![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75786
Hankkeen nimi: Virtuaalinen satamalogistiikan turvapuisto
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2020 ja päättyy 30.6.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2472908-2
Jakeluosoite: Kotkan kampus: Pääskysentie 1
Puhelinnumero: 040 655 0555
Postinumero: 48220
Postitoimipaikka: Kotka
WWW-osoite: http://www.xamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anni Lippo
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 7028 213
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on käynnistää satamatoimintojen ja logistiikka-alan työturvallisuuden sekä Kymenlaakson alueellisen turvallisuusosaamisen vahvistaminen yhteistyössä hakijan, Kotkan kaupungin, alueen satamasidonnaisten yritysten ja organisaatioiden, vapaaehtoisen pelastuspalvelun järjestöjen ja viranomaisten kanssa. Kotkan Kantasatamaan suunnitellaan elämyksellistä satamatoimintojen ja logistiikka-alan sekä Kymenlaakson alueellisen turvallisuuden osaamiskeskittymää, turvapuistoa. Virtuaalinen satamalogistiikan turvapuisto -hanke käynnistää turvapuiston kehitystyön virtuaalitodellisuuden harjoitus- ja simulaatioympäristön, pelillistetyn skenaarion sekä toimijaverkoston avulla.
Hankkeen toimenpiteenä kehitetään virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden teknologioita hyödyntävä turvallisuuden harjoitus- ja simulaatioympäristö. Kehitettävä virtuaaliympäristö mallinnetaan Kotkan Kantasatamaan suunnitellun fyysisen turvapuistorakennuksen mittausdatan pohjalta. Virtuaalitodellisuuden ympäristö tulee toimimaan turvallisuustoimenpiteiden harjoitus- ja testialustana Kotkan kaupungille, Xamkille ja hankkeeseen osallistuville yrityksille ja organisaatioille. Virtuaaliseen ympäristöön voidaan luoda elementtejä todellisista toimintaympäristöistä ja mallintaa harjoitustilanteita, mahdollistaen myös poikkeuksellisten kriisi- ja vaaratilanteiden simuloinnin. Virtuaalinen harjoitusympäristö tarjoaa lähes rajattomat mahdollisuudet turvallisuustoimenpiteiden harjoitteluun eri tilanteissa ja toimialoilla.
Hankkeessa luodaan pelillistetty skenaario satamatoimintojen ja logistiikka-alan työturvallisuustoimenpiteiden harjoitteluun. Skenaarion sisällöllinen kehittäminen toteutetaan yhteistyössä satamasidonnaisten yritysten ja turvallisuuden asiantuntijoiden kanssa. Skenaarion tavoitteena on luoda satamatoimintojen ja logistiikka-alan työturvallisuuden harjoitteluun uusi ja edistyksellinen toimintamalli pelillisyyden keinoin. Hankkeen aikana luodaan myös toimijaverkosto, toimintakonsepti ja hallintomalli fyysisen turvapuiston toiminnalle.
Kotkan Kantasatama turvapuiston fyysisenä sijaintina luo autenttisen ympäristön satamatoimintojen ja logistiikka-alan työturvallisuuden harjoitteluun ja oppimiseen. Suunniteltu sijainti ja rakennus mahdollistavat ympärivuotisen turvapuistotoiminnan satamasidonnaisille toimijoille ja logistiikka-alan yrityksille, Kymenlaakson alueen koulutusorganisaatioille, Kotkan kaupungille, vapaehtoisen pelastustoiminnan järjestöille ja viranomaisille.
Virtuaalinen Satamalogistiikan turvapuisto -hanke tukee Kymenlaakson alueen älykkään erikoistumisen RIS3-strategiaa ja erityisesti sen logistiikkakärkeä turvallisuusosaamisen vahvistamisen ja digitalisaation näkökulmista. Hankkeen kohteena olevaa toimintaa, virtuaalisia tai fyysisiä satamatoimintoihin ja logistiikkaan erikoistuneita harjoitus- ja simulaatioympäristöjä ei löydy Suomesta tai lähialueilta. Satamatoimintojen ja logistiikka-alan työturvallisuuden ja Kymenlaakson alueen turvallisuusosaamisen keskittymä on kiinnostava myös kansainvälisesti tarkasteltuna.
Hankkeen tuloksina syntyvät virtuaalitodellisuuden harjoitus- ja simulaatioympäristö, pelillistetty skenaario satamatoimintojen ja logistiikka-alan turvallisuustoimenpiteiden harjoitteluun sekä toimijaverkosto, toimintakonsepti ja hallintomalli fyysisen turvapuiston toimintaan lisäävät Kymenlaakson statusta logistiikkamaakuntana.
Hankkeen suunnittelussa on huomioitu ja tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta. Hankkeessa huomioidaan molempien sukupuolten yhtäläisiä mahdollisuuksia osallistua hanketoimintaan. Hanketta toteutetaan ympäristötietoisesti ja taloudellisesti kestävästi. Hankkeen toimenpiteillä vahvistetaan turvallisuusosaamista ja luodaan virtuaalinen turvallisuuden harjoitus- ja simulaatioympäristö, jonka avulla minimoidaan todellisten fyysisten materiaalien käyttöä. Hankkeen toimenpiteillä parannetaan työturvallisuutta, kehitetään virtuaalisen oppimisen mahdollisuuksia ja vahvistetaan alueen eri toimijoiden turvallisuusosaamista ja yhteistyötä.
Satamasidonnaiset ja logistiikka-alan yritykset, Kotkan kaupunki, HaminaKotka Satama Oy, Finnhub ry, Kymsote ensihoito, Kymenlaakson pelastuslaitos, Kaakkois-Suomen Poliisi, Tulli, Suomenlahden Merivartiosto, Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto (EKAMI) ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijat.
Kotka-Haminan seudun kuntalaiset, Meriturvallisuuden ja -liikenteen tutkimuskeskus ry, Puolustusvoimat, Turvallisuuskomitea, Työturvallisuuskeskus, Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos, Traficom.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 364 093
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 364 093
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 520 132
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 520 132
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kotkan-Haminan
Kunnat: Hamina, Kotka
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 5 |
Hankkeen toimenpiteillä on vähäinen välitön vaikutus luonnonvarojen käytön kestävyyteen mutta kohtuullisen suuri välillinen vaikutus. Hanke liittyy vahvasti satamatoimintojen ja logistiikka-alan työturvallisuusosaamisen vahvistamiseen. Turvallinen työskentely, kuljetusten, energiankäytön ja pakkaamisen miminimointi ja tehostaminen parantavat materiaalitehokkuutta ja täten luonnonvarojen käytön kestävyyttä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 3 |
Hankkeen toimenpiteillä on vähäinen välitön vaikutus ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen mutta kohtuullinen välitön vaikutus. Hanketta toteutetaan ympäristötietoisesti. Liikenteen osuus Suomen hiilidioksidipäästöistä on noin 20 prosenttia. Liikenteen ilmastovaikutuksista noin 90 prosenttia aiheutuu tieliikenteestä. Vaikka ajoneuvojen energiatehokkuus on parantunut, liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä ei ole onnistuttu laskemaan samassa mittakaavassa, sillä liikennesuorite eli ajettujen kilometrien määrä on kasvanut. Liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää mm. siirtymällä vähäpäästöisempiin polttoaineisiin, kuten biopolttoaineisiin, tai vaihtoehtoisiin käyttövoimiin eli sähköautoihin. Suomen tavaraliikenteen tonnimäärästä noin 90 prosenttia kuljetetaan maanteitse, ja kaikista tavaraliikenteen kilometreistäkin tieliikenteen osuus on yli 70 prosenttia. Vastaavasti raiteilla liikkuu vain vajaat 8 prosenttia tavaran tonnimääristä, mutta tavaraliikenteen kilometreistä raideliikenteen osuus on yli 20 prosenttia. Rautateitä käytetään etenkin pitkillä kuljetusmatkoilla. Rautatiekuljetusten, sekä yhdistettyjen kuljetusten osuutta tulisi lisätä etenkin pitkillä kuljetusmatkoilla. (Ilmasto-opas.fi) | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 6 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole välitöntä vaikutusta kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen mutta välillinen vaikutus on kohtuullisen suuri. Alueena Kaakkois- Suomen luonto on monipuolinen. Täältä löytyvät mm. itäisen Suomenlahden laaja merialue saaristoineen, Salpausselkien harjualueet, Etelä-Suomen suurin joki, Kymijoki, sekä eteläisen Saimaan ja Repoveden laajat järvialueet. Hankkeen tuloksena syntyvä virtuaalinen turvallisuuden harjoitus- ja simulaatioympäristö sekä satamatoimintojen ja logistiikka-alan skenaario työturvallisuuden harjoitteluun voivat olla vaikuttamassa merkittävästi työtapaturmien estämiseen ja riskien tiedostamiseen. Satamassa ja kuljetussektorilla tapahtuvat työtapaturmat voivat aiheuttaa todella mittavia ympäristövahinkoja. Hankkeen työtapaturmien ennaltaehkäisevä toiminta vähentää välillisesti ympäristövahinkoja (esim. kemikaalionnettomuudet). | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 1 | 6 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole välitöntä vaikutusta mutta välillinen vaikutus pinta- ja pohjavesille, maaperälle ja ilmalle ovat kohtuullisen suuret. Hankkeen tuloksena syntyvä virtuaalinen turvallisuuden harjoitus- ja simulaatioympäristö sekä satamatoimintojen ja logistiikka-alan skenaario työturvallisuuden harjoitteluun voivat olla vaikuttamassa merkittävästi työtapaturmien estämiseen ja riskien tiedostamiseen. Satamassa ja kuljetussektorilla tapahtuvat työtapaturmat voivat aiheuttaa todella mittavia ympäristövahinkoja. Hankkeen työtapaturmien ennaltaehkäisevä toiminta välillisesti vähentää myös ympäristövahinkoja (esim. kemikaalionnettomuudet). | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei tunnistettuja yhteyksiä | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 3 |
Hankkeen toimenpiteillä on vähäinen välitön vaikutus materiaaleihin ja jätteisiin mutta välillinen vaikutus on kohtuullinen. Virtuaalinen turvallisuuden harjoitus- ja simulaatioympäristö vähentää materiaalien käyttöä, sillä sen avulla voidaan simuloida virtuaalisia elementtejä vähentäen todellisten fyysisten materiaalien käyttöää. Fyysisen turvapuiston rakentamisessa pyritään hyödyntämään kierrätettyjä materiaaleja (mm. vanhat kontit). | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 4 |
Hankkeen toimenpiteillä on vähäinen välitön vaikutus uusiutuvien energialähteiden käyttöön mutta välillinen vaikutus on kohtuullinen. Hanketta toteutetaan tiedostaen, että raskaan kaluston sekä laivojen polttoaineena voidaan käyttää ympäristöystävällisempiä ja/tai biopolttoaineita esim. biokaasu ja LNG. Kuljetusmuodon, kuljetusyksikön ja pakkausten valinnalla sekä kierrätyksellä voidaan vähentää kuormitusta ympäristölle ja päästä kohti hiilineutraalisuutta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 1 | 7 |
Kaakkois- Suomen teollisuuden perustana on metsäteollisuus. Rakennemuutoksesta huolimatta Kaakkois- Suomessa on edelleen Euroopan merkittävimpiin lukeutuva metsäteollisuusklusteri ja satama sekä kuljetukset palvelevat metsäteollisuutta.(Kymenlaakson-Liitto, Ris3) Tässä hankkeessa välittömät vaikutukset elinkeinorakenteen kestävälle kehittämiselle ovat kohtuullisen pienet mutta välillisesti vaikutus on suurempi. Hankkeessa monialaisen yhteistyön ja pelillisyyden kautta tuodaan esille alueen vahvuuksia ja monipuolisuutta. Tulevaisuudessa turvapuisto voi luoda uutta liiketoimintaa ja lisätä yhteistyötä toimialojen kanssa kehittyvän Kantasataman alueelle. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 4 |
Luovassa hyvinvointitaloudessa on usein kyse aineettomasta arvonlisäyksestä. Tämän hankkeen tavoitteena on rakentaa innovatiivinen lisätyn ja virtuaalitodellisuden teknologiaan perustuva harjoitus- ja simulaatioympäristö, pelillistetty skenaario, sekä toimintamalli fyysisen turvapuiston toimintaan. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 5 |
Hanke parantaa Kymenlaakson asemaa ja näkyvyyttä logistiikkamaakuntana ja tukee turvallisuusosaamisen ja pelillisyyden kautta myös RIS3-strategian kärkialoja. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 3 | 4 |
Hankkeessa parannetaan työturvallisuutta. Yksilön hyvinvointiin ja erityisesti työhyvinvointiin vaikuttaa oleellisesti turvallinen työ ja terveellinen työympäristö. Hanke vaikuttaa jonkin verran suoraan hyvinvoinnin edistämiseen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 3 |
Hanke ei kohdenna toimenpiteitä erityisesti sukupuolinäkökulmat huomioiden. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 5 |
Virtuaalitodellisuuden ympäristö voi tasoittaa oppimisessa esiin nousevia eroavaisuuksia, kuten oppimisvaikeuksia. Digitaalinen oppiminen ja virtuaalitodellisuuden teknologia voivat auttaa hahmottamaan ja käsittelemään tietoa eri tavalla. | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 4 |
Kotkansaaren Kantasatama on ollut merkittävä alue Kotkan kaupungin historiassa. Se on yhä merkittävämpi alue myös tulevaisuudessa. Vanhaa satama-aluetta on uudistettu 2000-luvulta alkaen uuteen käyttöön: kaupunkilaisten ja matkailijoiden vilkkaaksi toimintakeskukseksi. (Kotka.fi). Tulevaisuudessa fyysinen turvapuisto tulee sijaitsemaan Kantasatamassa sijaitsevassa vanhassa varastorakennuksessa. | ||
Ympäristöosaaminen | 3 | 4 |
Ympäristöosaaminen kuuluu kaikille aloille ja yrityksille toimialasta riippumatta. Hanke toteutetaan ympäristönäkökannat huomioiden. |
Virtuaalinen satamalogistiikan turvapuisto hanke käynnisti satamatoimintojen ja logistiikka-alan työturvallisuuden sekä Kymenlaakson alueellisen turvallisuusosaamisen vahvistamisen yhteistyössä alueen satamasidonnaisten yritysten, Kotkan kaupungin, ja muiden yritysten, organisaatioiden sekä viranomaisten kanssa. Hankkeen toimenpiteillä kehitettiin uusi virtuaalitodellinen harjoitusympäristö satamatoimintojen turvallisuusharjoitteluun, sekä vahvistettiin Kotkaan rakentuvan Kaakkois-Suomen turvapuiston toimijaverkostoa ja toimintakonseptia yhdessä sidosryhmäkumppaneiden kanssa.
Hankkeen toteutus oli onnistunut ja vastasi hyvin kehittämistarpeeseen. Hankkeen päätavoite oli rakentaa virtuaalinen turvallisuuden harjoitusympäristö ja kehittää pelillistetty skenaario satamatoimintojen ja logistiikka-alan työturvallisuuden harjoitteluun. Lisäksi hankkeen tavoitteina oli vahvistaa satamatoimintojen ja logistiikka-alan työturvallisuusosaamista, Kymenlaakson alueellista turvallisuusosaamista, sekä luoda toimintakonsepti ja hallintomalli fyysisen turvapuiston toimintaan ja kehittämiseen.
Hankkeelle asetetut tavoitteet saavutettiin onnistuneesti. Hankkee toimenpiteinä kehitettiin ja virtuaalinen turvallisuuden harjoitusympäristö sekä logistiikka-alan ja satamatoimintojen pelillistetyt skenaariot yhteistyössä satamasidonnaisten yritysten kanssa. Satamatoimintojen ja logistiikka-alan työturvallisuusosaamista vahvistettiin yhteistyössä satamasidonnaisten toimijoiden kanssa, sekä toimijat ryhtyivät kehittämään uusia ratkaisuja työturvallisuusosaamisen vahvistamiseksi myös omissa organisaatioissaan. Kymenlaakson alueellista turvallisuusosaamista vahvistettiin hankkeen toimenpiteiden ja järjestettyjen tapahtumien avulla, sekä hankkeen ohjausryhmän ja Turvapuisto ohjausryhmän yhteistyönä. Hankkeen toimenpiteinä kehitettiin myös Kaakkois-Suomen turvapuiston toimintakonseptia, jota hallinnoi Kotkan kaupungin tekniset palvelut vastuualue.
Hankkeen välittömänä tuloksena syntyi virtuaaliteknologiaa hyödyntävä satamatoimintojen ja logistiikan työturvallisuuden harjoitusympäristö. Hankkeen tuloksena vahvistettiin myös Kaakkois-Suomen turvapuiston toimijaverkostoa ja kehitettiin sen toimintakonseptia. Hanke toteutti 5 fyysistä turvallisuusharjoitusta ja 2 turvallisuustapahtumaa, sekä virtuaalisen satamatoimintojen ja logistiikan turvallisuuden harjoitusympäristön kehittämis- ja testaustilaisuuksia. Hankkeen tuloksina tunnistetaan alueellinen turvallisuusosaamisen vahvistuminen eri toimijoiden kasvaneella kiinnostuksella turvallisuusosaamisen kehittämiseen ja yhteistyöhön, sekä Kaakkois-Suomen turvapuiston toimintakonseptin kehitys ja kasvanut toimijaverkosto.