![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75955
Hankkeen nimi: Digivetovoima - Asuin- ja elinympäristöjen vetovoimatekijöiden lisääminen ja esiintuonti digitaalisuutta hyödyntäen
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2020 ja päättyy 30.9.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0245904-2
Jakeluosoite: PL 20
Puhelinnumero: 029 446 2111
Postinumero: 53851
Postitoimipaikka: Lappeenranta
WWW-osoite: https://www.lut.fi/
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tero Rantala
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Nuorempi tutkija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405675680
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Suomalaisessa yhteiskunnassa laajassa mittakaavassa meneillään oleva digitaalinen transformaatio muokkaa yhteiskuntaa sen kaikilla tasoilla. Samanaikaisesti digitaalisen transformaation kanssa Suomessa on meneillään yhteiskunnallinen, väestödemograafinen ja toisaalta myös julkishallinnollinen muutos, jonka seurauksena väestö keskittyy entistä tiiviimmin, muutaman suurimman kaupungin ympärille. Tämän tiivistävän väestöliikehdinnän seurauksena kaupungit ja kunnat voidaan jakaa tulevaisuudessa karkeasti voittajiin ja häviäjiin: muutama suurempi kaupunki jatkaa lähitulevaisuudessa (väestö)kasvuaan, suuren osan muista kunnista ja kaupungeista menettäessä asukkaitaan ja sitä myöten palveluitaan. Monet kunnat ja kaupungit joutuvat siten käymään jatkuvaa kamppailua asukkaiden houkuttelemisesta (ja pitämisestä). Tämä näkyy esimerkiksi asukkaiden ja koulutetun työvoiman sekä yritysten houkutteluna. Yleisellä tasolla tarkasteltuna kaupunkien vetovoimatekijöinä nähdään kaupunkirakenteeseen ja palveluihin liittyviä tekijöitä sekä elinkeinopolitiikkaan ja kaupunkiyhteisöön liittyviä tekijöitä. Useasti näissä yhteyksissä painotetaan niin sanottuja kovia vetovoimatekijöitä, joita hyödyntämällä kaupunkien ja kuntien on kuitenkin todellisuudessa hankalaa lisätä vetovoimaansa ja erottua toisistaan. Kovien vetovoimatekijöiden painottaminen ja esille tuonti yksinään on harvoin riittävää erilaisten ihmis- tieto- ja resurssivirtojen vetämiseksi puoleensa.
Digitaalinen transformaatio ja digitaaliset sovellukset avaavat osaltaan mahdollisuuksia kuntien ja kaupunkien vetovoimatekijöiden lisäämiseen ja ennen kaikkea niiden esille tuontiin. Kuntien ja kaupunkien välisessä vetovoimakilpailussa niiden tulisi kovien vetovoimatekijöiden korostamisen sijaan pyrkiä panostamaan kilpailuetua saavuttaakseen hankalammin esiintuotavien pehmeiden vetovoimatekijöiden esiin tuomiseen. Se, miten asuin- ja elinympäristöjen vetovoima saadaan tuotuoa esiin digitaalisissa ympäristöissä, on kuitenkin vielä osittain hämärän peitossa. Tästä syystä hankkeen tavoitteena on kehitää toimintamalli ja lisätä ymmärrystä niistä tekijöistä, joilla asuin- ja elinympäristöjen vetovoimaa saadaan tuotua esiin digitaalisissa ympäristöissä. Tämän lisäksi hankkeen tarkoituksena on konkreettisten esimerkkien ja pilottialustan avulla todentaa, miten näitä vetovoimatekijöitä voidaan tuoda eri kohderyhmille näkyväksi tarkoituksenmukaisella ja houkuttelevalla tavalla.
Hankkeen tuloksena syntyy konkreettinen digitaalinen alusta, jonka avulla hankkeessa case-kohteena olevan Lahden kaupungin vetovoimatekijöitä voidaan tuoda eri kohderyhmien tietoisuuteen niille parhaiten soveltuvalla tavalla. Digitaalisen alustan suunnitteluun ja toteuttamiseen osallistetaan eri sidosryhmiä ja käyttäjiä, jolloin muodostuu lisääntynyttä ymmärrystä siitä, millaisista tekijöistä vetovoima muodostuu eri ihmisille. Tekniseltä kannalta tarkasteltuna hanke lisää ymmärrystä siitä, millaisia sovelluksia voidaan hyödyntää asuinalueiden vetovoiman lisäämisessä digitaalisuutta hyödyntäen ja miten kaupunkien olemassa olevat rakenteet tukevat näiden sovellusten hyödyntämistä (esim. millaista avointa dataa voidaan hyödyntää vetovoimatekijöiden esittämisessä ja miten olemassa olevia tietojärjestelmiä voidaan hyödyntää vetovoimatekijöiden esiintuomisessa).
Hanke on sukupuolineutraali ja kohtelee kaikissa toiminnoissaan molempia sukupuolia tasapuolisesti. Vaikutukset yhdenvertaisuuteen ja kestävän kehityksen periaatteisiin arvioidaan kunkin hankkeen toimenpiteen yhteydessä.
Päijät-Hämäläiset kaupungit ja kunnat, Päijät-Hämeen alueen asukkaat ja yritykset, Kuntien elinvoimapalvelut teknologiaratkaisujen kehittäjät ja myyjät.
Kaikki ne kohderyhmät, joille vetovoimatekijöitä pyritään tuomaan esiin, esim. pääkaupunkiseudun asukkaat ja yritykset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 100 178
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 100 178
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 143 110
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 143 110
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Asikkala, Sysmä, Padasjoki, Lahti, Hollola, Kärkölä, Heinola, Orimattila, Hartola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 3 |
Digitaalisuuden lisääminen vähentää materiaalien käyttöä ja kulutusta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 1 | 3 |
Digialustan kehittäminen (joka tuo vetovoimatekijät esiin) edistää alueen yritysten houkuttelevuutta työnantajina ja siten kilpailukykyä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 2 |
Yritysten aineeton arvontuotanto pohjautuu osaltaan digitaalisten työvälineiden hyödyntämiseen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 1 |
Tiedon hankinta digitaalisia kanavia hyödyntäen vähentää liikkumisen tarvetta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 3 |
Vetovoimatekijöiden esiintuominen helpottaa niiden hyödyntämistä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 2 |
Vetovoimatekijöiden esiintuominen helpottaa niiden hyödyntämistä. | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 2 |
Vetovoimatekijöiden esiintuominen helpottaa niiden hyödyntämistä. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 2 |
Vetovoimatekijöiden esiintuominen helpottaa niiden hyödyntämistä. |
Hankkeen tavoitteena oli vastata Suomalaisessa yhteiskunnassa laajassa mittakaavassa meneillään olevan digitaalisen transformaation aiheuttamaan muutokseen sekä siihen, miten se muokkaa yhteiskuntaa sen eri tasoilla. Hankkeen erityinen huomio kohdentui siihen, miten digitaalinen transformaatio ja digitaaliset sovellukset osaltaan avaavat mahdollisuuksia kuntien ja kaupunkien vetovoimatekijöiden lisäämiseen ja ennen kaikkea niiden esille tuontiin. Hankkeen tavoitteena oli kehitää toimintamalli ja lisätä ymmärrystä niistä tekijöistä, joilla asuin- ja elinympäristöjen vetovoimaa saadaan tuotua esiin digitaalisissa ympäristöissä. Tämän lisäksi hankkeen tarkoituksena oli konkreettisten esimerkkien ja pilottialustan avulla todentaa, miten näitä vetovoimatekijöitä voidaan tuoda eri kohderyhmille näkyväksi tarkoituksenmukaisella ja houkuttelevalla tavalla.
Hankkeessa kartoitettiin, analysoitiin, koostettiin ja raportointiin systemaattisella tavalla vetovoimatekijöitä sekä digitaalisia ratkaisuja ja vaihtoehtoja, joita hyödyntäen voitaisiin luoda eri toimijoille toivottua, pehmeisiin vetovoimatekijöihin pohjautuvaa kilpailuetua. Tämän koostetun tiedon pohjalta hankkeessa tuotettiin ohjeistuksia ja tietoa vetovoimatekijöiden esiintuomisesta, sekä kehitettiin uusia tapoja ja mahdollisuuksia esimerkiksi avoimen datan, tilinpäätösdatan sekä väestödemograafisten muuttujien hyödyntämiseen osana vetovoimatekijöiden esiintuontia.
Hankkeen aikana tuotettiin huomattava määrä ymmärrystä ja aineistoa, joita hyödynnettiin hankkeessa toteutetun digitaalisen aluemallin/innovaatioalustan toteutuksessa. Digitaalinen alustamalli toteutettiin Lahden Pippo-Kujalan alueesta, ja sen on tarkoitus palvella usean eri sidosryhmän (esim. Lahden Kaupunki, Ladec, LUT Yliopisto, alueen yritykset) tarpeita. Aluemalliin liittyvää toimintatapaa ja hankkeessa kehitettyä tietoa vetovoimatekijöiden esiintuomisesta on hyödynnetty myös muiden toimijoiden ja muiden hankkeiden parissa. Hankkeen toimintaa ja tulosten levittämistä on jatkettu aktiivisesti myös hankeen päätyttyä.