![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75465
Hankkeen nimi: Anttolanhovin kasvuohjelma 2019–2021
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 30.8.2019 ja päättyy 31.12.2021
Toiminnan tila: Keskeytynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: MIKLER OY
Organisaatiotyyppi: Pieni yritys
Y-tunnus: 2950968-7
Jakeluosoite: Marialantie 4
Puhelinnumero: 0444301102
Postinumero: 50800
Postitoimipaikka: MIKKELI
WWW-osoite: anttolanhovi.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kaitainen Juha
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Johtaja/Yrittäjä
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0444301102
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Kasvuohjelman tavoitteena on kehittää Anttolanhovista kansainvälisesti tunnettu matkailu- ja majoituspalveluiden tarjoaja sekä vahvistaa yrityksen asemaa kotimaan markkinoilla. Hankkeessa kehitetään strategiaa ja liiketoimintamallia, sekä rakennetaan Anttolanhovin kaupallista kiinnostavuutta vahvistamalla brändiä, markkinointia ja digitaalista palveluympäristöä. Myös yrityksen fyysinen palveluympäristö konseptoidaan vastaamaan uutta brändiä. Kehityshanke on vaiheistettu kolmeen osaan, jotka nivoutuvat uuden konseptin rakentamiseen ja pilotointiin, palvelujen tuotteistamiseen ja asiakaskokemukseen, sekä kansainvälistymiseen. Tavoitteena on liiketoiminnan kasvattaminen siten, että kansainvälinen liiketoiminta nousee yhtä merkittäväksi kuin kotimaan liiketoiminta.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 57 930
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 7 657
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 57 930
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 7 657
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Mikkelin
Kunnat: Mikkeli
Jakeluosoite: Marialantie 4
Postinumero: 50800
Postitoimipaikka: MIKKELI
Suunniteltu: 13, joihin työllistyvät naiset 8
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 0 |
Anttolanhovin matkailubrändin kehittämisessä tavoitteena on luontoarvojen ja laadukkaan palvelukokemuksen kestävä yhdistäminen, lisäksi kehittämisohjelman osatavoitteena on re-design -ajattelun ja -toimintatavan tuominen osaksi yrityksen toimintaa. Nämä tekijät suoraan kannustavat luonnonvarojen kestävään käyttöön kehityshankkeessa ja edelleen yrityksen liiketoiminnassa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kotimaan matkailu on voimistuva ilmiö ja sen edistäminen on ilmastovaikutuksiltaan positiivinen teko, kun ilmastoa kuormittava lento jää tekemättä. Toisaalta kansainvälisen matkailun kasvattaminen kohteessa sisältää riskin lisääntyvään lentoliikenteeseen. Anttolanhovin tavoitteena ei kuitenkaan ole olla kansainvälisten matkailijoiden massaturismin keskus vaan palvelut kohdennetaan elämyshakuisille matkailijoille, joille vierailu Suomessa ja Anttolassa on todennäköisemmin elämän mittakaavassa ainutlaatuinen kokemus ja yhdistyy muuhun Eurooppaan ja Suomeen suuntautuvaan matkailuun. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 2 | 0 |
Hankkeen vaikutusta kasvillisuuteen, eliöstöön ja luonnon monimuotoisuuteen on vaikea arvioida. Hankkeen keskeisenä lähtökohtana kuitenkin on luontoarvojen ja matkailupalvelun yhteensovittaminen kestävällä tavalla. On selvää, että rikas kasvillisuus ja eliöstö sekä monimuotoinen luonto ovat matkailun näkökulmasta Anttolanhovin vetovoimatekijöitä, joista halutaan pitää kiinni. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 0 |
Hankkeen vaikutusta näihin on vaikea arvioida. Hankkeen keskeisenä lähtökohtana kuitenkin on luontoarvojen ja matkailupalvelun kestävä yhteensovittaminen. Kuten edellä on luonnon osalta kuvattu, myös puhdas vesistö on ilmeinen matkailupalvelujen vetovoimatekijä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Kuten aiemmin hakemuksessa on kuvattu, hankkeen keskeisenä lähtökohtana on luontoarvojen ja matkailupalvelun kestävä yhteensovittaminen. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 6 | 0 |
Toiminnan kehittäminen ja kasvattaminen tuottaa todennäköisesti myös lisääntyvän määrän jätettä. Hankkeessa sovellettava re-design -ajattelu tarkoittaa kuitenkin myös materiaalien ja jätteiden näkökulman huomioimista toiminnassa. Myös jo olemassaolevaa materiaalia voidaan hankkeessa hyödyntää uudelleenmuotoiltuna, vaikkapa brändin kehittämisessä ja palveluympäristön kehittämiskonseptissa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 6 | 0 |
Re-design -ajattelun ulottuvuutena hankkeessa ovat mukana myös ympäristöarvot, joiden ympärille Anttolanhovin toiminta luontoresort-kohteena voimakkaasti nivoutuu. Kehittämistoimenpiteissä huomioidaan myös uusiutuvien energiamuotojen mahdollisuudet, esimerkiksi lämmitys- ja energiaratkaisuissa sekä liikkumisratkaisuissa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 9 | 9 |
Anttolanhovin kehitysohjelman tavoite sekä kotimaisen että ulkomaisen matkailijakunnan kasvattamisesta tukee suoraan elinkeinorakennetta – liiketoiminnan kasvaessa yrityksen on mahdollista työllistää suoraan uusia henkilöitä, lisäksi Anttolanhovi kehitys hyödyttää myös esimerkiksi seudun pienempiä palveluntarjoajia, kun ostopalvelujen käyttö lisääntyy (esim. luontoaktiviteetit, opastukset, tulkkipalvelut ja kuljetustoiminta). | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
Anttolanhovin tarjooman tehokkaampi tuotteistaminen edistää suoraan yrityksen aineettomien tuotteiden ja palvelujen tarjontaa. Lisäksi asiakasmäärän kasvu luo edelleen mahdollisuuksia omien tuotteidensa ja palvelujensa kehittämiseen seudun muille palveluntarjoajille. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 2 |
Yrityksen asiakasmäärän kasvu edellyttää myös liikkumisen ja logistiikan virtojen tarkastelua. Koska lähtökohtana on luontoarvojen ja laadukkaan palvelun yhdistäminen, on luontevaa, että harkittavaksi tulevat myös ympäristöystävälliset liikkumisen ja logistiikan muodot (esim. sähkö-/kaasuautoilu, hotellialueella sähköpyörät jne.). | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 6 | 0 |
Matkailupalvelun kehittämisessä on jo lähtökohtaisesti kyse kuluttajan (aineetonta) hyvinvointia lisäävästä tuotteesta. Laajemmassa kontekstissa yritystoiminta mahdollistaa myös aineellisen hyvinvoinnin levittämisen niin kasvavien verotulojen kuin työllistämisen kautta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 0 |
Matkailupalvelujen kehittäminen Järvi-Suomen alueella edistää osaltaan alueellista tasa-arvoa ja elinvoimaisuutta. Lisäksi, kuten aiemmin hakemuksessa on todettu, ala on naisvaltainen, jolloin sen kasvulla voi olla suotuisia vaikutuksia naisten työllisyyteen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 3 |
Matkailupalvelut ja niiden tuottaminen on jo sinällään yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta edistävää toimintaa, sillä ne mahdollistavat erilaisista taustoista ja elämänpiireistä olevien ihmisten kohtaamisen. Koska Anttolanhovin hankkeessa on kyse myös voimakkaasta kansainvälistymisestä, on selvää, että esimerkiksi työntekijäkuntaan voidaan rekrytoida erilaisia ja eritaustaisia ihmisiä. | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 0 |
Rakennetun ympäristön ja maiseman kannalta hankkeen vaikutukset ympäristöön ovat positiivisia, kun toiminnan kehittäminen kannustaa ylläpitämään kiinteistökantaa ja huolehtimaan alueiden kunnossapidosta. Anttolanhovin fyysisen palveluympäristön konseptoinnissa myös lähdetään liikkeelle nimenomaan nykyisen kiinteistökannan hyödyntämisestä re-design-hengessä. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 0 |
Hanke ei suoraan vaikuta ympäristöosaamisen lisääntymiseen yhteiskunnassa. Toisaalta voidaan ajatella, että luontomatkailukohteeseen tulevalla turistilla on kiinnostus aluetta ympäröivään luontoon, jolloin on luontevaa tukea tätä kiinnostusta esimerkiksi kohteessa olevien aiheesta viestivien materiaalien avulla. |
-