![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75930
Hankkeen nimi: Suomen paras yrityspalvelu
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 31.12.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: LAHDEN SEUDUN KEHITYS LADEC OY
Organisaatiotyyppi: Suuryritys
Y-tunnus: 0855115-7
Jakeluosoite: Niemenkatu 73
Puhelinnumero: +358 44 702 2700
Postinumero: 15140
Postitoimipaikka: LAHTI
WWW-osoite: www.ladec.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tura Tomi
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Johtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 50 323 1050
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeessa pyritään vastaamaan Lahden seudun kilpailukykystrategian yritysystävällisyys-tavoitteeseen. Hankkeessa käynnistetään kokeilu yritysten kasvua ja uudistumista tukevasta, All Inclusive -lähestymistapaan perustuvasta palveluketjusta Lahden seudulla. Kokeilun tavoitteena on kehittää ja testata käytäntöjä, joilla kasvuhalua ja -mahdollisuuksia omaavat yritykset tunnistetaan ja ohjataan käytössä oleviin yrityspalveluihin ja -rahoituskanaviin nykyistä kattavammin, ja toisaalta joilla yritykset tunnistavat ja pystyvät nykyistä tehokkaammin ja joustavammin hyödyntämään koko yrityksille suunnattujen palvelujen kokonaisuuden. Päämääränä on, että nykyistä suurempi määrä Lahden seudun yrityksistä pääsee kasvupolulle ja löytää sitä tukevat palvelut ja instrumentit.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 216 030
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 203 243
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 308 616
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 290 349
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Lahti
Jakeluosoite: Niemenkatu 73
Postinumero: 15140
Postitoimipaikka: LAHTI
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 0 |
Ympäristöä säästävien ratkaisujen liiketoimintaedellytysten paraneminen. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 0 |
Ympäristöä säästävien ratkaisujen liiketoimintaedellytysten paraneminen. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 7 |
Yritysten tarpeiden parempi huomiointi palvelujen kehittämisessä. Hankintojen hyödyntäminen. Alueen vetovoiman kasvu yritysystävällisyyden myötä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 0 |
Aineettomien ratkaisujen liiketoimintaedellytysten paraneminen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Suomen paras yrityspalvelu -hankkeen tavoitteena oli kehittää yritysten palveluketjua ja siten lisätä yritysten aktiivisuutta julkisia sekä kotimaisia että kansainvälisiä rahoitusinstrumentteja kohtaan ja testata, millaisella toimintamallilla voitaisiin edistää yritysten nopeaa tuote- ja palvelukehitystä. Hankkeessa olivat mukana toteuttajaorganisaation Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:n lisäksi Hämeen Ely-keskus, Hämeen Te-toimisto, Koulutuskeskus Salpaus, LAB-ammattikorkeakoulu ja Finnvera. Hanke toteutettiin kolmessa eri työpaketissa. Palveluketjun kehittämiseen liittyen määritettiin mistä muodostuu erinomainen yrityspalvelua. Tämän perusteella toimenpiteet kohdistettiin asiakashankintaan, jossa tehtiin useita toimenpiteitä yhteistyössä projektiryhmään osallistuneiden organisaatioiden kanssa. Keskeisenä haasteena oli yli organisaatiorajojen menevän palveluketjun muodostaminen, jonka ratkaisemiseen projektilla ei ollut mahdollisuutta. Palveluketjua kehitettiin yksittäisten palvelukonseptien ja työkalujen rakentamisen avulla, jotka ovat yleisesti käytettävissä projektin päättymisen jälkeen. Hanke oli mukana kartoittamassa kansainvälisestä rahoituksesta kiinnostuneita yrityksiä, joilla olisi mahdollisuus hyödyntää suoria EU:n rahoitusinstrumentteja. Yritysten kiinnostus niitä kohtaan oli vähäistä, koska hakemukset edellyttävät suurta työmäärää ja menestymismahdollisuus on pieni. Hankkeen painopistettä siirrettiin yrityksiin, jotka ovat suunnittelemassa kansainvälistymistä ja heidän palautteiden pohjalta rakennettiin alkuvaiheen kansainvälistymisohjelma. Hankkeessa rakennettiin työpajatyöskentelyn avulla yritykselle työkalu nopeiden kokeilujen toteuttamiseen, jota voi hyödyntää esim. yrityksen tuote- ja palvelukehityksessä sekä toteutettiin innovaatiohaastekilpailu. Innovaatiohaasteen toteuttaminen oli haastava, mutta se johti kuitenkin yhden yrityksen tuotekehityshankkeen käynnistämiseen, jossa haasteen antaneen yrityksen sivuvirta toimii toisen yrityksen raaka-aineena.