![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75997
Hankkeen nimi: Älypysäkki
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 2.3.2020 ja päättyy 16.4.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Tampereen korkeakoulusäätiö sr
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 2844561-8
Jakeluosoite: Kalevantie 4
Puhelinnumero: 0294 5211
Postinumero: 33014
Postitoimipaikka: Tampereen yliopisto
WWW-osoite: http://www.tuni.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Riku Viri
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tohtorikoulutettava
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503016167
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Älykkäälle kuljetusjärjestelmälle (ITS) on ominaista useiden kuljetusmuotojen integrointi. Se voi tehdä liikenteestä turvallisempaa, tehokkaampaa ja kestävämpää esimerkiksi soveltamalla erilaisia tietoja ja viestintää
tekniikat kaikille matkustaja- ja tavaraliikennemuodoille.
Uudet teknologiat, kuten esimerkiksi AI, 5G, IoT, pilvipalvelut, mahdollistavat uusia innovatiivisia, digitaalisia liikkumisen palveluja, joiden avulla voidaan toteuttaa turvallisempaa, sujuvampaa, tehokkaampaa, taloudellisempaa ja
ekologisempaa liikkumista. Julkisen liikenteen pysäkit ovat yksi tärkeä osa liikennejärjestelmää. Toistaiseksi pysäkit ovat varsin passiivisia,
metallitolppia ja katoksia. Älykkyyden lisääminen pysäkeille mahdollistaa sen, että liikennejärjestelmä alkaa toimimaan suurempana älykkäänä kokonaisuutena ja näin mahdollistetaan erilaisia edellä kuvattuja teknologioita hyödyntäviä
uudenlaisia sovelluksia. Esimerkiksi tekoälyn hyödyntäminen datan analysoinnissa on mahdollisuus, jota ei ole vielä laajasti hyödynnetty tällä alueella.
Tekoälyn avulla voidaan edelleen huomattavasti parantaa liikenteen sujuvuutta, tehostaa liikennejärjestelmän toimintaa kokonaisuutena ja parantaa matkustuskokemusta. Jatkossa myös julkisen liikenteen pysähtymisistä tulee kiinteä, älykäs osa koko joukkoliikennejärjestelmää ja muuta älykäs kaupungin infrastruktuuri.
Tämän hankkeen tavoitteena on määritellä älykkäiden liikennepysäkkien kehittämistarpeet ja luoda älypysäkkikehitysalustakonsepti.
Konseptia voivat hankkeen jälkeen eri palvelu- ja teknologia/tuote-yritykset hyödyntää ja ne voivat yrittää kehittää ja kokeilla palveluja ja tuotteita älypysäkkiympäristöön. Konsepti mahdollistaa yritysten, tutkimuslaitosten ja kaupungin yhteiset nopeat kokeilut. Tämä kiihdyttää tuotekehitystä ja mahdollistaa uutta liiketoimintaa. Konseptin määrittelemällä
avoimella toimintamallilla vahvistetaan älykkään joukkoliikenteen ja tekoälyn ympärillä jo toimivaa ja muodostumassa olevaa paikallista ekosysteemiä. Hankkeessa hyödynnetään Hervannassa olevaa 5G-valmiudet omaavaa
mobiiliverkkoa, älykkään opastamisen järjestelmiä, IoT-sensoriverkkoa. Pitkän aikavälin tavoitteena on itseorganisoituva ja -uudistuva ekosysteemi.
Kohderyhmänä hankkeella ovat sujuvaa joukkoliikennettä kehittävistä tahoista ja toimijoista TUNI-korkeakouluyhteisö sekä pk-yritykset.
Kohderyhmästä on liitteenä kuva, josta kohderyhmä selviää paremmin ja yksityiskohtaisemmin.
Välillisenä kohderyhmänä Pirkanmaan seutukunnan asukkaat ja joukkoliikenteen käyttäjät.
Koko suomen asumiskeskuksien asukkaat ympäristökuntineen
Kaupunkilaiset! (Turvallisuus, pienemmät päästöt, ajan säästö -> elämän laatu)
Välilliset hyötyjät: Liiketilat (restaurants and cafeterias) ja muut vastaavat tahot, jotka hyötyvät paremmin toimivasta joukkoliikenteestä. Suuret verkkovalmistajat ja –operaattorit, jotka hyötyvät uusista 5G käyttökohteista. Keinoälyohjelmistovalmistajat saavat uusia kokemuksia kehittämilleen sovelluksille.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 127 323
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 76 308
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 212 204
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 127 179
Maakunnat: Pirkanmaa
Seutukunnat: Tampereen
Kunnat: Tampere
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 8 |
Tietoisuus julkisenliikenteen hyödyistä ja luonnonvarojen käytöstä lisääntyy ja pitkällä aikavälillä helpottaa julkisen liikenteen käyttöä, helpottaa kuntalaisen elämää ja vähentää merkittävästi CO2 päästöjä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 4 |
Tietoisuus julkisenliikenteen hyödyistä ja ilmastonmuutoksen riskeistä lisääntyy ja pitkällä aikavälillä helpottaa julkisen liikenteen käyttöä, helpottaa kuntalaisen elämää ja vähentää merkittävästi CO2 päästöjä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 1 | 2 |
Pitkällä aikavälillä helpottaa julkisen liikenteen käyttöä, helpottaa kuntalaisen elämää ja vähentää merkittävästi CO2 päästöjä | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 3 |
Pitkällä aikavälillä helpottaa julkisen liikenteen käyttöä, helpottaa kuntalaisen elämää ja vähentää merkittävästi CO2 päästöjä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 5 |
Hanke tukee raitiotien, sähköbussien ja sähköpyörän käyttöä, jossa uusiutuvan energian käyttö on keskiössä | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 3 |
Hanke tukee pk-sektorin kasvua ja avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia, tuomalla esille sujuvaan syöttöliikenteeseen liittyvät toiminta mahdollisuudet. Hakkeessa rakennetaan yhteydet myös 5G toimijoihin | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 6 |
Keinoälyä hyödynnetään sekä joukkoliikenteen kehittämisessä sekä uusien pk liiketoimintapalveluiden kehittämisessä. Hankkeen tuloksia on suoraan hyödynnetttävissä joukkoliikenteen kehittämiseen, luoden edellytyksiä mm. paikallistalouden vahvistamiseen ja vähähiiliseen yhteiskuntaan. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 6 | 6 |
Hanke tukee sujuvaa syöttöliikennettä, raitiotien, sähköbussien ja sähköpyörän käyttöä, jotka ovat joukkoliikenteen käytön edistämisen keskiössä. Hankkeen tuloksia on suoraan hyödynnettävissä joukkoliikenteen kehittämisessä. Näin hanke edistää energiatehokkuutta ja vähähiilisyyttä, koska joukkoliikenteen haluttavuus ja käyttö lisääntyy käytön helpottumisen myötä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 4 |
Joukkoliikenteen sujuvuuden edistäminen hyödyttää yhdenvertaisesti kaikkia sen piiriin kuuluvia kansalaisia helpottaen arkea ja liikkumista vähäpäästöisemmässä toimintaympäristössä | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 3 |
Hanke toteuttaa tasa-arvoisuuden kaikki muodot. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 1 | 3 |
Joukkoliikenteen sujuvuuden edistäminen hyödyttää yhdenvertaisesti kaikkia sen piiriin kuuluvia kansalaisia | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 3 |
Ajatus on käyttää antropologia osaamista hankkeessa. | ||
Ympäristöosaaminen | 4 | 4 |
Hankkeessa tutkitaan syöttöliikenne toimintaympäristön kehittämistä, jolloin ympäristöosaaminen ja -tietoisuus kasvaa |
Joukkoliikenne ja sen syöttöliikenne toimivat merkittävässä roolissa osana toimivaa kaupunkia. Älypysäkki-hankkeen tavoitteena oli kartoittaa joukkoliikennetoimijoiden ja liikenteeseen liittyvän datan nykytila, sekä selvittää mitä kehitystarpeita joukkoliikenteessä on datan käyttöön liittyen. Hankeessa selvitettiin erilaisten hyödynnettävissä olevan datalähteiden tilanne, erilaiset uudet tiedonkeruumahdollisuudet sekä tehoälyn hyödyntämisnäkökulma osana datan keruuta ja käyttöä. Nykytilan kartoituksen ja sidosryhmien kanssa toteutettujen työpajojen avulla muodostettiin vaatimusmäärittely Älypysäkki-konseptille. Konseptin pohjalta muodostettiin kolme erillistä pilotointisuunnitelmakohdetta (kapasiteetti, kokonaisvaltainen reititys ja sidosryhmädashboard), joista toteutettiin tarkempi suunnitelma, jolla kohteiden pilotointi ja testaus on myöhemmin mahdollista. Näiden ohella Älypysäkki-esiselvityshanke muodosti jatkotutkimusideoita liittyen joukkoliikennedatan eetiseen käyttöön jatkossa, kapasiteetti-informaation hyödyntämiseen osana kutsuohjattua joukkoliikennettä sekä keskustelupohjaista informaationtarjontaa pysäkeillä.