjä kohdennetusti
- Palvelemme kiinnostuneita tarjoamalle heille ajantasaista tietoja ja oikeat kontaktit Business Lapland –verkkopalvelun avulla, uutiskirjein sekä auttamalla heitä
löytämään oikeat kontaktit kumppaniverkostossamme.
Hankkeen tuloksena:
Lyhyellä aikavälillä hanke lisää kohderyhmään kuuluvien yritysvaikuttajien ja yritysten kiinnostusta Lappia ja lappilaisia
yrityksiä kohtaan, sekä tuo konkreettista tietoa Lapin liiketomiamahdollisuuksita.
Pitkällä aikavälillä hanke luo edellytykset parantaa Lapin ja lappilaisten yritysten
liiketoimintaympäristöä ja kilpailukykyä kestävällä tavalla houkuttelemalla alueelle uutta yritystoimintaa, resursseja ja investointeja.
Hankkeen markkinoinnin kohderyhmänä ovat yrityselämän vaikuttajat ja yritykset kotimaassa ja kansainvälisesti, erityisesti yritysten potentiaaliset kumppanit, alueelle potentiaalisesti sijoittuvat yritykset, investorit, media.
Välilliset kohderyhmät ovat hankkeen hyödynsaajia, kuten lappilaiset yritykset, edunvalvontaorganisaatiot sekä kunnat.
Hankkeen toimenpiteet kohdistuvat heihin välillisesti - hankkeessa viestitään alueen yritysten ja kuntien tarjoamista mahdollisuuksista ja huippuosaamisesta, eritysesti kestävän kehityksen teemalla.
Lapin yhteismarkkinointi hyödyttää alueen vetovoimassa mukana ovat: Rovaniemi, Enontekiö, Utsjoki, Inari, Pello, Kittilä, Sodankylä, Muonio, Posio, Salla, Kemijärvi, Savukoski, Pelkoseniemi, Kolari ja Ranua. Pyrimme hankkeen aikana saamaan mukaan myös Meri-Lapin kunnat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 386 592
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 369 513
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 483 240
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 461 891
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Itä-Lapin, Kemi-Tornion, Pohjois-Lapin, Torniolaakson, Rovaniemen
Kunnat: Rovaniemi, Sodankylä, Keminmaa, Tornio, Ranua, Simo, Kittilä, Pelkosenniemi, Salla, Kolari, Pello, Savukoski, Inari, Enontekiö, Ylitornio, Posio, Muonio, Kemijärvi, Utsjoki, Tervola, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 3 |
Onnistuessaan hankkeella edistään kestävien teollisten invesstointien syntymistä Lappiin. Globaalisti tämä edistää luonnovarojen kestävää käyttöä | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 4 |
Onnistuessaan hankkeella edistään kestävien teollisten investointien syntymistä Lappiin. Globaalisti tämä edistää ilmaston muutoksen riskien vähentämistä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 7 |
Hanke edistää Lapin elinkeinorakenteen kehittymistä monipuolisesti | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 1 |
Hanke edistää välillisesti mahdollisuuksia myös aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen Lapissa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 1 | 4 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kehittyminen edistää välillisesti myös logististen yhteyksien kehittymistä Lapissa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 3 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kehittyminen lisää välillisesti myös hyvinvointia Lapisa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. |
Business Lapland -markkinointihankkeen tavoitteena oli profiloida Lappi kansainvälisesti kiinnostavana bisnesympäristönä ja varmistaa, että Lapin liiketoimintamahdollisuudet tunnetaan ja että niihin on helppo tarttua. Hankkeessa kirkastettiin Lapin elinkeinomarkkinointia varten markkinoinnillinen viestintäkonsepti, jossa Lapin bisnesbrändin lupaus on selkeä, ja erottuva muista alueellisista bisnesbrändeistä. Hankkeessa toteutettiin konseptin mukaista inspiroivaa brändimarkkinointia Get Wild – Lapland Expedition -kampanjalla sekä sijoitus- tai sijoittumispäätöksessä tukevia faktasisältöjä, sijoittamismahdollisuuksia ja yritystarinoita. Hankkeessa toteutettu markkinointi tavoitti 6,9 miljoonaa henkilöä, ja business-sisällöissä lapland.fi -verkkopalvelussa vieraili hankkeen aikana 111 500 kävijää. Hankkeen aikana business-sisällöistä eteenpäin kuntien, kehitysyhtiöiden ja yritysten sivuille klikattiin 18 000 kertaa. Business Lapland markkinointi -hankkeen aikana palveltiin 32 Lapista kiinnostunutta investoria tai yrittäjää. Hanke on lisännyt Lapin näkyvyyttä ja tunnettuutta liiketoimintaympäristönä sekä kasvattanut kohderyhmään kuuluvien yritysvaikuttajien ja yritysten kiinnostusta Lappia kohtaan sekä tuonut lukuisia konkreettisia kyselyitä jo hankkeen aikana. Brändimarkkinoinnin kampanjoiden toimien tulokset todennäköisesti realisoituvat hankkeen jo päätyttyä