![]() |
![]() |
Hankekoodi: A74578
Hankkeen nimi: AF2BD Autonomic Flying 2 Big Data
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 29.10.2018 ja päättyy 30.9.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: RUMBLE TOOLS OY
Organisaatiotyyppi: Pieni yritys
Y-tunnus: 2765411-9
Jakeluosoite: Naauhakuusenkatu 8
Puhelinnumero: +358 456998384
Postinumero: 55610
Postitoimipaikka: IMATRA
WWW-osoite: www.rumbletools.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hallikas Tuomas
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Sales Manager
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358456998384
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tavoitteena on kehittämämme autonomisen kokonaisratkaisun tuotteistaminen kansainvälisesti kaupalliseksi tuotteeksi. Konsepti jolla on mahdollisuus tehdä työtehtäviä pääasiallisesti sisätiloissa, mutta mahdollisuus myös työskentelyyn ulkotiloissa jolloin asiakaskunta on laajempi. Autonomista/osittain autonomista drone työskentelyä sisätiloissa ja teollisuudessa ei ole vielä kaupallisesti olemassa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 83 204
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 80 355
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 83 204
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 80 355
Maakunnat: Etelä-Karjala
Seutukunnat: Imatran
Kunnat: Imatra
Jakeluosoite: nauhakuusenkatu 8
Postinumero: 55610
Postitoimipaikka: IMATRA
Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 7 |
Varaosien käyttö laskee/ vähentyy jolloin osien valmistukseen käytettävät luonnonvarat myös säästyvät, esim, muovi ja öljy | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 6 |
Käytettävien varaosien väheneminen vähentää logistista tarvetta joka suoraan vähentää ilmansaasteita, rekkojen/laivojen rahdit vähenevät. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 0 |
vähentää materiaalihävikkiä loppukäyttäjälle. laitteita pystytään käyttämään pitempää jolloin laitteita tai niiden osia ei tarvitse uusia niin usein | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 4 |
Mahdollisuus hyödyntää esim aurinkoenergiaa latauksessa | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 0 |
Luo työpaikkoja niin laitteen valmistajalle kuin loppukäyttäjälle | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 0 |
Luo kehitystä ja uusia businesmalleja mutta myös kehittää laitteiden kestävyyttä ja mahdollisuutta kerätä dataa jota pystyy hyödyntämään myös kolmas osapuoli eli laitevalmistajat saavat dataa ja pystyvät hyödyntämään sitä laitteiden käyttöön liittyvissä ongelmissa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 7 | 0 |
Etäluku mahdollisuus jolloin työntekijöiden työturvallisuus tulee parantumaan, koska työtehtäviä pystyy valvomaan turvallisesti työpisteeltä. Vähentää logistista tarvetta kun suurten osien kuljetus ja vaihtaminen vähentyy. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
ELY loppuraportointi Tässä hankkeessa tutkittiin ja kokeiltiin erilaisia paikannusjärjestelmiä droonin paikantamiseen sisätiloissa ja niiden toiminnan kannalta tarpeellisia laitteistoja. Droonien tarkka paikantaminen sisätiloissa on haastavaa. Satelliittipaikannusjärjestelmiä ei voida hyödyntää sisätiloissa, koska niiden lähettämät signaalit heijastuvat tilan ulko- ja sisärakenteista. Tämä kasvattaa järjestelmän paikannustarkkuuden virhettä merkittävästi. Jos drooneja pystyttäisiin paikantamaan tarkasti, voitaisiin niitä hyödyntää autonomisesti erilaisissa käyttökohteissa sisätiloissa. Lisäksi kokeiltiin erilaisia menetelmiä lukea rfid tunnisteita dronen avulla. Docking station joka mahdollistaa autonomiset toiminnot tehtiin myös sisätiloihin sopivaksi ns mobiiliasemaksi. Drooneja käytetään sisätiloissa monissa eri käyttökohteissa. Yleisimmät käyttökohteet ovat erilaiset visuaaliset tarkastustehtävät, sisätilan videointi tai valokuvaus, kartoitus ja 3D-mallinnus, sisätilavalvonta ja sensoreista saatavan mittausdatan kerääminen. Drooneja voi käyttää myös varastossa sensoridatan keräämiseen ja osana RFID-järjestelmää. Drooneja voidaan käyttää datan keräämiseen. Niiden rakenteisiin voidaan kiinnittää erilaisia sensoreita, joilla mitataan haluttuja asioita lennon aikana. Drooniin on mahdollista kiinnittää sisäilmaa mittaavia sensoreja. Mittausta voitaisiin hyödyntää vaaratilanteiden välttämiseen, kun sensoreissa huomataan muutos sisäilman laadussa tai jos sisäilmassa huomataan poikkeavia yhdisteitä. Tällaisella järjestelmällä voitaisiin ennakoida erilaisiin vaaratilanteisiin sisätiloissa, kuten kaasuvuotoihin, tulipaloihin ja muihin sisäilmaongelmiin. Se auttaisi myös havaitsemaan vaaralliset yhdisteet ilmansaasteista tai muista ulkoisista tekijöistä johtuen. Sisäilmaa säätelevät laitteistot voitaisiin myös optimoida tämän mittausdatan perusteella. Ilmastointilaitteen käyttöä voitaisiin vähentää optimaalisesti tarpeen ja ajankohdan mukaan. Drooneilla tehdään tarkastuksia usein rakenteissa, joihin tarkastusta tekevän työntekijän on hankala päästä turvallisesti. Rakenteen ympäristö voi myös olla vaarallinen tai ahdas. Tällaisessa rakenteessa työntekijän voi olla mahdoton työskennellä turvallisesti. Kaasuturbiinit voimalaitoksissa ovat tällaisia rakenteita, joiden tarkastaminen on hidasta ja vaarallista. Yrityksellä ei ole ollut aiemmin käytössä navigointijärjestelmää, jota voitaisiin käyttää tarkasti sisätiloissa. Ulkotiloissa käytetyistä navigointimenetelmistä ja järjestelmistä oli kuitenkin paljon kokemusta ja tietoa. Tätä järjestelmien tuntemuksesta ja käytöstä saatua tietoa käytettiin pohjana määrittäessä vaatimuksia droonin navigointijärjestelmälle sisätiloissa. Vaatimuksia koottiin keskustelemalla laitteiden ja järjestelmien käyttäjien, sekä niitä suunnittelevien tahojen kanssa ja perehtymällä mahdollisiin sovellettaviin järjestelmiin. Tämän lisäksi tutkittiin myös jo olemassa olevia droonien sisänavigaatiolaitteistoja, niiden toimintaperiaatteita ja etuja sekä heikkouksia.