![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75694
Hankkeen nimi: Santa Claus Village - ympärivuotinen kansainvälinen matkailukeskus
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2020 ja päättyy 31.7.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: Joulupukin Pajakylän osuuskunta
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 1104266-0
Jakeluosoite: Tähtikuja 1
Puhelinnumero: 0405704865
Postinumero: 96900
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.santaclausvillage.info
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Antti Nikander
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämispäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 570 4865
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Santa Claus Village on Napapiirillä sijaiseva matkailukeskittymä, mikä on kehittynyt viime vuosien aikana päiväkäyntikohteesta matkailukeskukseksi. Tämän myötä toimintaan on syntynyt uusia kehittämistarpeita. Koko alueen kehitystyö ei ole edennyt yksittäisten yritysten kehitystyön tahdissa. Digitaalisten palvelumallien käyttö on vielä hyvin vähäistä. Alueella on vielä runsaasti hyödyntämätöntä ympärivuotista potentiaalia. Ympäröivä maaseutu ohjelmapalvelualueineen on kasvumahdollisuus. Rovaniemen kaupunkikeskustan läheisyys palveluineen on tärkeä palveluresurssi. Tällä hetkellä alue on vielä leimallisesti lumellisen ajan, talvisesongin kohde. Lumettomassa ajassa on täten runsaasti kasvu- ja palvelupotentiaalia. Napapiiri-konseptissa on runsaasti käyttämätöntä kehittämispotentiaalia. Lentokentän läheisyys on vielä osittain käyttämätön mahdollisuus. Hankkeessa selvitetään uusien digitaalisten ratkaisujen mahdollisuudet alueen elämyksellisen asiakasohjauksen, palvelutarjonnan, myynnin, markkinoinnin ja vuorovaikutuksen edistäjänä. Lisäksi hankkeessa rakennetaan kestävän kehityksen käsikirja edistämään matkailukeskuksen roolia vastuullisena kestävän kehityksen toimijana.
Hankkeen tuloksena valmistuu toiminnallinen masterplan. Santa Claus Villagesta rakentuu ympärivuotista liiketoimintaa harjoittava kansainvälinen matkailukeskus. Alueelle muodostuu nykyaikaisiin palvelu- ja toiminta-rakenteisiin perustuva matkailukeskus. Tämä toteutuu yhdistämällä erilaiset yritysryhmät kuten majoitus- ja ruokapalvelu-, ohjelmapalvelu-, pientuotanto-, myymälä- ja maaseutuyritykset toiminnalliseksi kokonaisuudeksi. Yrityksistä rakentuu verkostoimainen kokonaisuus, joka tarjoaa asiakkaille monipuoliset palvelut. Tämän myötä alue näyttäytyy jatkossa yhtenäisenä Santa Claus Village-teemaan perustuvana kokonaisuutena. Ympärivuotisuuden myötä mahdollistetaan alueen kävijämäärien, liikevaihdon, majoitusvuorokausien ja ympärivuotisten työpaikkojen kasvu. Kaupunki-, maaseutuyritysten ja ohjelmapalveluyritysten kanssa tehtävä yhteistyö mahdollistaa toimialan yrittäjien elinvoimaisuuden ja työpaikkojen tarjonnan. Jatkossa alue näyttäytyy jatkossa yhtenäisenä Santa Claus Village-teemaan perustuvana kokonaisuutena.
Projektin kohderyhmänä ovat mikro – ja pk-yritykset, yritysryhmät, potentiaaliset uudet yrittäjät
yritystoiminnan operaattorit, investorit ja julkisorganisaatiot
Ei ole.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 230 064
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 230 064
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 273 200
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 273 200
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Rovaniemen
Kunnat: Rovaniemi
Jakeluosoite: Tähtikuja 1
Postinumero: 96900
Postitoimipaikka: Rovaniemi
Suunniteltu: 10, joihin työllistyvät naiset 5
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 21.00, joihin työllistyvät naiset 5.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 7 | 7 |
Hankkeessa rakennettava kestävän kehityksen käsikirja edistää matkailukeskuksen roolia vastuullisena kestävän kehityksen toimijana. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 7 | 7 |
Hankkeessa rakennettava kestävän kehityksen käsikirja edistää matkailukeskuksen roolia vastuullisena kestävän kehityksen toimijana. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 5 | 5 |
Hankkeessa rakennettava kestävän kehityksen käsikirja edistää matkailukeskuksen roolia vastuullisena kestävän kehityksen toimijana. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 4 | 4 |
Käytännönläheinen masterplan pitää sisällään mm. kestävän kehityksen ja kiertotalouden. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankken kohdealue ei sisällä Natura 2000-ohjelman kohdealueita | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 7 | 7 |
Hankkeessa rakennettava kestävän kehityksen käsikirja edistää matkailukeskuksen roolia vastuullisena kestävän kehityksen toimijana. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 5 | 5 |
Hankkeessa rakennettava kestävän kehityksen käsikirja edistää matkailukeskuksen roolia vastuullisena kestävän kehityksen toimijana. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 7 |
Hanke pyrkii tukemaan aluetta koskevaa laajempaa elinkeinostrategiaa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 7 |
Käytännönläheinen masterplan pitää sisällään mm. kestävän kehityksen ja kiertotalouden. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 7 | 7 |
Käytännönläheinen masterplan pitää sisällään mm. kestävän kehityksen ja kiertotalouden. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 7 |
Ympärivuotisen liiketoimintasuunnitelman myötä mahdollistetaan alueen kävijämäärien, liikevaihdon, majoitusvuorokausien ja ympärivuotisten työpaikkojen kasvu. Maaseutuyritysten ja ohjelmapalveluyritysten kanssa tehtävä yhteistyö mahdollistaa toimialan yrittäjien elinvoimaisuuden ja työpaikkojen kasvun. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 7 | 7 |
Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti. Arviointi on tehty Suvauskoneella 26.8.2019 | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 7 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus on yksi ympärivuotisen kansainvälisen matkailukeskuksen toiminnan peruslähtökohdista. | ||
Kulttuuriympäristö | 7 | 7 |
Pyrkimyksenä säilyttää ja edistää lappilaista ja maaseudulla olevaa kulttuuriympäristöä. | ||
Ympäristöosaaminen | 7 | 7 |
Hankkeessa rakennettava kestävän kehityksen käsikirja edistää matkailukeskuksen roolia vastuullisena kestävän kehityksen toimijana. |
Santa Claus Village on Napapiirillä sijaiseva matkailukeskittymä, mikä on kehittynyt viime vuosien aikana päiväkäyntikohteesta matkailukeskukseksi. Tämän myötä toimintaan on syntynyt uusia kehittämistarpeita. Koko alueen kehitystyö ei ole edennyt yksittäisten yritysten kehitystyön tahdissa. Digitaalisten palvelumallien käyttö on vielä hyvin vähäistä. Alueella on vielä runsaasti hyödyntämätöntä ympärivuotista potentiaalia. Ympäröivä maaseutu ohjelmapalvelualueineen on kasvumahdollisuus. Rovaniemen kaupunkikeskustan läheisyys palveluineen on myös tärkeä palveluresurssi.
Alue on ollut leimallisesti lumellisen ajan, talvisesongin kohde. Tässä hankkeessa hyödynnettiin lumettoman ajan runsasta kasvu- ja palvelupotentiaalia. Hankkeessa selvitttiin ja otettiin käyttöön uusia digitaalisia ratkaisuja ja mahdollisuuksia alueen elämyksellisen asiakasohjauksen, palvelutarjonnan, myynnin, markkinoinnin ja vuorovaikutuksen edistämiseksi. Lisäksi hankkeessa rakennettiin kestävän kehityksen käsikirja edistämään matkailukeskuksen roolia vastuullisena kestävän kehityksen toimijana. Hankkeen tuloksena valmistui myös toiminnallinen masterplan.
Santa Claus Villagesta on yhä vahvemmin rakentumassa ympärivuotista liiketoimintaa harjoittava kansainvälinen matkailukeskus. Alueelle on muodostumassa nykyaikaisiin palvelu- ja toimintarakenteisiin perustuva matkailukeskus. Tämä toteutuu yhdistämällä erilaiset yritysryhmät kuten majoitus- ja ruokapalvelu-, ohjelmapalvelu-, pientuotanto-, myymälä- ja maaseutuyritykset toiminnalliseksi kokonaisuudeksi. Yrityksistä on rakentunut verkostomainen kokonaisuus, joka tarjoaa asiakkaille monipuoliset palvelut. Tämän myötä alue näyttäytyy jatkossa yhtenäisenä Santa Claus Village-teemaan perustuvana kokonaisuutena. Ympärivuotisuuden myötä mahdollistuu alueen kävijämäärien, liikevaihdon, majoitusvuorokausien ja ympärivuotisten työpaikkojen kasvu. Kaupunki-, maaseutuyritysten ja ohjelmapalveluyritysten kanssa tehtävä yhteistyö mahdollistaa toimialan yrittäjien elinvoimaisuuden ja työpaikkojen tarjonnan. Jatkossa alue näyttäytyy jatkossa yhä vahvemmin yhtenäisenä Santa Claus Village-teemaan perustuvana kokonaisuutena.