![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75605
Hankkeen nimi: D.O.Saimaa - Food&Culture
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2019 ja päättyy 31.8.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy
Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 0600598-8
Jakeluosoite: Maaherrankatu 22
Puhelinnumero: 0447942219
Postinumero: 50100
Postitoimipaikka: Mikkeli
WWW-osoite: http://www.mikseimikkeli.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Maisa Irmeli Häkkinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: matkailujohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447942219
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
D.O.Saimaa - Food&Culture -hankkeen missiona on edistää Suomen ja Saimaan alueen ruokakulttuuria ja gastronomiaa. Tavoitteena on mm. artisaaniruuan, hyvän palvelun ja paikallisten raaka-aineiden arvostuksen nostaminen sekä oman alueemme ruokakulttuurin sekä yhdessä ruokailun merkityksen esiin tuominen.
D.O.Saimaa - Food&Culture -hanke nostaa Etelä-Savon ja Saimaan alueen tunnetuksi ja vetovoimaiseksi ruokamatkailualueeksi – kotimaassa ja kansainvälisesti – luomalla alueellemme kattavan verkoston laadukkaita, ruokakulttuuristamme ammentavia ja aitoja kansainvälisen standardin täyttäviä, helposti ostettavia ruokamatkailupalveluita ympäri vuoden sekä edistämällä D.O.Saimaa -laatu- ja alkuperämerkin tunnettuutta ja käyttöönottoa. Hanke edistää paikallisten raaka-ainetuottajien ja matkailutoimijoiden yhteistyötä, osaamista ja kasvua.
Hankkeen toimenpiteet koostuvat seuraavista osa-alueista:
1. Saimaan ruokakulttuurin edistäminen ja matkailutulon kasvu
2. D.O.Saimaa -alkuperämerkin käytön laajentaminen ja tunnettuuden edistäminen
3. Toimialarajat ylittävän yhteistyön lisääminen
4. Yritysten osaamisen ja toimintaedellytysten parantaminen
5. Osaamisen kasvu ja kansainvälistyminen
Hankkeen tuloksena uudet, sesonkien mukaiset ruokatapahtumat ja teemalliset ruokakulttuuriviikot ovat vakiintuneet osaksi yritysten ja yritysverkostojen toimintaa. Näiden avulla on syntynyt uusia matkailusesonkeja ja nykyiset sesongit ovat pidentyneet. Tämän johdosta ympärivuotiset työpaikat ovat lisääntyneet ja on löydetty uusia ratkaisuja työvoiman saatavuushaasteisiin. Suomi ja Saimaa tunnetaan valtakunnallisesti ja kansainvälisesti omaan ruokakulttuuriin, aitoutueen ja paikallisuuteen nojaavana alueena, jossa toimijoiden toimialarajat ylittävä yhteistyö mahdollistaa kasvun ja kansainvälistymisen. Hankkeen aikana luodut uudet yhteistyöverkostot ja toiminta- sekä logistiikkamallit raaka-aineiden tuottajien ja matkailuyrittäjien välillä jäävät elämään. Hankkeen tuloksena Food&Culture -elämyspalvelut ovat kehittyneet uudelle tasolle ja palvelujen ostettavuus on vakiintunut on-line -kanavissa. Hanke on omalta osaltaan vaikuttanut siihen, että kansainvälinen Culinary Institute - koulutusyksikön suunnittelu ja toteutus on käynnistynyt yhteistyössä alueella jo toimivien oppilaitosten kanssa. Hankkeen rooli on tuoda yritysten tarpeet ja osaaminen osaksi kehittämisprosessia sekä hyödyntää olemassa olevia ja hankkeen aikana syntyviä kansainvälisiä yhteistyöverkostoja.
Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat raaka-aineiden tuottajat, elintarvikeyrittäjät, HoReCa/matkailu/elämys -yrittäjät, matkailijat ja kotimaiset/kansainväliset yhteistyöverkostot ja -kumppanit.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat paikalliset asukkaat, vapaa-ajan asukkaat, Design-yrittäjät, oppilaitokset, kunnat ja kaupungit, tapahtumajärjestäjät ja muut sidosryhmät kuten esim. Saimaa Geoparkin yrityspartnerit.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 577 538
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 468 746
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 683 956
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 578 667
Maakunnat: Pohjois-Savo, Etelä-Savo
Seutukunnat: Varkauden, Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen
Kunnat: Hirvensalmi, Sulkava, Puumala, Enonkoski, Mikkeli, Pieksämäki, Kangasniemi, Mäntyharju, Pertunmaa, Juva, Varkaus, Savonlinna
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 3
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 7 | 5 |
Lähi- ja luomuruuan käytön lisääminen, kestävän matkailun kehittäminen edistää luonnonvarojen käytön kestävyyttä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 6 | 5 |
Kuljetusten väheneminen ja luonnossa kasvavien raaka-aineiden sekä luomun suosiminen pienentää hiilijalanjälkeä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 5 | 5 |
Luomuviljelyn suosiminen edistää luonnon monimuotoisuutta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 5 | 5 |
Kesätävn matkailun edistäminen ja puhtaiden raaka-aineiden käytön eidstäminen säästää maaperää ja pohjavettä. Hanke eidstää paikallisten ja matkailijoiden tietoisuutta kasvihuonepäästöjen vähentämisen merkityksestä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 8 | 5 |
Paikalisten, tuoreiden ja villinä kasvaneiden raaka-aineiden käyttö luo taloudellista kestävyyttä ja vähentää syntyvää jätettä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 5 |
Hanke tukee välillisesti kestävän matkailun kehittämistä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 9 | 9 |
Suosimalla paikallisia tuottajia ja luomalla heille kasvun ja kannattavuuden edellytyksiä hanke edistää merkittävästi paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 5 |
Hankkeessa luodaan merkittävä määrä uusia ruokaan liittyviä elämyspalveluja. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 6 | 5 |
Raaka-aineiden kuljetusmatkat pienenevät kun käytetään paikallisia tuotteita. Hankkeessa haetaan myös uusia logistisia ratkaisuja. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 9 |
Puhdas, lähellä tuotetuista raaka-aineista valmistettu ruoka edistää hyvinvointia. Ruokakulttuurin elävöittäminen luo myös positiivisia kokemuksia ja ylpeyttä omasta seudusta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 4 |
Omanarvon tunto ja ylpeys oman alueen ruokakulttuurista edistää tasa-arvon kokemusta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 8 |
Ylpeys omasta ruokakulttuurista ja alueen tarjonnasta luo positiivista oman arvon tuntoa ja yhdenvertaisuuden kokemusta. Maaseudun toimijoiden itsetunto vahvistuu. | ||
Kulttuuriympäristö | 9 | 5 |
Pitämällä huolta maasueudusta ja viljelyaleuista kulttuuriympäristö säilyy elävänä. Ruokakulttuurimme esillä pitäminen ja kehittäminen edistää mm. kartanokulttuuriamme. | ||
Ympäristöosaaminen | 6 | 4 |
Tietoisuus kestävävistä ratkaisuista lisääntyy sekä asiakkaiden että alueen toimijoiden keskuudessa. |
D.O.Saimaa - Food&Culture -hankkeen keskeisin tavoite oli nostaa Etelä-Savon ja Saimaan alueet tunnetuksi ja vetovoimaiseksi ruokamatkailualueeksi niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Tavoitteena oli luoda alueellemme kattava verkosto laadukkaita, ruokakulttuuristamme ammentavia, aitoja kansainvälisen standardin täyttäviä, helposti ympäri vuoden ostettavia ruokamatkailupalveluita. Tavoitteena oli myös edistää D.O.Saimaa -laatu- ja alkuperämerkin tunnettuutta ja käyttöönottoa.
Etelä-Savo pärjäsi kaikista alueista parhaiten vuoden 20 matkailutilastoissa, kasvua oli + 8 %, kun muilla alueilla luvut laskivat. Etelä-Savossa matkailun osuus bkt:sta nousi 4,1 % ainoana alueena Suomessa koronan aikana. Hankkeen toimenpiteet ovat ehdottomasti vaikuttaneet tuloksiin. 2021 kasvua oli vielä 2 %, muut alueet ottivat edellisen vuoden tulosta kiinni.
Hanke on edistänyt merkittävästi tietoisuutta alueemme ruokakulttuurista ja ruokamatkailusta nostamalla esiin alkutuottajia ja matkailuyrityksiä. D.O. Saimaa alkuperämerkistä on tullut vahva osa alueemme ruokamatkailua. Tästä selkeänä esimerkkinä on Sami Kurosen makumatka Saimaalla. Ohjelma toteutettiin yhteistyössä Visit Saimaa 2 -hankkeen kanssa. Ohjelman idea oli vahvistaa Saimaan alueen mainetta ruokamatkailualueena ja tuoda vahvasti esille myös alkuperämerkkiä ja sen piirissä olevia yrityksiä. Ohjelma katsojamäärä 8/22 on 2,7 miljoonaa.
D.O. Saimaa ja Saimaa Gastronomy -verkostojen toimiminen lähti uudelle tasolle hankkeen aikana. Saimaa Gastronomy yritykset ovat hitsautuneet toimimaan yhdessä ja hankkeen aikana, konsultin ohjauksessa työstetty verkoston strategia ja toimintasuunnitelma vahvistivat yhteistyötä entisestään. Myös Vuoden ruokamatkailuteko palkinto 2019 vahvisti verkoston yhteistä tekemistä. Myös D.O. Saimaa alkutuottajat ovat verkostoituneet hyvin keskenään ja jo ensimmäisessä hanketapaamisessa, Tertin Kartano 2/20, lähti liikkeelle alkutuottajien ja ravintola-/matkailuyritysten luonnollinen yhteistyö ja uusia yhteistyökumppanuuksia syntyi.
Suurin osa hankeajasta elettiin uudessa, eriskummallisessa ajassa – koronapandemiassa. Pandemian mukanaan tuomat rajoitukset vaikuttivat hanketyössä kaikista eniten tapahtumiin ja kansainvälisten suhteiden luomiseen.
Hankeyrityksille toteutettiin kysely elokuussa 22. Kyselyyn vastasi 9 yritystä kaikkiaan 17 yrityksestä (n 50 %). Vastanneista 4 olivat tuottajia ja 5 matkailu-/ravintolayrityksiä. Yksikään yrityksistä ei ollut aloittanut vientiä uusille alueille. Merkittävä liikevaihdon kasvu oli kahdella vastanneista yrityksistä (n 20 %). Henkilömäärä oli kasvanut kahdella vastanneista yrityksistä, n 20 %, mutta ei samoilla, joilla liikevaihto lisääntyi. Vastanneista yrityksistä 3 ilmoitti ettei edistä vähähiilisyyttä. Muiden toimenpiteet vähähiilisyyden edistämiseen olivat mm. metsän kasvatus, sähköpyörien ja -moottoreiden vuokraaminen, energiasäästö, paikalliset raaka-aineet ravintolassa, hiilensidonnan parantaminen alkutuotannossa, veden säätely, hävikin minimoiminen ja lajittelu. Energian säätämiseksi toimenpiteitä on tehnyt 8 yrityksistä, n 90 %. Toimenpiteet ovat mm. aurinkovoimala, lämmityksen ja autolla ajon optimointi, maalämpö, ledvalot, vettä säästävät hanat, valaistuksen vähentäminen, sähkön käytön tarkkailu, siirtyminen suorakylvöön ja vihreä sähkö. Kyselyssä selvitettiin myös yritysten kestävään kehitykseen liittyviä osa-alueita kuten luonnonvarojen käytön kestävyys, materiaalit ja jätteet, aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen ja hyvinvoinnin edistäminen. Näiden vastausten yhteinen keskiarvo oli 6,5.
D.O. Saimaa -hanke on ollut myös mukana Saimaa Academy of Gastronomyn (aikaisemmin Culinary Institut) eteenpäin viemisessä yhdessä Saimaa Food & Tourism -hankkeen kanssa. D.O. Saimaa verkosto on merkittävässä roolissa koulutusten kehittämisessä ja toteutuksessa.