![]() |
![]() |
Hankekoodi: A74775
Hankkeen nimi: ISTLAB - Intelligent Shipping Technology Test Laboratory
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2019 ja päättyy 31.3.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2388924-4
Jakeluosoite: PL 1001
Puhelinnumero: (02) 620 3000
Postinumero: 28101
Postitoimipaikka: Pori
WWW-osoite: http://www.samk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Meri-Maija Marva
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Koulutuspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 710 3120
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
ISTLAB -hankkeen lähtökohtana on merenkulun yleinen digitalisaation, automaation ja autonomian lisääntyminen. Älykkäät väylät, älykkäät satamat, etäluotsaus ja etäohjattavien ja miehittämättömien laivojen asteittainen käyttöönotto, merkitsevät teknologista murrosta, jonka ennustetaan aiheuttavan lähivuosina ja vuosikymmeninä mullistuksen koko meriklusteriin. Vaikutukset ulottuvat telakkateollisuuteen, meritekniseen teollisuuteen, satamiin, merenkulkualan koulutukseen sekä merenkulun viranomaisten ja luokituslaitosten toimintaan. Suomen ulkomaankaupan tavarankuljetuksista 90%:sti vastaava merenkulkuala ja suomalainen meriteollisuus tarvitsevat valmiudet tätä historiallista muutosta tukevalle soveltavalle tutkimukselle ja koulutukselle. Alan toimijoilla on kasvava tarve hankkia kokeellista tutkimustietoa kehittyvästä teknologiasta ja rekrytoida palvelukseensa älykkään merenkulun osaavaa henkilöstöä.
Hankkeen tavoite on luoda älykkään merenkulun yhteiskäyttölaboratorio, joka liittää yhdeksi kokonaisuudeksi SAMK:n navigointisimulaattorin, Liikenneviraston Rauman syväväylän syvyysmallin, älypoijun ja virtausmittauksen, Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksen navigointijärjestelmätutkimuksen ja Ilmatieteenlaitoksen Merentutkimuksen aalto- ja jääolossuhdetietojen mittauksen.
Yhteiskäyttölaboratorio sisältää keskitetyn valvonta- ja ohjausyksikön (Monitoring and Control Unit, MCU) johon edellä lueteltujen laitteiden tuottama mittausinformaatio kerätään ja jossa tapahtuu informaation reaaliaikainen tallennus ja esittäminen järjestelmän operaattorille. Laboratorio tulee sisältämään myös analysointivälineet MCU:n käyttöliittymän ja operaattorin toiminnan tutkimiseen (mm. silmänliikeanalysaattori).
Hankkeessa valmistellaan myös etäohjattavan / autonomisen koealuksen hankinta osaksi ISTLAB-laboratoriota, yhteistyössä kansainvälisten ja/tai suomalaisten valmistajien kanssa.
ISTLAB -laboratorion kaltaista älykkään merenkulun yhteiskäyttölaboratoriokokonaisuutta ei ole vielä missään Suomessa eikä muuallakaan maailmassa. Hanke nojaa yhteistyöhön Maamittauslaitoksen Paikkatietokeskuksen ja Ilmatieteenlaitoksen Merentutkimuksen kanssa sekä älykkään merenkulun ratkaisuja kehittävien tahojen, kuten Liikenneviraston, Finnpilot Pilotage’n, Rauman Sataman sekä SAMK:n henkilöstön Dynaamisen Paikannuksen, laiva-automaation, konenäön, LIDAR-tekniikan, tietoliikennetekniikan, simulaattoripedagogiikan ja merenkulun osaamiseen.
Yhteistyökumppaneita hankkeessa ovat Liikennevirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto TRAFI, Finnpilot Pilotage Oy, Rauman Satama Oy ja Länsirannikon koulutus Oy WinNova.
ISTLAB -yhteiskäyttölaboratorio palvelee laajasti Suomen merenkulku- ja laivanrakennusalaa ja viranomaisia. ISTLAB -yhteiskäyttölaboratorio mahdollistaa 1) uusien älykkään meriliikenteen ratkaisujen tutkimisen, 2) simuloinnein tapahtuvan toiminnallisen testauksen vaihtelevissa olosuhteissa ja käyttötilanteissa sekä jatkokehittelytarpeiden tunnistamisen, 3) opinnäytteiden ja tieteellisten julkaisujen tuottamisen älykkään meriliikenteen aiheista, 4) uusien koulutussisältöjen kehittämisen. Hanke luo mahdollisuudet osaavien merenkulkijoiden koulukseen ja älykkään infran (väylä, satama) sekä etävalvonnan kehittämiseen.
Satamat toimijoineen (erityisesti Rauma, Pori ja Eurajoki, esim Rauman satamassa on jo pelkästään noin 60 eri toimijaa)
Finnpilot Pilotage Oy
Meriteollisuusyritykset (esim. Seaside Industry Park, jossa toimii 35 yritystä)
Laivan- ja offshorerakentajat alihankkijoineen (Rauma Marine Constructions Oy, Uudenkaupungin työvene Oy, Pori Offshore Constructions O)
Suomen Varustamot ry:n jäsenyritykset (esim. Meriaura ja Finnlines)
Logistiikkayritykset (esim. Euroports, Logistikas)
LOURA-verkosto
Alan kansalliset viranomaiset (TRAFI, Liikennevirasto)
SAMK
Länsirannikon Koulutus Oy WinNova
Aihepiirin teolliset kohdeyritykset Satakunnassa, joista tärkeimmät sijaitsevat Rauman, Porin, Eurajoen, Harjavallan, Euran, Nakkilan ja Ulvilan kunnissa
Meriteollisuutta palvelevat PK-yritykset
Muut korkeakoulut ja tutkimuslaitokset (esimerkiksi Aalto yliopisto / Meriteknologia Tampereen Teknillinen Yliopisto, Turun AMK / Kone- ja meritekniikka, Yrkeshögskolan Novia, Kaakkois-Suomen AMK / Merenkulku,
Ålands yrkeshögskolan)
Liitot ja yhdistykset: Suomen Satamaliitto, Meriteollisuus ry, Suomen Varustamot ry, Suomen Merimies-Unioni SMU ry, Insinööriliitto IL ry, ulkolaiset varustamot, International Chamber of Shipping, European Maritime Safety Agency (EMSA), International Maritime Organization (IMO)
Viranomaiset:Liikenne- ja viestintä ministeriö, AV:it, MOTIVA, Suomen Ympäristökeskus (SYKE), Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, Valtion taloudellinen tutkimuslaitos (VATT)
Laitevalmistajat uusiutuvassa energiassa ja energiatehokkuudessa
Koulutusorganisaatiot: Turun Yliopiston Brahea-keskus
Vakuutuslaitokset (Alandia, Swedish Club, Gard)
Kansainväliset luokituslaitokset (Lloyds Register, DNV)
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 347 949
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 342 667
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 497 070
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 489 524
Maakunnat: Satakunta
Seutukunnat: Rauman, Porin
Kunnat: Rauma, Harjavalta, Ulvila, Pori, Nakkila, Eura, Eurajoki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 2 |
ISTLAB-hankkeen tavoitteena on merikuljetusten tehokkuuden, turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden edistäminen. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 3 | 3 |
Merikuljetusten energiatehokkuutta pystytään parantamaan digitalisaation ja aiempaa tarkemman ympäristöolosuhteiden huomioimisen kautta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 3 | 3 |
Merikuljetusten automaatio parantaa merenkulun turvallisuutta, mikä vähentää karilleajojen ja törmäysten aiheuttamia ympäristöhaittoja. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 4 | 4 |
Meriklujetusten turvallisuuden paranemisen myötä esimerkiksi öljypäästöt pienenvät, mikä vähentää pohjavesien ja maaperän saastumista. Laivojen energiatehokkuuden paraneminen pienentää polttoaineen kulutusta ja siten vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ilmakehään. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei välitöntä eikä välillistä vaikutusta luontoarvoihin muuten kuin edellisissä kohdissa kuvatulla tavalla. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 4 | 4 |
Automaation myötä merikuljetusten optimointi paranee, mikä pienentää materiaalien kulutusta ja haitallisia päästöjä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
ISTLAB -hankkeella ei ole välittömiä vaikutuksia uusiutuvien energialähteiden käytön lisääntymiseen. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 6 |
ISTLAB-hanke luo mahdolisuuksia avoimeen tietoon ja tiedon käsittelyyn perustuvan vähäpäästöisen liiketoiminnan kehittämiseen alueella. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 7 |
Hanke kehittää merkittäviä aineettomia tuotteita luomalla julkisesti saatavilla olevia testi- ja mittaustuloksia ja toimintamalleja. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 7 |
ISLAB-hankkeella on merkittäviä myönteisiä vaikutuksia älykkään merilogistiikan kehittymiseen ja sitä tukevaan tutkimus- ja kehittämistoimintaan. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 2 |
Hanke edistää tiedon saatavuutta luomalla ratkaisuja meriväyliin sijoitettujen älykkäiden mittauslaitteiden tuottaman informaation hyödyntämiseen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 6 |
ISTLAB-hanke vaikuttaa merenkulun digitalisoitumisen kautta merenkulkualan työpaikkarakenteeseen pidemmällä aikavälillä. Painopiste siirtyy hitaasti maapuolen työtehtävien suuntaan, millä sattaa olla vaikutusta naisten hakeutumiseen alalle, kun pitkät kotoa poissaolojaksot vähenevät työn ja perheen yhdistäminen tulee helpommaksi. Tämä edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa miesvaltaisella merenkulkualalla. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 4 |
Hanke edistää pidemmällä aikavälillä merenkulkualan työpaikkojen monipuolistumista, mikä lisää erilaisista taustoista tulevien ihmisten työllistymismahdollisuuksia ja siten tukee yhdenvertaisuusperiaatteen toteutumista. | ||
Kulttuuriympäristö | 4 | 4 |
Merikuljetusten kehittyvän turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden myötä herkkään merelliseen kulttuuriympäristöön kohdistuvat riskit pienenevät. | ||
Ympäristöosaaminen | 6 | 5 |
Hankkeessa tuotettava reaaliaikainen tieto laivaväylien ja sataman ympäristöolosuhteista (aallokko, virtaus, jääolosuhteet) edistävät paitsi merikuljetusten turvallisuutta myös tietoisuutta ympäristöstä ja sen huomioimisesta merikuljetusten toteutuksessa. |
ISTLAB-hankkeen lähtökohtana oli merenkulun yleinen digitalisaation, automaation ja autonomian lisääntyminen.
Älykkäät väylät, älykkäät satamat, etäluotsaus ja etäohjattavien ja miehittämättömien laivojen asteittainen käyttöönotto, merkitsivät teknologista murrosta, jonka ennustettiin aiheuttavan lähivuosina ja vuosikymmeninä mullistuksen koko meriklusteriin. Vaikutukset ulottuivat ja edelleen ulottuvat telakkateollisuuteen, meritekniseen teollisuuteen, satamiin, merenkulkualan koulutukseen sekä merenkulun viranomaisten ja luokituslaitosten toimintaan. Suomen ulkomaankaupan tavarankuljetuksista 90%:sti vastaava merenkulkuala ja suomalainen meriteollisuus tarvitsivat valmiudet tätä historiallista muutosta tukevalle soveltavalle tutkimukselle ja koulutukselle. Alan toimijoilla oli ja on edelleen kasvava tarve hankkia kokeellista tutkimustietoa kehittyvästä teknologiasta ja rekrytoida palvelukseensa älykkään merenkulun osaavaa henkilöstöä.
Hankkeen tavoite oli luoda älykkään merenkulun yhteiskäyttölaboratorio, joka liittää yhdeksi kokonaisuudeksi SAMK:n navigointisimulaattorin, Liikenne- ja viestintäviraston TRAFICOMin Rauman syväväylän syvyysmallin, Väyläviraston älypoijun ja virtausmittauksen, Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksen navigointijärjestelmätutkimuksen ja Ilmatieteenlaitoksen Merentutkimuksen aalto- ja jääolosuhdetietojen mittauksen.
Hankkeen aikana luotu yhteiskäyttölaboratorio sisältää keskitetyn valvonta- ja ohjausyksikön (Monitoring and Control Unit, MCU) johon edellä lueteltujen laitteiden tuottamaa mittausinformaatiota kerätään ja jossa tapahtuu informaation esittäminen järjestelmän operaattorille. Etäluotsauksen simuloinnin mahdollistamiseksi laboratorio sisältää myös etäluotsausaseman (Remote Pilotage Station, RPS). Laboratorio sisältää myös analysointivälineet MCU:n ja RPS:n käyttöliittymän ja operaattorin toiminnan tutkimiseen (mm. silmänliikeanalysaattori).
ISTLAB - yhteiskäyttölaboratoriokokonaisuutta ei ole muualla Suomessa eikä muualla maailmassa. Hanke nojasi yhteistyöhön Maamittauslaitoksen Paikkatietokeskuksen ja Ilmatieteenlaitoksen Merentutkimuksen, Liikenne- ja viestintäviraston TRAFICOM:in, Väyläviraston, Finnpilot Pilotage Oy:n, VTS, Finland Oy:n, Wärtsilä Finland Oy:n / Wärtsilä Voyage Solutions:in, Rauman Sataman sekä SAMK:n henkilöstön dynaamisen paikannuksen, laiva-automaation, tietoliikennetekniikan, simulaattoripedagogiikan ja merenkulun osaamiseen.
Yhteistyökumppaneita hankkeessa ovat Liikenne- ja viestintävirasto TRAFICOM, Väylävirasto, Finnpilot Pilotage Oy, VTS Finland Oy, Wärtsilä Finland Oy / Wärtsilä Voyage Solutions, Rauman Satama Oy ja Länsirannikon koulutus Oy WinNova.
ISTLAB – yhteiskäyttölaboratoriossa suoritettiin vuosien 2019–2022 yhdessä Finnpilot Pilotage Oy:n kolmen luotsin sekä SAMK – Winnovan neljän merikapteenin sekä Meritaito Oy:ta ja Bore Oy:ta edustavien merikapteenien sekä Ilmatieteenlaitoksen ja Suomen Paikkatietokeskuksen asiantuntijoiden voimin 24 etäluotsaustestausta, joista kuusi viimeistä täysin onnistuneesti. Yhteiskäyttölaboratorio osoitti toimivuutensa ja käyttökelpoisuutensa näissä testeissä.
ISTLAB-yhteiskäyttölaboratorio tulee palvelemaan laajasti Suomen merenkulku- ja laivanrakennusalaa ja viranomaisia. ISTLAB yhteiskäyttölaboratorio mahdollistaa 1) uusien älykkään meriliikenteen ratkaisujen tutkimisen, 2) simuloinnein tapahtuvan toiminnallisen testauksen vaihtelevissa olosuhteissa ja käyttötilanteissa sekä jatkokehittelytarpeiden tunnistamisen, 3) opinnäytteiden ja tieteellisten julkaisujen tuottamisen älykkään meriliikenteen aiheista, 4) uusien koulutussisältöjen kehittämisen. Hanke vahvistaa Suomessa mahdollisuuksia osaavien merenkulkijoiden koulutuksen laadun, älykkään merenkulkuinfran (väylä, satama) sekä etävalvonnan kehittämiseen.