![]() |
![]() |
Hankekoodi: A75008
Hankkeen nimi: Design Venture Ohjelma 2 - Pilotista pysyvyyteen
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2019 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: LAB-AMMATTIKORKEAKOULU OY
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: Mukkulankatu 19
Puhelinnumero: +358 406313800
Postinumero: 15210
Postitoimipaikka: LAHTI
WWW-osoite: www.lab.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Soini-Salomaa Kristiina
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-johtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 44 708 1813
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen toimenpiteet vahvistavat Lahden ja Päijät-Hämeen älykästä erikoistumista nostamalla muotoilun strategista asemaa brändi- ja vetovoimatekijänä. Hankkeessa kehitettävä Design Venture -ohjelma kokoaa yhteen toimenpiteet, joissa pk-yritysten liiketoiminnan ja tuotekehityksen tarpeet kohtaavat suunnittelualojen osaamisen ja rahoittajatahot. Ohjelma sisältää vaihtuvateemaiset promootiotapahtumat, joissa esitellään muotoilun hyödyntäminen eri toimialoilla, rahoittaminen sekä kohtautetaan osaajat ja yritykset. Design Venture Day toteutetaan vuonna 2020 sekä Design on the Road -kiertueet 2019 ja 2020.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 149 400
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 148 668
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 213 438
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 212 384
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Lahti
Jakeluosoite: Mukkulankatu 19
Postinumero: 15140
Postitoimipaikka: LAHTI
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 4.00, joihin työllistyvät naiset 2.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Muotoilu voidaan nähdä keinona kehittää materiaali- ja energiatehokkaita ratkaisuja. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Muotoilu nähdään keinona edistää paikallisten yritysten kestävää kehittämistä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 10 |
Muotoilu nähdään keinona vahvistaa elinkeinoelämän aineetonta arvonluontia ja kilpailukykyä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 5 |
Kohderyhmän osaamisen kasvu lisää hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Design Venture Ohjelma on vauhdittanut pk- ja mikroyritysten liiketoimintaa muotoilun keinoin. Olemme vahvistaneet Lahden ja Päijät-Hämeen alueen älykästä erikoistumista nostamalla muotoilun strategista asemaa seudun brändi- ja vetovoimatekijänä. Muotoilu on yksi LAB-ammattikorkeakoulun strategisista painoaloista. Tavoitteenamme on ollut luoda menestyviä yrityksiä ja edistää niiden kasvua ja kansainvälistymistä. Design Venture Ohjelman alusta 1.3.2018 lähtien olemme valmentaneet 39 pk- ja mikroyritystä eri toimialoilta ymmärtämään muotoilun roolia liiketoiminnassaan. Lisäksi olemme opastaneet heitä ostamaan muotoilua ja käyttämään muotoilijoita, ja valmentaneet muotoilijoita myymään palvelujaan pk- ja mikroyrityksille. Mukana olleiden yritysten toimialoja ovat olleet mm. kahvipaahtimo, ruoka, urheiluvälineet, ohjelmistot, autotuunaus, videotuotanto, aikuiskoulutus ja verkkokauppa. Ohjelmassa muotoilulla tarkoitamme tuotteen ja palvelun suunnittelua, mutta myös viestintää, etenkin digitaalista viestintää ja brändäystä. Koronapandemian aikana vuonna 2020 on yrityksissä korostunut erityisesti digitaalisen viestinnän tarpeet. Tämän hankkeen aikana järjestimme viisi yrityssparrausta yhdessä Lahden Seudun Kehitys LADECin kanssa. Parantaaksemme tietoisuutta muotoilusta sekä arjessa että yritysten kehitys-prosesseissa toteutimme Design on the Road -tapahtumat, joissa lähestyimme Lahden alueen ulkopuolella olevia yrityksiä sekä julkista ja kolmatta sektoria, ja osoitimme muotoilun hyötyjä heidän kehitysprosesseissaan. Tapahtumia oli yhteensä seitsemän ja niitä toteutettiin yhdessä Lahden Seudun Kehitys LADECin kanssa. Järjestimme Design Venture Dayn, joka oli inspiroiva kohtauspaikka aloittaville ja vakiintuneille muotoilijoille sekä yrityksille, jotka tarvitsevat muotoilua kasvuunsa ja kansainvälistymiseensä. Tämän projektin ja Design Venture Ohjelman tuloksena pk- ja mikroyritysten muotoiluymmärrys on kasvanut. Muotoilun roolin ja merkityksen vaikutus yrityksen liiketoiminnan kasvuun on syventynyt. Yritykset, joita olemme valmentaneet, ovat aiempaa kehittyneempiä ja kypsempiä käyttämään muotoilua. Muotoilu kuuluu kiinteänä osana arvoaan kasvattavien yritysten keinovalikoimaan.