![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75681
Hankkeen nimi: OAHOT Oppimisanalytiikan hyödyntäminen itseohjautun oppimisen tukemisessa koulutuspolun eri vaiheissa
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.12.2019 ja päättyy 30.11.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Innovaatiorahoituskeskus Business Finland
Hakijan virallinen nimi: Itä-Suomen yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 2285733-9
Jakeluosoite: PL 1627
Puhelinnumero:
Postinumero: 70211
Postitoimipaikka: KUOPIO
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hirsto, Laura
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: N/A
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405707793
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on tutkia miten, ja millaisella oppimisanalytiikalla edistetään itseohjattua oppimista sekä selvittää oppimisanalytiikan keinoin oppimisprosessien keskeisiä korkealaatuisen osaamisen kehittymistä tukevia elementtejä eri konteksteissa. 21-luvun taitojen oppiminen on asetettu tavoitteeksi eri kouluasteilla. 21-luvun taidot pitävät sisällään yhteistyötaitoja, tieto- ja viestintätekniikan käyttötaitoja sekä oppimaan oppimisen taitoa. Näiden 21-luvun taitojen oppiminen on asetettu koulutuksen tavoitteeksi eri kouluasteilla ja korkeakoulutuksessa, työelämässä ne ovat tärkeitä oman osaamisen jatkuvan kehittämisen näkökulmasta. Oppimisen itsesäätelyn ja itseohjautuvuuden osaaminen on elämänlaajuisen sekä jatkuvan oppimisen vaatimusten valossa keskeinen menestystekijä työelämän tarvitseman osaamisen kehittämisessä. Tässä tutkimushankkeessa tarkastellaan oppijoiden osaamisen kehittymistä, oppimisprosessia ja sen keskeisiä elementtejä useammassa oppimisen kontekstissa samoja oppimisanalytiikan välineitä hyödyntämällä. Hankkeen tuloksena on oppimisanalytiikkaa hyödyntävän oppimisprosessin systeemisen mallin rakentaminen joustavissa ja oppijan oppimisprosessiin optimoiduissa oppimisympäristöissä. Samalla tutkimushanke tarjoaa vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten ja millaista oppimisanalytiikka voidaan hyödyntää pedagogisesti mielekkäästi oppimisen edistämisessä, minkälaiset oppimisympäristöt ovat tehokkaita oppimisen kannalta? Minkälaista informaatiota tarvitaan oppimisprosessin ja osaamisen kehittämisen tueksi eri konteksteissa? Minkälaiset elementit ovat merkittäviä tehokkaan itseohjautuvuutta tukevan oppimateriaalin valikoinnissa, havainnoinnissa ja tuottamisessa? Mikä tekee oppimisalustasta tehokkaan itseohjautuvan oppimisen näkökulmasta? Hanke tuottaa tietoa mukana oleville yrityksille oppimisanalytiikan ja itseohjautuvan oppimisen teoreettisten ja käytännöllisten sovellusten kehittämiseksi ja Pohjois-Karjalan T&K&I -ekosysteemin vahvistamiseksi.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 1 111 090
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 1 056 096
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 234 545
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 173 440
Maakunnat: Pohjois-Karjala
Seutukunnat: Joensuun
Kunnat: Joensuu
Jakeluosoite: Yliopistokatu 2
Postinumero: 80100
Postitoimipaikka: Joensuu
Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 4 |
Oppimisen itsesäätelyn oppimisanayyttisen tukemisen avulla jatkuvan oppimisen tuki on helpompi toteuttaa myös ekologisen kestävyyden teemojen oppimisessa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 3 |
Välillinen vaikutus voi syntyä, jos ihmiset oppivat toimiaan ekologisemmin. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 1 |
Välillinen vaikutus voi syntyä, jos ihmiset oppivat toimiaan ekologisemmin. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 1 |
Välillinen vaikutus voi syntyä, jos ihmiset oppivat toimiaan ekologisemmin. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 1 |
Välillinen vaikutus voi syntyä, jos ihmiset oppivat toimiaan ekologisemmin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hanke hyödyntää sähköisiä välineitä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hanke hyödyntää sähköisiä välineitä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 5 |
Hankkeen perusteella kehitettävät sovellukset luvoat edellytyksiä paikalliselle T&K&I-toiminnalle ja parantaa paikallista kilpailukykyä. Auttaa saavuttamaan EUn tavoitteita. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 5 |
Hankkeessa tuotettava tieto luo edellytyksiä kilpailukyvylle ja parantaa niitä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 5 |
Sähköisten järjestelmien tuottama toimiva tuki oppimiselle voi vähentää tarvetta liikkumiselle. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 8 |
Oppiminen tukee hyvinvointia, erityisesti hyvä joustava oppiminen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 3 |
Hanke tukee liiketoiminnan kilpailukykyä, ja tarjoaa mahdollisuuden työllistää naisia ja miehiä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 2 |
Hanke tulee liiketoiminnan kilpailukykyä ja tarjoaa mahdollistaa kulttuurisesti tasapuolisen työllistämisen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 3 |
Oppiminen luo sivistyst ja voi siten vaikuttaa välillisesti myös kulttuuriympäristöön. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 3 |
Hanke voi tuottaa tukea myös ympäristöosaamisen kehittymiseen tuloksekkaan oppimisen kautta. |
Hankkeen tavoitteena oli tutkia miten, ja millaisella oppimisanalytiikalla edistetään itseohjattua oppimista sekä selvittää oppimisanalytiikan keinoin oppimisprosessien keskeisiä elementtejä ja niiden tukemista eri konteksteissa. Oppimisen itsesäätelyn taito on keskeinen tulevaisuus taito ja osa 21-luvun taitoja, joiden oppiminen on asetettu tavoitteeksi eri kouluasteilla. Nämä taidot pitävät sisällään myös yhteistyötaitoja, tieto- ja viestintätekniikan käyttötaitoja sekä oppimaan oppimisen taitoa. Työelämässä ne ovat tärkeitä oman osaamisen jatkuvan kehittämisen näkökulmasta. Oppimisen itsesäätelyn ja itseohjautuvuuden osaaminen on elämänlaajuisen sekä jatkuvan oppimisen vaatimusten valossa keskeinen menestystekijä työelämän tarvitseman osaamisen kehittämisessä. Tässä tutkimushankkeessa tarkasteltiin oppijoiden osaamisen kehittymistä, oppimisprosessia ja sen keskeisiä elementtejä useammassa oppimisen kontekstissa samoja oppimisanalytiikan välineitä hyödyntämällä. Hankkeen tuloksena on oppimisanalytiikkaa hyödyntävän oppimisprosessin systeemisen suunnitelman rakentaminen joustavissa ja oppijan oppimisprosessiin optimoiduissa oppimisympäristöissä. Samalla tutkimushanke tarjosi vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten ja millaista oppimisanalytiikka voidaan hyödyntää pedagogisesti mielekkäästi oppimisen edistämisessä? Minkälaiset oppimisympäristöt ovat tehokkaita oppimisen kannalta? Minkälaista informaatiota tarvitaan oppimisprosessin ja osaamisen kehittämisen tueksi eri konteksteissa? Minkälaiset elementit ovat merkittäviä tehokkaan itseohjautuvuutta tukevan oppimateriaalin valikoinnissa, havainnoinnissa ja tuottamisessa? Mikä tekee oppimisalustasta tehokkaan itseohjautuvan oppimisen näkökulmasta? Hanke tuotti avointia tutkimustietoa, sekä tietoa mukana oleville yrityksille oppimisanalytiikan ja itseohjautuvan oppimisen teoreettisten ja käytännöllisten sovellusten kehittämiseksi ja Pohjois-Karjalan T&K&I -ekosysteemin vahvistamiseksi.