![]() |
![]() |
Hankekoodi: A74948
Hankkeen nimi: Kansainvälistä ja kestävää kasvua Paljakan matkailuun
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2019 ja päättyy 31.5.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Kainuun liitto
Hakijan virallinen nimi: Puolangan kunta
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0189081-8
Jakeluosoite: Maaherrankatu 7
Puhelinnumero: +358 8 6155 441
Postinumero: 89200
Postitoimipaikka: Puolanka
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Heikki Kanniainen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Elinkeinopäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 8306592
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hanke on suunniteltu Paljakan matkailukeskuksen yritysten kansainvälistymisen ja kasvun tukemiseen sekä kestävän matkailun kehittämistyön aloittamiseen. Paljakan matkailukeskuksen yritykset haluavat hakea kasvua sekä laajentaa asiakaskuntaansa nykyistä useammalle kansainväliselle kohdemarkkinalle. Hankkeen toimenpiteet kohdennetaan saksankieliseen Keski-Eurooppaan, Iso-Britanniaan, Benelux-maihin sekä Venäjälle. Hankkeen pitkän aikavalin tavoite on, että vuonna 2021 Paljakan yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on kasvanut vähintään 20 % vuodesta 2018.
Hankkeen varsinainen kohderyhmä on Paljakan matkailukeskuksen ja Puolangan kansainvälinen. markkinoilla toimivat ja kansainvälinen markkinoille haluavat matkailuyritykset.
Hankkeen tärkeimmät tavoitteet ja tulokset
Visit Finland – yhteistyö: 10 matkanjärjestäjää vierailee Paljakassa, Paljakka saadaan viiteen matkanjärjestäjän myyntiin per markkina-alue ja Paljakka saadaan mukaan kolmeen matkanjärjestäjän markkinointikampanjaan.
Kestävän matkailun kehittäminen: kaksi työpajaa, arvio (raportti) Paljakan lähtötilanteesta ja tärkeimmistä kehityskohteista, viisi yritystä ilmoittaa halukkuudestaan osallistua Visit Finlandin Sustainable Finland -kehitysohjelmaan
Kansainvälisen matkailun osaamisen kehittäminen: kolme työpajaa teemoina kansainvälinen matkailu, kansainväliset jakelutiet, kansainvälisen sähköisen matkailumarkkinoinnin kehittäminen (digi-/some-markkinointi)
Tuotteistaminen (ympärivuotisuus, monipuolisuus): kesään ja syksyyn on tuotteistettu 15 ja talveen 10 kansainvälisille markkinoille suunniteltua tuotetta.
Online-varattavuus: 7 yrityksen tuotteet ovat onlinevarattavia (Bokun-järjestelmä tai vastaava), 20 talvi- ja 15 kesä-/syksytuotetta Visit Finlandin MyStay-tuotepankissa ja Paljakan tuotteita on mukana Visit Finlandin Outdoors – portaalissa.
Sähköisen markkinointi- ja myyntimateriaalin tuottaminen, digi-/some-markkinointi: 15 tuotteesta lyhyet, tuotekohtaiset markkinointivideot. Paljakan some-markkinointisuunnitelma, 5 digi-/some-markkinoinnin kampanjaa.
Hankkeen varsinainen kohderyhmä on Paljakan matkailukeskuksen ja Puolangan kv. markkinoilla toimivat ja kv markkinoille haluavat matkailuyritykset.
Hankkeen välillistä kohderyhmää ovat muut Kainuu – Visit Finland Lakeland – suuralueyhteistyöhön mukaan lähtevät kainuulaiset matkailukeskukset ja niissä toimivat yritykset. Myös ulkomaiset matkanjärjestäjät ja matkailijat ovat hankkeen välillisiä kohderyhmiä.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 159 336
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 123 827
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 207 180
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 162 222
Maakunnat: Kainuu
Seutukunnat: Kehys-Kainuun
Kunnat: Puolanka
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 6, joihin työllistyvät naiset 3
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 10 |
Huomioidaan tuotteita kehitettäessä. Paljakan tärkein vetovoima tekijä on luonto. Myös kestävän matkailun valmennuksen kautta varmistetaan luonnonvarojen kestävää käyttöä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 5 | 10 |
Hanke edistää, erityisesti tuotteistamisen ja kestävän matkailun valmennuksen kautta ja markkinointiviestinnän keinoin matalamman energiankulutuksen, luontoystävällisempää elämäntapaa, niin kuluttajissa kuin palveluntuottajissakin. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 5 | 10 |
Huomioidaan tuotteita kehitettäessä sekä kestävän matkailun valmennuksen avulla. Hankkeen toiminnassa tähdätään siihen, että luonto säilyy monimuotoisena. Kasvit, eliöt, luonnon monimuotoisuus on alueen matkailuliiketoiminnan perusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 10 |
Huomioidaan tuotteita kehitettäessä sekä kestävän matkailun valmennuksen avulla. Hankkeen toiminnassa tähdätään siihen, että pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma säilyvät mahdollisimman hyvässä kunnossa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei Natura 2000-ohjelman kohteita. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 10 |
Huomioidaan tuotteita kehitettäessä sekä kestävän matkailun valmennuksen avulla | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 10 |
Huomioidaan tuotteita kehitettäessä sekä kestävän matkailun valmennuksen avulla | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Huomioidaan tuotteita kehitettäessä sekä kestävän matkailun valmennuksen avulla. Hankkeessa, erityisesti tuotteistuksen ja myyntikanavien avaamisen kautta, päästään vaikuttamaan siihen, että alue säilyy vetovoimaisena luontomatkailukohteena. Luontomatkailun luonteeseen ja Paljakan yritysverkoston toimijoihin perustuen, hankkeen toiminta edistää paikallisten palvelujen hyödyntämistä, paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittymistä. Yhteistyö lisää paikallisten palvelujen käyttöä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Huomioidaan tuotteita kehitettäessä sekä kestävän matkailun valmennuksen avulla. Huomioidaan tuotteita kehitettäessä sekä toteuttamalla markkinointia ensisijaisesti sähköisesti. Hankkeen toiminnan, erityisesti tuotteistamisen kautta, monelle ihmiselle mahdollistuu luonnon monimuotoisuuteen liittyvien elämysten ja kokemusten saaminen. Luontomatkailu on enemmän elämystä kuin aineellisten tuotteiden ja palvelujen käyttöä, mikä puolestaan on askel kohti vähähiilisempää yhteiskuntaa | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 10 |
Huomioidaan tuotteita kehitettäessä sekä kestävän matkailun valmennuksen avulla. Luontomatkailun suosion kasvaessa, ihmisten luonnossa liikkuminen kasvaa, mikä puolestaan on askel kohti vähähiilisempää yhteiskuntaa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 4 |
Verkostoyhteistyö edistää yrittäjien hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Hanke edistää tasa-arvoa. Sekä kohde-ryhmissä että toimijoissa on sekä miehiä ja naisia. Hankkeen toiminta huomioi yhtäläisesti naisille ja miehille tyypillisiä arvoja, valintoja ja elämänkokemuksia. Hankkeen toiminta avaa molemmille sukupuolille yhtäläiset toimintamahdollisuudet. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 5 |
Hankkeen toiminnan lähtökohtana on muokata alueen tuotteita uusille kohdemarkkinoille eli uusille, erilaisista yhteiskunnista ja kulttuureista tuleville matkailijoille. Hankkeen toiminta vahvistaa näin jo olemassa olevaa ajattelutapaa alueella. | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 5 |
Hankkeen toiminta, erityisesti tuotteistus vaikuttaa hankkeessa mukana olevien toimijoiden toimintaympäristöön (maisemaan, virkistysalueiden käyttöön /hyödyntämiseen, rakennuskantaan) | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hanke suunniteltiin tukemaan Paljakan matkailukeskuksen yritysten kansainvälistymisen ja kasvun tukemiseen sekä kestävän matkailun kehittämistyön aloittamiseen. Yritykset halusivat hakea kasvua ulkomailta. Hankkeen taustalla oli myös kesän 2019 aikana Paljakassa tehdyt merkittävät yritys-, kiinteistö- ja tonttikaupat ja investoreiden jatkosuunnitelmat lisäinvestoinneista Paljakkaan.
Puolangan kunta toteutti hankkeen yhteistyössä Matkailuyhdistys Puolanka-Paljakka ry:n kanssa. Paljakan matkailukeskus sijaitsee Kainuussa, noin puolen tunnin ajomatkan päässä Puolangan kunnan kirkonkylältä ja noin tunnin ajomatkanpäässä Kajaanista.
Hankkeen varsinainen kohderyhmä oli Paljakan matkailukeskuksen ja Puolangan matkailuyritykset, jotka jo toimivat kansainvälisillä markkinoilla ja kansainvälisille markkinoille haluavat yritykset.
Hankkeen välillistä kohderyhmää olivat Visit Finland Lakeland – suuralueyhteistyöhön mukaan lähteneet kainuulaiset matkailukeskukset ja – yritykset. Hankkeen välillistä kohderyhmää olivat myös ulkomaiset matkanjärjestäjät ja matkailijat saksankielisessä Keski-Euroopassa, Iso-Britanniassa, Hollannissa, Belgiassa ja Venäjällä.
Hankkeella oli seuraavat kehitystavoitteet ja jokaisella tavoitteella oli omat konkreettiset, kehittymistä kuvaavat välittömät tulostavoitteet:
PALJAKKA MUKAAN VISIT FINLAND JA LAKELAND – KAINUU YHTESTYÖHÖN
Tavoite saavutettiin. Visit Finland ja Lakeland Kainuu – yhteistyön tavoitteet saavutettiin. Paljakka saatiin esille Suomen kansainvälisessä matkailumarkkinoinnissa ja Paljakan oma yhteistyö Visit Finlandin kanssa vakiintui. Kainuun kansainvälisen markkinointiryhmän, Arctic Lakeland – tiimin (AL) toimintatapa vakiintui. Paljakka osallistui aktiivisesti AL-ryhmän työskentelyyn. Tavoitteeksi asetettu matkanjärjestäjävierailujen määrä ylitettiin, ilman koronapandemiaa vierailuja olisi ollut enemmänkin. Koronapandemian vuoksi tavoitetta Paljakkaa myyvistä matkanjärjestäjistä ei koronapandemian vuoksi tavoitettu.
PALJAKAN YMPÄRIVUOTISUUDEN JA MONIPUOLISUUDEN KASVATTAMINEN
Tuotteistamistyölle asetetut määrälliset tavoitteet saavutettiin. Paljakka.fi – sivuille ja Visit Finlandin MyStay – tuotepankkiin (visitfinland.com) tuotettiin sekä talven että kesän tuotekortteja tavoitteet ylittävä määrä. Paljakalla ei ollut aiemmin ollut sähköisiä tuotekortteja, tämä tuotteistamisen digiloikka on yksi hankkeen tärkeimmistä tuotteistamiseen ja sähköiseen markkinointiin liittyvistä kehitysaskeleista.
PALJAKAN ONLINE-VARATTAVUUDEN KEHITTÄMINEN
Tavoite Paljakan onlinevarattavuuden kehittämisen sisällöllinen tavoite (onlinevarausjärjestelmän käyttöönotto) saavutettiin, mutta onlinevarattavia ohjelmapalveluja tarjoavien yritysten määrällisestä tavoitteesta toteutui vain hieman yli puolet. Koska kaikki Paljakassa ohjelmapalveluja tarjoavat yritykset (4) saatiin Bókuniin, tavoite saavutettiin siinä laajuudessa kuin se yritysten määrän puolesta oli mahdollista.
YRITTÄJIEN KANSAINVÄLISEN MATKAILUN OSAAMISEN KASVATTAMINEN
Tavoite saavutettiin. Kaikki hankesuunnitelman mukaiset työpajat toteutettiin teemoina matkailuyrityksen kansainvälistyminen, matkailun jakelutiet ja matkailun digi-/some-markkinointi.
KESTÄVÄN MATKAILUN KEHITTÄMISEN ALOITTAMINEN
Kestävän matkailun kehittämisen aloittamisessa onnistuttiin osin. Yrittäjien kestävän kehityksen osaamista kehitettiin Visit Finlandin Akatemian 2-päiväisellä työpajalla, mutta kestävän matkailun asiantuntijan vierailu Paljakassa valitettavasti peruuntui koronapandemian vuoksi.
PALJAKAN MATKAILUTULOJEN VOIMAKAS KASVU
Yllä mainittujen lyhyen aikavälin tavoitteiden lisäksi hankkeen pitkän tähtäimen tavoitteena oli Paljakan matkailukeskuksen matkailutulon voimakas kasvu: yritysten yhteenlasketun liikevaihdon vähintään 20 % kasvu vuodesta 2018 vuoteen 2021. Liikevaihdon ja henkilöstön (työpaikkojen) kasvun tavoite olivat hankkeen tärkeimmät numeeriset tavoitteet, mutta valitettavasti hankkeen aikana jyllännyt koronapandemia romutti kaikki mahdollisuudet saavuttaa nämä kasvutavoitteet. Kasvua kansainvälisiltä markkinoilta ei voitu tavoitella koska koronapandemian aiheuttamat matkustusrajoitukset sulkivat Suomen rajat. Maaliskuusta 2020 hankkeen päättymiseen saakka kansainvälinen vapaa-ajan matkustus Suomeen oli mahdotonta.
TOTEUTUKSEN HAASTEENA KORONAPANDEMIA
Hankkeen toiminta alkoi kesäkuun 2019 alussa ja toimenpiteet etenivät hankesuunnitelman mukaisesti helmikuun 2020 loppuun saakka. Siihen mennessä saavutetut tulokset olivat erittäin hyviä. Sitten koronapandemia iski.
Koronapandemiasta johtuneet matkustus- ja kokoontumisrajoitukset, Visit Finlandin useat päätökset toimenpiteidensä siirtämisestä syksyyn 2021 ja vahvat suositukset etätyöhön (ajoittaiset määräykset etätyöhön), muuttivat hankkeen toimenpiteiden toteuttamista. Kaikki Suomeen matkustamista / Suomesta ulkomaille matkustamista sisältäneet toimenpiteet oli arvioitava uudelleen: toteutustapaa muutettiin virtuaaliseksi, toimenpiteitä aikataulutettiin (useampaan kertaan) odottamaan pandemiatilanteen helpottumista.
Työn toteutustapa muuttui etätyöksi, sekä hankehenkilöstölle että hankkeessa mukana olleille matkailuyrityksille että koko kansainvälisen matkailun toimialalle. Toimenpiteiden sopeuttamisessa onnistuttiin kuitenkin hyvin. Toteutunutta digiloikkaa työskentelytavoissa (etätyö) voidaan pitää uutena, hankesuunnitelmaan sisältymättömänä, mutta erittäin hyvänä kehitys- ja tulostavoitteena.