![]() |
![]() |
Hankekoodi: A74621
Hankkeen nimi: Sea Lapland Tourism as all year round Service - TaaS
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 16.1.2019 ja päättyy 30.4.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: MERI-LAPIN KEHITTÄMISKESKUS RY, SJÖ-LAPPLANDS UTVEKLINGSCENTRA RF
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 0276973-7
Jakeluosoite: Tietokatu 3
Puhelinnumero: +358 44 978 79 36
Postinumero: 94600
Postitoimipaikka: KEMI
WWW-osoite: www.meri-lappi.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Rissanen Jenni
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400-176682
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tavoitteena on uudet matkailumarkkinat Itä-Aasiasta ja Lähi-Idästä erityisesti lumettomaan aikaan ja kansainvälisten valtameriristeilijöiden houkuttelu ympärivuotisesti. Meri-Lapin matkailuyritykset nostetaan mukaan mobiililaitteiden älymykselliseen käyttötapaan, jossa hyödynnetään laitteiden tarjoamia uusia virtuaalisia elämyksiä. Tehdään markkinaselvitykset matkanjärjestäjille ja varustamoille ja kehitetään Meri-Lapin matkailutuotteita palvelemaan tavoiteltuja markkinoita. Luodaan digitaalinen järjestelmien kokonaisuus, jossa matkailija voi kokea matkailuelämyksen 360 kuvien tai videoiden, lisätyn todellisuuden tai vaihtokuvien avulla. Tuloksena matkailutuotteiden näkyvyys ja saavutettavuus paranevat, yritysten yhteistyö ja liikevaihto kasvavat. Alueen matkailu kehittyy.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 180 240
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 157 433
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 225 310
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 196 792
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Kemi-Tornion
Kunnat: Kemi
Jakeluosoite: Tietokatu 3
Postinumero: 94600
Postitoimipaikka: KEMI
Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 4 |
Alueen matkailupalveluiden kehittämisessä huomioidaan luonnonvarojen suojeleminen. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 4 |
Monet matkailutuotteet perustuvat luontoon, joten sen monimuotoisuus haluataan turvata ja tuotteet voivat myös perustua kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 4 |
Uusien markkinoiden ja digijärjestelmien myötä syntyy uudenlaisia tapoja toimia ja tehdä yhteistyötä, mistä hyötyy koko seutukunta ja välillisesti matkailupalveluita tuottavat toimijat voivat saada uutta liiketoimintaa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 0 |
Kehitetään järjestelmiä, joita yritykset eivät pystyisi itse kehittämään. Matkailupalveluita kehitetään myös ja ne ovat useimmiten aineettomia. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 3 |
Matkailun lisääntyessä myös paikallisliikenteen tarve kasvaa ja julkisen liikenteen käyttöön kannustetaan. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 3 | 2 |
Matkailun kehittäminen lisää niin yrittäjien kuin koko alueen hyvinvointia tuomalla matkailutuloja ja työllistämällä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 2 |
Matkailuyritykset kuitenkin työllistävät useammin naisia kuin miehiä, joten edistämme tasa-arvoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 2 |
Matkailun lisääntyessä alueen kulttuuriympäristö vahvistuu ja kulttuuriin perustuvien matkailutuotteiden kehittyminen lisää alueen kulttuurista kestävyyttä. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 2 |
Luontomatkailun kehittyessä toimijoiden ympäristöosaaminen lisääntyy myös. |
Hankkeen tavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Hankkeessa selvitettiin Meri-Lapin alueen vetovoimatekijät, digitaalinen saavutettavuus ja jakeluverkostot, joiden avulla alueen tunnettuus ja tuotteet näyttäytyvät selkeästi matkailijoille ja matkanjärjestäjille. Molemmat pystyvät helposti ja ajantasaisesti näkemään alueen palvelutarjonnan sekä suunnittelemaan ja varaamaan niitä. Tulokset on jalkautettu alueorganisaatio Meri-Lapin Matkailun visitsealapland.fi/se/com-sivustolle. Yhteistyöhön on pääsy kaikilla alueen matkailutoimijoilla. Alueen risteilymatkailupotentiaalin kehittämiseksi käytettävissä on erinomainen business case - malli potentiaalisille varustamoille. Malli mahdollistaa tulevaisuuden suunnittelun myös muille liikennemuodoille. Kilpailukyky- ja potentiaalityökalujen avulla voidaan seurata ja suunnitella konkreettisesti markkinakohtaisia toimenpiteitä ajantasaisesti ja käytettävissä olevan tiedon avulla.