![]() |
![]() |
Hankekoodi: A74787
Hankkeen nimi: Biopakkausinnovaatioilla kasvua - Media-alan yhteistyöllä keskisuomalaiset tuotteet esille (Investoinnit)
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2019 ja päättyy 28.2.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Jyväskylän Koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0208201-1
Jakeluosoite: PL 472
Puhelinnumero: 0403415111
Postinumero: 40101
Postitoimipaikka: Jyväskylä
WWW-osoite: http://www.gradia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Klaus Sjöblom
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Opettaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0403415703
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on luoda nykyaikainen laitteisto Sign & Print & Pack-Lab innovointi- ja kehittämisympäristöön. Innovointi- ja kehittämisympäristö tuottaa uusia innovaatioita. Kehitämismpäristö tulee Gradian koulutus- ja yritysyhteistyötarpeisiin. Hanke kattaa tämän kehittämisympäristön luomiseen tarvittavat laitehankinnat ja on näin osa kehittämishanketta ”Biopakkausinnovaatioilla kasvua – Media-alan yhteistyöllä keskisuomalaiset tuotteet esille” (hakemus nro 305952). Tuotteiden ja palvelujen innovoinnissa käytetään kestävän kehityksen periaatteiden mukaisia ympäristöystävällisiä, sellupohjaisia materiaaleja. Ympäristöystävällisillä materiaalivalinnoilla pyritään energiatehokkaisiin ratkaisuihin ja vähähiilisyyteen.
Sign & Print & Pack-Lab-innovaatioympäristön uutuusarvo perustuu visuaalisiin suunnitteluohjelmistoihin erikoistuneeseen ja sertifioituun suunnitteluympäristöön sekä erilaisista tulostus- ja viimeistelylaitteista koottuun testaus- ja kokeiluympäristöön yksittäisten tuoteprotojen kehittämiseksi. Hankkeessa keskitytään eri toimialojen yhteistyöllä ja innovoinnilla ratkaisuihin, jotka synnyttävät uudenlaisia aihioita erilaisille tuotekonsepteille. Lisäksi hankkeessa haetaan innovatiivisia ratkaisuja mm. älypainamisen ja lisätyn todellisuuden käyttämiseen painotuotteessa. Tarkoitus on yhdistää perinteinen painoviestinnän sanoma verkkojulkaisuun ja audiovisuaaliseen viestintään, jolloin tuotteesta voidaan rakentaa sykähdyttävä elämys.
Hankkeen toiminnalla edistetään yritysten elinvoimaisuutta ja kilpailukykyä ja nostetaan tuotteiden jalostusarvoa. Maakunnallisesti hankkeen suurin lisäarvo liittyy media-alan innovaatiotoimintaan, sen digitalisoitumiseen sekä kestävän kehityksen materiaalihallintaan ja tätä kautta alan uudistamiseen. Alalla ei ole toteutettu kuluvalla ohjelmakaudella merkittäviä kehittämishankkeita. Uudenlainen pilotti-, kokeilu- ja demonstraatioympäristö Sign & Print & Pack-Lab kehittää Keski-Suomen perinteisesti vahvaa media-alaa kansallisesti, mutta myös kansainvälisesti. Hankkeen kaltaista vastaavaa testaus- ja kokeiluympäristöä ei ole Suomessa.
1. Yritykset
- media-alan yritykset ja mainostoimistot
- materiaalien valmistajat. Pakkausten ja erilaisten esittelytuotteiden valmistus alkaa materiaalin
valinnasta, ja niiden ominaisuuksien ymmärtämisestä. Tähän haemme yhteistyötä erilaisten
sellumassan valmistajilta.
- muotoilijat ja visuaaliset suunnittelijat. Tuotteen suunnitteluun tarvitsemme muotoilijoita ja visuaalisia
suunnittelijoita sekä media-alan yritysten yhteistyötä
- viestintätoimistot. Viestintätoimistojen merkitys hankkeen läpiviennin kannalta on
merkittävä, sillä ne toimivat linkkinä pakkauksia tarvitsevien tuottajien ja yritysten välillä.
2. Jyväskylän Koulutuskuntayhtymä Gradia, opiskelijat, työntekijät
3. Teknologian Tutkimuskeskus VTT
1. Pientuottajat ja tuotteiden valmistajat
2. Liikeyritykset, messuorganisaatiot
3. Kuitumateriaalin teolliset valmistajat kuten metsäyhtiöt
4. Yritysten ja organisaatioiden myynti- ja markkinointihenkilöstö
5. Gradian opiskelijat
6. Gradiassa työskentelevät
7. Kuluttajat - pakkausten loppukäyttäjät.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 154 500
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 154 491
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 309 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 308 981
Maakunnat: Keski-Suomi
Seutukunnat: Jyväskylän
Kunnat: Jyväskylä
Jakeluosoite: Viitaniementie 1A
Postinumero: 40720
Postitoimipaikka: Jyväskylä
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 5 |
Biotaloutta ja kiertotaloutta tukeva materiaalien testaus on osa hanketta. VTT:n rooli testaajana olennainen. Ympäristöystävällisiä tuotteita halutaan kehittää hankkeessa radikaalisti | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 2 |
Hanke tässä asiassa neutraali. Materiaalikierrätys on media-alalla perinteisesti huomioitu riittävällä ekologisella tavalla, eikä turhaa energiajätettä synny. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 7 |
Meida-alan rakennemuutosta tuetaan uusilla osaamisen avauksilla tuotesegmenteillä Olemassa olevaa osaamista hyödynnetään ja uutta luodaan. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 6 |
Hanke edistää osaamista ja henkistä pääomaa digitaalisuuden ja 3D-sovellusten hyödyntämisessä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 5 |
Logistiikka hoidetaan järkiperäisemmällä tavalla. Pakkausten käytännöllinen suunnittelu ja toteutus priorisoi pakkausten tilantarvetta ja näin optimoi kuljetusten määrää kuljetustapahtumia vähentävänä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 6 |
Hanke edistää luovuutta ekodesignin ja 3D-suunnittelun näkökulmasta. Uudet tuotteet sekä palvelut ja niiden tuottaminen lisäävät työllisyyttä. Ympäristöystävällisyyden ja egologisuuden tietoisuus kasvaa, koska ne korostuvat yritysilmeiden ja brändien suunnittelussa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikuttavuutta perinteisten sukupuolikäsitysten purkamisessa. Palkkauksessa naisten ja miesten taloudellinen ja sosiaalisen tasa-arvo on kehittynyt lyhdenvertaiseksi Samanpalkkaisuus on jo arkipäivää. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 6 |
Hankkeella ei ole vaikuttavuutta yhteiskunnallisen ja kulttuurien yhdenvertaisuuksien kannalta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeessa luodaan vaikuttavuutta keskisuomalaisten vahvuuksien esille nostamista osaamisen ja biotalouden lisäksi kulttuuriympäristönä, joka on osa kestävää kehtystä. Kulttuuriympäristö voidaan liittää osaksi yritysilmettä tai brändiä. | ||
Ympäristöosaaminen | 3 | 7 |
Ympäristöosaaminen on aina ollut arvokysymys jo perinteisellä graafisella toimialalla. Toiminta on ollut pääsääntöisesti aina ympäristöystävällistä tai siihen johtavaa. Osaamista kuvaa yrityskohtaiset lähes aina pakollisetkin ekologiset ympäristösuunnitelmat. Asiakkaat suosivat yhä enmmän ympäristöystävällisyttä ja ekologisuuttaa materiaalivalinnoissa. Se on välillisesti osa yrityskuvaa ja brändiä. |
-