![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75382
Hankkeen nimi: Lapland Filming Locations
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2019 ja päättyy 30.9.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: House of Lapland Oy
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 1544440-5
Jakeluosoite: Valtakatu 11 c
Puhelinnumero: 040 861 1149
Postinumero: 96100
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.lapland.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Paula Vuolo
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hallintopäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 979185
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Lapissa kuvataan tällä hetkellä vuosittain useita kansainvälisiä elokuva- ja TV-tuotantoja. Kysyntä on moninkertaistunut muutamassa vuodessa, erityisesti Suomessa käynnistyneen av-alan kannustimen myötä. Suuremmat tuotannot tarvitsevat kokonaisvaltaisempaa palvelua ja kyselyiden määrän vuoksi elokuvakomission digitaalista palveluprosessia täytyy tehostaa. House of Laplandin toteuttaman av-alan kannustimen markkinointihankkeen tuloksena hankittuja verkostoja tulee myös laajentaa ja ylläpitää, koska kannustimen toiminta todennäköisesti laajenee ja kannustimelle varattu rahamäärä kasvaa. Tämä mahdollistaa todella suuren kokoluokan tuotantojen toteuttamisen myös Suomessa.
Hankkeen tavoitteena on muodostaa ja tuotteistaa Lapin kuvauslokaatioista kokonaisvaltaisia, asiakkaita paremmin palvelevia palvelupaketteja sekä kehittää lokaatiopankkia sekä elokuvakomission digitaalista palveluprosessia vastaamaan tehokkaammin ja automatisoidummin kasvavaan kysyntään.
Palvelupakettien suunnittelussa hyödynnetään asiakkaita, joilta saadun palautteen perusteella paketit rakennetaan. Pakettien ja palveluprosessin kehittämisessä hyödynnetään lean-ajattelua, ja paketteja testataan kohdeyleisöllä varhaisesta vaiheesta lähtien erilaisin markkinointitoimenpitein.
Loppuasiakkaille järjestetään tutustumismatkoja. Matkat toimivat sekä alueen ja lokaatiopakettien markkinointina ja alalle tärkeiden verkostojen rakentajina sekä asiakasymmärryksen kasvattajina pakettien koostamisessa. Lisäksi hankkeessa toteutetaan markkinointimatkoja av-alan keskeisiin tapahtumiin, joissa kerätään tietoa lokaatiopakettien koostamista varten (asiakkaan tarve) sekä myöhemmin markkinoidaan tuotettuja lokaatiopaketteja. Läsnäolo tapahtumissa mahdollistaa keskustelut ja verkostoitumisen laajempien asiakasryhmien kanssa.
Hankkeen tuloksena on 10-15 tuotteistettua ja testattua palvelupakettia, joissa kuvauslokaatioihin on yhdistetty tuotantoryhmän tarvitsemat palvelut. Tuotteistetuilla paketeilla varmistetaan asiakkaiden laadukkaan ja tehokkaan palvelun lisäksi tuotantojen ympäristövaikutusten minimointi Lapin elokuvakomission laatiman Code of Conduct -ohjeistuksen mukaisesti. Lisäksi hankkeen tuloksena Lappi tunnetaan laajemmin maailman tehokkaimpana ja elokuvaystävällisimpänä artkisena kuvauslokaationa.
Hankkeen ensisijaisina kohderyhminä ovat elokuva-, TV- ja mainostuotantojen toteuttamisesta päättävät henkilöt, kuten studiopäälliköt, tuottajat, ohjaajat, location scoutit ja location managerit.
Palvelupaketteja rakennettaessa konsultoidaan ensisijaista kohderyhmää ja paketteja myös testataan lean-ajattelua noudattaen kohderyhmällä sekä tutustumismatkoilla että markkinoinnilla.
Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat myös kunnat ja matkailuorganisaatiot, joiden alueilla koostettavat ja markkinoitavat lokaatiopaketit ovat. Lokaatiopaketit koostetaan niin, että niiden näkyvyydestä ja tuotantojen kiinnostuksesta hyötyvät tasaisesti kaikki Lapin kunnat.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat alueen toimijat, jotka hyötyvät alueen näkyvyydestä elokuva-, ja TV-tuotannoissa, kuten matkailualan yritykset. Välillisiä kohderyhmiä ovat myös tahot, jotka hyötyvät tuotteistetuista palvelupaketeista, esimerkiksi tuotantoja suunnittelussa auttavat muut toimijat kuten Visit Finland ja matkailun alueorganisaatiot.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 334 280
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 308 231
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 417 850
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 385 288
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Itä-Lapin, Kemi-Tornion, Pohjois-Lapin, Torniolaakson, Rovaniemen
Kunnat: Rovaniemi, Sodankylä, Keminmaa, Tornio, Ranua, Simo, Kittilä, Pelkosenniemi, Salla, Kolari, Pello, Savukoski, Inari, Enontekiö, Ylitornio, Posio, Muonio, Kemijärvi, Utsjoki, Tervola, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 4 |
Hankkeen yhtenä tavoitteena on vähentää elokuva- ja TV-tuotantojen ympäristövaikutuksia tarkemmalla ohjeistuksella sekä varmistamalla palvelupakettien toimivuus esim. logistiikan osalta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 1 | 4 |
Palvelupakettien rakentamisessa huomioidaan paikallisten ympäristövaikutusten minimoiminen. Tuotannot ohjataan yhä vahvemmin valmiiksi rakennettuihin ympäristöihin. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 3 |
Optimoimalla tuotantojen tarvitsemat palvelut keskitetysti vähennetään kuljetus- ja liikkumistarpeita ja vähennetään kasvihuonekaasujen syntymistä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta Natura 2000 -ohjelman kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 3 |
Palvelupaketeissa huomioidaan tuotantojen kierrätystarpeet. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hanke ei vaikuta uusiutuvien energialähteiden käyttöön. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 4 |
Elokuva-, TV- ja mainostuotannot tuovat yhä enemmän asiakkuuksia luovalle toimialalle, matkailualan lisäksi, ja täten monipuolistavat alueen elinkeinorakennetta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 0 |
Hankkeessa kehitetään digitaalista palvelua vastaamaan yhä paremmin tuotantojen tarpeisiin. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 3 |
Hankkeella tavoitellaan liikkumisen ja logistiikan optimointia tuotantoja toteutettaessa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 1 | 3 |
Hanke edistää hyvinvointia tuomalla suoraa tuloa alueen yrityksille. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 2 |
Hanke edistää tasapuolisesti miesten ja naisten työllistymistä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 1 | 2 |
Hanke edistää yhteiskunnallista ja kultuurista tasa-arvoa tuomalla tuloa ja työllistymismahdollisuuksia eri puolille Lappia. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutuksia kulttuuriympäristöön. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 5 |
Hanke edistää tuotantojen ympäristöosaamista. |
Hankkeen tavoitteena oli kehittää Lapin elokuvakomission digitaalista palveluprosessia muodostamalla ja tuotteistamalla Lapin kuvauskohteista palvelupaketteja, jotka vietäisiin uuteen verkkopalveluun www.lapland.fi/film-sivustolle. Palvelupakettien ja uudistetun verkkopalvelun tarkoituksena oli vastata kasvavaan tuotantokyselyiden määrään ja taata kohdeasiakkaille kokonaisvaltaisempi palvelukokemus.
Hankkeen toimet aloitettiin tiedonkeruulla. Vuonna 2019 hanke järjesti kolme Lappi-tutustumismatkaa (kesä-, syys- ja joulukuussa) sekä osallistui kuuteen kansainväliseen alan tapahtumaan. Asiakaskohtaamiset sekä tutustumismatkoilla että tapahtumissa mahdollistivat kattavan tiedonkeruun koskien tuotantojen tarpeita ja toiveita kuvauslokaatioilta sekä verkkopalvelulta. Lisäksi palautetta ja ajatuksia kerättiin Lapin kunnilta, joissa tuotteistettavat kuvauslokaatiot sijaitsevat.
Uutta verkkopalvelua ja palvelupaketteja työstettiin vuosina 2019-2020, ja verkkopalvelu julkaistiin talvella 2020. Hankkeen päättyessä palvelusta löytyy yhteensä 22 kuvauslokaatiota tasapuolisesti ympäri Lappia; esimerkiksi Saana-tunturi Kilpisjärvellä, Aittakuru Pelkosenniemellä, Äijäkoski Muoniossa sekä Tankavaara Sodankylässä.
Tapahtumaosallistumisia sekä Lappi-tutustumismatkojen järjestämistä jatkettiin hankkeen loppumetreille saakka, ja näillä toimilla mahdollistettiin palautteen kerääminen ja uuden verkkopalvelun kehittäminen vielä palvelun julkaisun jälkeen. Lisäksi hankkeessa toteutettiin asiakaskyselytutkimus, jossa kartoitettiin entisestään tuotantojen toiveita sekä Lapin tunnettuutta kuvauskohteena.
Hankkeen aikana pilotoitiin digitaalisia kampanjoita, editoriaaleja sekä Film Laplandin webinaarikonsepti. Lisäksi hankkeessa tuotettiin uusi showreel-video, jossa esitellään Lapin kuvauspaikkoja alueella toteutuneiden tuotantoreferenssien avulla.