![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75531
Hankkeen nimi: SB Ajohallintajärjestelmä - digitalisaation kautta kasvua linja-autoliikennealalle
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 3.10.2019 ja päättyy 31.8.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: AITTAKOODI OY
Organisaatiotyyppi: Mikroyritys
Y-tunnus: 2435233-4
Jakeluosoite: Korkeavuorenkatu 2-4 lh 4
Puhelinnumero: +358504721730
Postinumero: 48100
Postitoimipaikka: KOTKA
WWW-osoite: www.aittakoodi.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Falck-Kainulainen Anna
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358504721730
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen myötä tuotetaan linja-autoliikenteen mukautumista nykypäivän digitaaliseen todellisuuteen edesauttava palvelukokonaisuus. Kehitettävä SB Ajohallintajärjestelmä tulee mahdollistamaan erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten ammattimaisemman toiminnan, liiketoiminnan systemaattisemman suunnittelun, taloudellisemman ja ekologisemman toiminnan ja sen kautta alan kasvuharppauksen ottamisen. Näiden muutosten kautta kynnys tulla alalle madaltuu ja myös henkilöliikennöintialan yritysten määrä lisääntyy. SB Ajohallintajärjestelmä tukee näin ollen henkilöliikennealan kasvua, alan pienten ja keskisuurten toimijoiden työllistymisvaikutuksen lisääntymistä ja tarjonnan monipuolistumista.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 98 951
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 61 980
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 98 951
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 61 980
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kotkan-Haminan
Kunnat: Kotka
Jakeluosoite: Aittakorventie 2
Postinumero: 48400
Postitoimipaikka: KOTKA
Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 2
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 10 | 5 |
Hankkeessa toteutettava ajohallintajärjestelmä auttaa suunnitelmallisempaan ja tehokkaaseen toimintaan, joka näkyy suoraan turhien ja tyhjien ajojen vähentymisenä henkilöliikennöintialalla. Tämän myötä säästyy polttoainetta ja liiketoiminnan kasvu tulee ekologisemmalta pohjalta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 4 | 5 |
Vähentyneen tyhjän ja turhan ajon sekä suunnitelmallisemman ajojärjestelyn kautta vähennetään päästöjä, joka välillisesti pienentää ilmastonmuutoksen riskien mittaluokkaa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 6 |
Hankkeessa tuotettavan tuotteen kautta vähennetään hiilijalanjälkeä ja sen myötä edesautetaan välillisesti monimuotoisuuden säilymistä. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 5 | 3 |
Hankkeen tuottama tuote tehostaa liikennöitsijöiden toimintaa ekologisempaan suuntaan ja näin ollen tukee luonnon säilymistä puhtaampana. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 3 |
Pienemmän hiilijalanjäljen kautta suojellaan Natura 2000 -ohjelman kohteita muiden luontoalueiden lisäksi. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei olennaista vaikutusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 7 |
Toimintamuutoksen myötä tehokkaampaan suuntaan liikennöitsijäyrittäjien huomion voi odottaa kiinnittyvän yhä suuremmin myös uusiutuvien enegialähteiden hyödyntämiseen toiminnassaan. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 6 | 0 |
Palvelun kautta saavutetaan tehokkaampi toimintatapa, joka lisää kilpailukykyä alalla yleisesti sekä joukkoliikenteen käyttöä puoltavia tekijöitä (mm. hinta) verrattuna yksityisautoiluun. Tämän myötä joukkoliikenteen kysyntä kasvaa ja aiempaa laajempi tarjonta mahdollistuu. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 0 |
Hankkeessa kehitetään aineeton palvelu, joka edesauttaa tehokkaampaan toimintaan. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 10 | 0 |
Hankkeessa kehitettävä palvelu edistää ihmisten liikkumista joukkoliikenteen keinoin ja vähentää yksityisautoilun houkuttelevuutta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Ei olennaista vaikutusta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Ei olennaista vaikutusta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 4 |
Hankkeessa tuotettavan SB Ajohallintajärjestelmän kautta lähtökohdat henkilöliikennealalla toimimiseen yhdenvertaistuu yrityskoosta huolimatta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei olennaista vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 6 | 0 |
Hankkeessa kehitettävän palvelun kautta on helpompaa ja luontevaa suunnitella liiketoimintaa tehokkaammaksi ja ympäristöystävällisempään suuntaan. |
Hankkeessa toteutettiin SB DMS -ajohallintajärjestelmä, joka mahdollistaa tehokkaamman ajohallintasuunnittelun ja sen myötä liiketoiminnan kasvun maanteitse kulkeville liikennöitsijäyrityksille (tilausajo). Palvelu on kaivattu lisä erityisesti mikro- ja pk-yrityksille, joilla ei ole ollut suuria toimijoita vastaavia mahdollisuuksia investoida raskaisiin ajohallintajärjestelmiin. Tilausajot.net-palvelun (https://www.tilausajot.net) kautta tulevien tarjouspyyntöjen lisäksi SB DMS mahdollistaa ulkopuolisten tilausten lisäyksen ajokalenteriin ja ylläpitämään kokonaistilauskantaa yhdessä paikassa. Palvelun käyttöönotosta ja tilauksesta voi tiedustella olemalla yhteydessä SynergyBus-palvelun (https://www.synergybus.fi/) kautta. Hankkeessa tuotettu palvelu mahdollistaa ajojen tehokkaamman reitti- ja aikataulusuunnittelun ja sen myötä kestävän kehityksen mukaisen liiketoiminnan.