![]() |
![]() |
Hankekoodi: A74524
Hankkeen nimi: Kansallistalon yritys- ja kulttuurikeskus
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.12.2018 ja päättyy 31.3.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Maaseudun Sivistysliiton Vaara-Karjalan kulttuuriyhdistys ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 2146274-9
Jakeluosoite: c/o MSL, Kauppakatu 23 b A8
Puhelinnumero: +358503226798
Postinumero: 80100
Postitoimipaikka: Joensuu
WWW-osoite: https://msl.fi/ita-suomi/vaara-karjala/
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Timo Kalevi Reko
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: sihteeri
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358503226798
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena luoda kulttuurialan yrittäjyyttä, joka palvelee eri Ilomantsin tapahtumia ja tarjoaa matkailualalle uusia palveluja.
Hankkeen toisena tavoitteena on uudistuvan yritystoiminnan ja matalan kynnyksen digitalisaation kautta edistää paikallista yritystoimintaa Ilomantsissa.
Hankkeen lähtökohtana on tukea yrityksiä kehittämään uudenlaisia palveluita ja liiketoimintaa ja ottaa kulttuurialan yritysten lisäksi matkailuyritykset vahvasti mukaan uusien tuotteiden, prosessien tai palveluiden kehittämiseen ja pilotoimaan uusia matkailun palvelutuotteita, jotka pohjautuvat Ilomantsin kulttuuriperinteeseen, karjalaisuuteen ja ortodoksisuuteen mutta myös Ilomantsin uusiin tapahtumiin.
Hankkeen tavoitteena on tukea eri alojen ja yritys- ja yhdistystoimijoita uusiutumaan ja kehittämään uudenlaisia palveluita ja liiketoimintaa, ylittämään toimialarajoja ja siten lisäämään yritysten elinvoimaa. Tästä on esimerkkinä karhunveistosta lähtenyt Villiruoka- ja Karhufestivaali, jossa on vielä paljon eri yritystoiminnan mahdollisuuksia.
Hanketoimilla lisätään Ilomantsin kulttuurimatkailullista vetovoimaa tapahtumien myynti- ja markkinointitoimia keskittämällä ja lisäämällä yhteismarkkinointia yhdessä matkailuyhdistysten kanssa. Kansallistalosta muodostetaan Ilomantsin tapahtumien tapahtumatoimisto. Tavoitteena on tapahtumatoimiston osuuskunnallistaminen, jolloin työ voidaan tehdä työosuuskunnassa tai kevytyrittämisen kautta.
Hankkeen kautta Ilomantsin tapahtumien yhteismarkkinointi ja tapahtumakoordinointi nousee uudelle tasolle. Ilomantsin matkailusektori tarvitsee myös enenevässä määrin kulttuurisia ohjelmatuotantoja sekä muuta yrittämiseen liittyviä palveluja. Tapahtumatoimisto koordinoi ja välittää uusia, pilotoituja kulttuurimatkailutuotteita matkailun tarpeisiin.
Yritystoimintaan liittyvä luovaa toimintaa henkivä yhteisö luo mahdollisuuksia myös muille yritystoiminnan muodoille. Digitalisaation liittyvät palvelut voidaan toteuttaa kun saadaan Kansallistalon tai muihin tiloihin alan yrittäjä, joka voi palvella myös muita ilomantsilaisia yrittäjiä.
Ilomantsin tapahtumiin perustuva yrittäjyyden aktivoituminen ja matkailupalvelujen laadullinen kasvu osana matkailutarjontaa. Matkailun ja tapahtuminen yhteismarkkinointi ja muu yhteistoiminta.
Hankkeen tuloksena Ilomantsiin syntyy vireä matalan kynnyksen yritys- ja kulttuurikeskus.
Keskeisenä tavoitteena on yhden tai kahden uuden (kulttuuri)yrityksen perustaminen Ilomantsiin. Mm. ohjelmatoimistolle ja kulttuuriselle ohjelmapalveluyritykselle on selkeä tilaus. Uusi yritys voi olla myös muulta alalta tai osuuskunta.
Hankkeen toimenpiteet tapahtuvat Kansallistalon toimintana, josta hankkeen toiminnan tuloksena syntyy yritys- ja kulttuurikeskus, jossa toimii myös yhdistystoimijoita. Hankkeen toimenpiteinä Ilomantsiin saadaan tuotettua kolme uutta palvelua, jotka ovat uusi talvitapahtuma, Kansallistalon yritystoimijaverkosto ja ohjelmapalvelukokonaisuus eri matkailutoimijoiden käyttöön.
Hankkeelle on haettu jatkoaika 1.12.2020 -31.3.2021. Hanke ja Kansallistalon toiminnot ovat ottaneet huomioon koronapandemian aiheuttamat kokoontumisrajoitukset. Digitaaliset ratkaisut ja niiden käyttöönotto ovat kuitenkin mahdollistaneet useiden koulutustilaisuuksien järjestämisen.
Ilomantsin kulttuurialan toimijat, erityisesti kulttuuriyritykset ja ammattitaiteilijat:
Kulttuurialan yritykset 5 kpl
Freelance ammattitaiteilijat 11kpl
matkailuyritykset 5-10 kpl
Ammattimaisesti toimivat kulttuurialan järjestöt 3kpl
Muuttuvan ja uudistuvan yritystoiminnan muodot erityisesti digitalisaation perustuvat yrittäjät
Etätyötä tekevät kausiasukkaat ja satunnaista työtilaa tarvitsevat henkilöt. Työtilaa vaihtelua ja inspiraatiota tarvitsevat yrittäjät/työntekijät.
Hankketta painotetaan kulttuurialalle ja digitalisaatioon, mutta myös muut toimialat ja niiden palveluja tarvitsevat asiakkaat
Kausiasukkaat
Kulttuurimatkailijat
Kulttuurin harrastajat
Kansalaisopiston opiskelijat
Ilomantsin Kauppatien kulttuurikohteiden toimijat
Ilomantsin yritykset
Ilomantsista ja sen alueesta kiinnostuneet kotimaiset ja ulkomaiset matkailijat
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 120 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 120 000
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 148 900
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 148 900
Maakunnat: Pohjois-Karjala
Seutukunnat: Joensuun
Kunnat: Ilomantsi
Jakeluosoite: Yhtiöntie 8
Postinumero: 82900
Postitoimipaikka: Ilomantsi
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 2 |
Hankkeen toimissa painotetaan ympäristö ja hiiliviisaita tekoja ja Kulttuuritalolle laaditaan oma hiiliviisas toimintaohje | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 3 |
Hanketoimissa laaditaan eri toimenpiteisiin hiilijälanjälki mittarit. Hiilidioksidi päästöjen kompensoimiseksi mietitään hiilikädenjälki tematiikkaa. Toimissa pyritään valitsemaan materiaalit (esim .puu) siten, että voimme sitoa mahdollisiin materiaalihankintoihin keskipitkällä aikavälillä hiiltä. Matkustamisessa käytetään julkisia kulkuvälineitä ja suositaan kimppakyytejä | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Kulttuuritalon yhdeksi uudeksi ulottuvuudeksi otetaan luonnon monimuotoisuus. Esim. yhteistoiminta biotaiteiden toimijoiden kanssa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 2 |
Tehdään yhteistoimintaa erilaisten ympäristön elinvoimaisuutta edistävien hankkeiden kanssa. Esim MSL:n Kohti vähähiilisiä kyliä hanke. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 2 |
Tehdään yhteistyötä eri hankkeiden kanssa, jotka toimivat Natura 2000 ohjelman kohteiden kanssa. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 4 | 7 |
Laaditaan talolle oma jätesuunnitelma. Edistetään kierrätystä ja jaetaan tarvittaessa tietoa oman talon kierrätyksen toteutumisesta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 1 | 5 |
Talo on kaukolämmössä ja käyttää Vapon tuottamaa lämpöenergiaa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 8 |
Kulttuurialan yritykset ovat kestävän kehityksen mukisia yrityksiä. Tuotteet ovat pääasiassa hyvin vähän luontoa kuormittavia. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 8 |
Kulttuurialan yritysten tuotteet ja palvelut ovat pääasiassa aineettomia. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 6 |
Hanketoimissa suositaan joukkoliikennettä. Hanketoimijoilla on mahdollisuus etätyöskentelyyn. Logistiikkaa edistetään innostamalla yrittäjiä yhteishankintoihin. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 8 |
Kulttuuritalo tuo yrityksiä ja toimijoita yhteen. Kulttuuripalvelujen kautta edistetään ihmisten viihtyvyyttä ja hyvinvointia | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 4 |
Kulttuuripalvelut edistävät tasa-arvoa eri sukupuolten ja eri ikäryhmien välillä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 8 |
Lisääntyvän kulttuuripalvelujen myötä Ilomantsin yhteiskunnallinen yhdenvertaisuus alueellisesti kasvaa. Kulttuuripalvelujen tarjonta lisääntyy. | ||
Kulttuuriympäristö | 6 | 8 |
Arvokas Kansallistalo saa uuden tavan toimia. Se sijoittuu Kauppatien kokonaisuuteen, jonka merkitys matkailullisesti kasvaa. | ||
Ympäristöosaaminen | 3 | 5 |
Kulttuurikeskuksen toiminnassa edistetään toimijoiden ympäristövastuuta. |
Hankkeen lähtökohtana oli tukea yrityksiä kehittämään uudenlaisia palveluita ja liiketoimintaa ja ottaa kulttuurialan yritysten lisäksi matkailuyritykset vahvasti mukaan uusien tuotteiden, prosessien tai palveluiden kehittämiseen ja pilotoimaan uusia matkailun palvelutuotteita, jotka pohjautuvat Ilomantsin kulttuuriperinteeseen, karjalaisuuteen ja ortodoksisuuteen mutta myös Ilomantsin uusiin tapahtumiin.
Hankkeen tavoitteena oli tukea eri alojen ja yritys- ja yhdistystoimijoita uusiutumaan ja kehittämään uudenlaisia palveluita ja liiketoimintaa, ylittämään toimialarajoja ja siten lisäämään yritysten elinvoimaa. Hankkeen koulutuksiin osallistui 250 henkilöä ja Kansallistaloon saatiin kahdeksan kuukausivuokralaista sekä talon viikonloppuvuokrausta kehitettiin. Hankkeeseen osallistui yhteensä 23 eri yritystä ja hankeen aikana luotiin kaksi uutta tapahtumakokonaisuutta. Ilo!Lumi 2021 lumenveiston talvitapahtuma ja ITE -taiteen kaksi näyttelyä kesät 2020 ja 2021. Hankkeessa toteutettiin myös Pohjois-Karjalan maakuntapäivien koordinointi Ilomantsissa.
Hanketoimilla lisättiin Ilomantsin kulttuurimatkailullista vetovoimaa tapahtumien myynti- ja markkinointitoimia keskittämällä ja lisäämällä yhteismarkkinointia yhdessä matkailuyhdistysten kanssa. Kansallistalosta muodostui käytännössä Ilomantsin tapahtumien tapahtumatoimisto. Tavoitteena ollutta matkailun palveluosuuskuntaa ei saatu toteutettua, vaikka siihen on hyvät edellytykset Ilomantsissa ja sen eteen tehtiin paljon työtä.
Digitalisaation liittyvät palvelut toteutettiin Kansallistalon omana etäkoulutus ja hybriditapahtumien kautta. Koronaepidemian myötä edistettiin laajasti etäyhteyksien ylläpitoa erityisesti Teams -sovelluksella. Ilomantsin tapahtumiin perustuva yrittäjyyden aktivoituminen ja matkailupalvelujen laadullinen kasvu toteutui osana matkailutarjontaa. Hankkeen tuloksena Ilomantsiin syntyi vireä matalan kynnyksen yritys- ja kulttuurikeskus.