![]() |
![]() |
Hankekoodi: A74563
Hankkeen nimi: Lakeland - Jyväskylä Region 2019-2021
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2019 ja päättyy 30.6.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Jyväskylän kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0174666-4
Jakeluosoite: Kilpisenkatu 1
Puhelinnumero: 0400 885 786
Postinumero: 40100
Postitoimipaikka: Jyväskylä
WWW-osoite: http://www.visitjyvaskyla.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Susanne Rasmus
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: matkailujohtaja, Visit Jyväskylä
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 885 786
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Keski-Suomen matkailun yhteisenä strategisena tavoitteena on alueen ulkomaalaisten matkailijoiden yöpymisten määrän lisäys. Lakeland - Jyväskylä Region -hankkeen avulla tavoitellaan noin kymmenen prosentin vuosittaista kasvua valituilla kohdemarkkinoilla. Hankkeen pääkohdemarkkinoiksi on valittu saksankielinen Eurooppa sekä Japani. Hankkeessa tehtävillä kansainvälistymistoimenpiteillä tullaan tavoittelemaan mahdollisesti myös muita kohdemaita, kuten esimerkiksi Iso-Britanniaa, Alankomaita ja Ranskaa.
Hankkeen päätavoitteena on parantaa Keski-Suomen pienten ja keskisuurten matkailu- ja palveluyritysten kilpailukykyä luomalla alueelle kansainvälisen matkailun toimintamalli ja kehittämällä Keski-Suomen alueen kansainvälisen matkailun osaamista, tunnettuutta, löydettävyyttä ja yhteistyötä yli maakunta- ja maarajojen. Päätavoitteeseen päästään kolmivuotisen hankekauden aikana toteuttamalla alla esiteltyjä toimenpidekokonaisuuksia. Toimenpidekokonaisuudet vastaavat ja toteuttavat hankkeen alatavoitteita.
Tavoitteiden saavuttamiseksi hankkeessa tehdään seuraavia toimenpidekokonaisuuksia:
1) Uuden matkailumarkkinointimallin kehittäminen - Rakennetaan Keski-Suomeen kansainvälisen
matkailumarkkinoinnin kehittämiseen ja toteuttamiseen yhteinen, Keski-Suomen alueen kattava uusi yhteistyötapa. Markkinointimallin kehittäminen on vahvassa yhteydessä alueella hankekauden aikana tehtävään matkailun strategiatyöhön.
2) Alueen avoimet valmennustilaisuudet - Annetaan alueen matkailuyrityksille valmennusta kansainvälistymisestä, uusien kulttuurien kohtaamisesta sekä työkaluista uusien asiakaslähtöisten matkailupalveluiden kehittämiseksi.
3) Brändityö ja kansainvälisen toiminnan kehittäminen - Vahvistetaan alueen brändiä keskeisenä ja uniikkina osana Lakelandia ja kehitetään Keski-Suomen kansainvälistä markkinointia yhdessä alueen matkailutoimijoiden, Lakeland -alueen ja Visit Finlandin kanssa.
4) Digitaalisuuden kehittäminen - Etsitään uusia ja kehitetään vanhoja digitaalisia myynti- ja jakeluverkostoja alueelle ja varmistetaan Lakeland – Jyväskylä Region -alueen mukanaolo keskeisissä kansainvälisen matkailun digitaalisissa järjestelmissä.
5) Kansainvälinen verkostoituminen - Edistetään alueen verkostoitumista sekä ulkomaisten että kansainvälisellä tasolla toimivien kotimaisten toimijoiden kesken järjestämällä alueelle ulkomaisten matkanjärjestäjien ja median tutustumismatkoja sekä osallistumalla matkailun ammattilaistilaisuuksiin kansainvälisesti.
Hankkeeseen tullaan palkkaamaan kaksi päätoimista työntekijää, jotka toteuttavat edellä mainittuja toimenpidekokonaisuuksia. Toimenpiteissä hyödynnetään sekä hankehenkilökunnan ammattitaitoa että ulkopuolelta hankittavaa osaamista ja palvelua.
Hankkeen tuloksena Lakeland - Jyväskylä Regionin (Keski-Suomen alue) tunnettuus lisääntyy ja alueelle on syntynyt enemmän kansainvälisillä markkinoilla toimivia laadukkaita matkailutoimijoita. Lisäksi hankkeen tuloksena matkailualueelle syntyy uusia, kiinnostavia, vetovoimaisia ja ympärivuotisia matkailupalveluita. Laadukkaalla ja riittävän monipuolisella matkailupalvelutarjonnalla vaikutetaan myös matkailijoiden viipymän pidentämiseen alueella. Matkailutoimijoiden kansainvälisen osaamisen kehittyminen on mahdollistanut myös asiakaspohjan laajentumisen sekä ympärivuotisen toiminnan.
Hankkeen ansiosta alueen vetovoimaisuus lisääntyy ja kansainvälisten matkailijoiden tietämys tarjonnasta kasvaa. Alueen löydettävyys on kasvanut tehokkaan ja asiakaslähtöisen digitaalisen markkinoinnin sekä jakelukanavavalintojen kautta. Rekisteröidyt yöpymiset sekä alueelle saapuneiden matkailijoiden määrä on kasvanut valittujen kohdemarkkinoiden osalta.
Hankkeen tuloksena on syntynyt kansainvälisen matkailun toimintamalli, johon ovat sitoutuneet Keski-Suomen alueen kunnat ja matkailuyritykset. Toimintamallin kehittämisen myötä myös yhteistoiminta ja verkostoituminen matkailun maakunnallisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla on lisääntynyt.
Hanke toteutetaan yhteistyössä Keski-Suomen kuntien ja matkailun ammatillisen koulutuksen kanssa. Hankehakuvaiheessa Keski-Suomen 23 kunnasta hankkeeseen on alustavasti sitoutunut 21 kuntaa sekä Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Keski-Suomessa olevat matkailuun liittyvät majoitus-, ohjelmapalvelu-, liikenne-, kalastus-, palvelu-, ravitsemus-, kauppa- sekä hyvinvointialoihin liittyvät pk-yritykset.
Välillisiä kohderyhmiä ovat muut matkailun kehittymisestä hyötyvät palveluyritykset, tapahtumia järjestävät tahot sekä kolmas sektori. Matkailun kerrannaisvaikutukset muille toimialoille ovat merkittävät: yksi matkailuyritysten hankkima euro tuottaa 56 senttiä arvonlisää muille toimialoille.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 525 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 520 000
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 750 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 750 000
Maakunnat: Keski-Suomi
Seutukunnat: Saarijärven-Viitasaaren, Jyväskylän, Jämsän, Keuruun, Joutsan, Äänekosken
Kunnat: Uurainen, Jyväskylä, Pihtipudas, Joutsa, Karstula, Petäjävesi, Viitasaari, Kyyjärvi, Keuruu, Kinnula, Äänekoski, Saarijärvi, Hankasalmi, Kannonkoski, Toivakka, Muurame, Luhanka, Laukaa, Konnevesi, Jämsä, Kivijärvi, Multia
Jakeluosoite: Kilpisenkatu 1
Postinumero: 40100
Postitoimipaikka: Jyväskylä
Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 4
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 23.00, joihin työllistyvät naiset 20.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 3 |
Hankkeen toimenpiteet ja matkailupalveluiden tuotteistus tehdään luonnonvarojen kestävyyttä kannustaen. Toteutukset kestävän matkailun periaatteita myötäillen. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 1 |
Tuetaan ja kannustetaan tuotteistamiseen, jossa ilmastonmuutokseen negatiivisesti vaikuttavat tekijät on minimoitu. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 2 | 3 |
Tuetaan ja kannustetaan tuotteistamiseen, jossa alueen luonto ja kasvillisuus on huomioitu. Kestävän matkailun periaatteet taustalla. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 2 |
Tuetaan ja kannustetaan tuotteistukseen, jossa ekologisuus ja kestävän kehityksen periaatteet on huomioitu. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hanke ei toimi Natura 2000 alueella | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 6 |
Pyritään minimoimaan turha paperin käyttö ja suositaan digitaalisia kanavia. Huomioidaan kierrätys. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 2 |
Kannustetaan alueen toimijoita maksimoimaan uusiutuvien energiavarojen käyttöä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 5 |
Hanke pyrkii monipuolistamaan ja edistämään paikallista elinkeinorakennetta ja vaikuttamaan nykyisten yritysten asiakasrakenteen monipuolistamiseen. Hankkeessa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 6 |
Hankkeessa keskitytään kehitystoimenpiteissä erityisesti aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen (mm. sähköiset/digitaaliset jakelukanavat, tuotteistamisprosessit, sisällöntuotanto, kansainvälinen osaaminen) | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 5 |
Hankkeessa halutaan edistää alueen saavutettavuutta ja tuodaan esille myös joukkoliikenteen mahdollisuuksia liikkumiseen, esimerkiksi juna ja bussit. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 3 | 5 |
Hanke vaikuttaa myönteisesti alueen työllisyyteen ja kehittymiseen yleensä. Tärkeässä roolissa ovat matkailuyritykset ja muut matkailualaan sidoksissa olevat toimijat/palveluntarjoajat. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 2 |
Hankkeessa huolehditaan sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumisesta sekä estetään välitön ja välillinen sukupuolisyrjintä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 2 |
Hankkeessa huomioidaan alueen monikulttuurisuus ja sitä hyödynnetään myös alueen tuotteistamisessa tarkoituksenmukaisella tavalla. | ||
Kulttuuriympäristö | 4 | 6 |
Hankkeen teemoissa ja toimintojen seurauksena alueen kultturiympäristöt ja -perintö huomioidaan ja sen tunnettuutta lisätään. Jyväskylän seudulla on eniten Alvar Aallon suunnittelemia eri aikakausien merkittäviä rakennuskokonaisuuksia maailmassa sekä kaksi Unescon maailman perintökohdetta, joiden merkitys tuodaan esille ja korostuu hanketyön myötä. Hankkeessa huomioidaan kestävän matkailun periaatteet. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 1 |
Pyritään vaikuttamaan positiivisesti hankkeessa mukana olevien yritysten ympäristöosaamiseen. |
Hankkeen päätavoitteena oli parantaa Keski-Suomen pienten ja keskisuurten matkailu- ja palveluyrityksien kilpailukykyä luomalla alueelle kansainvälisen matkailun toimintamalli ja kehittämällä Keski-Suomen alueen kansainvälisen matkailun osaamista, tunnettuutta, löydettävyyttä ja yhteistyötä yli maakunta- ja maarajojen. Päätavoitteeseen suunniteltiin päästävän hankekauden aikana toteuttamalla alla esiteltyjä alatavoitteita.
Alatavoite 1. oli luoda alueelle mahdollisuuksia uudelle kansainväliselle liiketoiminnalle. Tähän tavoitteeseen pyrittiin rakentamalla Keski-Suomen alueelle kansainvälisen matkailun toimintamalli yhteistyössä alueen matkailutoimijoiden, kuntien ja muiden matkailuun liittyvien toimijoiden kanssa Visit Jyväskylä Regionin johdolla. Mallin myötä vahvistetaan Keski-Suomen ja Suomen muiden Lakeland -alueiden välistä yhteistyötä. Hankkeessa kehitetään myös uutta yhteistyömallia Western Lakeland -alueen kanssa. Matkailun kansainvälinen toimintamalli luo alueen kansainvälisen matkailun kehittämiselle pitkäjänteisyyttä, joka edistää myös alueen toimijoiden liiketoimintaa. Kansainvälisen matkailun toimintamalli tulee kiinteäksi osaksi alueelle työstettävää matkailustrategiaa, jota työstettiin hankkeen aikana.
Alatavoite 1. saavutettiin perustamalla matkailun alueorganisaatio, Destination Management Organization (DMO), johon sisällytettiin myös kansainvälisen matkailun rakenne kokonaisuudessaan. Hanke osallistui omalta osaltaan alueorganisaation perustamiseen tähtäävien strategiatyöpajojen järjestämiseen rahoittamisen avulla. Keski-Suomen DMO-toiminnassa on kyse kuntien välisestä yhteistyöstä, jossa yksi ottaa vetovastuun matkailuasioiden eteenpäinviemisestä valtakunnallisesti tunnetulla mallilla ja virallisena alueorganisaationa. DMO toiminnan aloittamiseen tähdättiin hankkeen alkuvaiheessa vuosina 2019-2021 ja DMO-toiminta aloitettiin vuoden 2022 alusta. 18 kuntaa Keski-Suomen 22 kunnasta päätti lähteä mukaan DMO-toimintaan ja kuntien kanssa solmittiin kolmivuotinen määräaikainen yhteistyösopimus. Lisäksi kahdesta kunnasta mukaan toimintaan lähti yrityksiä, vaikka kunta ei DMO-toiminnan yhteistyöhön lähtenytkään. Visit Jyväskylä Regioniin palkattiin vuoden 2022 alusta kolme matkailun alueneuvojaa eli tuttavallisemmin kuntakummia. Kuntakummit toimivat nimettyjen kuntien yhteyshenkilöinä ja perehtyvät kyseisten kuntien matkailusisältöön pitäen yhteyttä alueen yrityksiin, välittävät ja keräävät tietoa ja raportoivat kuntien näkyvyyksistä. Alueorganisaatiomalli on monistettavissa myös muihin muille alueille. Western Lakeland -yhteistyö Tampereen, Hämeenlinnan ja Lahden alueorganisaatioiden kanssa on ollut aktiivista koko hankekauden ajan ja Visit Finland on myös palkinnut kyseisen esimerkillisen yhteistyön.
Alatavoitteena 2. oli edistää koko Keski-Suomen alueen kansainvälisen matkailutoiminnan osaamista erilaisten avoimien valmennuksien, työpajojen ja verkostoitumistilaisuuksien avulla. Erilaisten avoimien tilaisuuksien avulla edistettiin maakunnan nykyistä ja mahdollista uutta matkailuliiketoimintaa sekä tuotteistamisosaamista alueen matkailutuotteiden ja -pakettien laajentamiseksi ja monipuolistamiseksi.
Matkailupalveluiden kehittämisen tueksi hankkeessa selkiytettiin alueen ainutlaatuiset myyntiargumentit (Unique Selling Points) ja kärkiviestit, joiden varaan maakunnan matkailubrändi myös lopulta profiloituu. Kansainvälistymällä alueen matkailutoiminta kehittyy ja sen kilpailukyky kasvaa. Hankkeessa luotiin edellytyksiä Keski-Suomen alueen uusille innovatiivisille matkailusisällöille ja sisällöntuotantoprosesseille. Alueen kansainvälisen matkailun osaamisen kehittäminen peilaa Suomen matkailumarkkinoiden tarpeisiin sekä valmentaa kehittämään matkailupalveluitaan matkanjärjestäjien tarpeisiin sopiviksi. Hankerahoituksella hankittiin paikallisia yrityksiä varten mm. laaja yritysten ja yrittäjien digitaalisia ja kansainvälisiä valmiuksia kehittävä valmennuskokonaisuus keväällä 2021 sekä luotiin yhteistyössä Visit Jyväskylä Regionin kanssa kansainvälisiä toimintoja aloittaville yrittäjille Kansainvälistymispolku talvella 2021-2022. Ensimmäiset Kansainvälistymispolun valmennukset pidettiin keväällä 2022. Hankkeen päättymisen jälkeen valmennuspolku jatkuu DMO;n toimintana osana pysyvää kansainvälisen toiminnan mallia. Alueen myyntiargumentit kiteytettiin mm. infograafeihin, jotka toteutettiin suomen lisäksi hankkeen päämarkkinoiden kielillä englanniksi, saksaksi ja japaniksi. Hankeaikana panostettiin erityisesti sisällöntuotantoon päämarkkina-aluilla, joita ovat saksankielinen Eurooppa ja Iso-Britannia sekä kaukomarkkinoista Japani ja USA.
Alatavoitteena 3. oli alueen kansainvälisen tunnettuuden kasvattaminen brändityön ja kansainvälisen toiminnan kehittämisen kautta. Keski-Suomen matkailualan toimijoiden tuotantoa esiteltiin kohdemaiden matkanjärjestäjille erilaisissa workshopeissa ja messuilla. Valittujen kohdemaiden matkailjasegmenttejä heräteltiin myös matkajärjestäjä- ja kuluttajakampanjoiden avulla. Tunnettuutta pyrittiin kasvattamaan myös löytämällä erilasia jakelukanavia valittujen kohdemaiden markkinoilta. Tilaisuuksiin osallistuttiin tavallisimmin Visit Finlandin sateenvarjon alla, mutta yhteistyökumppaneina käytettiin myös muita vakiintuneita toimijoita kuten Toolbox Consultingia ja saksalaista Nordic Marketingia. Brändäystyökaluiksi tuotettiin mm. ympärivuotinen video sekä korkealaatuista kuvamateriaalia Keski-Suomesta. Matkanjärjestäjätapaamisten voidaan katsoa tuottaneen tulosta, sillä vuosien 2019-2022 välisenä aikana 52 uutta DACH-alueen matkanjärjestäjää on ottanut Keski-Suomen tuotantoonsa (Nordic Marketingin Market Check-työkalun mukaan).
Alatavoitteena 4. oli uusien kansainvälisten kohderyhmien ja markkinoiden löytäminen alueen digitaalisuutta kehittämällä. Hankkeessa pyrittiin löytämään uusia digitaalisia myynti- ja jakelukanavia kansainvälisillä kohdemarkkinoilla. Hankeajan suurin digitaalinen uudistus oli viiden eri nettisivun yhdistäminen yhdeksi suursivustoksi. Suursivuston rakentamista rahoitettiin osittain hankerahoituksella. Hankerahoituksella tuotettiin myös uudelle sivustolle sisältöjä hankkeen päämarkkinoiden kielillä englanniksi, saksaksi ja japaniksi. Hankkeen toiminta tähtäsi myös yrittäjien digiosaamisen kehittämiseen, jonka avulla Keski-Suomen matkailuyritysten tuotteiden ja palvelujen viemistä Visit Finlandin DataHub-järjestelmään on pyritty helpottamaan. (Jatkossa Visit Finlandin kampanjointi tulee perustumaan DataHubiin vietyihin tuotteisiin ja palveluihin. Käynnissä on viiden maakunnan yhteinen Lakeland Finland-verkostohanke, joka tähtää Lakeland-alueen yhteisen myyntikanavan perustamiseen.) Hankkeen avulla on tuotettu myös sisältöä Outdooractive.com sivustolle, joka on laaja ja monikielinen saksalainen luontomatkailusivusto.
Alatavoitteena 5. oli rakentaa uusia media-, jälleenmyyjä- ja matkanjärjestäjäsuhteita Keski-Suomen alueen matkailun tueksi kansainvälisen verkostoitumisen avulla. Kansainvälistä verkostoitumista edistettiin järjestämällä Keski-Suomen alueelle matkanjärjestäjä- ja mediavierailuja, joiden avulla alueen matkailutoimijat pääsivät luomaan uusia suhteita valittujen kohdemaiden toimijoiden kanssa. Verkostoitumalla lisättiin myös Lakeland – Jyväskylä Region -alueen kansainvälistä tunnettuutta. Matkanjärjestäjä- ja mediavierailuja toteutettiin pääasiassa Visit Finlandin ja Toolbox Consultingin avustuksella, mutta joitain vierailuja toteutettiin myös omatoimisesti. Pandemian aikaiset rajoitukset estivät osittain vierailujen toteutumisen 2020-2021, mutta syksyn 2021 ja kevään 2022 aikana toteutettiin useita vierailuja, joiden satona oli merkittäviä mediaosumia ja matkanjärjestäjävierailuja.
Hankkeen kautta tavoiteltiin Keski-Suomen matkailualueen yritysten kansainvälisen liiketoimintaosaamisen kasvua ja aktiivisesti kansainvälisiltä matkailumarkkinoilta kasvua liiketoimintaansa hakevia yrityksiä. Hankkeessa oli asetettu numeeriseksi tavoitteeksi 20 yritystä, jotka ovat aloittaneet kansainvälisen liiketoiminnan tai laajentaneet asiakaskuntaansa uudelle markkina-alueelle hankkeen aikana. Tavoitteet ylittyivät, sillä 34 yritystä lähti tavoittelemaan kansainvälistä liiketoimintaa ja 33 yritystä laajensi tai suunnitteli laajentavansa uudelle vientimarkkina-alueelle hankeaikana.
Hankkeella tavoiteltiin lisäksi noin 20 uutta matkailuyritysten kehittämää matkailupalvelua, jotka ovat myynnissä kansainvälisten matkanjärjestäjien ohjelmissa. Hankerahoituksella ostettiin Western Lakeland-yhteistyönä Visit Tampereen, Visit Lahden ja Visit Hämeen kanssa Nordic Marketingin tuottama Market Check Business Intelligence -työkalu, jonka avulla voidaan selvittää DACH-alueen matkanjärjestäjien tuotantoa Suomen ja muiden Pohjoismaiden osalta. Market Check -työkalun mukaan vuonna 2019 DACH-alueen matkanjärjestäjistä 149 oli ottanut tuotantoonsa Keski-Suomen kun taas vuoden 2022 kesäkuussa matkanjärjestäjien lukumäärä oli noussut 205. Kyseisen työkalun mukaan 56 uutta matkanjärjestäjää on ottanut Keski-Suomen tuotantoonsa. Vastaavat luvut ovat tuotteiden osalta vuonna 2019 312 matkailutuotetta ja vuonna 2022 yli 700 tuotetta. Vuosien 2019 ja 2022 saksankielisen markkina-alueen toimijat ovat ottaneet tuotantoonsa yli 380 matkailupalvelua Keski-Suomen alueelta.
Keski-Suomen matkailun yhteisenä strategisena tavoitteena on ulkomaalaisten matkailijoiden yöpymisten määrän lisäys. Hankkeen numeeriseksi tavoitteeksi oltiin asetettu 10 prosentin vuosittainen kasvu valituilla kohdemarkkinoilla. Tämä tavoite ei hankeaikana voinut toteutua pandemiasta johtuvista syistä.