![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75803
Hankkeen nimi: Kohti kestävää matkailua Etelä-Pohjanmaalla
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2020 ja päättyy 31.7.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2539767-3
Jakeluosoite: Kampusranta 11
Puhelinnumero: 020 1243000
Postinumero: 60100
Postitoimipaikka: Seinäjoki
WWW-osoite: http://www.seamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pauliina Talvitie
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimus- ja kehittämispäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408302382
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Globaalisti ilmastonmuutoksen hidastaminen on yksi aikamme suurimmista yhteiskuntia ja ympäristöjä muokkaavista muutosajureista, megatrendeistä. Suomi on sitoutunut vähentämään hiilipäästöjään ja myös matkailussa tulee panostaa vähähiilisten matkailumuotojen kehittämiseen. Kehittämisteemana kestävä matkailu ei ole täysin uusi, mutta kestävän matkailun tärkeys on viime aikoina merkittävästi noussut ja tutkimukset osoittavat vastuullisen toimintatavan olevan asiakkaille yhä tärkeämpi ostopäätökseen vaikuttava tekijä. Vastuullisuustrendi on tullut jäädäkseen, matkailijat ja matkanjärjestäjät odottavat yritysten huolehtivan toimintansa vastuullisuudesta. Tänä päivänä taloudellisen menestyksen rinnalla on yrityksen syytä osoittaa myös vastuullisuutta, jotta voidaan rakentaa tukeva pohja myös kansainvälisille markkinoille. Globaalien ja kansallisten kestävän matkailun periaatteiden ja olemassa olevien työkalujen jalkauttaminen voidaankin nähdä edellytyksenä kansainvälisen matkailun kehittymiselle ja kasvulle Etelä-Pohjanmaalla.
Hankkeen tavoitteena on herätellä matkailuyritykset kestävän matkailun periaatteiden merkityksen ymmärtämiseen ja lisätä matkailuyritysten ja -toimijoiden verkostoitumista. Kohderyhmänä ovat kaikki alueen matkailu- ja palvelualan yritykset. Hankkeen aikana sitoutetaan matkailuyrityksiä kestävän matkailun periaatteisiin. Tavoitteena on saada matkailuyritykset oivaltamaan millä keinoin kestävän matkailun periaatteita voidaan soveltaa omassa toiminnassaan. Tavoitteena on myös auttaa Etelä-Pohjanmaan alueella toimivia matkailuyrityksiä ja hyvien esimerkkien kautta koko aluetta saavuttamaan tason, jolla voidaan liittyä Visit Finlandin aluetason Sustainable Travel Finland -kestävän matkailun kehittämispolulle. Kehittämispolku kuljetaan Sustainable Travel Finland -onlinealustalla, jossa ohjelman kriteeristön täyttyminen todennetaan. Ohjelman tueksi on luotu Sustainable Travel Finland -e-opas, jossa varmennetaan kulkijan perustieto kestävän matkailun kehittämisestä ja joka perehdyttää kulkijan Sustainable Travel Finland -ohjelman sisältöön. Jokainen yritys vastaa itse ohjelmaan siirtymisestä. Pitkän tähtäimen tavoitteena on uuden kohderyhmän, vastuullisesti matkailevien, tavoittaminen sekä kotimaassa että kansainvälisillä markkinoilla. Tällä on myönteisiä vaikutuksia alueen vetovoimaisuuteen pitkällä aikavälillä. Lisäksi hankkeen tavoitteiden mukaiset toimenpiteet lisäävät yritysten osaamista, taloudellista säästöä ja toiminnan vakauttamista, ja siten vaikuttavat myönteisesti alueen elinvoimaisuuteen. Hanke edistää Etelä-Pohjanmaan profiloitumista merkittäväksi kestävän matkailun matkailukohteeksi. Kestävän matkailun kehittäminen avaa eteläpohjalaisille matkailuyrityksille ovia myös kansainvälisille matkailumarkkinoille. Kestävä matkailu on tärkeä teema osana alueellisen matkailuimagon rakentumista ja mahdollistaa Etelä-Pohjanmaan profiloitumisen merkittäväksi kestävän matkailun matkailukohteeksi.
Hankkeen tuloksena tietoisuus ja ymmärrys kestävän matkailun periaatteista lisääntyy. Yritysten välinen verkostoituminen ja yhteistyö tiivistyy, jonka myötä syntyy alueellinen kestävän matkailun edelläkävijöiden verkosto. Hanke mahdollistaa ja tukee kestävän matkailun ympärille sopivien tuotteiden ja tuoteperheiden kehittämisen. Lisäksi yritysten näkyvyys ja tunnettuus parantuu valtakunnallisesti Visit Finland yhteistyön kautta. Showcase-esimerkit, hyvät käytännön kestävän matkailun periaatteista suunnitellaan, toteutetaan ja viestitään siten, että ne jäävät koko maakunnan käyttöön myös hankkeen jälkeen.
Matkailu- ja palvelualan pk-yritykset Etelä-Pohjanmaalla.
Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet kohdistuvat välillisesti myös kuntiin ja kaupunkeihin, matkailun kehittäjätahoihin, maaseudun hyvinvointia ja elinvoimaisuutta kehittäviin tahoihin, palveluita käyttäviin matkailijoihin ja paikallisiin asukkaisiin.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 148 201
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 143 815
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 211 717
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 205 452
Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa
Seutukunnat: Kuusiokuntien, Suupohjan, Seinäjoen, Järviseudun
Kunnat: Kauhava, Karijoki, Lappajärvi, Alajärvi, Seinäjoki, Ähtäri, Lapua, Kurikka, Kauhajoki, Teuva, Soini, Vimpeli, Isokyrö, Evijärvi, Isojoki, Ilmajoki, Alavus, Kuortane
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 4 | 7 |
Hankkeen päätavoite on edistää kestävää matkailua ja tähän sisältyy tietoisuuden lisääminen ja vahvistaminen kestävän matkailun periaatteiden mukaisesti (https://www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/palvelut/matkailun-edistaminen/vastuullisuus/kestavan-matkailun-periaatteet/ ), jossa huomioidaan myös luonnonvarojen kestävyys. Hankkeen tavoitteena on kannustaa/edesauttaa yrityksiä ja sidosryhmiä siirtämään opitut asiat käytäntöön yritysten liiketoiminnassa. Kestävässä matkailussa käydään läpi ekologista vastuullisuutta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 4 | 6 |
Hankkeen päätavoite on edistää kestävää matkailua ja tähän sisältyy tietoisuuden lisääminen ja vahvistaminen kestävän matkailun periaatteiden mukaisesti, jossa huomioidaan myös ilmastonmuutokseen positiivisesti vaikuttavat asiat. Yritysten vastuullisuuden tason parantumisen kautta myös ilmastonmuutokseen suotuisasti vaikuttavat asiat vahvistuvat. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 3 | 5 |
Luonnon monimuotoisuutta edistetään ja vahvistetaan kannustamalla yrityksiä siirtymään kestävän matkailun periaatteiden mukaisiin toimenpiteisiin käymällä läpi ekologista vastuullisuutta ja pohtimalla kuinka yrityksissä luonnon kunnioittaminen otetaan huomioon. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 3 | 5 |
Ympäristöystävällisen kestävän matkailun periaatteiden mukainen toiminta edesauttaa kokonaisvaltaisesti luonnon hyvinvointia. Pinta- ja pohjavesien sekä maaperän suojelun merkitystä tuodaan esiin tiedottamalla. Hanketiedottamisella tavoitetaan myös suuri yleisö ja siten vaikutetaan positiivisesti luonnon monimuotoisuuteen. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 1 | 3 |
Osa matkailutoimijoista hyödyntää Natura-alueita omassa tuotteistamisessaan. Hankkeen toimenpiteillä vahvistetaan luonnonmonimuotoisuuden säilymistä. Myös Natura-alueiden yleinen hyväksyttävyys hyötyvät tietoisuuden lisääntymisenä ja vastuullisen matkailun esille nostamisesta viestinnässä. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 7 |
Tämä sisältyy matkailun kestävyyden tason parantamiseen, jolla on välitön vaikutus jätehuollon ja kierrätyksen käytänteisiin. Taloudellista vastuullissuutta käydään läpi hankkeessa mm. pohtimalla yritysten materiaalihankintojen vaikutusten sekä paikallisuutta edistävien toimien kautta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 4 | 6 |
Hankkeessa tarkastellaan kuinka yritykset voivat hyödyntää uusiutuvia energialähteitä, miten kulutusta voidaan vähentää, mitä vaihtoehtoja tilojen lämmitykseen ja viilennykseen on olemassa ja mitä mahdollisia säästötoimenpiteitä voidaan ottaa käyttöön. Lisäksi pohditaan rakennusten ylläpitämiseen liittyviä toimia ekologisen vastuun ja kustannussäästöjen kautta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 6 | 7 |
Kestävän matkailun periaatteiden mukaisesti yrityksiä suositellaan käyttämään paikallisia palveluntuottajia ja yhteistyökumppaneita. Hankkeeseen osallistuvia yrityksiä kehitetään vastuullisempaan suuntaan ja samalla yritysten kilpailukyky parantuu. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 7 |
Kestävään matkailuun sisältyy sellaisten elämyksellisten tuotteiden ja palveluiden kehittäminen, jotka eivät edellytä infrastruktuurin hankkimista/muuttamista tai muita suuria investointeja. Hankkeen tavoitteena on myös synnyttää verkosto, joka toimii myös hankkeen jälkeenkin. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 6 |
Kestävän matkailun periaatteiden noudattamisessa kiinnitetään huomioita liikkumiseen ja logistiikkaan. Hankkeen aikana arvioidaan osallistuvien yritysten osalta mikä on lähtötilanne ja mitä voidaan tehdä toisin. Paikallisten tuotteiden ja palveluiden käyttäminen pienentää niiden kuljettamiseen liittyvää hiilijalanjälkeä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 3 | 5 |
Kestävän matkailun periaatteisiin kuuluu myös huolehtiminen henkilökunnasta. Tiedottamisella voidaan myös vaikuttaa paikallisten tietoisuuteen kestävästä matkailusta ja sen positiivisista vaikutuksista alueelle. Kestävä matkailu kannustaa yrityksiä myös integroitumaan alueeseen ja vuorovaikutukseen paikallisten asukkaiden kanssa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 4 |
Hanke huomioi toiminnassaan tasa-arvoiset mahdollisuudet osallistua hankkeen toimintaan ja saada tietoa kestävästä matkailusta toiminnassaan huomioimalla mm. yritysten sijainnin ja liikkumismahdollisuudet järjestämällä seutukunnittaiset infotilaisuudet sekä jalkautumalla maakuntaan yhteistyötilaisuuksien kautta. Lisäksi materiaali on saatavissa sähköisesti ja mm. podcast:it mahdollistavat materiaaliin tutustumisen kauempaakin. Kaikki materiaali on saatavilla suomen kielellä ja kaikilla halukkailla matkailuyrityksillä on mahdollisuus ottaa osaa hankkeen toimintaan yrityksen koosta, yrittäjän osaamisesta ja taustasta riippumatta. Mikäli kehittämistoimenpiteisiin joudutaan resursseista johtuen rajaamaan osallistujien määrää, siihen luodaan selkeät ja avoimet kriteerit joissa tasa-arvoseikat on otettu huomioon. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 4 |
Hankkeeseen osallistuvien yritysten yhteiskunnallinen asema vahvistuu, kun yritykset profiloituvat vastuullisen matkailun periaatteita noudattaviksi palveluntuottajiksi. | ||
Kulttuuriympäristö | 4 | 6 |
Kestävän matkailun toimet voivat vaikuttaa koko alueen matkailutoimijoiden yrityskulttuuriin positiivisesti ja rohkaista muita toimijoita huomioimaan kestävän matkailun periaatteet omissa toimissaan. Hankkeeseen osallistuvat yritykset profiloivat alueen matkailuidentiteettiä positiivisesti ja ylläpitävät osaltaan paikalliskulttuuria. | ||
Ympäristöosaaminen | 8 | 9 |
Kestävän matkailun periaatteiden mukaisesti yritysten ympäristöosaamista lisääntyy eri teemoihin liittyen. |
Hankkeen tavoitteena oli herätellä matkailuyritykset kestävän matkailun periaatteiden merkityksen ymmärtämiseen ja lisätä teemaan liittyen matkailuyritysten ja –toimijoiden välistä verkostoitumista. Tavoitteena oli saada matkailuyritykset oivaltamaan, miten kestävän matkailun periaatteita sovelletaan omassa toiminnassa. Tämän lisäksi tavoitteena oli tukea ja edistää Etelä-Pohjanmaan alueen matkailuyritysten valmiuksia Sustainable Travel Finland -kehittämispolulle liittymisessä.
Hankkeen toimenpiteet jaettiin kolmeen työpakettiin 1) tiedottaminen, 2) verkostoituminen ja 3) kehittäminen. Koronapandemia aiheutti mm. aikataulumuutoksia ja toteutustavan muutoksia hankkeen toimenpiteiden toteutuksiin, mutta kaikki suunnitellut toimenpiteet pystyttiin kuitenkin lopulta toteuttamaan. Tiedottamisen toimenpiteet sisälsivät tietoiskuja, artikkeleita, kestävyydestä kertovan podcast –sarjan, videoita sekä kansallisten kestävyystavoitteiden ja työkalujen tuomista alueelle. Verkostoitumisen toimenpiteet koostuivat opintomatkasta ja yritysten välisen verkostoitumisen tukemisesta kuten tapaamisista, linkkinä toimimisesta yritysten välissä mm. tiedonvaihdon kautta sekä koulutusten yhteydessä tapahtuvasta verkostoitumisen fasilitoinnista. Kehittämisen toimenpiteet sisälsivät mm. STF-valmennuspäivät (2 kpl) ja vastuullisen matkailun työpajasarjan toteutettuna kahteen kertaan.
Hankkeen toimenpiteet ovat lisänneet matkailuyritysten ja -toimijoiden tietoisuutta kestävän matkailun kriteereistä ja vastuullisuuden merkityksestä matkailutoimialalla sekä tuoneet esiin maakuntamme yritysten näkemyksiä vastuullisuuden huomioimisesta. Hankkeen toimenpiteiden myötä kestävän matkailun periaatteita on saatu jalkautettua osaan Etelä-Pohjanmaan matkailuyrityksistä. Matkailuyrityksiä on myös liittynyt Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -kehittämispolulle ja useita yrityksiä on ryhtynyt suorittamaan kestävyyssertifikaattia. Hankkeen tuloksena on syntynyt myös kuuden yrityksen muodostama kestävän matkailun yritysryhmähanke, jolle on haettu rahoitusta syyskuussa 2022.
Hankkeessa syntyneet tulokset, dokumentit ja hyvät käytännöt jäävät toimijoiden käyttöön myös hankkeen päättymisen jälkeen, joten kestävän matkailun periaatteiden jalkauttaminen yrityksiin etenee hankkeen toimenpiteiden kautta myös jatkossa. Yritysten välinen verkostoituminen vahvistaa kestävän matkailun periaatteiden soveltamista heidän omassa toiminnassaan vertaistuen kautta.