![]() |
![]() |
Hankekoodi: A74929
Hankkeen nimi: Pohjois-Savon Lakeland 2
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2019 ja päättyy 31.3.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto
Hakijan virallinen nimi: Kehitysyhtiö Savogrow Oy
Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 2660204-2
Jakeluosoite: Jalkalantie 6
Puhelinnumero: 0207 464 620
Postinumero: 77600
Postitoimipaikka: Suonenjoki
WWW-osoite: http://www.savogrow.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Olli Tiainen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0207 464 620
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Pohjois-Savon Lakeland 2 - hanke toimii kansainvälisen matkailun kehittämisen käytännön työkaluna Pohjois-Savon maakunnassa. Hankkeen tavoitteena on nostaa Lakeland -alueen profiilia kansainvälisesti tunnetuksi matkailualueeksi. Tavoite saavutetaan systemaattisella ja laajalla Lakeland- yhteistyöllä. Konkreettisena tavoitteena on pidentää matkailusesonkia ja edistää ympärivuotisuutta sekä kasvattaa kansainvälisten matkailijoiden osuutta nykyisestä n. 10% merkittävästi.
Jotta tavoitteet saavutetaan, tehdään hankkeessa konkreettista osaamiseen, tuotteistamiseen, yhteistyöhön, saavutettavuuteen sekä markkinointiin ja myyntiin liittyvää kehittämistyötä yhdessä alueen pk-yritysten ja muiden matkailualan toimijoiden kanssa. Hanke koostuu käytännönläheisistä toimenpiteistä, joiden avulla vahvistetaan yritysten valmiutta kansainvälisen toiminnan käynnistämiseen ja toteuttamiseen sekä yhteistyöverkostoissa toimimiseen. Toimenpiteiden avulla kasvatetaan alueen vetovoimaisuutta ja tuotetaan tuote- ja viestintäsisältöjä. Hankkeen toimenpiteet on pilkottu neljään työpakettiin, jotka nivoutuvat toisiinsa saumattomasti ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Työpaketit ovat: TP1 Osaamisen, kilpailukyvyn ja kasvun kehittäminen, TP 2 Sisällön tuotanto, TP 3 Yhteistyö Visit Finlandin kanssa ja TP 4 Pohjois-Savon matkailun johtamisen rakenteen kartoittaminen ja kehittäminen.
Hankkeen tuloksena alueen tunnettuus kv-matkailumarkkinoilla kasvaa, toimijoiden kansainväliset valmiudet lisääntyvät ja tätä kautta Pohjois-Savolle ominaiset vetovoimatekijät osataan hyödyntää kv-matkailun tuotteistamisessa ja markkinoinnissa. Alueelle saadaan uusia tuotteita ja tuotepaketteja; yritykset muodostavat erilaisia palveluketjuja, joita myyntikanavat välittävät. Tuotteistamisen ja paketoinnin kautta yritysten keskinäinen yhteistyö lisääntyy. Eri jakelukanavat sekä DMC-toiminta tulevat tutuiksi. Hankkeessa mukana olevat yritykset osaavat hyödyntää uusia jakelukanavia ja täyttävät kansainvälistymiseen vaadittavat kriteerit.
Digitalisaation tuomia mahdollisuuksia esimerkiksi virtuaalisten matkailutuotteiden kehittämisessä osataan hyödyntää. Hankkeessa saadaan vahvistettua olemassa olevia ja avattua uusia markkina-alueita sekä lisättyä kansainvälistä kauppaa.
Hankkeen varsinainen kohderyhmä on alueella toimivat matkailuyritykset, joilla on kansainvälisille matkailijoille sopivia tuotteita ja halu kansainvälistyä sekä edellytykset täyttää Visit Finlandin kansainvälistymiskriteerit. Yritykset sitoutetaan kehittämistyöhön ja hankkeeseen perimällä osallistumismaksu. Maksu määräytyy sen mukaan, mihin toimenpiteisiin yritys osallistuu. Mukaan pääsevät kaikki yritykset, jotka täyttävät kriteerit ja ovat valmiita maksamaan osallistumisesta.
Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat kansainvälisen matkailun kasvusta hyötyvät yritykset (esim. vähittäis- ja erikoistavarakauppa sekä kuljetus ja liikenne), tapahtumajärjestäjät, kulttuuri-, hyvinvointi-, liikunta- ja vapaa-aikapalvelut, kunnat/kaupungit sekä oppilaitokset ja järjestöt (3. sektori). Kohderyhmiin kuuluvat myös alueen asukkaat, media ja muut sidosryhmät sekä alueella vierailevat kotimaiset ja kansainväliset matkailijat.
Tärkeitä sidosryhmiä ja samalla välillisiä kohderyhmiä ovat mm. Kuopio-Tahko Markkinointi Oy, Wild Nordic Oy, matkailuyritysten yhteistyöverkostot, matkailun rahoitus- ja kehittämisorganisaatiot (mm. Visit Finland ja FinPro), matkailutapahtumien järjestäjät sekä matkailuun investoivat tahot.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 1 391 794
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 1 322 487
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 669 743
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 580 848
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Varkauden, Koillis-Savon, Kuopion, Sisä-Savon, Ylä-Savon
Kunnat: Siilinjärvi, Keitele, Suonenjoki, Kuopio, Rautavaara, Vesanto, Lapinlahti, Rautalampi, Sonkajärvi, Tuusniemi, Tervo, Kiuruvesi, Kaavi, Leppävirta, Varkaus, Vieremä, Pielavesi, Iisalmi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 2 |
Uudet kansainvälisille matkailumarkkinoille suunnatut tuotteet/paketit, palvelut ja tapahtumat, jotka on kehitetty kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 2 |
Uudet kansainvälisille matkailumarkkinoille suunnatut tuotteet/paketit, palvelut ja tapahtumat, jotka on kehitetty kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Edellä mainittuja voidaan hyödyntää myös kotimaanmatkailussa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 7 |
Hankkeen keskeisenä tavoitteena on lisätä matkailuyritysten toiminnan ympärivuotisuutta sekä monipuolistaa maakunnan elinkeinorakennetta. Yritysverkostossa toimiminen lisää yritysten välistä yhteistyötä ja kehittää tätä kautta maakunnan elinvoimaa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 7 |
Hankkeessa tähdätään etenkin paikallisiin vahvuuksiin pohjautuvien elämystuotteiden ja ohjelmapalveluiden kehittämiseen, tuotteet voivat olla myös aineettomia ja/tai palveluita. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 5 |
Hankkeen aikana liikkumisessa ja logistiikassa hyödynnetään alueen toimijoita. Pitkällä aikavälillä kv-matkailijoiden määrän kasvulla oletetaan olevan vaikutusta alueelle suuntautuvaan julkiseen liikenteeseen: Matkustajamäärien lisääntyessä julkisen liikenteen vuorojen määrät kasvavat. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 6 | 7 |
Hankkeen tavoitteena on kasvattaa matkailualan yritysten liiketoimintaa ja edistää toiminnan ympärivuotisuutta, kun kv-matkailijoiden määrä alueella kasvaa. Hankkeen avulla edistetään matkailijoiden lisäksi myös maakunnan asukkaiden hyvinvointia edistämällä palveluiden kehittymistä, jotka ovat myös asukkaiden käytettävissä. Hanke toteutetaan laajassa yhteistyössä, jossa on mukana yrityksiä. kuntia ja muita matkailualan toimijoita. Hankkeen toimenpiteet voivat parantaa myös toimintaan osallistuvien organisaatioiden henkilöstön hyvinvointia, sillä hankkeen aikana luodaan uusia toimintatapoja ja lujitetaan olemassa olevia verkostoja. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Hanke on sukupuolineutraali, ei kuulu hankkeen toimenpiteisiin. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 5 |
Hankkeen aikana rakentuu laaja verkosto, johon jokainen osallistuja linkittyy tasavertaisesti. Kaikilla hankkeen toimenpiteisiin osallistuvilla toimijoilla ja yrityksillä on yhdenvertainen mahdollisuus olla mukana hankkeessa ja kehittää toimintaansa valitsemallaan tavalla. | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 4 |
Matkailun kasvu palvelee välillisesti kulttuuriympäristön elinvoimaisuuden säilymistä ja kehittymistä. Uudet kansalliset ja kansainväliset matkailutuotteet hyödyntävät myös Pohjois-Savoa kulttuuriympäristönä. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 3 |
Tuotteistamisessa ja paketoinnissa huomioidaan ympäristönäkökulmat, koulutusten kautta yritysten ympäristöosaaminen kasvaa. |
Pohjois-Savon Lakeland 2 -hanke toimi kansainvälisen matkailun kehittämisen käytännön työkaluna Pohjois-Savon maakunnassa vuosina 2019-2022. Hankkeen tavoitteena oli nostaa Lakeland-alueen profiilia kansainvälisesti tunnetuksi matkailualueeksi.
Hankkeessa tehtiin konkreettista osaamiseen, tuotteistamiseen, yhteistyöhön, saavutettavuuteen sekä markkinointiin ja myyntiin liittyvää kehittämistyötä yhdessä alueen pk-yritysten ja muiden matkailualan toimijoiden kanssa.
Konkreettisena tavoitteena oli pidentää matkailusesonkia ja edistää ympärivuotisuutta sekä kasvattaa kansainvälisten matkailijoiden osuutta vuoden 2018 tasosta (n. 10 %) merkittävästi. Korona-pandemian vaikutuksesta näihin tavoitteisiin ei päästy. Yhteistyön tuloksena alueelle on syntynyt kansainvälisille matkailijoille suunnattuja tuotepaketteja, jotka pohjautuvat alueen erityisiin vahvuuksiin ja vetovoimatekijöihin. Näiden pakettien sekä Järvi-Suomen viiden maakunnan yhteisten kiertomatkapakettien avulla alue on kiinnostava kansainvälisesti ja pienimuotoista kaupan lisääntymistä on syntynyt osallistuneissa yrityksissä hankkeeseen osallistumisen ansiosta.
Hankkeen toimenpiteet pilkottiin neljään työpakettiin, jotka nivoutuivat toisiinsa saumattomasti ja muodosti-vat yhtenäisen kokonaisuuden. Työpaketit olivat: TP1 Osaamisen, kilpailukyvyn ja kasvun kehittäminen, TP 2 Sisällöntuotanto, TP 3 Yhteistyö Visit Finlandin kanssa ja TP 4 Pohjois-Savon matkailun johtamisen rakenteen kartoittaminen ja kehittäminen.