![]() |
![]() |
Hankekoodi: A74590
Hankkeen nimi: Sallalle nostetta brändityöllä
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2018 ja päättyy 31.3.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: Sallan kunta
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0192936-4
Jakeluosoite: Postipolku 3
Puhelinnumero: 0400269838
Postinumero: 98900
Postitoimipaikka: Salla
WWW-osoite: http://www.salla.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kati Vesalainen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Matkailukoordinaattori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400159022
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Sallan nykyinen brändi perustuu noin 10 vuotta sitten luotuun brändikonseptiin, joka on ollut onnistunut ja pidetty. Kymmenen vuotta sitten maailma oli kuitenkin kuntalaisen, yrittäjän ja matkailijan näkökulmasta hyvin erilainen kuin tänä päivänä. Silloin luotu brändi ei siten vastaa nykypäivän tarpeisiin.
Sallassa ja koko Suomessa matkailu keskittyy nykyisin vahvasti sulan maan ajan markkinointiin ja myyntiin. Brändin tulee olla ympärivuotisesti kiinnostava ja tarjota matkailijalle elämyksiä vuodenajasta riippumatta. Ostamisen tulee olla helppoa ja matkailun kestävää. Matkailussa tunnustetaan myös uusien niin sanottujen z- ja y-sukupolvien merkitys sekä sähköisten myyntialustojen tärkeys ja yhteensopivuus.
Sallan brändiuudistus on tärkeä osa alueen matkailulle toteutettavaa kehittämistyötä. Sallan brändin nopea uudistaminen ja kirkastaminen nykytrendien mukaiseksi on välttämätöntä, jotta valtakunnan, maakunnan ja paikallistasolla toteutettavat myyntiä ja markkinointia koskevat kehittämishankkeet tulisivat mahdollisimman tehokkaasti ja järkevästi toteutettua. Kehittämistoimet ovat vaikuttavia ja laajoja ja ne halutaan saada osaksi uutta Salla-brändiä.
Tavoitteena on luoda omaleimainen brändi, joka houkuttelee asukkaita, työntekijöitä ja yrittäjiä Sallaan. Salla-brändi ohjaa jatkossa kaikkia kehittämistoimenpiteitä ja pitää sisällään tähän mennessä tehdyt toimenpiteet.
Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat alueen pk-yritykset.
Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat kuntalaiset, paikalliset yrittäjät, kotimaiset ja kansainväliset yksilömatkailijat, kansainväliset matkanjärjestäjät, mökkiläiset, kuntalaiset sekä ulkopaikkakuntalaiset työntekijät, yrittäjät ja paikkakunnalle muuttoa harkitsevat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 37 500
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 31 782
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 43 750
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 37 079
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Itä-Lapin
Kunnat: Salla
Jakeluosoite: Postipolku 3
Postinumero: 98900
Postitoimipaikka: Salla
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 3 |
Brändi osaltaan tukee Sallan matkailun kestävän kehityksen mukaista toimintaa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 3 |
Brändiuudistuksen kautta Sallan imago ympäristövastuullisena kohteena kasvaa ja Salla houkuttelee ympäristötietoisia matkailijoita. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 3 |
Sallan brändi viestii ympäristöarvoista, mikä vaikuttaa Sallan toimintaan sekä matkailijoiden käyttäytymiseen alueella. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 3 |
Sallan brändi viestii ympäristöarvoista, mikä vaikuttaa Sallan toimintaan sekä matkailijoiden käyttäytymiseen alueella. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 2 |
Sallan brändi viestii ympäristöarvoista, mikä vaikuttaa Sallan toimintaan sekä matkailijoiden käyttäytymiseen alueella. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 2 |
Brändiuudistuksen sekä muiden kehittämistoimien toivotaan yhdessä kannustavan yrittäjiä kestäviempien toimintatapojen valitsemiseen. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 5 |
Kestävä kehitys pyritään nostamaan kunnan erikoistumisalueeksi, minkä halutaan näkyvän myös brändityössä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 2 |
Hankkeen toimenpiteet tukevat voimakkaasti sähköistä markkinointia. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 3 |
Kun uusi brändi saa suunnitellun suosion, matkailu ja liikennöinti Sallaan tulee lisääntymään. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 3 |
Uusi brändi yhdistää kuntalaisia, joka lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta paikallisesti. Brändi vaikuttaa positiivisesti myös bisnekseen ja työllisyyteen, joka näkyy hyvinvoinnissa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 3 |
Brändin kautta syntyy uusia työpaikkoja, millä on vaikutuksia tasa-arvoisuuteen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | -3 | 0 |
Brändityössä korostuvat toiset kohderyhmät toisia enemmän. | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 3 |
Paikallisuuden ja kulttuuriympäristön rooli on suuri brändiä uudistettaessa. Se luo brändille aitoutta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 2 |
Brändityö liittyy voimakkaasti muihin kehittämistoimenpiteisiin, jotka keskittyvät ympäristönäkökulmiin. |
Sallan aikaisempi brändi perustui noin 10 vuotta sitten luotuun brändikonseptiin, joka on ollut onnistunut ja pidetty. Kymmenen vuotta sitten maailma oli kuitenkin kuntalaisen, yrittäjän ja matkailijan näkökulmasta hyvin erilainen kuin tänä päivänä, eikä silloin luodun brändin koettu enää vastaavan nykypäivän tarpeisiin.
Sallassa ja koko Suomessa matkailu keskittyy nykyisin vahvasti sulan maan ajan markkinointiin ja myyntiin. Siksi uuden brändin haluttiin olevan ympärivuotisesti kiinnostava ja tarjoavan matkailijalle elämyksiä vuodenajasta riippumatta. Ostamisen tulee olla helppoa ja matkailun kestävää. Matkailussa tunnustetaan myös uusien niin sanottujen z- ja y-sukupolvien merkitys sekä sähköisten myyntialustojen tärkeys ja yhteensopivuus.
Sallan brändiuudistus on tärkeä osa alueen matkailulle toteutettavaa kehittämistyötä. Sallan brändin nopea uudistaminen ja kirkastaminen nykytrendien mukaiseksi on välttämätöntä, jotta valtakunnan, maakunnan ja paikallistasolla toteutettavat myyntiä ja markkinointia koskevat kehittämishankkeet tulisivat mahdollisimman
tehokkaasti ja järkevästi toteutettua. Kehittämistoimet ovat vaikuttavia ja laajoja ja ne on haluttu saada osaksi uutta Salla-brändiä.
Hankkeen tavoitteena oli luoda omaleimainen brändi, joka houkuttelee asukkaita, työntekijöitä ja yrittäjiä Sallaan. Uusi Salla-brändi ohjaa jatkossa kaikkia kehittämistoimenpiteitä ja pitää sisällään tähän mennessä tehdyt toimenpiteet.
Hankkeen toteutus onnistui suunnitellusti ja uusi brändi vastaa sille asetettuja odotuksia ja vaatimuksia. Brändiuudistustyö toteutettiin suunnitellusti ostopalveluna. Työn tuloksena syntyi brändikuvaohjeistus, joka toimii työohjeena brändikuvien ottajille sekä graafinen ohjeisto ja brändikäsikirja. Työhön sisältyi myös brändikuvaustyö talvella otettavien kuvien osalta.
Hankkeen työpajatyöskentelyyn osallistui suunnitellusti Sallan kunnan sekä Sallan matkailun edustajia.