![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75791
Hankkeen nimi: MEPTEK-Meriliikenteen päästövähennystekniikoiden vertailu
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2020 ja päättyy 31.12.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2472908-2
Jakeluosoite: Kotkan kampus, Pääskysentie 1
Puhelinnumero: 040 655 0555
Postinumero: 48220
Postitoimipaikka: Kotka
WWW-osoite: http://www.xamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Justiina Halonen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimuspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 7028 514
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
MEPTEK-hankkeessa tutkitaan meriliikenteen päästövähennystekniikoiden tehokkuutta, ominaisuuksia, elinkaarta ja kustannuksia suhteessa saatuun hyötyyn. Itämerellä liikennöivissä laivoissa käytetään erityyppisiä ratkaisuja, kuten pakokaasujen katalyyttinen jälkikäsittely, rikkipesurit, vesiruiskutus, imuilman höyrytys, maasähkön hyödyntäminen, erilaiset polttoaineratkaisut. Laivakohtaista seurantatutkimusta ei kuitenkaan ole aiemmin tehty, sillä tekniikat ovat verrattain uusia. Tällä hetkellä monet menetelmistä ovat olleet riittävän aikaa käytössä, jotta johtopäätöksiä niiden kokonaisvaikutuksista ja tehokkuudesta voidaan jo tehdä.
Hanke tuottaa liikennöivien alusten päästö- ja kulkudatamittauksiin perustuvaa uutta tietoa aluksiin asennettujen päästövähennystekniikoiden ja -laitteiden todellisista tehoista ja niiden eroista. Tulokset ohjaavat varustamojen investointeja päästöjä tehokkaimmin vähentäviin ratkaisuihin. Mittaustieto tekniikoiden todellisesta kyvykkyydestä on merkityksellistä taustatietoa myös viranomaisille päätöksenteon tueksi.
Hanke toteutetaan suorittamalla laivoilla päästömittauksia ja kulkudatan tallentamista. Data analysoidaan soveltamalla muun muassa Bayes-verkkoteknologiaa, mikä on tehokas ja luotettava lähestymistapa massadatan analysointiin. Tuloksia menetelmien eroista voidaan hyödyntää sellaisenaan tehtäessä investointipäätöksiä tai säädettäessä uusia meriliikennettä koskevia ympäristönormeja. Hankkeen tavoitteena on muokata tutkimustieto analyysityökaluksi, jolloin hanketyöhön ja asiakokonaisuuteen vähemmän perehtynyt henkilö voi tehdä luotettavia johtopäätöksiä eri menetelmien eroavuuksista, kustannuksista ja ympäristövaikutuksista. Tämän tavoitteena on auttaa erityisesti varustamoita, satamia, viranomaisia ja poliittisia päättäjiä hyödyntämään hankkeen tuottamaa tutkimustietoa.
MEPTEK-hankkeen toimenpiteillä on merkittävä vaikutus meriliikenteen ekologiseen kestävyyteen ja ilmapäästöihin. Hankkeen toimenpiteet tehostavat meriliikenteen pakokaasupäästöjen vähentämistä, ml. kasvihuonekaasut ja mustahiili, jotka vaikuttavat ilmaston lämpenemiseen. Ilmanlaadun paraneminen lisää rannikkoväylien ja satamien lähiympäristön asuinterveyttä ja -mukavuutta. Lisäksi tutkimus uusien polttoaineratkaisujen hyödyistä tukee siirtymistä fossiilista polttoaineista vaihtoehtoisiin polttoaineisiin. Samalla kehitetään big datan käsittely- ja tulkintaosaamista. Meriliikenteen vähäpäästöisyys ja turvallisuus ovat yhteneviä Kymenlaakson maakuntaohjelman, Kymenlaakson älykkään erikoistumisen RIS3-strategian ja Itämeristrategian tavoitteiden kanssa. Kestävän kehityksen lisäksi Euroopan aluekehitysrahaston linjaamat horisontaaliset periaatteet sukupuolten välisestä tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta huomioidaan hankkeen toiminnoissa. Hankkeessa noudatetaan Xamkin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa, joka on linjassa rakennerahasto-ohjelman tavoitteiden kanssa.
Varustamot, satamat ja viranomaiset mm. Traficom ja Liikenne- ja viestintäministeriö.
Hakemusvaiheessa mukaan on alustavasti ilmoittautunut 8 varustamoa ja 2 satamaa.
Rahdinantajat esim. metsäteollisuuden toimijat, jotka voivat vaatia kuljetussopimuksissa tiettyä päästöttömyyttä.
Rannikon ja satamakaupunkien asukkaat, matkustajat
Meriympäristö
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 202 950
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 202 908
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 289 928
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 289 868
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kotkan-Haminan
Kunnat: Hamina, Kotka
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 10 |
Hanke tukee vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöä fossiilisten polttoaineiden sijaan | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 10 | 10 |
Vähentää meriliikenteen pakokaasupäästöjä, ml. kasvihuonekaasut ja mustahiili, jolla merkittävä vaikutus ilmaston lämpenemiseen | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 10 | 10 |
Hidastamalla ilmastonmuutosta ja merien happamoitumista säilytetään elinympäristöt elinkelpoisina ja siten tuetaan niihin sopeutuneiden eliöiden suojelua. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 10 | 10 |
Suora vaikutus ilmanlaatuun (NOX, SOX, hiukkaset, hiilivedyt, CO2, CO ja CH4) sekä merien happamoitumiseen. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 5 | 5 |
Yleisesti merenkulun ympäristöystävällisyyttä tukemalla | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 5 |
Tarkastellaan vaihtoehtoisia laivapolttoaineita, ml. kierrätysjätteestä tehty biopolttoaine | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 5 | 5 |
Vaihtoehtoisten polttoaineiden käytön tukeminen. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Alueen satamien ympäristöystävällisyyden tukeminen, alueen merenkulun erikoisosaamisen säilyminen ja kehittyminen | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 10 |
Edistää Suomen asemaa kestävän merenkulun kärkimaana, jota osaamista voidaan viedä muualle. Vahvistaa Xamkin asiantuntijuutta ja osaamista merenkulun ympäristövaikutuksista | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 10 | 10 |
Meriliikenteen kestävyyden ja kilpailukyvyn tukeminen, bigdatan analysointimenetelmät ja älykäs logistiikka | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 10 |
Tuottaa terveyshyötyjä ilmanlaadun parantuessa. Pienhiukkaset vaikuttavat haitallisesti ihmisen sydän-, verisuoni- ja hengityselimistön terveyteen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Hankkeen toteutuksessa huomioidaan tasa-arvoperiaatteet | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei merkittävää vaikutusta yhteiskunnalliseen ja kulttuurien yhdenvertaisuuteen | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 5 |
Kymenlaakson alueen merenkulkuperinteen jatkaminen | ||
Ympäristöosaaminen | 10 | 10 |
Hanke lisää huomattavalla tavalla merenkulun ympäristöosaamista; tuottaa uutta tietoa päästövähennystekniikoiden tehokkuudesta, jolla vaikutusta koko toimialan ympäristöystävällisyyden lisäämiseen |
MEPTEK-hankkeen tavoitteena oli muodostaa kokonaisvaltainen käsitys Itämerellä meriliikenteessä käytettävien päästövähennystekniikoiden yleisyydestä, toimivuudesta, taloudellisuudesta ja tehokkuudesta. Tällä hetkellä käytössä on monentyyppisiä järjestelmiä ja toimintatapoja: Vesiruiskutusratkaisut ovat vanhempaa teknologiaa tavoitteena vähentää typen oksideja. Katalysaattorit ovat näihin verrattuna huomattavasti tehokkaampi ratkaisu. LNG on tehokas typen oksidien, hiukkaspäästöjen ja rikkipäästöjen pitämiseksi aisoissa ja erityyppisillä öljypolttoaineilla voidaan vaikuttaa erityisesti rikki- ja hiukkaspäästöihin. Rikkipesureita käyttämällä on mahdollista operoida rikkipitoisella raskaalla polttoöljyllä, mutta erityisesti avoimen kierron pesureiden ympäristövaikutukset ovat tiedeyhteisön tarkastelun kohteena. Tulevaisuudessa mahdollisesti synteettiset polttoaineet yleistyvät, mikä tekee nykyratkaisujen tuntemisen tärkeäksi tulevien ratkaisujen ympäristöystävällisyyttä arvioitaessa. MEPTEK-hankkeessa toteutettiin laajamittainen kirjallisuusselvitys, missä perehdyttiin eri menetelmien tunnettuihin ominaisuuksiin ja vertailtiin niitä keskenään. Hankkeessa toteutettiin päästömittauksia kulussa olevilla aluksilla tavoitteena selvittää eri menetelmien keskinäisiä eroja todellisissa olosuhteissa. Eroavuudet voivat olla huomattaviakin erityisesti operoitaessa osakuormalla tai mikäli järjestelmät eivät muutoin jostain syystä toimi tarkoitetulla tavalla. Mittauksia tehtiin dual-fuel-aluksella, missä vuoromatkoilla käytettiin polttoaineena MGO:ta ja LNG:tä. Toinen mittauskohde oli rikkipesurialus, mikä käytti polttoaineenaan rikkipitoista raskasta polttoöljyä. Kolmantena mittauskohteena tarkasteltiin aluksen satamapäästöjä sen operoidessa kevyellä polttoöljyllä. Mittaustulosten ja kirjallisuusselvitysten perusteella luotiin kestävyysindeksiä hyödyntävä Excel-alustalla toimiva arviointityökalu, minkä avulla on mahdollista visuaalisesti vertailla eri ratkaisujen kokonaisympäristövaikutuksia. Työkalu antaa indeksiarvot valitun vaihtoehdon vaikutukselle ilmaston lämpenemiseen (GWO100 ja GWP20), happamoitumiseen, ympäristökestävyyteen ja ihmisten terveyteen. Excel-alustan ansiosta työkalua on jokaisen käyttäjän helppo hyödyntää.