![]() |
![]() |
Hankekoodi: A74411
Hankkeen nimi: Grüne Woche Saimaa
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2018 ja päättyy 31.3.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy
Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 0600598-8
Jakeluosoite: Sammonkatu 12
Puhelinnumero: 015 361 600
Postinumero: 50130
Postitoimipaikka: Mikkeli
WWW-osoite: http://www.mikseimikkeli.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Päivi Marita Karhunen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimialajohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447942212
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Suomen ruokavienti kasvaa nopeasti. Keski-Euroopan markkinat ovat tärkeitä Suomen ruokatuotteille ja niitä tavoitellaan osallistumalla maailman suurimpaan elintarvikemessuun Berliinissä. Kansainvälisen messutapahtuman kautta myös laajat kansainväliset markkinat ovat yritysten tavoitettavissa. Hankkeen tavoitteena on valmentaa Saimaan alueen elintarvike- ja matkailuyrityksiä solmimaan kontakteja kansainvälisillä markkinoilla. Hanke tuottaa yrityksille kansainvälistymiseen liittyvän valmennuksen, jossa keskitytään etenkin Saksan markkinoilla toimimiseen ja näkyvyyden hankkimiseen. Hankkeen tavoite on muodostaa kehittäjäorganisaatioiden ja yritysten verkostoja, jotka toimivat aktiivisesti yrityksen kehittämisen tukena. Yritykset verkostoituvat kotimaassa ja kansainvälisesti, mikä auttaa niitä saamaan lisää kauppaa ja entistä vahvemman jalansijan Euroopan markkinoilla.
a) varsinaiset kohderyhmät:
- eteläsavolaiset elintarvike- ja ruoka-alan yritykset, ruokamatkailuun liittyvät ja ruokaelämyksiä tuottavat yritykset.
Yrityksillä voi olla jo kansainvälistä liiketoimintaa tai yritykset joilla on potentiaalia käynnistää kansainvälinen liiketoiminta.
b) välilliset kohderyhmät
₋ matkailuyritykset
₋ tulkkaus- ja käännöspalveluita tarjoavat yritykset
₋ opiskelijat
Xamk tarjoaa opiskelijoiden työpanosta osana opintoja eri opinnollistamisen muodoissa (harjoittelujakso, opinnäytetyö, projektiopinnot)
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 114 451
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 108 213
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 138 892
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 132 591
Maakunnat: Etelä-Karjala, Etelä-Savo
Seutukunnat: Imatran, Mikkelin, Lappeenrannan, Savonlinnan, Pieksämäen
Kunnat: Hirvensalmi, Sulkava, Savitaipale, Taipalsaari, Puumala, Lemi, Enonkoski, Mikkeli, Pieksämäki, Rantasalmi, Kangasniemi, Mäntyharju, Rautjärvi, Luumäki, Pertunmaa, Ruokolahti, Parikkala, Joroinen, Juva, Imatra, Lappeenranta, Heinävesi, Savonlinna
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 4 | 2 |
Luonnonmarjojen ja yrttien käyttö elintarvikkeiden raaka-aineena. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 5 | 5 |
Villiyrttien käytön ja tunnettavuuden lisääminen Keski-Euroopan markkinoilla. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 3 | 6 |
Suomen luonnon, viljeltyjen marjojen, luonnontuotteiden ja elintarvikkeiden puhtaudesta ja turvallisuudesta tiedottaminen. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta Natura-kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 0 |
Kierrätettävien ja maatuvien pakkausmateriaalien lisääntyvä käyttö. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 3 |
Suomen luontaisten toimialojen: maatalouden ja elintarviketeollisuuden jalostusketujen sujuvoittaminen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 2 |
Koulutusvienti, toimitatavat. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 4 |
Hankkeella haetaan yritysten yhteisiä logistiikkaratkaisuja. Uudet jakelukanavat; nettikauppa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 6 | 6 |
Terveysvaikutteiset elintarvikkeet, tuotteiden puhtaus ja turvallisuus. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 2 |
Hanke kohdistuu naisvaltaiseen alaan ja parantaa naisten valmiutta laajentaa yritystoimintaa kansainväliseksi. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 1 | 1 |
Pk- ja suuryritysten yhteystyön lisääminen. | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 1 |
Suomalaisen ruokakulttuurin tunnetuksi tekeminen Saksassa. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 1 |
Tuotetuntemusten lisääminen yrityksissä. |
Toukokuussa 2018 aloitettiin yritysten etsiminen mukaan hankkeeseen. Hankkeesta tiedotettiin eri kanavissa, sähköisessä mediassa että tehtiin lehdistötiedotteita. Lisäksi kontaktoitiin yrityksiä suoraan ja käytiin niissä vierailuilla. Yrityksiä kontaktoitiin ympäri Etelä-Savoa. Yhteensä tehtiin 26 yrityskäyntiä hankkeeseen liittyen eri yrityksissä. Savonlinnassa kaupungin elinkeinotoimi oli aktiivisesti mukana yrityshankinnassa. Etelä-Karjalan kanssa tehtiin ennen hankkeen käynnistämistä yhteistyösopimus, jonka mukaan Etelä-Karjalasta saadaan mukaan 5-10 yritystä, mutta sieltä saatiin lopulta mukaan vain yksi.
Vaikka yrityksiä saatiinkin rekrytointikierroksella runsaasti mukaan, niin monet joutuivat kuitenkin syystä tai toisesta jättäytymään pois itse Grüne Woche -messuilta, mikä on hankkeen suuri tavoite. Syitä tähän olivat mm. yrityksissä tapahtuneet avainhenkilöiden vakavat sairastumiset tai yllättäen tulleet muutokset omistajapohjassa.
Valtakunnallinen messuille valmistautuminen käynnistyi 15.6. yhteisellä tapaamisella Helsingissä. Näitä tapaamisia MTK:n ja maakuntien kesken oli säännöllisesti ja niissä työstettiin Suomen ja maakuntien messuosastoa sekä näkyvyyttä, messujen oheisohjelmaa, markkinointitapaamisia jne. GW-yhteistyöryhmä kokoontui lisäksi 27.8.,3.9., 25.10., 6.11.,ja 4.12.
Hankkeen valmennukset käynnistettiin 27.8. tuotteiden arvioinnin työpajalla. Työpajassa arvioitiin yritysten tuotteita, joita nämä olivat valinneet esiteltäväksi kuluttajille Saksassa. Samalla arvioitiin myös pakkauksia ja niiden toimivuutta. Työpajassa myös Saksan elintarvikemarkkinoiden asiantuntija antoi osallistujille arvion tuotteista. Osa tuotteista lähti Saksaan vielä tarkempaan arviointiin. Työpajassa oli myös edustus sähköiseen tiedottamiseen erikoistuneesta eteläsavolaisesta yrityksestä. He kertoivat yrityksille, mitä kaikkea on mahdollista tehdä yrityksen ja tuotteiden mainostamiseksi sähköisillä alustoilla. Yritys piti syksyn aikana jokaiselle halukkaalle yrityskohtaisen työpajan tämän tavoitteiden ja tarpeiden kartoittamiseksi.
3.10 työpajan aiheena oli yhteinen messuosasto ja messuihin liittyvät käytännön asiat. XAMK:n opiskelijat esittelivät osaamistaan yrityksille ja käytiin keskusteluja yhteistyöstä opiskelijoiden kanssa messuihin ja niihin valmistautuiseen liittyen.
6.11. valmennuksessa perehdyttiin Saksan markkinan vaatimuksiin pakkauksille Saksan elintarvikealan markkinoihin perehtyneen asiantuntijan johdolla.
27.11. valmennuksessa tutustuttiin käytännön työkaluihin messuille valmistautumisessa ja messunäkyvyyden saavuttamisessa ja viimeisenä ennen messuja 11.12. valmennuksessa perehdyttiin messuilla saatavien kontaktien hyödyntämiseen. Valmennuksissa käytettiin alan asiantuntijoita. Yritykset saivat myös pienryhmissä asiantuntijoiden ohjausta liittyen asiakkaiden tavoittamiseen ja kontaktien onnistumisen mittaamiseen.
Syksyn aikana tehtiin myös yhteistyötä itäsuomalaisten kanssa. Mm. pohjoiskarjalaiset yritykset saattoivat ottaa osaa valmennuksiin skypen välityksellä. Tämä oli perusteltua sillä yritykset tekivät jo jopa yhteisiä tuotteita, joita tuli esille GW-messuilla. Pidimme yllä tiivistä keskusteluyhteyttä sekä pohjoiskarjalaisiin että kainuulaisiin ja pyrimme varmistamaan yritystemme yhteisten intressien toteutumisen messujen rakentamisessa sekä messuesiintymisessä. Maakuntien kesken valmistui messuilla esitettäväksi mm. iso yhteinen "kuvakollaasi", joka koostui Itä-Suomessa otetuista valokuvista ja filmin pätkistä. Kollaasin kokosivat XAMK:n opiskelijat.
Syyskuussa 6.-7.9. järjestimme Etelä-Savossa yrityskierroksen sekä ohjelmaa Saksan medialle. Kierrokselle osallistui n. 20 saksalaistoimittajaa eri medioista; lehdistä ja televisiokanavilta. Osin tämän mediamatkan ansioista eteläsavolaiset yritykset saivat erityishuomioita messuilla.
2.10. esittelimme hankettamme Etelä-Savon Team Finlandille heidän kokouksessaan.
10.10 järjestimme itäsuomalaisten toimijoiden yhteisen tapaamisen Kuopiossa, Siilinjärvellä. Tapaamisessa käsiteltiin maakuntien ja yritysten välistä yhteistyötä Saksan kauppaan ja GW-messuihin liittyen. Tapaamiseen osallistuivat maakuntakoordinaattorit sekä yrityksiä kummastakin maakunnasta.
Syksyn aikana käynnistettiin neuvottelut Hessenin osavaltion kanssa messuilla tehtävästä yhteistyöstä sekä ideoitiin Hessenin edustajien kanssa sitä.
20.12. kävimme Kuopiossa tekemässä eteläsavolaisen äänitaiteilijan kanssa ääni-installaation koeasennuksen hiljaiseen tilaan, jollainen oli tulossa Saimaan messuosastolle.
Hankkeen tuloksena saatiin ennen näkemättömän suurta julkisuutta eteläsavolaisille elintarvikealan yrityksille. Samalla lisättiin maakunnan kiinnostavuutta matkailukohteena. Messuilta kertyi paljon hyviä matkailullisia kontakteja. Vaikka kyseessä olivatkin kuluttajamessut, kaikki osallistujat saivat sieltä myös jälleenmyyjäkontakteja, joissa yrityksiä pyritään auttamaan mahdollsuuksien mukaan myös hankkeen päätyttyä, jotta yhteistyötä saadaan jatkettua, tiivistettyä ja sen tuloksia konkretisoitua.