![]() |
![]() |
Hankekoodi: A74748
Hankkeen nimi: Mobilab -energiatehokkaiden ajoneuvo- ja työkoneteknologioiden kehitysympäristö
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2019 ja päättyy 30.4.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2509747-8
Jakeluosoite: PL 222
Puhelinnumero: 0206110200
Postinumero: 90101
Postitoimipaikka: OULU
WWW-osoite: http://www.oamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jukka Säkkinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505957951
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Ajoneuvo- ja työkoneteknologioiden nopea kehitys ja tiukentuneet päästörajoitukset EU:n ilmastopolitiikan myötä ovat muuttaneet radikaalisti alalla toimivien yritysten, kouluttajien ja tutkijoiden tarpeita pysyä alan kehityksen mukana. Kehitys on seurausta tiukentuneista ympäristövaatimuksista ja sen myötä syntyvästä tarpeesta päästöjen pienentämiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi. Nykyinen polttomoottori, vaihteisto ja voimansiirto tullaan tulevaisuudessa korvaamaan sähkö- ja hybridivoimayksiköillä, energiavarastoilla ja niiden hallintajärjestelmillä.
Alueen yritysten kilpailukyky ja tulevaisuuden osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen edellyttävät investointeja, jotka mahdollistavat yritysten ja korkeakoulujen yhteistyön tuotekehityksessä ja koulutuksessa. Yritykset toteuttavat toimintaansa pitkälti omilla voimavaroilla, mutta osaaminen ja puolueeton mittaus- ja kehitysinfrastruktuuri puuttuvat.
Hanke on osa tutkimus- ja koulutusympäristön rakentamista, jonka muodostavat poltto-, hybridi- ja sähkömoottorikäyttöjen testausyksiköt (Testausyksikkö 1 ”Vehicle Test Cell -VTC” ja Testausyksikkö 2 ”Engine Test Cell -ETC)”) sekä PEMS (Portable Emission Measurement System) päästömittauslaitteisto. Testausyksiköt perustetaan Linnanmaan kampusalueelle yhteistyössä Oulun yliopiston kanssa. Ympäristö tarjoaa simulointimallien verifiointimahdollisuudet kokeellisten mittausten avulla ja palvelee erityisesti ajoneuvo- ja työkonevalmistajia, niiden alihankkijoita ja jälkimarkkinointiyrityksiä. Tässä hankkeessa investoidaan Testausyksikkö 1 VTC ja PEMS laitteisto.
Hankkeen päämääränä on rakentaa riippumaton, uusia energiatehokkaita ajoneuvo- ja työkoneteknologioita tukeva testausympäristö, jonka kotipesä on Linnanmaan kampuksella. Testausympäristön toteutetaan Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston yhteistyönä. Hankkeen tavoitteena on hankkia ja rakentaa kokonaisen ajoneuvon/työkoneen/voimansiirtojärjestelmän Testausyksikkö 1 ”Vehicle Test Cell VTC”, sekä PEMS laitteisto. Investointien lisäksi hankkeessa laaditaan yhteiskäyttösuunnitelma sekä parannetaan suuren yleisön tietoisuutta ympäristöystävällisemmästä ja vähähiilisemmästä ajoneuvo- ja työkoneteknologiasta.
VTC (Vehicle Test Cell) testausyksikkö koostuu 4WD ajodynamometristä, jota voidaan hyödyntää eri energialähteillä toimivien ajoneuvojen ja työkoneiden kehittämiseen ja testaamiseen. VTC sisältää myös ajosimulointiin (ylä/alamäki, regenerointiajo, muuttuvat ajovastukset) sekä sähköenergian varastointikapasiteetin liityvät laitteistot. PEMS laitteisto (Portable Emssion Measurement System) laitteisto on ajoneuvoon tai työkoneeseen kiinnitettävä laite, jolla voidaan mitata uuden WLTP-mittaustavan mukaisia ajonaikaisia päästömittauksia joko tien päällä tai VTC:ssä. Hankintojen lisäksi hankkeessa viestitään rakentamisvaiheen tapahtumista suurelle yleisölle ja laaditaan testausympäristön yhteiskäyttösuunnitelma Oulun korkeakoulujen välille.
Hankkeen tuloksena parannetaan koko Pohjois-Suomen alueen yritysten mahdollisuuksia olla mukana uuden ajoneuvo- ja työkoneteknologian kehityksessä ja Oulun korkeakoulujen mahdollisuutta toteuttaa muuttuvan ajoneuvo- ja työkonetekniikan koulutus-, kehitys-, tutkimus- ja testaustoimintaa. Pidemmän aikavälin tavoitteena on pohjoismainen verkosto, joka keskittyy kylmän ilmanalan ja uusien ajoneuvo- ja työkonetekniikoiden koulutukseen, tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Investoinneilla vaikutetaan suoraan energiatehokkaampien ja vähäpäästöisemmän ajoneuvo- ja työkonetekniikan kehittämiseen.
Hanke on investointihanke, jossa välittömänä kohderyhmänä ovat Oulun Linnanmaan kampuksella työskentelevät Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston opiskelijat, opettajat ja tutkijat sekä henkilöt, jotka työskentelevät ajoneuvojen ja työkoneiden energiatehokkuuden, päästömittausten, energian varastoinnin tai ohjelmistoteknologioiden kanssa. Oulun yliopiston Teknillisessä tiedekunnassa ja Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnassa toimivat tutkimusryhmät voivat hyödyntää Mobilab-ympäristöä uusien innovaatioiden ja menetelmien suunnittelussa ja kehittämisessä (mm. auto- ja ajoneuvotekniikassa, konetekniikassa, ympäristötekniikassa, automaatiotekniikassa sekä teknillisessä mekaniikassa ja ICT-aloilla). Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijat ja opetus- ja tkihenkilöstö voivat hyödyntää hankkeessa rakennettua infrastruktuuria yrityslähtöisessä opetuksessa ja tki-toiminnassa.
Toisena tärkeänä kohderyhmänä ovat myös ajoneuvojen/työkoneiden osien tai niiden osajärjestelmien valmistajat Suomessa ja ulkomailla, joille laboratorio mahdollistaa kehitysyhteistyön toteuttamisen tulevaisuudessa. Tällaisia ovat esimerkiksi Proventia ja Sisu Auto, joista toinen on ajoneuvo- ja työkoneteollisuuden sopimusvalmistaja, ja toinen työkonevalmistaja.
Hankkeessa toteutettavan viestinnän kohderyhmänä on myös suuri yleisö, joka on kiinnostunut ympäristöystävällisemmästä ajoneuvotekniikasta.
Välillisenä kohderyhmänä ovat yritykset Oulun ja Pohjois-Suomen alueella, jotka toimivat ajoneuvo- ja työkoneteknologioiden alalla (ajoneuvojen myyjät, korjaamot ja maahantuojat).
Lisäksi yritykset, jotka kehittävät ajoneuvojen osa-alueita, kuten ohjelmistoja, mittaristoja, vara- tai koneenosia autoihin ja työkoneisiin tai liikennetiedonkeruuta ovat perustettavan testausympäristön käyttäjäkohderyhmänä myöhemmin.
Pohjois-Suomessa hanke täydentää valmistuessaan OuluZonen toimintaa (yhteistyö mm. ajonaikaisten päästömittausten suhteen), sekä Muonion ja Ivalon autotestauspaikkojen mahdollisuuksia. Yhteistyön mahdollisia kohteita ovat esimerkiksi kylmän ilmanalan testaukset, vaikkapa yhtäaikaiset testi renkaiden, päästöjen ja voimansiirtojärjestelmien suhteen.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat myös muiden kuin edellä mainittujen alojen opettajat, tutkijat ja opiskelijat, jotka työskentelevät ja opiskelevat Oulun Linnanmaan kampuksella.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 375 344
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 374 803
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 536 205
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 535 432
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun
Kunnat: Oulu
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 6 | 10 |
Hanke tähtää koulutus- ja testausympäristön rakentamiseen, jossa kehitetään ja parannetaan ympäristöystävällisiä ajoneuvotekniikoita. Tällaisia ovat esimerkiksi hybrdi- ja sähköenergia voimasiirtona ja energian talteenotto ja kierrätys työkoneissa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 7 | 9 |
Testaukset polttomoottoreissa ajonaikana mahdollistavat päästömittaukset, jotka ovat realistisempia. Todenmukaiset testi parantavat mahdollisuuksia päästöjen vähentämiseen ja mahdollistavat tulevaisuudessa yrityksille päästöjä vähentävän teknologian kehittämisen ajoneuvoihin ja työkoneisiin. Testauksiin päästään jo välittömästi hankkeen aikana ja sen jälkeen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 3 | 7 |
Päästöjä voidaan vähentää hyödyntämällä vähäpäästöisempää ajoneuvo- ja työkoneteknologiaa. Päästöjen vaikutus ilmastonmuutokseen on merkittävä ja sitä kautta luonnon monimuotoisuuteen vaikuttava. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 4 | 9 |
Päästöjen vähentämisellä on suora yhteys ilmaan, vesistöihin ja maaperään siirtyvien haitta-aineiden määrään. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei mukana hankkeessa. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei liity hankkeen toimenpiteisiin. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 3 | 8 |
Hanke edistää uusiutuvien energialähteiden käytön lisäämistä tuomalla uutta tietoa niiden hyödyntämisestä mm. uusissa hybridi-ajoneuvoissa. Lisäksi hanke mahdollistaa uusiutuvan energian tuotanto- ja varastointimuotojen testauksen (akkuteknologia, vety, yms.) | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 8 |
Hankkeella on suora yhteys ajoneuvo- ja työkonetekniikan alalla toimiviin yrityksiin. Yritykset ovat teknologia- ja osaamismurroksessa ja hankkeella vastataan tähän murrokseen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 6 |
Kehitettävän ympäristön avulla yritykset voivat kehittää palveluja (esim. mittauspalveluja), jotka auttavat vähäpäästöisempien ja energiatehokkaampien ajoneuvojen ja työkoneiden kehittämistä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 10 |
Kehitteillä olevat autonomiset ajoneuvoratkaisut vaativat testaamista ja siten Mobilab laboratorio avaa mahdollisuuksia testaamiselle kontrolloiduissa olosuhteissa mukaan lukien arktisuuden. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 5 |
Vähäpäästöiset ja ilmastoystävällisemmät ajoneuvot parantavat ihmisten hyvinvointia erityisesti kaupungeissa ja alueilla, joissa ilmastopäästöt vaikuttavat elämiseen. Ne lisäävät myös työkoneiden kanssa työskentelevien työturvallisuutta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 5 |
Ympäristöystävällisemmän ajoneuvotekniikan voidaan olettaa kiinnostavan myös naisia alalle. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Neutraali. Ei hankkeen tavoitteita. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Neutraali, ei hankkeen tavoitteena. | ||
Ympäristöosaaminen | 7 | 10 |
Hankkeen viestinnällä vaikutetaan verkostojen (yritykset ja tutkimuslaitokset) ja suuren yleisön asenteisiin ympäristöystävällisemmän ajoneuvotekniikan puolesta. Välillisesti hankkeen jälkeen voidaan konkretisoida myös kansainvälisesti arktisen alueen ympäristöystävällisen ajoneuvoteknologian kehittämiseen liityntäkohtia. Ympäristöosaaminen paranee välittömästi muunmuassa ajonaikaisen päästöjen tiedostamisella (ajotyyli, ajo-olosuhteiden vaikutus). Lisäksi Mobilab-ympäristössä tehtävä koulutus ja kehitystyö lisää tietämystä ja osaamista. |
Mobilab hankkeessa hankittiin, rakennettiin sekä käyttöönotettiin kokonaisen ajoneuvon/työkoneen/voimansiirtojärjestelmän Testausyksikkö 1 ”Vehicle Test Cell VTC”. Ulkoisessa viestinnässä yksiköstä ja siihen liittyvistä lisäosista käytetään nimeä NUVE-LAB.
Testausyksikköön integroitiin 4 WD aktiividynamometri, jonka avulla voidaan testata ja simuloida sekä perinteisiä että uusia hybridi- ja täyssähköisiä voimansiirtojärjestelmiä sekä vaihtoehtoisia polttoaineita hyödyntäviä koneita. Testausyksikkö kytkettiin osaksi sähköverkkoa ja testauksen aikana jarrutettava energia siirretään suoraan käytettäväksi sähköverkkoon.
Testausyksikkö on varusteltu kaukovalvonta- ja kaukokäyttövalmiuksilla sekä mahdollisuudella päivittää yksikkö myöhemmin olosuhdelaboratorioksi, jossa vakioidaan -20 … +55 celsiusta olosuhteet. Hankkeessa tehdyllä viestinnällä, järjestetyillä tapahtumilla ja koulutuksilla parannettiin yritysten, opettajien ja tutkimushenkilöstön sekä yleisön tietoisuutta ympäristöystävällisistä ja energiatehokkaista ajoneuvo- ja työkoneteknologioista.
Samoin hankkeessa nostettiin kiinnostusta vähähiilisempää ja energiatehokkaampaa ajoneuvo- ja työkoneteknologiaa kohtaan.
Hankkeessa tuotiin yrityksille esille alan uusimpien teknologioiden kehitysmahdollisuudet Oulun seudulla. Lisäksi opettajat ja eri tutkimusryhmät ovat saaneet tietoa NUVE-LAB ympäristön tuomista mahdollisuuksista tulevaisuuden opetuksen ja tutkimuksen tueksi. Hanke on kasvattanut suuren yleisön tietoisuutta kehittyvistä ajoneuvoteknologioista, joka osaltaan edesauttaa ympäristöystävällisemmän liikenteen tavoitteita. Viestinnän ja
verkostoitumisen avulla hankkeessa rakennettiin toimiva ja kansainvälinen EU:n pohjoinen yhteistyöverkosto, joka tähtää ajoneuvo- ja työkoneteknologian kehittämiseen arktisessa ympäristössä. Tästä osoituksena ovat mm. yhteispohjoismaiset NUVE- (Interreg Nord) ja SAMHand-(Interreg Aurora) tutkimushankerahoitukset, joissa yhteistyökumppaneina ovat Luulajan teknillinen korkeakoulu (Ruotsi), SINTEF (Norja), UiT, The Arctic Univeristy of Norway ja Oulun yliopisto. Lisäksi NUVE-LAB ympäristö on mahdollistanut Business Finlandin Co-Innovation LEVITOI- sekä Suomen Akatemian GO!-RI-tutkimushankerahoituksen, NUVE-LABin päästöttömien ja energiatehokkaiden työkoneiden ja ajoneuvojen tutkimusedellytysten edelleen kehittämiseksi. NUVE-LAB ympäristö on ollut myös keskeinen tutkimusympäristö tehdyissä Horizon Europe tutkimushanke hakemuksissa, joissa hankekumppaneina yritysten lisäksi ovat lisäksi olleet mm. Sveriges Landbruksuniversitet, Luleå Tekniska Univeristet, INESC TEC (Portugali), Luonnonvarakeskus sekä Skogstekniska Klusteret Ekonomisk Forening (Ruotsi).