![]() |
![]() |
Hankekoodi: A74424
Hankkeen nimi: Puu paremmaksi
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2019 ja päättyy 30.6.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto
Hakijan virallinen nimi: Savonia-ammattikorkeakoulu oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2629463-3
Jakeluosoite: PL 6
Puhelinnumero: (017) 2556000
Postinumero: 70201
Postitoimipaikka: KUOPIO
WWW-osoite: http://www.savonia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kari Kuuspalo
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358447855513
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Puurakentamisen ja siihen liittyvien erilaisten tuotteiden vienti on yksittäisen yrityksen kannalta hankalaa, kallista ja aikaa vievää. Maahan tuontiin liittyvät määräykset ja rakentamisen lainsäädäntö kohdemaassa on selvitettävä. Lähes poikkeuksetta kohdemaasta tarvitaan myös yrityskumppani tai -kumppaneita. Markkinoiden saavuttamiseksi myös itse tuotteet on syytä räätälöidä vastaamaan kohdemarkkinoiden tarpeita ja mieltymyksiä.
Puu paremmaksi hanke edistää vientihalukkaiden puurakentamisen toimijoiden vientipyrkimyksiä. Hankkeesta hyötyvät esimerkiksi puurakennuksia ja erilaisia rakennustuotteita valmistavat yritykset sekä rakentamiseen sidoksissa olevat toimijat kuten puutuotteiden suunnittelijat, valmistajat, arkkitehtiyritykset ja terveellisen asumisen mahdollistavat ilmanvaihtoyritykset ja talotekniikan toimijat. Vientikohteena hankkeessa on Kiina, jonka lupaprosessit ja niihin liittyvät ongelmat sekä välilliset vientikaupan esteet selvitetään hankkeen yhteistyöverkostoja hyödyntäen. Toimijoina kohdeyritykset, Team Finland, Kuopion kaupunki, Kuopion kaupungin ja Savonia AMK:n Shanghai yhteydet, Your Gateway to Biobusiness in Asia sekä kiinalaiset konsulttitahot.
Hankkeessa luodaan mielipide- ja mielikuvaselvitysten pohjalta kohdemaahan soveltuvia tuotekonsepteja. Tuotekonseptien imagon vahvistamista varten niitä myös testataan alan arvostettujen toimijoiden raportoiduin mittauksin. Tuotteiden imago rakennetaan korkealaatuisen, skandinaavisen, terveellisen, turvallisen, laadukkaan, asukasta suojelevan, ja ympäristöä säästävän rakentamisen ympärille. Hankkeen aikana konsepteista kehitetään Kiinan markkinoille rakennustuotteita, joista toteutetaan Virtual Reality- esittelypaketit esittelemään tuotekokonaisuuksia ja niiden eri osia vakuuttavasti ja yksityiskohtaisesti. Esittelypaketteja yritykset voivat käyttää hyväksi markkinoinnissa ja yrityskumppaneiden etsinnässä kohdemaassa. Hankkeen tuloksena saadaan kehitettyä alueellista yritysyhteistyötä sekä edistetään virtuaalisen tuote-esittelyn hyödyntämistä Kiinan vientikaupassa. Hankkeessa myös luodaan kontakteja osallistuvien yritysten ja kohdemaan yritysten välille vientitoiminnan aloittamiseksi.
Hankkeen kohderyhmänä ovat vientihakuiset Pohjois-Savossa toimivat rakennuksia ja rakennustuotteita valmistavat yritykset sekä rakentamiseen sidoksissa olevat toimijat kuten puutuotteiden suunnittelijat, valmistajat, arkkitehtiyritykset, kalustevalmistajat, talotekniikkaratkaisujen valmistajat. Lisäksi kohderyhmänä ovat kiinalaiset rakentamisen oppilaitokset, rakennuttajat, rakentajat (hankkeen kontaktien kautta), jotka suomalaiset kohderyhmät sitouttavat pitkäjänteiseen yhteistyöhön. Tämä poikii tulevaisuudessa lisää liikevaihtoa Pohjois-Savoon väistämättä.
Pohjois-Savon elinkeinoelämä, erityisesti kaikki kohdan 5.4. sidosryhmät ja alihankkijaverkostot.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 458 040
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 415 776
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 573 721
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 520 869
Maakunnat: Pohjois-Savo, Etelä-Savo
Seutukunnat: Varkauden, Koillis-Savon, Kuopion, Sisä-Savon, Ylä-Savon, Pieksämäen
Kunnat: Siilinjärvi, Keitele, Suonenjoki, Kuopio, Rautavaara, Vesanto, Lapinlahti, Rautalampi, Sonkajärvi, Pieksämäki, Tuusniemi, Tervo, Kiuruvesi, Kaavi, Leppävirta, Joroinen, Varkaus, Vieremä, Pielavesi, Iisalmi
Jakeluosoite: Opistotie 2 PL 88
Postinumero: 70101
Postitoimipaikka: Kuopio
Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 2
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 5.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 7 | 7 |
Puupohjaisten tuotteiden käytön yleistyminen vaikuttaa suoraan luonnonvarojen kestävyyteen. Virtuaalisten markkinointimenetelmien käyttö pienentää hiilijalanjälkeä | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 7 | 7 |
Puupohjaisessa rakentamisessa hiilidioksidipäästöt ovat huomattavasti pienempiä kuin betonirakentamisessa. Rakennuspuussa hiilidioksidi on sitoutuneena huomattavan pitkään | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 4 | 3 |
Tavoitteena on, että syntyvät uudet tuotteet ovat eliöille turvallisia. Virtuaaliset metodit markkinoinnissa säästävät luontoa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 5 | 5 |
Syntyvät uudet tuotteet vähentävät uusiutumattomien luonnonvarojen käytön tarvetta. Puupohjaisessa rakentamisessa hiilidioksidipäästöt ovat huomattavasti pienempiä kuin betonirakentamisessa. Rakennuspuussa hiilidioksidi on sitoutuneena huomattavan pitkään | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei käytännössä ole välittömiä tai välillisiä vaikutuksia tämän kohdan tekijöihin, tai tämän kohdan tekijällä ei välittömiä tai välillisiä vaikutuksia hankkeen toimintaan ja tuloksiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 4 | 7 |
Hanke edistää suoraan ja välillisesti uusiutuvien materiaalien tehokasta käyttöä. Käytännön toiminta tapahtuu tässä kuitenkin pääasiassa hankkeen kohderyhmäyritysten ja toimijoiden verkoston omassa toiminnassa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeessa ei keskitytä energiantuotantoon | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 5 |
Puutuotteiden käyttö ja erityisesti tuotteiden jalostusasteen kohottaminen on kestävää kehitystä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 5 |
Patentoitavien/suojattavien tuotteiden syntyminen todennäköistä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 3 |
Hanke edistää logistisen ketjun tehokkuutta | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Kaikki maakuntaan jäävä uusi jalostusarvo edistää alueellista hyvinvointia ja lisää välittömästi ja välillisesti toimeliaisuutta | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 2 |
Syntyvät uudet työpaikat ovat tasavertaisesti kaikkien saatavilla. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 4 | 3 |
Edistää myös ympäristöosaamista puumateriaalien monipuolisen käytön, energiatehokkaiden vähähiilisten ratkaisujen ja materiaalitehokkuuden kautta. |
Puurakentamisen ja siihen liittyvien erilaisten tuotteiden vienti on yksittäisen, varsinkin PK- yrityksen kannalta hankalaa, kallista ja aikaa vievää. Puu paremmaksi hankkeessa koottiin yhteen joukko hyvinkin erilaisia vientitoiminnasta kiinnostuneita puutuoteyrityksiä. Alussa hankkeella oli tavoitteena keskittyä puurakentamiseen, mutta hankkeen edistyessä painotus siirtyi ja laajeni rakentamisen ja asumisen puutuotteisiin yleisemmin. Yrityksille pyrittiin löytämään tietoa hankkeen kohdemarkkinan, Kiinan vientimarkkinoista, maahan tuontiin liittyvistä määräyksistä ja rakentamisen lainsäädännöstä. Hanke testasi hankesuunnitelman mukaisesti erilaisten puutuotteiden soveltuvuutta kohdemaan olosuhteita silmällä pitäen. Tuotteista luotiin kokonaisuuksia skandinaavisen, terveellisen, turvallisen luksusrakentamisen ympärille, joissa huomioitiin esimerkiksi ilmansaasteita sisältävälle alueelle testattu terveellinen turvallinen ilmanvaihto. Lisäksi huoneilman terveyteen liittyen hankkeessa toteutettiin sisäilman laatuun liittyen erilaisia kokeita uusimman informaation tuottamiseksi.
Yksi hankkeen tärkeimpiä tavoitteita oli luoda yrityksille digitaalisia markkinointia tukevia keinoja ja aineistoja. Hankkeelle valmistuikin erittäin runsaasti lisää uutta digitaalista materiaalia ja kokeiluja mallinnuksia ja visualisointeja käyttäen mm. Enscape, Rhino, Unreal, Archicad, Revit, Vray, Kuula, Twinmotion, sekä SketchUp ohjelmia. Hanke tuotti uutta tietoa ja kokemusta ohjelmien käytöstä, verkottui ja saattoi yhteen digitaalisia palveluita tarjoavia yrityksiä hankkeen asiakasyritysten kanssa. Kaikki hankkeessa toteutetut digitaaliset työt on koottu digitaaliseen arkistoon käytettävissä opiksi sekä hyödyksi tarvitsijoille. Digitaalisen materiaalin lisäksi myös hankitut laitteet ja kertynyt osaaminen ovat tarvitsijoiden käytettävissä hankkeen jälkeen.