![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76002
Hankkeen nimi: Oppiva Rakentaminen
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 31.8.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Innovaatiorahoituskeskus Business Finland
Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2472908-2
Jakeluosoite: PL 68
Puhelinnumero:
Postinumero: 50101
Postitoimipaikka: MIKKELI
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Partala, Timo
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: N/A
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405963533
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Oppiva rakentaminen -hankkeen tavoitteena on edistää rakennusten elinkaaren aikaista tiedonhallintaa rakennusten digitaalisiin kaksosiin perustuvaan lähestymistapaan pohjautuen. Hankkeessa tunnistetaan tapoja soveltaa tekoälyä, data-analytiikkaa ja big dataa rakennusprosessissa ja kehitetään kokonaisvaltainen ratkaisu, joka mahdollistaa aikaisempaa laajemman tiedon keräämisen ja älykkään analysoinnin. Ratkaisun keskiössä on jokaiselle rakennukselle muodostettava digitaalinen kaksonen, joka sisältää pelimoottorin (esim. Unreal Engine tai Unity) avulla toteutettavan rakennuksen kolmiulotteiseen malliin pohjautuvan käyttöliittymän rakennuksen elinkaaren aikaiseen tiedon hallintaan. Lisäksi ratkaisulle kehitetään mobiilikäyttöliittymä ja mahdollisuus lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden soveltamiseen. Hankkeessa kehitettävät tekoäly- ja analytiikkaratkaisut parantavat alan yritysten valmiutta oppivaan rakentamiseen, jossa eri rakennusprojekteista kerättävää tietoa hyödynnetään monipuolisesti, esimerkiksi rakennushankkeen toteutumisen ennustamisessa tarjousvaiheessa, rakennusprosessin simuloinnissa ja ennakoivassa kunnossapidossa. Hankkeessa tapahtuvan kehitystyön perusteella suunnitellaan lisäksi konsepteja uudenlaiseen liiketoimintaan.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 520 137
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 480 470
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 548 497
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 504 423
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Mikkelin
Kunnat: Mikkeli
Jakeluosoite: Patteristonkatu 3 D
Postinumero: 50101
Postitoimipaikka: Mikkeli
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Tekoälyn avulla voidaan optimoida rakennusmateriaalien kulutusta ja vähentää rakennusjätteitä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Hankkeen tekoälyyn ja big dataan liittyvää kehittämistä voidaan soveltaa rakennuksen energiatehokkuuden parantamiseen ja rakennusprosessin energiankulutuksen optimointiin. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 2 |
Prosessien optimointia voi soveltaa rakentamisessa siten, että tontin olemassa olevat luontoarvot otetaan paremmin huomioon. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 2 |
Logistiikan optimointi ja henkilöliikenteen tarpeen vähentyminen digitaalisen kommunikaation avulla vähentävät kasvihuonepäästöjä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
- | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 7 |
Kehittämällä uusia menetelmiä rakennusten elinkaaren aikaiseen prosessien hallintaan lisätään materiaalitehokkuutta ja vähennetään rakennusjätteen määrää. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 5 |
Ottamalla ennakoivasti huomioon rakennuksen koko elinkaari (ml. purku ja kierrättäminen) edistetään uudistuvia energialähteitä suosivia toimintatapoja. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Digitalisaatiosta ja digitaalisista innovaatioista on tulossa edellytys paikallisten/alueellisten rakennusyhtiöiden menestyksekkäälle toiminnalle akennusalalla (mm. julkisen sektorin tarjouskilpailut). Hanke edistää myös paikallisten yritysten allianssimaista organisoitumista ja yhteistyövetoista suunnittelua ja rakentamista. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Keskeinen tavoite hankkeessa on kehittää uudenlaisia aineettomia, digitaalisia ja osaamiseen perustuvia tuotteita ja palveluja rakennusalalle. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 8 |
Logistiikka on yksi hankkeessa kehitettävistä rakennusprosessin osaalueista. Digitaalinen kommunikaatio vähentää tarvetta henkilöliikenteeseen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 5 |
Rakennusalan prosessien käyttäjälähtöisellä digitalisaatiolla on hyvin toteutettuna positiivinen vaikutus työhyvinvointiin. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 3 |
Digitalisaation myötä rakennusalalla työskentely muuttuu fyysisesti helpommaksi, mikä edistää mm. naisten työskentelyä rakennusalalla. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
- | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 3 |
Helpompi versiointi ja paremmat visualisaatiot voivat vaikuttaa positiivisesti rakennuskulttuuriin ja maisemasuunnitteluun. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 7 |
Paremmin optimoitu rakennusmateriaalien käyttö ja logistiikka. Rakennuksen koko elinkaaren parempi huomioon ottaminen materiaalien valinnasta aina rakennuksen purkamiseen ja siitä syntyvään jätteeseen. |
Oppiva rakentaminen -hankkeen tavoitteena on edistää rakennusten elinkaaren aikaista tiedonhallintaa rakennusten digitaalisiin kaksosiin perustuvaan lähestymistapaan pohjautuen. Hankkeessa tunnistetaan tapoja soveltaa tekoälyä, data-analytiikkaa ja big dataa rakennusprosessissa ja kehitetään kokonaisvaltainen ratkaisu, joka mahdollistaa aikaisempaa laajemman tiedon keräämisen ja älykkään analysoinnin. Ratkaisun keskiössä on jokaiselle rakennukselle muodostettava digitaalinen kaksonen, joka sisältää pelimoottorin (esim. Unreal Engine tai Unity) avulla toteutettavan rakennuksen kolmiulotteiseen malliin pohjautuvan käyttöliittymän rakennuksen elinkaaren aikaiseen tiedon hallintaan. Lisäksi ratkaisulle kehitetään mobiilikäyttöliittymä ja mahdollisuus lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden soveltamiseen. Hankkeessa kehitettävät tekoäly- ja analytiikkaratkaisut parantavat alan yritysten valmiutta oppivaan rakentamiseen, jossa eri rakennusprojekteista kerättävää tietoa hyödynnetään monipuolisesti, esimerkiksi rakennushankkeen toteutumisen ennustamisessa tarjousvaiheessa, rakennusprosessin simuloinnissa ja ennakoivassa kunnossapidossa. Hankkeessa tapahtuvan kehitystyön perusteella suunnitellaan lisäksi konsepteja uudenlaiseen liiketoimintaan.