![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75167
Hankkeen nimi: Level up, Ruotsinsalmi 2020!
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2019 ja päättyy 31.7.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Cursor Oy
Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 0727178-6
Jakeluosoite: Kyminlinnantie 6, PL 14
Puhelinnumero: +358 40 1902500
Postinumero: 48601
Postitoimipaikka: Kotka
WWW-osoite: http://www.cursor.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Marjo Satu Johanna Luomi
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Koordinaattori, kehittämishankkeet ja -palvelut
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 1902575
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Level Up, Ruotsinsalmi 2020! -hanke vastaa tarpeeseen kehittää Kotkan-Haminan seudulle ja Kymenlaaksoon uusia kulttuuri- ja elämysmatkailutuotteita sekä esimerkiksi kansainvälisille risteilymatkustajille tarjottuja kv. tason kulttuuripalveluja. Palveluja kehitetään valitun Ruotsinsalmi -teeman mukaisesti. Hankkeen teemaksi valikoitui Ruotsinsalmi, koska vuonna 2020 avataan Merikeskus Vellamossa Ruotsinsalmen 2. meritaistelua esittelevä näyttely, joka tarjoaa ennen kokemattoman elämyksen suurvaltojen taistelusta. Näkökulma on samaan aikaan globaali ja paikallinen. Näyttelyä varten tehty laaja tutkimustyö tarjoaa pohjan tuotteistukselle.
Hankkeen tavoitteet:
1. Matkailu- ja kulttuuritoimijoille suunnatulla kiihdytysohjelmalla parantaa kulttuuri- ja matkailutoimijoiden liiketoimintaosaamista ja toiminnan kannattavuutta
2. Kehittää Kymenlaaksoon uusia, aitoihin historiallisiin tarinoihin perustuvia palveluja ja tuotteita sekä parantaa olemassa olevien palvelujen laatua.
3. Saada uusia palvelu- ja matkailualan yrityksiä ja osaajia seudulle
4. Kasvattaa matkailijamääriä Kymenlaaksossa
5. Koota sisältöpankki seudun tarinoista tuotteistuksen pohjaksi.
6. Vahvistaa hajanaisen toimijakentän yhteistyötä, joka jatkossa hyödyttää myös muiden teema- ja juhlavuosien toteutusta Kymenlaaksossa.
Horisontaaliset tavoitteet:
- Sukupuolten tasa-arvo: Hanke kannustaa erityisesti naisten vetämiä palveluyrityksiä osallistumaan esim. kiihdytysohjelmaan.
- Kestävä kehitys: Hanke edistää yleistä tietoisuutta alueen ominaispiirteistä, myös luonnon erityislaadusta, ja ottaa huomioon esim. suojelualueiden rajoitukset matkailukohteina. Hankkeen avulla syntynyt uusi liiketoiminta monipuolistaa alueen elinkeinorakennetta.
- Hanke myös tuo seudun historiallisia tarinoita tähän päivään ja vahvistaa alueen asukkaiden kulttuurista identiteettiä.
Toimenpiteet:
WP1: Kulttuuri- ja matkailutoimijoiden yhteistyön vahvistaminen ja koordinointi
1. Olemassa olevien Ruotsinsalmi-teemaan sopivien palvelujen ja tapahtumien kartoitus
2. Paikallisten toimijoiden osallistaminen yhteistyöhön uusien matkailupalvelujen kehittämiseksi
3. Yhteydet sidosryhmiin kuten oppilaitoksiin sekä valtakunnallisiin kulttuuri- ja tapahtumatoimijoihin.
WP2: Ruotsinsalmi-teemainen kiihdytysohjelma
1. Kiihdytysohjelma matkailu- ja kulttuuritoimijoille ja yrityksille hyödyntäen Level Up –kiihdyttämöalustaa sekä sen hyviä käytäntöjä ja kokemuksia. Ohjelma on maksuton ja avoin kaikille kulttuuri- ja matkailutoimijoille(esim. museot, orkesterit, tapahtumat), yrityksille ja alan opiskelijoille. Kiihdytysohjelmassa työstetään ja testataan opiskelijatiimien kanssa ja kv. tason mentoreiden johdolla uusia matkailu- ja kulttuuripalveluja asiakaslähtöisesti. Opiskelijoille hanke ja kiihdyttämö tarjoaa mahdollisuuden kehittää työelämävalmiuksia ja osaamista todellisissa kehittämisprojekteissa tai synnyttää jopa uusia yrityksiä kehitettyjen palvelujen ympärille.
2. Matkailu- ja kulttuuritoimijoiden kytkeminen osaksi Kymenlaakson start up -ekosysteemiä.
3. Muut koulutukset.
WP3: Markkinointiosaamisen vahvistaminen ja viestintä
1. Sisältö- ja materiaalipankki: Ruotsinsalmi-teemaan liittyvien tarinoiden koonti yhteen sisältöpankiksi, jota eri toimijat voivat hyödyntää palvelujen ja tuotteiden kehittämisessä.
2. Ruotsinsalmi-kiihdytysohjelman viestintä, markkinointikampanjat, jotka toimivat osaltaan myös alueen kansainvälisen markkinoinnin välineenä
3. Toimijoiden yhteistyön vahvistaminen viestinnän keinoin. Kaakon kajauttajat ja muut yhteisöt Ruotsinsalmi-teeman viestinviejiksi
Tulokset:
WP1: Yhteistyön vahvistaminen:
- Olemassa olevien valittuun Ruotsinsalmi-teemaan sopivien tuotteiden, palvelujen ja tapahtumien kokoaminen toisiaan hyödyttäväksi kokonaisuudeksi
- Yhteistyön vahvistuminen eri toimijoiden kesken myös tulevia juhla- ja teemavuosia hyödyttävästi.
- Kulttuuri- ja matkailutoimijoiden liittäminen osaksi alueen startup-ekosysteemiä. Uusi tapa tehdä yhteistyötä museoiden, muiden kulttuuriorganisaatioiden ja -toimijoiden sekä yritysten ja oppilaitosten kesken.
WP2: Ruotsinsalmi-teemainen kiihdytysohjelma
- Uutta liiketoimintaa ja osaamista yrityksille ja muille kulttuuri- ja matkailualan toimijoille
- Uusia kulttuuri- ja matkailupalveluyrityksiä ja osaajia seudulle
- Uusia, seudun todellisiin historiallisiin tarinoihin integroituja ja aidosta kulttuuriperinnöstä ideoituja palveluja asiakkaille.
WP3: Markkinointiosaamisen vahvistaminen ja viestintä
- Hankkeen avulla kootaan myös myöhempää tuotteistusta hyödyttävä sisältöpankki.Museokeskus Vellamon tutkijoiden tuottamien tieteellisten sisältöjen ja muiden jo olemassa olevien tarinoiden koonti tuotteistuksen pohjaksi. Samalla vahvistetaan myös tieteentekijöiden mahdollisuuksia kaupallistaa omaa osaamistaan
- Kiihdytysohjelman kansainvälisen markkinoinnin onnistuessa on mahdollista saada uusia kv. osaajia/tiimejä Kymenlaaksoon.
- Seudun erityispiirteiden ja ainutlaatuisen historian hyödyntäminen myös seudun markkinoinnissa sekä kotimaisille että kansainvälisille kohderyhmille
Ensisijaisena kohderyhmänä ovat kulttuuri- ja matkailualojen yritykset ja toimijat sekä opiskelijat.
Hyödynsaajina ovat jälleenmyyjien ja jakeluverkostojen kautta kotimaiset ja ulkomaiset kuluttajat.
Asukkaat ja matkailijat, kuluttajat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 106 568
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 90 106
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 152 240
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 129 133
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kouvolan, Kotkan-Haminan
Kunnat: Hamina, Miehikkälä, Kouvola, Pyhtää, Virolahti, Kotka
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 2
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 4.00, joihin työllistyvät naiset 1.00
Suunniteltu: 2, joista naisten perustamia 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 3.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 4 |
Hanke edistää matkailun kestävää kehitystä Kymenlaaksossa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hanke on tältä osin neutraali | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 4 |
Hanke edistää osaltaan yleistä tietoisuutta alueen ominaispiirteistä, myös luonnon erityislaadusta, ja ottaa huomioon esim. suojelualueiden rajoitukset matkailukohteina. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hanke on tältä osin neutraali | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 1 |
Hanke edistää osaltaan yleistä tietoisuutta alueen ominaispiirteistä, myös luonnon erityislaadusta, ja ottaa huomioon esim. suojelualueiden rajoitukset matkailukohteina. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hanke on tältä osin neutraali | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hanke on tältä osin neutraali | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 5 |
Hankkeen avulla parannetaan poikkialaista kulttuuri- ja matkailutoimijoiden yhteistyötä, lisätään alueen vetovoimaa, saavutetaan uusia avauksia sekä kehitetään uutta liiketoimintaa paikallisen elinkeinorakenteen kehittämiseksi ja paikallistalouden vahvistamiseksi kestävän kehityksen periaattein. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 9 |
Hankkeella kehitetään uutta liiketoimintaa, tuotteita ja palveluja alueellisesta kulttuuriperinnöstä ja erityispiirteistä paikallisella yhteistyöllä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hanke on tältä osin neutraali | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 9 |
Alueen kulttuuripalvelujen kehittäminen lisää asukkaiden hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Hanke on tältä osin neutraali. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 8 |
Hanke huomioi yhteiskunnallisen ja kulttuurisen yhdenvertaisuuden. | ||
Kulttuuriympäristö | 9 | 8 |
Hanke edistää alueen virkistysalueiden, kulttuuriperinnön, rakennusten kestävää käyttöä matkailu-ja virkistyskohteina sekä asukkaille että matkailijoille. Seudun historiallisten tarinoiden tuominen tähän päivään vahvistaa asukkaiden kulttuurista identiteettiä ja ymmärrystä seudun kulttuuriympäristön erityislaatuisuudesta ja suojelutarpeesta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 2 |
Parempi seudun historiallinen tuntemus herättää halun ja ymmärryksen suojella ja säilyttää ympäristö myös tuleville sukupolville. |
Hankkeen perusideana oli toteuttaa kansainvälinen matkailuaiheinen Level-Up koulutus, jolla pyrittäisiin parantamaan koulutukseen osallistuvien yritysten kansainvälistymisvalmiuksia. Hyvin pian hankkeen käynnistymisen jälkeen alkoi maailmanlaajuinen koronapandemia, joka sulki rajat ja lopetti matkustamisen lähes tyystin. Tämä muutti myös hankkeen tavoiteltua kohderyhmää ja pääpaino siirtyi paikallisten matkailun ja kulttuuripuolen yritysten kehittämiseen.
Seudun matkailu on nojannut hyvin vahvasti ryhmämyyntiin, mutta pandemian myötä tämä kohderyhmä katosi täysin. Oli keksittävä keinoja löytää uusia asiakkaita ja kehittää palveluita paremmin yksittäiselle matkailijalle soveltuvaksi. Ensi vaiheessa yrittäjille järjestettiin tuotteistus- ja hinnoittelukoulutusta, jonka tavoitteena oli opettaa yrittäjiä omien tuotteiden tuotteistamisessa ja myyntikuntoon saattamisessa. Monen yrittäjän kohdalla tarvittiin myös vierihoitotyyppistä apua tuotteen valmiiksi saattamiseksi. Lähes kaikkien yrittäjien kanssa tuotteistetut palvelut sidottiin tavalla tai toisella Ruotsinsalmi-teeman ympärille.
Yrittäjille tarjoutui mahdollisuus päästä tehdyillä tuotteilla osaksi visitkotkahamina.travel -verkkokaupan tarjoomaa. Heille tarjottiin tietoa kyseisestä verkkokauppa-alustasta sekä konkreettista apua tuotteiden syöttämiseksi järjestelmään. Hankkeen avustuksella tarjosimme yrittäjille myöskin verkkokaupan alitilimallia, jolla yrittäjät pääsivät kahden vuoden ajaksi ilmaiseksi mukaan.
Tuotetarjoomasta valikoitui 16 yritystä, joiden kanssa tehtiin verkkokaupassa olevista tuotteista lyhyet markkinointivideot. Näitä videoita hyödynnettiin heinäkuussa 2021 pidetyssä somekampanjassa, jossa tavoiteltiin näkyvyyttä sekä tuotteille että verkkokaupalle. Kampanja onnistui erinomaisesti ja näkyvyyttä tuotteille saatiin ennakoitua enemmän. Kampanjalla saatiin youtubessa 638 000 mainosnäyttöä ja 251 000 kokonaan katsottua videota
Ruotsinsalmi aiheisessa Facebook- ja Instagram-kampanjassa hyödynnettiin niin edellä mainittuja yritysten tuotteita kuin muitakin Ruotsinsalmi-teemaan liittyvää aineistoa. Kampanjassa tehtiin 12 eri maksullista postausta, joilla saavutettiin 1,65 miljoonaa näyttöä ja klikkejä verkkokauppaan lähes 3000 kpl. Kampanja onnistui tuloksellisesti hyvin, varsinkin verrattaessa aiemmin samalle kohdeyleisölle tekemiimme kampanjoihin. Maksullisten kampanjoiden lisäksi toteutimme orgaanista somemarkkinointia.
Hankkeen aikana onnistuttiin kehittämään hyvin mukaan lähteneiden yritysten (26) palvelutarjontaa sekä saattamaan tuotteet uudella tavalla myytäväksi. Verkkokaupan ja yritysten tuotteiden kehittäminen jatkuu hallinnoijan toimesta myös hankkeen jälkeenkin.