![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75386
Hankkeen nimi: Ekologisen autoilun oppimisympäristöjen kehittäminen
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 14.10.2019 ja päättyy 30.6.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0973110-9
Jakeluosoite: Korvanranta 50
Puhelinnumero: 0207984000
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.redu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mikko Voutilainen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405691560
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeessa rakennetaan autoalalle uudet nykyaikaiset oppimisympäristöt. Oppimisympäristöt koostuvat mm. sähkö- ja hybridiajoneuvojen korjaus- ja huoltoympäristöstä latauspisteineen, testilaitteistoista, työkaluista ja ohjelmistoista. Hanke sisältää myös REDU:n ammatillisen uuden oppimateriaalikokonaisuuden luomisen sähkö- ja hybridiautoille. Uusissa oppimisympäristöjen ja oppimateriaalisisältöjen osalta pysymme kehityksen kärjessä, opiskelu on mielekkäämpää ja kehittää osaltaan lapin teknologista tietotaitoa em. osa-alueella. REDU:n lisäksi uusien teknologioiden tietotaidon tason noususta hyötyvät ja hyödyntävät alueen yritykset. Hankkeen tuloksena REDU:n Jänkätien yksiköstä tulee moderni ja monipuolinen autoalan osaamiskeskittymä. Alueen yritysten tietotaito nykyisestä ajoneuvoteknologiasta paranee ja mahdollistetaan uusien palveluiden syntyminen.
Hanke tulee vastaamaan ekologisen autoilun kehittämiseen ja haasteeseen uusien oppimisympäristöjen luomiseen lapin alueella. Projekti tukee vähähiilisten tuotteiden ja teknologioiden käyttöönottoa lapin alueella. Uudet teknologiat ja uusiutuvan energian hyödyntäminen ovat nykyaikaa ja tulevaisuutta autoteollisuudessa ja tämän vuoksi myös opetuksen on kehityttävä. Jotta vähähiiliseen teknologiaan pystyttään siirtymään lapin alueella, on siihen liittyviä palveluita ja osaamista oltava tarjolla. Lapin Koulutuskeskus REDU:n on siten vastattava työelämän muuttuneisiin tarpeisiin ja annettava opiskelijoille valmiudet uusien materiaalien ja uuden teknologian kuten ohjausjärjestelmien, informaatiojärjestelmien, diagnostiikan, korirakenteiden, pinnoitus- ja liitosmenetelmien, akkujen, sähkö- ja hybridiautojen haltuunottoon.
Hankkeen kohderyhmänä ovat autoalan opiskelijat ja opettajat. Autoalalla työskentelevät henkilöt, autoalan yritykset, kuljetusliikkeet, linja-autoyhtiöt ja Lapissa toimivat testausyritykset.
Liikennöitsijät, autonkäyttäjät, autontestaajat
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 361 200
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 349 169
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 516 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 498 812
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Rovaniemen, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin
Kunnat: Kolari, Sodankylä, Inari, Ranua, Savukoski, Pelkosenniemi, Posio, Rovaniemi, Salla, Kittilä, Utsjoki, Kemijärvi
Jakeluosoite: Jänkätie 1
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 6 | 3 |
Tuotetaan tapoja toteuttaa opetusta käyttämällä vähemmän maaleja, vettä, puhdistusaineita, metalleja ja muita materiaaleja sekä vähemmällä energialla. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 6 | 6 |
Hankkeen avulla luodaan infrastruktuuria ja osaamista, jotka lisäävät valmiutta ottaa käyttöön hybridi- ja sähköajoneuvoja alueella. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 2 | 3 |
Projektin tuloksena opetuksesta syntyvän ongelmajätteen määrä vähenee.Käyttöönotettavat vähähiiliset ajoneuvot tuottavat vähemmän päästöjä ja kuluttavat vähemmän luonnonvaroja. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 5 |
Projektin tuloksena opetuksesta syntyvän ongelmajätteen määrä vähenee.Käyttöönotettavat vähähiiliset ajoneuvot tuottavat vähemmän päästöjä ja kuluttavat vähemmän luonnonvaroja. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 2 | 2 |
Projektin tuloksena opetuksesta syntyvän ongelmajätteen määrä vähenee.Käyttöönotettavat vähähiiliset ajoneuvot tuottavat vähemmän päästöjä ja kuluttavat vähemmän luonnonvaroja | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 8 | 4 |
Tuotetaan tapoja toteuttaa opetusta käyttämällä vähemmän maaleja, vettä, puhdistusaineita, metalleja ja muita materiaaleja | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 7 | 7 |
Projektissa hankitaan hybridi- ja sähköajoneuvoja ja rakennetaan niihin liittyviä oppimisympäristöjä. Parantuva hybridi- ja sähköajoneuvoja tukeva infrastruktuuri lisää niiden suosiota ja käyttöä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 9 |
Projektin avulla luodaan alueelle osaamista joka tukee ja ohjaa vähähiilisten ajoneuvojen huoltoja korjauspalveluiden kehittymistä. Lisäksi syntyy kehittyvän teknologian vaatimaa uutta palvelutuotantoa ja uudenlaisia työpaikkoja | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 9 |
Uusien oppimisympäristöjen avulla voidaan kehittää uusia koulutuksen toteuttamisen toimintatapoja ja koulutustuotteita. Kehittyvät oppimisympäristöt voivat toimia palvelutuotannon katalysaattorina | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 9 | 9 |
Hybridi- ja sähköautojen käyttö mahdollistaa ympäristöystävällisen liikkumisen ja vähentää fossiilisten polttoaineiden varasto -ja kuljetuslogistiikkaa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 6 |
Projektilla on suoria vaikutuksia opetukseen, oppimiseen ja tietotaidon lisääntymiseen. Työelämän ja opiskelijoiden tarpeisiin vastaava koulutus ja onnistuminen opinnoissa lisäävät hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 6 | 6 |
Ajanmukaiset oppimisympäristöt mahdollistavat korkeatasoisen oppimisen erilaisille oppijoille. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 6 | 6 |
Työelämän ja opiskelijoiden tarpeita vastaava koulutus lisää yhdenvertaisuutta ja mahdollisuuksia. Monipuolisten oppimisympäristöjen myötä lisääntyvä onnistuminen opinnoissa aktivoi myös yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Vaikutus neutraali | ||
Ympäristöosaaminen | 9 | 9 |
Tietoisuus vähähiilisistä teknologioista ja ajoneuvoista lisääntyy alueella |
Ekologisen autoilun oppimisympäristöjen kehittämishanke käynnistyi 14.10.2019 Lapin Koulutuskeskus REDUssa. Hankkeessa nykyaikaistettiin autoalan oppimisympäristöjä. Nämä uudet sekä päivitetyt oppimisympäristöt koostuvat mm. sähkö- ja hybridiajoneuvojen korjaus- ja huoltoympäristöstä latauspisteineen, testilaitteistosta, työkaluista, ohjelmistoista ja virtuaalisista opetusjärjestelmistä. Hanke toimi tiiviissä yhteistyössä ESR rahoitteisen TOTTA-hankkeen kanssa, missä muun muassa kehitetään ja luodaan uusia oppimateriaalikokonaisuuksia sähkö- ja hybridiautojen ammatilliselle koulutukselle. Uusien oppimisympäristöjen ja oppimateriaalisisältöjen kehittymisen myötä opiskelu on mielekkäämpää ja Lapin teknologinen tietotaito kehittyy em. osa-alueilla. REDUn lisäksi uusien teknologioiden tietotaidon tason noususta hyötyy alueen yritykset. Hankkeen tuloksena REDUn autoalan yksikkö on moderni ja monipuolinen autoalan osaamiskeskittymä.
Hanke on vastannut ekologisen autoilun kehittämiseen ja uusien oppimisympäristöjen luomiseen sekä tukenut vähähiilisten tuotteiden ja teknologioiden käyttöönottoa Lapin alueella. Nykyaikaiset virtuaaliset oppimisympäristöt tukevat vähähiiliseen teknologiaan siirtymistä myös autoalan koulutuksessa. Hankkeen investointien myötä Lapin Koulutuskeskus REDU pystyy vastaamaan työelämän muuttuneisiin tarpeisiin ja antaa opiskelijoille valmiudet uusien materiaalien ja uuden teknologian, kuten ohjausjärjestelmien, informaatiojärjestelmien, diagnostiikan, korirakenteiden, pinnoitus- ja liitosmenetelmien, akkujen, sähkö- ja hybridiautojen haltuunottoon.