![]() |
![]() |
Hankekoodi: A74253
Hankkeen nimi: Joensuu VR LAB - investointihanke
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2018 ja päättyy 31.7.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Itä-Suomen yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 2285733-9
Jakeluosoite: Yliopistokatu 2
Puhelinnumero: 0294 45 1111
Postinumero: 80100
Postitoimipaikka: Joensuu
WWW-osoite: http://www.uef.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Markku Tukiainen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: professori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504411508
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
VR (virtual reality / virtuaalitodellisuus) ja AR (augmented reality / lisätty todellisuus) -termeillä tarkoitetaan perinteisistä tietokoneiden näyttölaitetekniikoista eroavia tapoja muodostaa kuva katsojan nähtäväksi. VR (virtuaalitodellisuus) näyttölaitteissa ja sovelluksissa tämä tapahtuu virtuaalilasien avulla, joissa on pienet näyttöpaneelit, jotka heijastavat kuvan ihmisen kummallekin silmälle erikseen. Näiden kahden kuvan avulla voidaan katsojalle luoda hyvin todellinen kolmiulotteisuuden illuusio. AR (Lisätty todellisuus) sovellukset ja näyttölasit toimivat samoin periaattein, sillä erotuksella, että katsoja näkee ympäristönsä niiden läpi. Ne ovat siis läpinäkyviä tai niissä on pienet kamerat, jotka tuottavat kuvan oikeasta ympäristöstä. AR sovellukset sitten lisäävät tähän oikean todellisuuden päälle haluttuja kolmiulotteisia elementtejä. AR sovelluksia on paljon myös älypuhelimille ja tableteille ja niissä käytetään nimenomaa kameratekniikkaa, jossa katsoja kuvaa jotain tiettyä kohdetta ja sovellus lisää kuvaan erilaisia objekteja. Ikean huonekalujen sovittamiseen liittyä sovellus lienee AR sovelluksista suomalaisille tutuin.
VR LAB investointihankkeessa luodaan Joensuun Tiedepuistolle Joensuu -saliin uusi VR/AR-huippuosaamisen tuotanto- ja testausympäristö. Investointien avulla huippuosaaminen, monipuolinen laitteisto ja toimintaperiaatteet kannustavat osallistuvat yritykset rakentamaan ja pilotoimaan uudenlaisia vuisuaalisia VR/AR konsepteja metsäteollisuuden, aluesuunnittelun, matkailun ja muun teollisuuden aloille. Uusi rajapinta tuo uudet mahdollisuudet monille hyödyntäjille kuten maakunnan kansallisille ja kansainvälisille yrityksille, yhteisölle, oppilaitoksille ja tutkimuslaitoksille.
Joensuun kaupungin valitsemista keskeisistä huippuosaamisaloista hyvin monet tulevat tulevaisuudessa käyttämään VR/AR teknologiaa tuotteidensa visualisoinnissa ja uuden avoimen VR/AR toimintaympäristön perustaminen tulee hyödyttämään monia alan toimijoita. Alan systemaattinen kehittäminen ja tutkiminen vaatii riittäviä investointeja laitteistoihin ja teknologiaan sekä laajamittaisiin visualisointeihin soveltuvia tiloja, joissa teknologiaa voidaan tutkia.
VR LAB investointihankkeessa luodaan tarvittavat infratruktuuri- ja laiteinvestoinnit tukemaan VR/AR tuotantoja ja tutkimista. Investointien kohteena ovat VR/AR tuottamiseen tarvittavat työasemat, VR/AR sovelluksien tutkimiseen liittyvät VR/AR lasit ja laitteet, erityisesti VR sovelluksissä käytettävät erilaisiin liikkumismetodeihin liittyvät laitteistot sekä VR teknologialla toteutettava oppimisympäristö, joka sallii useamman yhtäaikaisen käyttäjän langattoman liikkumisen ja kommunikoinnin virtualisoidusussa kohteessa. Infrastruktuurin osalta VR LAB kehittämishankkeelle ollaan varattu tilat Joensuun Tiedepuiston Joensuu -salista ja sen välittömässä läheisyydessä olevista toimistohuoneista. Toiminnan kannalta näiden tilojen käyttö jakaantuu siten, että lukittavia toimistotiloja käytetään VR/AR tuotantoihin ja itse salia kokonaisuudessaan VR/AR laitteistojen testaamiseen sekä sekä moninpelattavan oppimisympäristön kehittämiseen.
Joensuun Tiedepuisto on toteuttanut pelialan hautomotoimintaa kahden kehittämishankkeen avulla ja saanut syntymään alueelle pelialan osaamista, hautomotoimintaa ja yrityksiä; tätä osaamista ja näitä yrityksiä on mahdollista hyödyntää myös VR/AR tuotannoissa. Itä-Suomen yliopiston Tietojenkäsittelytieteen laitoksen tutkimusryhmät taas ovat luoneet uuraanuurtuvaa vuorovaikutteista teknologiaa, kuten esimerkiksi sairaaloiden leikkaushuoneisiin uusia seurantamenetelmiä, simulointiympäristöjä ja metsäkoneohjaamoihin upotettuja katseenseurantaratkaisuja. Molemmilla organisaatiolla on erinomaiset teknologiset valmiudet projektin toteuttamiseen.
Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat:
- metsäalan yritykset, terveysteknologian yritykset, oppimisalan ja opetusteknologian yritykset, muut visuaalisia 3d malleja työssään käyttävät yritykset
- 3d visualisointi- ja peliteknologiaa eri tavoin käyttävät yritykset maakunnassa ja kansallisesti
- oppilaitokset: erityisesti peligrafiikan, peliohjelmoinnin, tietojenkäsittelytieteen opiskelijat kaikille oppiasteilla Pohjois-Karjalassa (Riveria, Karelia AMK, UEF)
- muut asiakasorganisaatiot (ml. Joensuun kaupunki sekä maakunnan metsäalan organisaatiot)
- kansalliset tutkimuslaitokset (erityisesti UEFin Interaktiivisiin teknologioihin ja silmänliikeanalyysiin erikoistuneet tutkijat ja jatkokoulutettavat) ja kansainväliset tutkimus- ja koulutusorganisaatiot kuten esim. simulaatiotutkimusryhmät sekä opetusteknologian tutkimusryhmät.
ja testiympäristöstä.
- kansainväliset VR/AR yritykset ja teknologian valmistajat
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat:
- 360 kuvaukseen keskittyvät kuvausfirmat,
- arkkitehtitoimistot, matkailuyritykset, mainos- ja mediatoimistot,
- kaupungit, kunnat ja kuntalaiset, sekä maakunnassa toteutettavat projektit, jotka hyötyvät tuotettavasta tietotaidosta
- muiden kuin suoraan aiheeseen liittyvien opetusalojen oppilaitokset ja opiskelijat,
- terveysalan laitokset kuten sairaalat,
- Pohjois-Karjalan alueen palvelualan yritykset,
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 112 699
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 108 491
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 161 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 154 989
Maakunnat: Pohjois-Karjala
Seutukunnat: Joensuun, Keski-Karjalan, Pielisen Karjalan
Kunnat: Lieksa, Nurmes, Tohmajärvi, Joensuu, Kontiolahti, Polvijärvi, Outokumpu, Rääkkylä, Liperi, Juuka, Ilomantsi, Kitee
Jakeluosoite: Länsikatu 15
Postinumero: 80100
Postitoimipaikka: Joensuu
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Projekti edistää digitaalisia ratkaisuja, datan ja laitteiden käyttöä ja niiden jakaamista ja monipuolistamista tulevaisuudessa. Tämän kautta vähenetään fyysisten materialien kuten laiteiden käyttöä ja säästetään energian kulutusta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
ei ole tunnistettava vaikutusta | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
ei ole tunnistettava vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 7 |
Hankkeen yksi valittu kohde on metsäympäristön visualisonti. PAramman visualisoinnin kautta mahdollistetaan positiivia vaikutuksia metsätalousalalle, ja sen kautta vaikutuksia ilmastomuutoksiin ja vähähiilisyyteen. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
ei ole tunnistettava vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
ei ole tunnistettava vaikutusta | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
ei ole tunnistettava vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 6 | 0 |
Hanke tuottaa uuden paikallisen innovaatio- ja tuotekehitysalustan hankekumppaneille ja yrityksille. Kehitettävä VR-keskus ja ympäristö mahdollistavat paikallisten palvelujen ostoja ja uusia hankemahdollisuuksia myös muille VR-osaamisesta kiinnostuneille toimijoille. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 0 |
Hankkeen tuottamat uudet innovaatioalustat ja konseptit tarjoavat väylän lukemattomille uusille sovelluksille, sovelluskohteille, patenteille ja palvelumalleille. Lisäksi, hankkeen kerryttämät asiantuntijaverkostot toimivat alustana uusille palveluratkaisuille. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
ei ole tunnistettava vaikutusta | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 10 |
Tulevaisuudessa VR/AR-teknologia mahdollistaa Suomessa kymmenien tuhansien käyttäjien jokapäivän elämän parantamisen, tuottaen merkittäviä säästöjä sosiaalialoilla elämänlaadun säästön muodoin. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 10 |
Hankkeen uudet innovaatioalustat tuovat ympäristöön niin pieniä kuin suuriakin kansainvälisiä luonnontieteiden tutkimusryhmiä ja uusia toimialoja, ja edistää täten kilpailun ja toimialojen tasavertaisuutta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ei ole tunnistettavaa vaikutusta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei ole tunnistettavaa vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei ole tunnistettavaa vaikutusta. |
-