![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75497
Hankkeen nimi: Think Big - Think Global - Menossa maailmalle
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2019 ja päättyy 30.6.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Nivala-Haapajärven seutu NIHAK ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 1057822-8
Jakeluosoite: Pajatie 5
Puhelinnumero: 044-4457 002
Postinumero: 85500
Postitoimipaikka: NIVALA
WWW-osoite: http://www.nihak.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ari Alakangas
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kansainvälistymispalvelupäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040-6846400
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Think Big-Think Global-Maailmalle menossa hankkeen keskeinen tavoite on Raahen seudun, Nivala-Haapajärven seudun, Ylivieskan seudun sekä Haapavesi-Siikalatvan seudun yritysten sekä yhteisöjen kansainvälistymisen edistäminen.
Tavoitteet voidaan kuvata myös seuraavasti:
*Monipuolistaa alueen vientiyrityspohjaa & monipuolistaa alueen vientituotepohjaa.
*Tunnistaa ja aktivoida kansainvälisen liiketoiminnan mahdollisuudet alueen yrityksissä.
*Herätellä ja nostaa esille piilevät kyvyt sekä mahdollisuudet. Piilevillä kyvyillä tarkoitamme mm. aiemmin tunnistamatonta tai muuten hyödyntämätöntä osaamis- tai kv-markkinapotentiaalia.
*Osoitetaan keskeisiä kipupisteitä alueen yritysten ja allianssien kansainvälistymisen kehityspolulla.
*On olla vahvistamassa toiminta-alueen muita kansainvälistymistä edistäviä hankkeita.
Hankkeen toimesta järjestetään näyttäviä messuosastoja kansainvälisillä ammattimessuilla, jossa nostamme esille hankealueen osaamista ja mahdollisuuksia liittyen näiden messujen teemoihin.
Sekä toteuttaa muita aktiivisia toimenpiteitä kansainvälisille markkinoille pyrittäessä.
Tällaisia toimenpiteitä ovat:
*Markkinakartoitukset, joilla selvitetään alueen elinkeinoelämän kannalta merkittävimpiä markkina-alueita. Kartoitetaan, millaista kysyntää hankealueen osaamiselle, teknologioille ja kapasiteetille löytyy ja mitkä markkina-alueista sisältävät suurimman kasvun potentiaalin. Kartoitusten perusteella hankealueen toimijat päättävät, mille markkinoille menemistä lähdetään suunnittelemaan tarkemmin ja millaisia jatkotoimenpiteitä kukin markkina vaatii.
*Kohdemarkkinapotentiaalin kartoitus (onko ostovoimaa, markkinoille tulon esteitä, kuluttaja- tai ostajakäyttäyminen, jne) sekä onko tietyillä markkinoilla jo olemassa olevia toimijoita joiden kanssa olisi saavutettavissa eri toimijoiden välistä synergiaa.
*Yleisen kohdemarkkinatietouden sekä kohdemarkkinan kulttuurillisten erityispiirteiden selvittäminen.
Osallistutaan eri toimialojen kansainvälisiin kongresseihin, konventteihin, foorumeihin ja muihin
kokoontumistilaisuuksiin uusimman tiedon hankkimiseksi sekä alueen yritysten törmäyttämiseksi muiden
kansainvälisten toimijoiden kanssa.
Asiantuntijapalveluina suoritetaan markkinakartoituksia.
Suoritetaan kansainvälistymisstrategiatyötä.
Tuetaan strategisten allianssien muodostumista, yhteistä tekemistä ja toimenpiteitä globaaleilla markkinoilla:
• Verkostoitumis- ja workshop -tilaisuudet (kokemusten siirtäminen ja ryhmäytyminen)
• Järjestetään tutustumis-, verkostoitumis- ja neuvottelumatkoja. Hankkeen rooli on tunnistaa uusia tarpeita kansainvälisiltä markkinoilta, joihin etsitään vastauksia järjestämällä edellä mainittuja toimenpiteitä. Hanke kokoaa osallistujat, rakentaa ohjelmat sekä osallistuu näiden matkojen toteuttamiseen. Matkoille osallistuvat tahot kustantavat omat kulunsa itse.
Hankkeen vaikutuksesta hanke alueella on muodostunut useita aktiivisia strategisia alliansseja kv-markkinoille, näitä alliansseja yhdistää mm.
yhteinen asiakasnäkökulma.
Hankkeen toimesta Oulun eteläisten seutukuntien imago sekä tunnettavuus kansainvälistä yritystoimintaa tukevana
alueena kehittyy suotuisaan suuntaan.
Hankkeen toimialueelle muodostuu uutta kansainvälistä liiketoimintaa.
Hankkeen kohderyhmä muodostuu hankealueen mikro- ja Pk-yrityksistä toimialaan katsomatta.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat alueen oppilaitokset, yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja -laitokset, elinkeinoyhtiöt ja muut yrityskehitysorganisaatiot.
Varsinaisen kohderyhmän lisäksi yhteistyökumppaneina ovat myös muut julkiset elinkeinotoimijat (esimerkiksi yrittäjäjärjestöt, oppilaitokset sekä yhdistykset)
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 349 850
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 346 384
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 449 810
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 445 475
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Raahen, Nivala-Haapajärven, Haapavesi-Siikalatvan, Ylivieskan
Kunnat: Merijärvi, Reisjärvi, Oulainen, Ylivieska, Sievi, Raahe, Siikalatva, Siikajoki, Kalajoki, Alavieska, Kärsämäki, Pyhäjärvi, Haapavesi, Pyhäjoki, Nivala, Pyhäntä, Haapajärvi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 10, joihin työllistyvät naiset 2
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 5.00, joihin työllistyvät naiset 2.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 6 |
Hankkeen toimenpiteinä mm. Fact-finding -tyyppisten toimintojen kautta saavutetaan tietämystä State of Art -teknologiasta, joka johtaa uusien työkalujen sekä menetelmien investointiin | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 6 |
Toimialueellamme on vahvaa kierrätysteknologiaa käyttävää, tuottavaa ja kehittävää yritystoimintaa. Nämä yritykset ovat yhtenä kohderyhmänä hankkeen toteutuksessa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 2 |
Kohderyhmänä mm. bioenergia-, metsä- ja elintarvikeyritysten toimintaedellytysten parantaminen kansainvälisillä markkinoilla. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 1 |
Alueemme vahva maatalouskoneteknologian osaaminen sekä valmistus on positiivinen tekijä ko. vaikutuksessa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 6 |
Osaamisen ja ymmärryksen sekä teknologian kehittymisen myötä ko. kuormitus pienenee merkittävästi. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 4 |
Bioenergian käyttö tuotannollissa toiminnassa sekä tuotantotilojen energian lähteenä lisääntyy alueellamme. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 4 |
Elinkeinorakenteen monipuolisuus tukee ja turvaa kasvua sekä kestävää kehittymistä vähentäen mm. poismuuttoa alueelta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 6 |
Hankkeen päätavoite on kv-osaamisen ja palveluiden kehittäminen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 1 | 2 |
Kansainvälinen kauppa on suurelta osin liikkumista ja logistiikkaa. Tämän hankkeen sisältö on liikkumisen ja logistiikan kehittämistä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 2 | 4 |
Alueellamme vireillä olevilla suurhankkeilla on pakottava vaikutus yritysten strategiseen ajatteluun ja sertifiointeihin. Tällaisia vaadittavia toimintoja on mm. ympäristöjärjestelmä. Hankkeessa suunnataan ja ollaan tukemassa yrityksiä kohti suurhankkeita ja sitä kautta myös kohden edellä mainittuja toimintoja. |
Hankkeen toimesta kohotettiin alueen yritysten sekä yhteisöiden tietoisuutta kansainvälisen liiketoiminnan mahdollisuuksista sekä aiemmin ei niin totutuista kansaivälistymisen väylistä.
Ulkomaisen työvoiman merkitys kansainvälisten verkostojen rakentamisessa, eri kulttuuristen painopisteiden ymmärtämisessä ja näiden merkitys uuden kansainvälisen liiketoiminnan kasvattamisessa osoittautui jopa ennakoitua suuremmaksi.
Hankkeen toimesta järjestettiin useita eri toimiala kohtaisia tai maantieteellisen kohdealueeseen liittyviä verkostoitumis- ja oppimistilaisuuksia sekä verkostoitumis- ja opintomatkoja. Näiden vaikutuksesta hankkeen toiminnassa mukana olleissa yrityksissä on selkeästi havaittavissa kansainvälisen osaamisen ja kansainvälisen kaupan kasvua.
Digitaalisten työkalujen vahva esiintyminen pandemia-ajan toiminnassa on ollut äärimmäisen tärkeässä roolissa hankkeen onnistumisessa.