![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75314
Hankkeen nimi: 5G FINLOG - 5G Future Innovation Platform for Logistics
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2019 ja päättyy 31.3.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2472908-2
Jakeluosoite: Pääskysentie 1
Puhelinnumero: +358 40 655 0555
Postinumero: 48220
Postitoimipaikka: Kotka
WWW-osoite: http://www.xamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ville Henttu
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 44 702 8522
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tänä päivänä logistiikka-ala toimii pitkälti analogisessa maailmassa ja toimintamallit ovat kehittymättömiä, eivätkä ota huomioon digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia. Valtioneuvoston periaatepäätöksessä koskien logistiikan ja kuljetussektorin sekä satamien digitalisaation vahvistamista, digitalisaation todetaan muuttavan tavaralogistiikan toimintamallit. Kuitenkin Suomessa matala digitalisaation aste on ollut este logistiikan kehittymiselle. Periaatepäätöksen visioissa vuosille 2022 ja 2025 tavaralogistiikan sektorille pyritään luomaan uudet toimintamallit, jotka mahdollistavat tiedon paremman liikkumisen läpi kuljetusketjujen. Lisäksi MaaS (Mobility as a Service) ja digitalisaatiokehityksellä pyritään vastaamaan ilmastotavoitteisiin logistiikan osalta.
Kymenlaakso tunnetaan vahvasta logistiikka- ja metsäteollisuudesta, jolla on potentiaalia kehittyä digitaalisessa murroksessa. Toisaalta Kymenlaakso on äkillistä rakennemuutosaluetta, joka on vaikuttanut negatiivisesti maakunnan kehittymiseen. Tämän takia Kymenlaakso on jäänyt muiden maakuntien varjoon myös digitalisaation saralla. Hankkeessa tavoitellaan uudenlaista 5G innovaatio- ja testausalustaa. Vastaavanlaista logistiikkaan ja teollisuuteen keskittyvää tutkimusalustaa ei ole tarjolla muissa Suomen maakunnissa. Alusta uudistaa ja vahvistaa alueen elinvoimaisuutta, osaamispohjaa ja luo alueelle uudenlaisia tutkimus- ja kehitys työpaikkoja logistiikan sekä teollisuuden käyttöön. Alusta tukee niin Kymenlaakson RIS3-startegiaa, maakuntaohjelmaa, TEMin liikennealan kasvuohjelmaa kuin Valtioneuvoston periaatepäätöstä logistiikasta.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk) toteuttaa hankkeen, jonka tavoitteena on perustaa 5G-verkkostandardiin pohjautuva 5G innovaatio- ja testausalusta satamaympäristöön sekä muodostaa Triple Helix -malliin perustava yhteistyöverkosto. Yhteistyöverkostossa kohtaavat teknologioiden valmistajat, loppukäyttäjät ja tutkimuslaitos. 5G-verkkostandardiin pohjautuva testaus- ja innovaatioalustassa pilotoidaan logistiikan ja teollisuuden tarpeisiin soveltuvia teknologioita; IoT, tekoäly (AI), osa-automaatio, robotisaatio, analytiikka ja kyberturvallisuus. Operatiivisia tavoitteita ovat logistiikka- ja satamatoimialan toiminnan tehostaminen, uusien digitaalisten innovaatioiden fyysinen testaaminen alustalla ja pilotointien ja niistä saatavien tulosten hyödyntäminen tulevaisuudessa. Lisäksi pilotoinneille luodaan tukipalvelut yhteistyön ja laadun varmistamiseksi teknologiaa valmistaville yrityksille. Testauksilla ja pilotoinneilla pyritään vastamaan strategioiden tavoitteisiin, lisäämään alan kilpailukykyä ja luomaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia 5G teknologian ja satamalogistiikan ympärille.
Hankkeen varsinaiseen kohderyhmään kuuluvat:
-5G verkkoympäristöön (testbed) hyödyntävät suomalaiset teknologiatoimittajat ja
-satamaa käyttävät logistiikkatoimijat sekä merenkulun toimijat.
-teknologiayritykset tai startup -yritykset, jotka osallistuvat testbedillä toteutettaviin kokeilupilotteihin
Hankkeen välillisinä kohderyhminä ovat:
- teleoperaattori
- muut teollisuuden alat ja satamat, jotka voivat hyödyntää pilottien tuloksia hankkeen jälkeen
- Ammattikorkekoulu
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 239 798
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 239 798
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 342 570
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 342 570
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kotkan-Haminan
Kunnat: Pyhtää, Hamina, Kotka
Jakeluosoite: HaminaKotka satama, Merituulentie 424
Postinumero: 48310
Postitoimipaikka: Kotka
Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 2 |
5G testausalustalla pilotoidaan ja testataan uudenlaisia sovelluksia autententtisessa satamaympäristössä. Välittömiä luonnovarojen käytön vähenemistä ei ole, mutta pitkällä aika välillä voidaan testata eri sovelluksia, jota voivat vähentää luonnovarojen käyttöä. Toisaalta tarvittava lisätekniikka ja laiteet kuluttavat luonnovaroja, koska niitä tarvitaan enemmän operoinissa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 2 |
5G testausalustalla pilotoidaan ja testataan uudenlaisia sovelluksia autententtisessa satamaympäristössä. Esimerkiksi kamera tai drone tekniikalla voidaan suorittaa kulunvalvontaa ja liikenteen tilannetta ja siten vähentää päästöjä ja ilmastonmuutosta verrattuna fyysiseen tarkasteluun. Myös liikenteen ja logistiikan optimoinnilla on jo merkittäviä ilmastovaikutuksia. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta luonnon monimuotoisuuteen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 2 |
Hankkeella ei ole suurta vaikutusta pinta- ja pohjavesiin eikä maaperään. Kasvihuonekaasuja voidaan vähentää esimerkiksi eri testauksien ja pilottien avulla. Tehokkain on logistiikan ja liikenteen optimointi mm. sensori ja rfid tekniikalla. Myös rakennusten automaatiolla kuten valsituksella ja lämpötilalla pystytään vähentämään kasvihuonekaasuja ja luonnonvaroja. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta Natura 2000 alueisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 1 |
Pääsääntöisesti hankkeessa pyritään tuomaan uusia laitteita ja tekniikoita 5G alustealle testattavaksi eli materiaaleja tarvitaan tuotekehitykseen jos fyysinen laite. Toisaalta palveluiden ja tuotteiden onnistuessa testaukset voivat vähentää laitehankintoja ja toimia ns. virtuaalisessa alustassa, jolloin syntyy vähemmän metriaalia ja jätettä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö ei tässä projektissa kasva tai vähene. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 3 |
Testausalusta antaa paikallisille yrityksille mahdollisuuden päästä testaamaan uudenlaisessa ympäristössä teknologioita, joita mahdollisesti tarvitsevat tulevaisudessa kehittäessään omaa toimintaansa. Myös Triple-Helix malisesta verkostosta elinkeinorakakenne hyötyy. uudenlaista liiketoimintaa hankkeen tuloksista. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 3 |
Pilotoinneissa ja testauksissa syntyy paljon dataa, tietoa ja pilotoinneista saatavaa uusien asioiden osaamista, jolla voidaan ratkaista erilaisia ongelmia, mitä mahdollisesti uusi teknologia voi tuoda tullessaan satama - ja logistiikkaympäristössä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 3 |
Liikkumisen ja logistiikan osalta 5G testausalustalla, tekniikoilla ja yritysyhteistyöllä voidaan tuoda merkittäviäkin parannuksia satamaympäristöön. Droneilla ja kamerajärjestelmillä voidaan parantaa satamien tilannekuva ja kulunvalvontaa. Eri tekniikoilla voidaan tehostaa logistiikkaketjun optimointia. Parantaa Kyberturvallisuutta - esistandardilaiteiden hyödyntäminen ja ipr:n varmistamisella. Myös esimerkiksi konenäöllä voidaan tehostaa ja lisätä turvallisuutta logistiikassa ja liikkumisessa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 3 |
Pilotoinneilla ja testauksilla haetaan uudenlaisia ratkaisua mm. satamien turvalliuuteen (kamerat ja dronet)sekä IoT:lla, automaatiolla ja robotiikalla voidaan vähentää työntekijöiden kuormitusta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 1 |
Hanke ei varsinaisesti edistä tasa-arvoa, mutta fyysisen kuormittavuuden väheneminen ja uudenlaiset työtehtävät avaavat myös naisille tasavertaisuuden toimia logistiikka-alalla. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 2 |
Yleisesti mm. digitalisatio, automatiosatio, robotiikka ja uudet teknologiset ratkaisut muovaavat satama- ja logistiikka-alan kulttuuriympäristöä modernimmaksi, koska kulttuutisesti etenkin satamilla on tietynlainen kulttuuriperimä historiansa kautta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 1 |
5G testausalusta antaa mahdollisuuden esimerkiksi realiaikaiseen päästöjen mittaamiseen ja seurantaan. Tämä tehostaa ympäristöosaamista ja antaa henkilöstölle valmiudet toimia vielä tehokkaammin. Myös ympäristöluvissa määriteltyjä päästörajoja on sensori ja mittaustekniikalla helpommin seurata. |
Seuraavan sukupolven 5G-teknologia käynnisti uuden vaiheen mobiiliverkkojen kehityskaaressa. 5G Finlog -hanke pääsi etuoikeutetusti todistamaan uutta mobiiliverkkorevoluutiota rakentamalla avoimen 5G-testiverkon Suomen suurimpaan yleissatamaan, käynnistämllä siihen liitettyjä käyttötapauksia, suorittamalla laajamittaisia suorituskyky- ja peittoaluemittauksia sekä toimimaan yhtiestyöverkoston koordinoijana. 5G-verkkoteknologia tukee monenlaisia käyttötapauksia huippunopeasta parannetusta mobiililaajakaistasta (eMBB), erittäin luotettavan matalan viiveen viestinnässä (URLLC) sekä massiiviseen konetyyppiseen kommunikaatioon (mMTC). 5G FINLOG – 5G Future Innovation Platform for Logistics -hankkeessa rakennettiin toimiva 5G NR-verkkoteknologiaan perustuva testiverkko HaminaKotka Satama Oy:n satama- ja teollisuusalueelle tukemaan sataman digitalisaation kehitystä sekä logistiikan ja teollisuuden tarpeisiin soveltuvien uusien teknologioiden pilotointiin.
Projektin tavoitteina olivat logistiikka- ja satamatoimialan toiminnan tehostaminen, uusien digitaalisten innovaatioiden fyysinen testaaminen innovaatioalustalla ja pilotointien sekä niistä saatavien tulosten hyödyntäminen tulevaisuudessa. 5G vie perinteisen mobiililaajakaistan uusiin ulottuvuuksiin datanopeuksien, kapasiteetin ja liitettävyyden suhteen. Lisäksi 5G mahdollistaa kokonaan uusia palveluita, kuten hyödyntämällä verkon viipalointia asiakaskohtaisissa virtuaalisissa privaattiverkkoissa kokonaan uutena liiketoiminta-alueena ja ominaisuutena.
Suomen satamien digitalisointi etenee kasvavalla vauhdilla tulevaisuudessa ja mahdollistaa uudenlaisten käyttötapauksien toteuttamisen ja uuden liiketoiminnan kehittämisen alueen yrityksissä. Digitaalisuuden etuja ovat turvallisuus, tilannetiedot, päästöjen väheneminen ja sujuvampi toiminta sataman toiminnoissa. 5G-teknologia ja sen kehittyminen tukee digitalisaatioasteen kasvattamista asteittain kohti ”älysatamaa” jossa toimintoja voidaan automatisoida osin tai kokonaan sekä lisäämään alueen toimintojen turvallisuutta. Ensimmäisessä vaiheessa pilotoidut käyttötapaukset eivät vielä hyödynnä 5G teknologian täyttä potentiaalia, mutta tulevaisuudessa myös 5G teknologian täyttä potentiaalia voidaan hyödyntää erilaisissa käyttötapauksissa.