![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75015
Hankkeen nimi: Ylläs ympärivuotiseksi
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2019 ja päättyy 31.12.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: Ylläksen Matkailuyhdistys ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 1835997-8
Jakeluosoite: Tunturintie 54
Puhelinnumero: 0405709666
Postinumero: 95970
Postitoimipaikka: Äkäslompolo
WWW-osoite: https://www.yllas.fi/
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tero Kylä-Kaila
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400949799
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Kansainvälisesti Lappi profiloituu kestävän arktisen luonto- ja elämysmatkailun kohteena. Kestävän ja vastuullisen matkailun kehittäminen on suuressa roolissa myös valmisteilla olevassa Lapin matkailustrategiassa vuosille 2019 - 2021. Ylläksen matkailun kokonaisvaltaisen kestävyyden kannalta ympärivuotiset pyöräilytuotteet ovat hyvä esimerkki tästä kehityksestä. Vuodesta 2015 alkanut talvipyöräilyn aktiivinen kehittäminen on jo tuonut uusia asiakasryhmiä alueelle.
Ylläksen matkailussa korostuu vahva sesonkiluonteisuus. Ylläksen vuoden 2017 rekisteröityjen yöpymisten tilasto kertoo, että talvikuukausina (marras-huhtikuussa) muodostui 79% vuoden yöpymisistä kesäkuukausien osuuden ollessa vain 21%. Hankkeen tavoitteena on luoda uutta liiketoimintaa erityisesti lumettomalle ajalle. Tarkoitus on lisätä olemassa olevan majoituskapasiteetin ja palveluiden käyttöastetta vuositasolla, sekä vahvistaa alueen elinvoimaisuutta ja luoda uusia työpaikkoja. Näin vahvistetaan Ylläksen matkailun taloudellista kestävyyttä.
Tällä hankkeella edistetään uuden liiketoiminnan syntymistä lumettomalle ajalle ja samalla tuetaan matkailun ympärivuotisuutta ja luodaan uusia ympärivuotisia työpaikkoja. Kehitystyö edistää siten myös matkailun sosiaalista, ekologista ja taloudellista kestävyyttä.
Hankkeessa koordinoidaan yhteistyötä, asetetaan yhteiset tavoitteet tulevaisuuteen, tehdään toimenpiteitä, seurataan ja arvioidaan kehitystä hyödyntämällä erilaisia mittareita sekä viestitään tuloksista. Toimenpiteitä toteutetaan yritys-, matkailualue- ja kuntatasolla.
Viime vuosien aikana Ylläksen maastopyöräily on kasvanut voimakkaasti, mihin on vaikuttanut etenkin Pallas-Yllästunturin kansallispuiston reittien avautuminen maastopyöräilijöiden käyttöön. Tästä syystä kesämatkailun kehittämisen kärjeksi on otettu maastopyöräily. Hankkeessa Ylläkselle luodaan laadukas Ylläs Bike Master Plan -suunnitelma ympärivuotisen maastopyöräilyn kehittämiseksi. Suunnitelmassa esitetään toimenpiteet vetovoimaisen Ylläksen maastopyöräilymatkailukohteen kehittämiseksi. Hankkeen aikana toteutetaan työryhmien tutustumismatkoja maastopyöräilykohteisiin sekä matkanjärjestäjä/pressimatkoja aktiivilomatoimijoille. Yrityksiä ja paikallisia toimijoita sitoutetaan ympärivuotisen matkailun kehitystyöhön alueellisen kehittämisen jatkuvuuden takaamisella, osaamisen parantamisella, tiedottamisella ja toiminnallisilla työpajoilla.
Maastopyöräilymarkkinan taloudellinen potentiaali on sekä kansallisesti että kansainvälisesti merkittävä, ja sen ennustetaan kasvavan globaalisti lähivuosina noin 10% vuodessa. Myös Suomessa pyöräily on yksi nopeimmin kasvavista lajeista harrastajamäärien perusteella, ja esimerkiksi Ylläksen teettämän markkinatutkimuksen mukaan Lapin matkailijoiden keskuudessa potentiaali on erittäin merkittävä. Potentiaalin tehokas hyödyntäminen edellyttää kuitenkin kohderyhmien tuntemusta sekä maastopyöräilypalvelujen ja myyntikanavien suunnitelmallista kehittämistä.
Matkailun ympärivuotisuuden edistäminen kohteessa houkuttelee entistä enemmän myös paikallisia nuoria työllistymään kotiseudulleen, mikä vahvistaa Ylläksen matkailun sosiaalista kestävyyttä. Vahva sesonkiluontoisuus ei ole houkuttanut paikallisia nuoria jäämään kotipaikkakunnalleen, vaan työvoimana on käytetty pääosin muualta tulevaa vuokratyövoimaa, joka siirtyy kesäksi muun muassa saaristoon tai pääkaupunkiseudulle työskentelemään. Yritysten on vaikea löytää pätevää työvoimaa sesonkien ajoiksi. Sesonkityöstä johtuen osa verotuloista jää tuloutumatta alueelle. Ympärivuotisten työpaikkojen muodostumisella on positiivinen vaikutus Kolarin kunnan elinvoimaisuuteen. Lisäksi elinvoimainen ympäristö on vetovoimatekijä uusia työntekijöitä rekrytoitaessa.
Viime vuosina maastopyöräily on elvyttänyt kesän toimintoja tuoden uusia kotimaisia matkailijoita alueelle. Ylläksen matkailuyhdistys on kehittänyt pyörämatkailua mm. kehittämällä reitistöä sekä järjestämällä työpajoja ja seminaareja. Tästä johtuen monet yritykset ovat motivoituneet olemaan mukana pyörämatkailun kehitystyössä. Hankkeen avulla on mahdollisuus parantaa alueen maastopyöräilypalveluja, lisätä alueen tunnettuutta sekä vastata kansalliseen ja kansainväliseen maastopyöräilyn kysyntään. Pitkäjänteinen kehitystyö mahdollistaa yrityksille turvallisen investointiympäristön.
Paikalliset yritykset ja toimijat.
Kotimaiset ja kansainväliset matkailijat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 540 368
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 533 262
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 540 368
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 533 262
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin
Kunnat: Kolari
Jakeluosoite: Tunturintie 54
Postinumero: 95970
Postitoimipaikka: Äkäslompolo
Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 5
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.80, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 5 |
Maastopyöräreittien ja pyöräilytuotteiden suunnittelussa huomioidaan luonnonvarojen käytön kestävyys. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 5 | 10 |
Lumettoman ajan matkailun kehittäminen parantaa sosiaalista ja ekonomista kestävyyttä ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä vastaan. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 10 |
Lumettoman ajan matkailun kehittäminen monipuolistaa alueen palveluvalikoimaa ja lisää peruspalvelujen kysyntää. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 10 |
Hankkeessa kehitetään pyöräilytuotteita. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 5 |
Hankkeessa parannetaan pyöräilijäystävällisiä liikkumisen palveluja, kuten mahdollisuutta ottaa pyörä linja-autoon tai taksikyytiin. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 10 |
Maastopyöräily on luontoliikuntaa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 5 |
Hankkeessa kehitetään tuotteita, jotka sopivat erilaisille käyttäjäryhmille. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ylläs Ympärivuotiseksi -hankkeen pääasiallinen tehtävä oli nostaa Ylläksen matkailualueen lumettoman ajan matkailu kannattavaksi liiketoiminnaksi ja nimensä mukaisesti ympärivuotistaa Ylläksen matkailu maastopyöräilyn avulla. Hankkeen aikana toteutettiin laajasti toimenpiteitä, joilla Ylläksen pyörämatkailu kasvoi 3,5 vuoden aikana mittarista riippuen 2-3 -kertaiseksi. Osa hankkeen tuloksista näkyi jo hankkeen aikana ja osa tulee näkymään laajasti lähivuosien aikana hankkeessa laadittujen suunnitelmien toteuduttua.
Hankkeessa mm. Ylläkselle luotiin bike master plan, alueen yrittäjiä tutustutettiin pyörämatkailun ominaispiirteisiin, luotiin kansainvälisiä kontakteja matkanjärjestäjiin, kehitettiin digitaalisia palveluja ja vahvistettiin hankkeen aikana saavutettua Ylläksen pyörämatkailullista asemaa. Toimenpiteinä oli mm. MTB-tuotteistamista, tutustumismatka Euroopan pyörämatkailukohteisiin, digitaalisten palvelujen palvelumuotoilua, pyöräkilpailuja ja -tapahtumia, pyöräilymedian verkoston kasvattamista, yrittäjäyhteistyön parantamista ja MTB-reittien rakentamisen ohjeistuksen laatimista.
Tuloksena hankkeen aikana Ylläksellä yli tuplattiin vuokrapyörien määrä ja triplattiin niiden liikevaihto, syntyi uusia maastopyöräilyyn soveltuvia reittejä, palvelujen aukioloajat laajeni monialaisesti sekä syntyi uutta liiketoimintaa välittömästi ja välillisesti maastopyöräilyyn liittyen. Lisäksi alueelle syntyi arviolta kymmeniä ympärivuotisia työpaikkoja, jotka mahdollistuu suurelta osin maastopyöräilyn avulla.