![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75381
Hankkeen nimi: Business China
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2019 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: House of Lapland Oy
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 1544440-5
Jakeluosoite: Valtakatu 11 C
Puhelinnumero: 040 861 1149
Postinumero: 96100
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.lapland.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sanna Maria Tarssanen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 861 1149
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on edistää Kiinan kauppaa ja liikesuhteita kehittämällä yhteismarkkinointia ja näkyvyyttä (digi & verkostot) sekä tukemalla kumppaneita markkinan erityispiirteisiin liittyvissä kysymyksissä, kuten verkostoitumisessa, kumppanuuksien arvioimisessa ja uusien partneruuksien löytämisessä.
Toimenpiteet:
Markkinointi
Digitaalisen yhteismarkkinoinnin kehittäminen
Mediamatkat
Verkostoituminen, bisnestapahtumat Kiinassa ja Suomessa
Myynnin tuki:
Tuki kumppanuuksien arviointiin
Kiinasta tulevien kontaktipyyntöjen ja kyselyjen välittäminen eteenpäin alueella
Tulokset:
Hankkeen tuloksena maakunnan bisnesmahdollisuudet tunnetaan Kiinassa paremmin ja markkinoille pääsy helpottuu sekä Lapista Kiinaan (outbound) että Kiinasta Lappiin (inbound).
Pitkällä aikavälillä lappilaisten toimijoiden kilpailukyky markkinalla paranee.
Hankkeen kohderyhmänä ovat Kiinassa toimivat ja Kiinan markkinoista kiinnostuneet yritykset, kehitys- ja markkinointiyhtiöt sekä kunnat.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat Lapissa toimivat tai tänne toimintaa suunnittelevat kiinalaisyritykset sekä täällä asuvat kiinalaiset asiantuntijat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 120 675
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 82 753
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 150 844
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 103 441
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Itä-Lapin, Kemi-Tornion, Pohjois-Lapin, Torniolaakson, Rovaniemen
Kunnat: Rovaniemi, Sodankylä, Tornio, Ranua, Kittilä, Pelkosenniemi, Salla, Kolari, Pello, Savukoski, Inari, Enontekiö, Posio, Muonio, Kemijärvi, Utsjoki, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 3 |
Hanke helpottaa investointien ja kumppanuuksien syntymistä erityisesti uusiutuvaan energiaan ja kiertotalouteen liittyen, sillä näihin kohdistuu markkinalla erityistä mielenkiintoa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 3 |
Hanke edistää luonnon monimuotoisuuden säilyttämistä tarjoamalla erityisesti suomalaisia kiertotalouden ja uusiutuvan energian ratkaisuja. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 3 |
Hanke edistää maaperän, vesistön ja ilman suojelua ja kasvihuonekaasujen vähentämistä tarjoamalla erityisesti suomalaisia kiertotalouden ja uusiutuvan energian ratkaisuja. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta Natura 2000 -ohjelman kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 3 |
Hanke helpottaa investointien ja kumppanuuksien syntymistä erityisesti uusiutuvaan energiaan ja kiertotalouteen liittyen, sillä näihin kohdistuu markkinalla erityistä mielenkiintoa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 3 |
Hanke helpottaa investointien ja kumppanuuksien syntymistä erityisesti uusiutuvaan energiaan ja kiertotalouteen liittyen, sillä näihin kohdistuu markkinalla erityistä mielenkiintoa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 5 |
Hanke edistää paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehitystä luomalla pohjaa uusille investoinneille, kumppanuuksille ja kasvulle Kiinan markkinalla. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 2 |
Hanke kehittää aineetonta palvelua edistämään Suomen ja Kiinan välisiä kumppanuuksia ja investointeja. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 1 |
Hankkeella voi olla positiivisia vaikutuksia Lpain logististen yhteyksien kehittämiseen investointien toteutumisen myötä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 2 |
Hanke edistää hyvinvointia lisäämällä elinkeinotoimintaa ja investointeja Lappiin. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 2 |
Hanke edistää alueellista tasa-arvoa lisäämällä elinkeinomahdollisuuksia sekä alueen yritysten mahdollisuuksia toimia Kiinan markkinoilla. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutuksia yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutuksia kulttuuriympäristöön. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 3 |
Hanke edistää ympäristöosaamista tarjoamalla erityisesti suomalaisia kiertotalouden ja uusiutuvan energian ratkaisuja. |
Hankkeen tavoitteena oli edistää Kiinan kauppaa ja liikesuhteita kehittämällä yhteismarkkinointia ja näkyvyyttä (digi & verkostot) sekä tukemalla kumppaneita markkinan erityispiirteisiin liittyvissä kysymyksissä, kuten verkostoitumisessa, kumppanuuksien arvioimisessa ja uusien partneruuksien löytämisessä.
Koronapandemia vaikutti merkittävästi hankkeen toteutukseen. Suuri osa hankesuunnitelmavaiheessa suunnitelluista toimenpiteistä jouduttiin korvaamaan uusilla, tilanteeseen sopivilla toimenpiteillä.
Hankkeessa toteutettiin jatkuvaa digitaalista sisältömarkkinointia Weibo ja Wechat -alustoilla, sekä merkittävä Sustainable Business Package -markkinointikampanja. Lisäksi selvitettiin Tencent Miniprogram matkailusovelluksen käyttöönoton mahdollisuuksia Lapissa ja autettiin kumppaneitamme Kiinan markkinoihin liittyvissä kysymyksissä sekä uusien kumppanuuksien löytämisessä. Seurasimme myös aktiivisesti Kiinan koronatilannetta kiinalaisista lähteistä. Tämä osoittautui tärkeäksi erityisesti Kiinan asettaessa matkustuskiellon Eurooppaan pandemian alkuvaiheessa.
Hankkeen tuloksena markkinointi saavutti yli 7 miljoonaa lukijaa Kiinassa ja useat lappilaiset kumppanit löysivät tärkeitä kontakteja Kiinasta. Hankkeen todellisia taloudellisia vaikutuksia on hankala markkinatilanteen muututtua arvioida. Koronapandemian myötä heikentyneessä taloustilanteessa yhä harvemmat lappilaisyritykset ovat kiinnostuneita laajenemaan Kiinan markkinoille ja yhä harvempi kiinalainen on vastavuoroisesti kiinnostunut Lapista.