![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75033
Hankkeen nimi: Sound of Lapland
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2019 ja päättyy 31.5.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: House of Lapland Oy
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 1544440-5
Jakeluosoite: Valtakatu 11 C
Puhelinnumero: 040 8611149
Postinumero: 96100
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.lapland.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Salla-Mari Koistinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400449365
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on Lapin kansainvälisen matkailukiinnostuksen ylläpitäminen ja lisääminen markkinoinnin ja asiakasymmärryksen keinoin. Tavoitteena on konvertoida tulossa olevan mittavan yhteistyökampanjan synnyttämä kiinnostus Lapin matkailun asiakkuuksiksi.
Toimenpiteet:
Dataohjautuvan markkinoinnin kehittäminen, uudentyyppisen asiakasdatan hyödyntäminen matkailumarkkinoinnissa
Digitaalinen markkinointi, ilmiöstä kiinnostuneiden henkilöiden saaminen Lapin yhteisen matkailumarkkinoinnin piiriin ja matkailun asiakkaiksi
Suuralueen uudet markkinoinnin ja myynnin ratkaisut, digitaalisten asiakaspolkujen kehittäminen sekä uusien myynnin ratkaisujen käyttöön otto.
Hankkeen tuloksena Lapin matkailuelinkeinon globaali näkyvyys ja kilpailukyky sekä kyky houkutella uusia asiakasryhmiä paranevat. Lapin kesämatkailu kasvaa ja sesonkivaihtelut pienenevät.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat lappilaiset matkailuyritykset, joiden liiketoimintaan kasvava kiinnostus ja kysyntä Lapin kesää kohtaan vaikuttaa. Varsinaiseen kohderyhmään kuuluvat matkailun ydinklusterin toimialojen yritykset: ohjelmapalvelut, hotelli- ja ravintola-ala sekä liikenne ja logistiika-alan yritykset.
Välillisenä kohderyhmänä ovat matkailun liitännäistoimialojen yritykset, kuten palvelu- ja kaupanalan yritykset.
Toisena välillisenä kohderyhmänä ovat House of Laplandin Matkailun kasvuohjelman kumppaniorganisaatiot, jotka hyötyvät uudesta asiakastiedosta ja yhteismarkkinoinnin tehostumisesta.
On tärkeää huomioida, että Lapin yhteinen matkailumarkkinointi on organisoitu niin, että yritykset ovat jäseninä tai osakkaina alueellisessa matkailumarkkinointiorganisaatiossa tai -yhtiössä. Nämä organisaatiot puolestaan rahoittavat House of Laplandin toimintaa ja ohjaavat Lappi-tasoista yhteismarkkinointia. Tätä kautta hankkeen hyödynsaajina on useiden satojen matkailuyritysten joukko.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 500 416
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 483 041
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 625 520
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 603 802
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Rovaniemen, Torniolaakson, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin
Kunnat: Kolari, Sodankylä, Inari, Ranua, Savukoski, Enontekiö, Pelkosenniemi, Posio, Pello, Rovaniemi, Salla, Kittilä, Muonio, Utsjoki, Kemijärvi, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 3 |
Matkailu edistää luonnonvarojen kestävää kehittämistä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | -3 | -3 |
Matkailu tuottaa kasvihuonepäästöjä, mutta matkailu on kehittymässä yhä hiilineutraalimmaksi. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 1 | 1 |
Hankkeella pyritään edistämään yhä kestävämpää matkailua. Markkinoinnin kohderyhmät ovat hyvin ympäristötietoisia, mikä edellyttää kestävyyttä myös kohteelta ja yrityksiltä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 5 |
Hankkeella pyritään erityisesti kesämatkailun kehittämiseen. Matkailun ympärivuotistuminen vaikuttaa paikalliseen elinkeinorakenteeseen positiivisesti. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 1 | 2 |
Kesämatkailun kysynnän kasvaminen luo kysyntää myös uusille matkailupalveluille | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Kesämatkailun kasvu vaikuttaa todennäköisesti postiivisesti myös liitynt- ja muun julkisen liikenteen kehittymiseen Lapissa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Matkailun kehittyminen edistää myös kulttuuriympäristöjen säilyttämistä. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 4 |
Hankkeella pyritään edistämään yhä kestävämpää matkailua. Markkinoinnin kohderyhmät ovat hyvin ympäristötietoisia, mikä edellyttää kestävyyttä myös kohteelta ja yrityksiltä |
Hankkeen tavoitteena oli Lapin kansainvälisen matkailukiinnostuksen ylläpitäminen ja lisääminen markkinoinnin ja asiakasymmärryksen keinoin. Tavoitteena oli konvertoida mittavan yhteistyökampanjan synnyttämä kiinnostus Lapin matkailun asiakkuuksiksi. Koronapandemialla oli merkittäviä vaikutuksia hankkeen toteutukseen.
Toimenpiteinä hankkeessa olivat dataohjautuvan markkinoinnin kehittäminen, digitaalinen markkinointi sekä suuralueen myynnin ja markkinoinnin ratkaisujen kehittäminen.
Hankkeen tuloksena Lapin matkailuelinkeinon globaali näkyvyys ja kilpailukyky sekä kyky houkutella uusia asiakasryhmiä paranivat. Lapin kesämatkailua kohtaan herätettiin merkittävää kiinnostusta Lapille tärkeillä markkinoilla, ja kiinnostusta Lapin ympärivuotista matkailua kohtaan ylläpidettiin potentiaalisten matkailijoiden kohderyhmissä.
Hankkeen toimenpiteissä Lappi-viesti näkyi maailmalla yli 430 miljoonaa kertaa hankkeen aikana. Verkkopalvelun matkailusisällöissä vieraili hankkeen aikana yli 700 000 yksittäistä kävijää ja hankkeen aikana saimme 76 000 uutta asiakasliidiä. Kiinnostus Lapin lumetonta aikaa kohtaan kasvoi kampanjoiden tuloksena merkittävästi; Isossa-Britanniassa 48 % ja Yhdysvalloissa, jossa kiinnostus matkustaa Lappiin lumettomana aikana oli melko korkea myös ennen kampanjoita, kiinnostus kasvoi 4 %.
Lisäksi hankkeessa syvennettiin kohderyhmäymmärrystä ja tarkasteltiin Lapin matkailubrändin tunnettuutta ja vetovoimatekijöitä kansainvälisillä markkinoilla. Keskeisiä löydöksiä olivat; Lapin kesällä ja lumettomalla ajalla on merkittävää potentiaalia, kilpailukenttä on laaja, ja jotta matkailun kasvu on mahdollista, täytyy markkinointia kohdentaa laajasti luonto- ja ulkoilmamatkailusta kiinnostuneille – ei pelkästään arktisista kohteista kiinnostuneille.