![]() |
![]() |
Hankekoodi: A74786
Hankkeen nimi: Biopakkausinnovaatioilla kasvua - Media-alan yhteistyöllä keskisuomalaiset tuotteet esille
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2019 ja päättyy 31.5.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0208201-1
Jakeluosoite: PL 472
Puhelinnumero: 0403415111
Postinumero: 40101
Postitoimipaikka: Jyväskylä
WWW-osoite: http://www.gradia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Klaus Sjöblom
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Opettaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0403415703
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on luoda Sign & Print & Pack-Lab innovointi- ja kehittämisympäristö yhteistyössä media-alan yritysten, mainostoimistojen, muotoilijoiden, ja tutkimuslaitos VTT:n kanssa. Innovointi- ja kehittämisympäristö tuottaa uusia innovaatioita, jotka hankkeeseen osallistuvat yritykset voivat myöhemmin jalostaa ja kaupallistaa omiksi tuotteiksi omana toimintanaan. Tuotteiden ja palvelujen innovoinnissa käytetään kestävän kehityksen periaatteiden mukaisia ympäristöystävällisiä, sellupohjaisia materiaaleja. Osa kehittämisympäristöä suuntautuu syventävän visuaalisen suunnittelun kehittämiseen. Kuluttajat ovat yhä ympäristötietoisempia ja haluavat jopa maksaa esim pakkaustuotteiden ympäristöystävällisyydestä. Nämä teemat kuten ympäristöystävällisyys, kiertotalous ja ekologisuus ovat osa tulevaisuuden brändäystä, jotka tulee näkyä myös bioinnovaatioiden visuaalisessa suunnittelussa. Ympäristöystävällisillä materiaalivalinnoilla pyritään energiatehokkaisiin ratkaisuihin ja vähähiilisyyteen. VTT toimii hankkeen osatoteuttajan roolissa ja toteuttaa innovaatioympäristössä testiprojekteja sekä tekee tarkempia analyysejä toimittamistaan materiaaleista, niiden tulostettavuudesta, työstettävyydestä ja viimeisteltävyydestä.
Sign & Print & Pack-Lab-innovaatioympäristön uutuusarvo perustuu visuaalisiin suunnitteluohjelmistoihin erikoistuneeseen ja sertifioituun suunnitteluympäristöön sekä erilaisista tulostus- ja viimeistelylaitteista koottuun testaus- ja kokeiluympäristöön yksittäisten tuoteprotojen kehittämiseksi. Hankkeessa keskitytään eri toimialojen yhteistyöllä ja innovoinnilla ratkaisuihin, jotka synnyttävät uudenlaisia aihioita erilaisille tuotekonsepteille. Lisäksi hankkeessa haetaan innovatiivisia ratkaisuja mm. älypainamisen ja lisätyn todellisuuden käyttämiseen painotuotteessa. Tarkoitus on yhdistää perinteinen painoviestinnän sanoma verkkojulkaisuun ja audiovisuaaliseen viestintään, jolloin tuotteesta voidaan rakentaa sykähdyttävä elämys.
Hankkeen toiminnalla edistetään yritysten elinvoimaisuutta ja kilpailukykyä ja nostetaan tuotteiden jalostusarvoa. Maakunnallisesti hankkeen suurin lisäarvo liittyy media-alan innovaatiotoimintaan, sen digitalisoitumiseen sekä kestävän kehityksen materiaalihallintaan ja tätä kautta alan uudistamiseen. Alalla ei ole toteutettu kuluvalla ohjelmakaudella merkittäviä kehittämishankkeita. Uudenlainen pilotti-, kokeilu- ja demonstraatioympäristö Sign & Print & Pack-Lab kehittää Keski-Suomen perinteisesti vahvaa media-alan toimialaa kansallisesti, mutta myös kansainvälisesti. Hankkeen kaltaista vastaavaa testaus- ja kokeiluympäristöä ei ole Suomessa.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat:
1. Yritykset
- media-alan yritykset ja mainostoimistot
- materiaalien valmistajat ja tuottajat kuten esimerkiksi erilaisten sellumassojen valmistajat. Pakkausten ja erilaisten esittelytuotteiden valmistus alkaa materiaalin valinnasta, ja niiden ominaisuuksien ymmärtämisestä.
- muotoilijat ja visuaaliset suunnittelijat. Tuotteen suunnitteluun tarvitsemme muotoilijoita ja visuaalisia suunnittelijoita sekä media-alan yritysten yhteistyötä
- viestintätoimistot. Viestintätoimistojen merkitys hankkeen läpiviennin kannalta on merkittävä, sillä ne toimivat linkkinä pakkauksia tarvitsevien tuottajien ja yritysten välillä.
2. Jyväskylän Koulutuskuntayhtymä Gradia
3. Teknologian Tutkimuskeskus VTT Oy.
1. Pientuottajat ja tuotteiden valmistajat
2. Liikeyritykset, messuorganisaatiot
3. Kuitumateriaalin teolliset valmistajat kuten metsäyhtiöt
4. Yritysten ja organisaatioiden myynti- ja markkinointihenkilöstö
5. Gradian opiskelijat
6. Gradiassa työskentelevät
7. Loppukäyttäjät, jotka antavat osaltaan arvokasta tietoa loppukäyttäjäryhmien tarpeesta ja haasteista
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 202 016
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 196 120
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 296 594
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 287 091
Maakunnat: Keski-Suomi
Seutukunnat: Saarijärven-Viitasaaren, Jyväskylän, Jämsän, Keuruun, Äänekosken
Kunnat: Uurainen, Jyväskylä, Pihtipudas, Karstula, Petäjävesi, Viitasaari, Kyyjärvi, Keuruu, Kinnula, Kuhmoinen, Äänekoski, Saarijärvi, Hankasalmi, Kannonkoski, Toivakka, Muurame, Laukaa, Konnevesi, Jämsä, Kivijärvi, Multia
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 2
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 9 |
Biotaloutta ja kiertotaloutta tukeva materiaalien testaus on osa hanketta. VTT:n rooli testaajana olennainen. Ympäristöystävällisiä tuotteita halutaan kehittää hankkeessa radikaalisti | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 5 | 7 |
Biotaloutta ja kiertotaloutta tukeva materiaalien testaus on osa hanketta. VTT:n rooli testaajana olennainen. Ympäristöystävällisiä tuotteita halutaan kehittää hankkeessa radikaalisti | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 7 | 8 |
Biotaloutta ja kiertotaloutta tukeva materiaalien testaus on osa hanketta. VTT:n rooli testaajana olennainen. Ympäristöystävällisiä tuotteita halutaan kehittää hankkeessa radikaalisti | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 3 |
Hanke tässä asiassa neutraali. Materiaalikierrätys on graafisella toimialalla perinteisesti huomioitu riittävällä ekologisella tavalla, eikä turhaa energiajätettä synny. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 8 |
Media-alan graafisen toimialan alan rakennemuutosta tuetaan uusilla osaamisen avauksilla tuotesegmenteillä Olemassa olevaa osaamista hyödynnetään ja uutta luodaan. Paikallisen mainos- ja graafisen alan tuotannon vahvistaminen tukee yhteisöjä moniuloitteisesti (seuroista ja yhdistyksistä elinkeinoelämään). | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 7 |
Hanke edistää osaamista ja henkistä pääomaa digitaalisuuden ja 3D-sovellusten hyödyntämisessä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 5 |
Logistiikka hoidetaan järkiperäisemmällä tavalla. Pakkausten käytännöllinen suunnittelu ja toteutus priorisoi pakkausten tilantarvetta ja näin optimoi kuljetusten määrää kuljetustapahtumia vähentävänä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 7 |
Hanke edistää luovuutta ekodesignin ja 3D-suunnittelun näkökulmasta. Uudet tuotteet sekä palvelut ja niiden tuottaminen lisäävät työllisyyttä. Ympäristöystävällisyyden ja egologisuuden tietoisuus kasvaa, koska ne korostuvat yritysilmeiden ja brändien suunnittelussa, jota hankkeessa toteutetaan. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikuttavuutta perinteisten sukupuolikäsitysten purkamisessa. Palkkauksessa naisten ja miesten taloudellinen ja sosiaalisen tasa-arvo on kehittynyt lyhdenvertaiseksi Samanpalkkaisuus on jo arkipäivää. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikuttavuutta yhteiskunnallisen ja kulttuurien yhdenvertaisuuksien kannalta. | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 6 |
Hankkeessa luodaan vaikuttavuutta keskisuomalaisten vahvuuksien esille nostamista osaamisen ja biotalouden lisäksi kulttuuriympäristönä, joka on osa kestävää kehtystä. Kulttuuriympäristö voidaan lisätä yritysilmeeseen tai brändiin. | ||
Ympäristöosaaminen | 6 | 8 |
Ympäristöosaaminen on aina ollut arvokysymys jo perinteisellä graafisella toimialalla. Toiminta on ollut pääsääntöisesti aina ympäristöystävällistä tai siihen johtavaa. Osaamista kuvaa yrityskohtaiset lähes aina pakollisetkin ekologiset ympäristösuunnitelmat. Asiakkaat suosivat yhä enmmän ympäristöystävällisyttä ja ekologisuuttaa materiaalivalinnoissa. Se on välillisesti osa yrityskuvaa ja brändiä. |
Biopakkausinnovaatioilla kasvua - media-alan yhteistyöllä keskisuomalaiset tuotteet esille hankkeessa luotiin Sign & Print & Pack-Lab innovointi- ja kehittämisympäristö yhteistyössä media-alan yritysten, mainostoimistojen, muotoilijoiden ja tutkimuslaitos VTT:n kanssa. Innovointi- ja kehittämisympäristössä kehitettiin uusia innovaatioita yli 20 kpl. Hankkeeseen osallistuvilla yrityksillä oli mahdollisuus myöhemmin hankkeen jälkeen jalostaa ja kaupallistaa näitä innovaatioita omiksi tuotteiksi omanassa yrityksessään. Uusi toimintaympäristö loi puitteet erilaisille esim. pakkausten sekä standy-, mobile- ja display-tuotteiden mallinnuksille, protoiluille ja kokeiluille. Nämä teemat kuten ympäristöystävällisyys, kiertotalous ja ekologisuus ovat osa tulevaisuuden brändäystä, jotka näkyivät bioinnovaatioiden visuaalisessa suunnittelussa.
Ympäristöystävällisillä materiaalivalinnoilla pyrittiin energiatehokkaisiin ratkaisuihin ja vähähiilisyyteen. VTT toimi hankkeen osatoteuttajan roolissa ja toteutti innovaatioympäristössä testiprojekteja sekä teki tarkempia analyysejä toimittamistaan materiaaleista, niiden tulostettavuudesta, työstettävyydestä ja viimeisteltävyydestä.
Sign & Print & Pack-Lab innovaatioalustan toimintaa jatketaan Gradian omana toimintana. Hankkeen tuloksena syntyi uusia protoja ja kokeiluja sekä palveluja. Innovaatioalustaa voidaan hyödyntää myös jatkossa vastaavanlaiseen kehittämistyöhön. Ekodesign-osaamisen kuten visuaalisen suunnittelun kehittyminen kytkee ympäristöystävälliset arvot brändeihin ja yritysilmeisiin.
Hankkeen aikana syntynyt innovaatio- ja kehittämismalli on liitetty hankkeen jälkeen osaksi Gradian koulutustoimintaa ja työelämää palvelevaa, räätälöityä opintotarjontaa. Graadia voi näin tarjota osaamistukea media-alalla toimiville tai sinne aikoville yrittäjille. Kehittämiskokonaisuus on osa Gradian media-alan tiivistä työelämäyhteistyötä, johon myös ammatillisen koulutuksen tuleva rahoitusmalli kannustaa.
Hankkeelle asetetut tuotosindikaattorit toteutuivat suunnitellusti koronasta huolimatta. Syntyi uusi innovaatioalusta ja pilotoituja protoja yli 20 kappaletta. Hankkeen avulla syntyi uusia työpaikkoja 5, joihin työllistyi yli puolet naisia.
https://blogit.gradia.fi/bioinno/