![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75837
Hankkeen nimi: Kansainvälinen matkailu- ja kulttuurikeskus Karhuntassu
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 30.4.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Kuusamon kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0186418-5
Jakeluosoite: PL 9
Puhelinnumero: +358408608600
Postinumero: 93601
Postitoimipaikka: Kuusamo
WWW-osoite: http://www.kuusamo.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Julia Afflekt
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358408608638
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Koska matkailualan rakenne muuttuu voimakkaasti, tarvitaan uusia avauksia ja toimenpiteitä matkailijoiden neuvontaan. Tässä hankkeessa suunnitellaan uusi palvelukonsepti "Kansainvälinen matkailu- ja kulttuurikeskus Karhuntassu". Hanke pyrkii vastaamaan kasvavaan haasteeseen, miten matkailijoille voidaan tuottaa nykyistä laadukkaammin tietoa alueen luonnosta, historiasta, kulttuurista ja matkailupalveluista. Tämä toteutetaan matkailukeskuksen palvelukonseptin uusintamisen lisäksi rakentamalla näyttelyjä, joissa käytetään apuna digitaalista ja virtuaalista mediaa perinteisen näyttelykonseptin rinnalla. Hankkeessa myös pilotoidaan uutta tapaa tuottaa tehokkaasti kuva- ja sijaintidataa reittiopastuksiin sekä samalla kehitetään paikallista osaamista ja valmiuksia matkailun tarvitseman digitaalisen materiaalin tuotannossa. Hankkeessa myös pilotoidaan drone-teknologian ja paikkatiedon hyödyntämistä matkailun maastoreittien kuvauksessa ja esittämisessä.
Hankkeen tavoitteena on
1. Informaation ja henkilökohtaisen palvelun avulla parantaa palveluiden saatavuutta ja lisätä niiden kysyntää
2. Historia- ja kulttuuritietämyksen avulla tuoda esille alueen omaleimaisuutta ja lisätä matkailun sosiaalista ja kulttuurista kestävyyttä
3. Edistää luontomatkailun kehitystä ja lisätä erityisesti kesämatkailijoiden matkailijoiden viipymää Kuusamossa kehittämällä luontokohteista ja reitistä saatavaa informaatiota, mikä osaltaan madaltaa erityisesti ulkomaalaisten matkailijoiden kynnystä tutustua alueen luontoon yksityiskohtaisemmin.
4. Digitaalista ja virtuaalista tekniikkaa hyödyntämällä kehittää informaation vaikuttavuutta ja tehokkuutta.
5. Varmistaa matkailukeskuksen ja Hannu Hautala luontokuvakeskuksen palvelun jatkumisen myös tulevaisuudessa, kun hankkeen myöstä keskuksen palvelukonseptia voidaan päivittää ja luoda uutta sisältöä. Lisää merkittävästi matkailu- ja luontokuvakeskuksen kävijämäärää.
Hankkeen ensivaiheen tärkeänä toimenpiteenä on luoda palvelumuotoiluprosessin kautta uusi palvelukonsepti Kansainvälinen matkailu- ja kulttuurikeskus Karhuntassu ja käynnistää konseptin mukainen toiminta. Keskeisin toimenpide on suunnitella ja toteuttaa keskuksen tiloihin alueen luontoa, kulttuuria ja historiaa esittelevät pysyvät näyttelyt ja vaihtuvan näyttelyn tila. Hankkeessa myös tuotetaan valokuva- ja videomateriaalia esitettäväksi keskuksen näyttelyissä sekä pilotoidaan uusia teknologioita kuva- ja paikkatiedon tuottamisessa ja esittämisessä. Näiden toteuttamista varten hankkeessa on kolme eri työpakettia.
Hankkeen tavoitteena on kytkeä sosiaalisten ja teknisten innovaatioiden parissa toimivat oppilaitokset ja tutkimuslaitokset kehittämistyöhön alueen matkailuelinkeinon kanssa. Tämä toteutuu erityisesti Lapin yliopiston toteuttaman palvelumuotoiluprosessissa, jossa osallistutetaan laajasti alan matkailutoimijoita sekä matkailun luonto- ja kulttuurikohteiden kuvantamisessa ja esittämisessä, jossa tehdään yhteistyötä alan yritysten ja kehittämisorganisaatioiden kanssa.
Työpaketit
I Kansainvälisen matkailu- ja kulttuurikeskuksen toimintakonseptin suunnittelu
Tämä työpaketti toteutetaan heti hankkeen alkuvaiheessa palvelumuotoiluprosessin kautta. Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunnan järjestämässä prosessissa keskitytään muotoilemaan Karhuntassun toimintakonseptia kahdesta näkökulmasta: 1) mitä tarkoittaa moderni matkailuneuvonta ja miten se toteutuisi Karhuntassussa ja 2) Karhuntassun palvelukokonaisuuden sovittaminen kansainvälisen matkailijan tarpeisiin sopivaksi.
II Näyttelyiden suunnittelu ja rakentaminen
Tässä työpaketissa suunnitellaan ja toteutetaan keskuksen näyttelyt.
- näyttelymateriaalin kartoitus, kerääminen ja esineiden osalta kunnostusta
- sisältöjen käsikirjoitus, näyttelysovellusten sisällöllinen ja tekninen suunnittelu
- näyttelytekstien kääntäminen englanniksi
- näyttelyrakenteiden, ja kalusteiden sekä valaistuksen, sähkö- ja tietoverkkotöiden suunnittelu
- näyttelyn av-materiaalin tuottaminen ja editointi: historialliset valokuvat ja ääni-/kuvanauhoitteet, video ja valokuvat (myös 360 ja ilmakuvat) esiteltävien luonto- ja kulttuurikohteiden reiteistä ja itse kohteista
- näyttelysovellusten ja suurkuvatulosteiden graafinen suunnittelu ja toteuttaminen
- näyttelysovellusten ohjelmointityö
- laitteiden, sovellusten, rakenteiden, sähkö- ja tietoverkkojen sekä kalusteiden asentaminen
III. Kehitetään osaamista digitaalisen materiaalin tuottamisessa ja esityksessä
Matkailu- ja kulttuurikeskuksen informaation päivittämistä varten hankkeessa kehitetään paikallista osaamista kohde- ja reittiesittelyssä tarvittavan digitaalisen kuvamateriaalin tuottamisessa. Tätä osaamista voidaan hyödyntää myöhemmin esimerkiksi koulutuksen kautta myös yksityisten matkailuyritysten tarpeisiin. Hankkeessa testataan järjestelmää, joka mahdollistaa automaattikuvauksen sekä kuvan, datan ja sijainti-informaation automaattisen tallentamisen pilvipalvelimelle. Tallennettua kuvamateriaalia voidaan katsoa verkkoselaimen kautta keskuksen kiinteillä tietokoneilla tai mobiilisti.
Hankkeen tuloksena saadaan uudistetun palvelukonseptin omaava Kansainvälinen matkailu ja kulttuurikeskus Karhuntassu, jossa on pysyvät näyttelyt alueen luonnosta, historiasta ja kulttuurista. Saadaan alueelle uutta osaamista digitaalisen materiaalin hyödyntämisessä matkailun informaation tuottamisessa ja jakamisessa. Lyhyellä aikavälillä saadaan uusi tapa ja resurssit palvella paremman informaation avulla turisteja, mikä osaltaan lisää kävijämääriä sekä matkailukeskuksessa että luonto- ja kulttuurikohteissa. Tämä lisää turistien aktiivisuutta ja viipymää alueella ja sen myötä tarvetta uusille palveluille. Pitkällä aikavälillä lisää Kuusamon luonto- ja kulttuurikohteiden arvostusta, mikä heijastuu postitiivisesti aluetalouteen sekä yleensä lisää matkailun ekologista ja sosiaalista kestävyyttä, kun luonto ja paikallinen kulttuuri tuodaan paremmin esille matkailijoiden informaatiossa.
Alueelle syntyy yhteisen kehittämisen kautta myös ymmärrystä palvelumuotoilusta ja sen työkalujen käytöstä kehittämisessä. Se kehittää alueen matkailuliiketoimintaa, mahdollistaa uudenlaisten palvelumallien ja -kombinaatioiden syntymisen. Hankkeen tuloksena syntyy uusia verkostoja alueen sekä sosiaalisten ja teknologisten innovaatioiden parissa työskenteleviin kehittämis- ja tutkimusorganisaatioiden kanssa. Yhteistyön kautta myös paikallinen osaaminen kehittyy ja alueen matkailuelinkeino saa uusia välineitä toimintansa kehittämiseen.
Hankkeen kohderyhmänä ovat alueen matkailuyritykset sekä matkailukeskuksen kautta infopalveluja tarjoavat organisaatiot, kuten Ruka-Kuusamo matkailuyhdistys ja Metsähallituksen luontopalvelut sekä hankkeen tuottamaan palvelumuotoituprosessiin ja pilvipalvelupilottiin osallistuvat yritykset ja yhteisöt
- matkailijat
- matkailun parissa toimivat oppaat
- digitaalista kuvamateriaalia tuottavat yritykset ja luontokuvaajat
- Hannu Hautala luontokuvakeskus
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 342 990
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 342 990
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 489 985
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 489 985
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Koillismaan
Kunnat: Kuusamo
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 3 |
Hankkeessa lisätään monin tavoin ympäristötietoisuutta ja -myönteisyyttä erityisesti, kun parannetaan matkailijalle välitettävää informaatiota alueesta. Välillisesti vaikutusta on matkailuyrittäjien ympäristötietoisuuden kasvun ja kestävän kehityksen mukaisen liiketoiminnan lisääntymisen myötä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 1 |
Jos hankkeen myötä syntyy välillisesti ohjelmapalveluja, jotka perustuvat yhteiskuljetuksiin tai virtuaalisuuteen, niin ne vähentää lievästi ilmastoriskejä | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 3 |
Luontokohteiden parempi esille tuonti matkailijainformaatiossa, lisää arvostusta luonnon monimuotoisuutta kohtaan. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 3 |
Välillisesti vaikuttaa positivisesti, kun matkailijat saavat parempaa informaatiota suojelukohteista. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 3 |
Digitaalisuus vähentää materiaalien kulutusta ja jätteiden määrää | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Tällä hankkeella ei vaikutusta tähän. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 7 |
Hanke vaikuttaa merkittävästi paikallisen elinkeinorakenteen kestävään kehittämiseen, koska hankkeen myötä paikallisten matkailupalveluiden kysyntä lisääntyy. Myös digitaalisen kuvan datan hyödyntäminen matkailuinformaatiossa lisää paikallista osaamista, jota voidaan siirtää esimerkiksi koulutuksen kautta matkailuyrityksille. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 7 |
Hankkeen keskeisenä tavoitteena on kehittää matkailukeskuksen palveluja ja informaatiota, jotka edesauttavat aineettomien tuotteiden ja palveluiden kysyntää ja uutteiden tuotteiden tekemistä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 1 |
Hankeen välillisten tuloksen myötä voi ns. turha liikkuminen vähentyä, kun matkailijat saavat täsmällisempää tietoa kohteista. Muutoin matkailun lisääntyminen kyllä lisää liikkumista. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 1 | 3 |
Hanke edistää luontoon ja kulttuuriin liittyvien palvelujen informaatiota ja saatavuutta. Luonto ja kulttuuri tunnetusti lisäävät ihmisten hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 1 |
Matkailun lisääntyminen edistää naisten työllistymistä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 2 |
Matkailijoiden ymmärrys paikallisista perinteistä ja elinoloista kasvaa. Paikallisten asukkaiden myönteisyys matkailijoita kohtaan kasvaa, kun ympärivuotiset työpaikat lisääntyvät. Paikallisten alueidentiteetti ja arvostus kotiseutua kohtaan vahvistuvat, kun huomataan, että matkailijat ovat kiinnostuneita ja saavat tietoa enemmän alueen ominaispiirteistä. | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 5 |
Hankkeen tulosten myötä matkailijat saavat entistä paremmin tietoa ja kokemuksia alueen kulttuurista ja kulttuurikohteista. | ||
Ympäristöosaaminen | 1 | 3 |
Hanke vaikuttaa myönteisesti ympäristöosaamiseen, kun se kehittää ympäristöön liittyvän informaation sisältöä ja välittämistä matkailijoille. |
Kansainvälinen matkailu- ja kulttuurikeskus Karhuntassu hankkeessa lähdettiin ennakkoluulottomasti luomaan palvelumuotoilulla uudenlaista konseptia tulevaisuuden matkailuneuvonnalle, jossa yhdistyvät matkailijan henkilökohtaisen palvelun ohella digitaalinen ja muu informaatio alueen historiasta, kulttuurista ja luonnosta. Tavoitteena oli myös uudenlainen tapa tuottaa ja esittää matkailijoille innostavaa ja opastavaa tietoa matkailu- ja kulttuurikohteista sekä yksityiskohtaista kuvallista tietoa reiteistä.
Keskeinen toimenpide oli suunnitella ja toteuttaa keskuksen tiloihin alueen luontoa, kulttuuria ja historiaa esittelevät pysyvät näyttelyt ja vaihtuvan näyttelyn tila. Hankkeessa myös tuotettiin valokuva- ja videomateriaalia esitettäväksi keskuksen näyttelyissä sekä pilotoitiin uusia teknologioita kuva- ja paikkatiedon tuottamisessa ja esittämisessä.
Kuusamon matkailu on voimakkaasti kansainvälistynyt ja kasvanut sitten 1980–90 -lukujen vaihteen, jolloin Karhuntassu rakennettiin ja siellä käynnistettiin matkailuneuvonta. Yhä suurempi osa vierailijoista on omatoimimatkailijoita, jotka itse suunnittelevat matkaohjelmansa ja hankkivat itse tarvitsemansa palvelut. Kuusamon alueen matkailuelinkeinon on kyettävä vastaamaan tähän haasteeseen. Ei riitä, että tänne houkutellaan yhä enemmän kansainvälisiä turisteja, on oltava valmiuksia kertoa myös yksittäisille turisteille yksityiskohtaista tietoa kohdealueesta ja sen palveluista.
Matkailussa digitaalisen tiedon merkitys korostuu yhä enemmän. Pääosa tiedosta on pilvessä ja tavoitettavissa mobiilisti, mutta myös fyysisiin kohteisiin, kuten museoihin ja matkailukeskuksiin, sijoitetuilla näyttelyillä on tärkeä rooli, kun tähän yhdistetään mahdollisuus saada myös henkilökohtaista palvelua. Kun näyttelyihin sisällytetään myös digitaalisia ja virtuaalisia elementtejä, voidaan näyttelystä tehdä vaikuttava kokemus, joka antaa virikkeitä matkaohjelman suunnitteluun sekä yksityiskohtaista tietoa kohteista, reiteistä eri vuodenaikoina ja matkailupalveluista. Tässä työssä hanke onnistui erinomaisesti.
Matkailukeskus voi välittää palveluja, joissa yksittäiset ja eri kohteissa asuvat matkailijat ryhmäytetään ohjelmapalveluiden käyttäjiksi. Tällöin tutustuminen kohteisiin on turvallisempaa ja helpompaa muun muassa kuljetuksien ja opastuksen vuoksi. Tätä kautta alueen matkailuun keskittyvä palveluliiketoiminta kehittyy ja saa uusia muotoja, joka vastaa paremmin matkailijoiden toiveisiin.
Kansainväliset matkailijat tulevat Kuusamoon pääosin luonnon ja siihen liittyvien aktiviteettien vuoksi. On kuitenkin elintärkeää, että matkailijoille avautuu mahdollisuus saada tietoa luonnon ohella myös alueen historiasta ja kulttuurista. Myös alueen imagon ja identiteetin näkökulmasta on tärkeää, että matkailijoille voidaan antaa tietoa alueen historiasta ja kulttuurin ominaispiirteistä. Tämä auttaa erottautumaan muista vastaavista kohteista.
Matkailukeskus Karhuntassu aloitti toimintansa liki 30 vuotta sitten. Keskuksessa on sen aikana tapahtunut monia muutoksia, mutta kaupungin matkailuneuvonta on toiminut siinä koko ajan ja osoittautunut tarpeelliseksi, sillä vuosittain siellä vierailee noin 30.000 asiakasta. Erityisesti alueen pk-yrityksille keskus on tärkeä yhteistyökumppani markkinoinnin kannalta. Matkailukeskus hoitaa myös Metsähallituksen luontopalvelun asiakaspalvelua.
Kansainvälinen matkailu- ja kulttuurikeskus Karhuntassu -hankkeen suunnittelussa ja toteuttamisessa hyödynnettiin Pohjois-Pohjanmaan liiton rahoittaman Kuusamon matkailu- ja kulttuurikeskus esiselvityshankkeen ja sen jälkeisen suunnittelutyön tuloksia.
Hankkeen tavoitteena oli uudistaa matkailukeskuksen toimintaa siten, että kykenee palvelemaan hyvin myös 2020-luvun matkailijoita. Keskus on keskeisellä paikalla valtateiden ja suurten kauppaliikkeiden vieressä. Matkailukeskus Karhuntassussa sijaitseva Hannu Hautala luontokuvakeskuksen rakentaminen toteutettiin vuosina 2005–2007 Hannu Hautala luontokuvausinstituutti EAKR-hankkeella. Keskus on toiminut vakaasti ja vireästi vuodesta 2007 alkaen, ja nyt toteutunut hanke tukee osaltaan myös luontokuvakeskuksen toimintaa jatkossa, jonka näyttelyt ovat keskuksen toimintaa.
Nykyteknologiaa hyödyntäen keskukseen rakennettiin Kuusamon historiasta kertovia sanallisia ja kuvallisia tarinoita, joihin kävijät voisivat omatoimisesti tutustua. Luontomatkailun tukemiseksi keskukseen rakennettiin nykytekniikalla 360- ja ilmakuvia luonto- ja kulttuurikohteiden reiteistä ja itse kohteista, jotka sisältävät matkailuinformaatiota. Lisäksi keskukseen sijoitettiin Kuusamon historiaa kuvaavia museoesineitä ja valmiina olevia pienoismalleja mm. Kuusamon kirkonkylästä 1930-luvulta sekä Kuusamon kirkkorakennuksista eri vuosisadoilta. Keskuksessa on pysyvää näyttelytoimintaa ja vaihtuvia näyttelyitä.
Kuusamossa vierailevia matkailijoita ja myös paikallista väestöä palveleva matkailu- ja kulttuurikeskus toimii myös vierailevien koululaisryhmien ja kuusamolaisten koulujen ja oppilaitosten käyntikohteena. Tulevaisuudessa keskus voi tarjota valmiiksi rakennettuja ohjelmapaketteja opetuksen tueksi.
Hankkeessa tehtiin vahvaa yhteistyötä alueen muiden hankkeiden ja yritysyhteistyökumppaneiden kanssa.