![]() |
![]() |
Hankekoodi: A74824
Hankkeen nimi: Business Lapland -esiselvitys
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2019 ja päättyy 31.3.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: HOUSE OF LAPLAND OY
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 1544440-5
Jakeluosoite: Valtakatu 11 C
Puhelinnumero: 040 861 1149
Postinumero: 96100
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.lapland.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sanna Maria Tarssanen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 861 1149
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on selvittää kustannustehokkain tapa markkinoida Lappia bisnesympäristönä sekä varmistaa Lapin näkyvyys ja kiinnostavuus myös bisnesympäristönä valittujen kohderyhmien keskuudessa.
Hankkeessa toteutetaan Business Lapland -esiselvitys palvelumuotoilun prosesssia mukaillen.
Asiakasymmärrys:
1) Selvitetään haastatteluin ja tapaamisin, millaista tukea kunnat ja kehitysyhtiöt toivovat bisnespuolen asiakkuuksien palvelemiseen jatkossa.
2) Selvitetään haastatteluin sekä data-analytiikan avulla asiakkaiden (trade with, invest in) tarpeet sekä Lapin vahvuudet ja heikkoudet valituissa kohderyhmissä. Työssä hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan House of Laplandin kumppaneiden (esim. Business Finland) jakamaa analytiikkatietoa ja kokemuksia.
Ideointi ja konseptointi:
3) Tulosten pohjalta kiteytetään Lapin erottautumistekijät, bisnesbrändi, kohderyhmät sekä kohderyhmäkohtaiset viestit.
4) Tulosten pohjalta ideoidaan ja suunnitellaan asiakkaiden tarpeiseen vastaavia markkinointisisältöjä sekä digitaalisia palveluita. Nämä voivat olla mitä tahansa tapahtumista digitaaliseen markkinointiin tai bisnesasiakkuuksia palvelevaan digitaaliseen palveluun, mediaviestintään tai näiden yhdistelmään.
Testaus:
5) Testataan uusia sisältöjä ja palveluita markkinalla. Vedetään yhteen tulokset ja kehittämisehdotukset.
Tuloksena:
Hankkeen tuloksena meillä on ymmärrys Lapin positiosta ja vetovoimasta bisnesmarkkinoilla; tänne potentiaalisimmin sijoittuvien kohderyhmien tarpeista, mahdollisista sijoittumisen tai partneroitumisen esteistä sekä siitä, kuinka voisimme vastata näihin tarpeisiin yhdessä nykyistä paremmin. Tulokset kuvataan yhteenvetoraporttiin.
Hankkeen markkinoinnin kohderyhmänä ovat yrityselämän vaikuttajat kotimaassa ja kansainvälisesti. Ensisijaisen kohderyhmän tarpeita pyritään kartoittamaan palvelumuotoilun ja data-analytiikan menetelmillä. He ovat myös mahdollisten markkinointipilottien kohderyhmänä.
Toisena varsinaisena kohderyhmänä ovat alueen kuntien ja elinkeinoyhtiöiden toimijat, joiden tarpeita entistä kansainvälisesti kilpailukykyisempään inevstointimarkkinointiin selvitetään.
Välilliset kohderyhmät ovat hankkeen hyödynsaajia, kuten lappilaiset yritykset, edunvalvontaorganisaatiot sekä kunnat. Hankkeen toimenpiteet kohdistuvat heihin välillisesti - hankkeessa viestitään alueen yritysten ja kuntien tarjoamista mahdollisuuksista ja huippuosaamisesta, erityisesti Arctic Smartness -teemalla.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 153 369
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 147 812
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 204 492
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 197 083
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Itä-Lapin, Kemi-Tornion, Pohjois-Lapin, Torniolaakson, Rovaniemen
Kunnat: Rovaniemi, Sodankylä, Keminmaa, Tornio, Ranua, Simo, Kittilä, Pelkosenniemi, Salla, Kolari, Pello, Savukoski, Inari, Enontekiö, Ylitornio, Posio, Muonio, Kemijärvi, Utsjoki, Tervola, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 4 |
Hankkeella on vaikutusta arktisen alueen ympäristön huomioimiseen päätöksenteossa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 3 |
Hankkeen tavoitteena on lisätä kestäviä investointeja alueelle. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. |
Hankkeen tavoitteena oli selvittää kustannustehokkain tapa markkinoida Lappia bisnesympäristönä sekä varmistaa Lapin näkyvyys ja kiinnostavuus myös bisnesympäristönä valittujen kohderyhmien keskuudessa.
Esiselvityksen tulokset vahvistivat käsityksen yhteisen liiketoiminta- ja investointimahdollisuuksien markkinoinnin tarpeesta ja toivat tietoa tärkeiksi koetuista painopisteistä Lappitasolla. Yksittäisten kuntien resurssit liiketoiminta- ja investointimahdollisuuksien markkinointiin ovat pieniä ja yhteisiä toimintamalleja tarvitaan.
Hankkeessa esimääriteltiin toimialakohtaisesti markkinoinnin kärkiviestit sekä viestinnän alustavat kohderyhmät. Esimäärittelytyö tarjosi tietoperustan ja loi pohjan Lapin bisnesmarkkinoinnin kärkiviesteihin.
Selvitysten tulosten pohjalta kehitettiin Lapland.fi/business -verkkopalvelu inspiroimaan, vakuuttamaan ja sitouttamaan kohderyhmään kuuluvia. Työn tuloksena Lapilla on nyt yhteinen liiketoiminta- ja investointimarkkinoinnin ”ikkuna” verkossa. Digitaalinen näkyvyys on uusien yritysten ja kumppanuuksien houkuttelun lisäksi tärkeää investointimarkkinoinnissa, sillä kansainväliset investorit konsultteineen tekevät paljon kirjoituspöytätyötä ns. pitkän listan luomiseksi. Ellei kohteesta ja mahdollisuudesta ole mitään tietoa verkossa, jää se mahdollisesti jatkoselvitysten ulkopuolelle kokonaan.
Digimarkkinoinnin toimia toteutettiin hankkeen kokeiluhengessä sekä kotimaassa että Keski-Euroopassa. Pilotoidut markkinointitoimet tuottivat hyviä tuloksia, kohderyhmään kuuluvien yritysvaikuttajien ja yritysten tietoisuus Lapin liiketoimintamahdollisuuksista on parantunut.
Hankkeen aikana on palveltu useita kansainvälisiä toimijoita, etenkin investorien edustajia, joita Lapin liiketoimintapotentiaali kiinnostaa. Heille on tarjottu tietoa toimintaympäristöstä, tilastoja, alustavaa infoa tiedossamme olevista konkreettisista investointikohteista sekä yhteystietoja alueelle eteenpäin. Hankkeen markkinointitoimet ovat aikaansaanut yhteydenottoja kuntiin, näitä on tullut etenkin matkailutoimialan potentiaalisilta investointikumppaneilta.
Hanke on edistänyt uuden yritystoiminnan, resurssien ja investointien houkuttelua Lappiin ja siten tukenut osaltaan Lapin veto- ja pitovoiman kehittämistä. Esiselvitysvaihe on luonut hyvän pohjan kehittää edelleen Lapin yhteistä Business Lapland markkinoinnin työkaluja ja toimintamallia sekä toteuttaa kustannustehokasta vaikuttavaa markkinointiviestintää.